Pagina 2 van 2

Re: Versnelling

Geplaatst: 04 jul 2025 14:54
door fons716
Je hebt verschillende diktes in schim ringen, misschien zit daar het probleem in.....dunnere monteren.

Re: Versnelling

Geplaatst: 04 jul 2025 15:00
door macksly
Ik heb op dit moment een 2mm shimring achter het koppelings huis zitten. Ook had ik al geprobeerd om het koppelingshuis zonder shimring te plaatsen, gewoon om te kijken of dan wel alles netjes loopt. Dit hielp echter ook niet. Welke dikte zou ik het beste kunnen pakken voor achter het koppelingshuis? Gelijk 1mm proberen?

Al zou de shim ring niet opeens een probleem moeten zijn als ik er een andere tweede versnelling in zet toch? Het tandwiel aan de buitenkant van het koppelingshuis zit tegen de shimring aan, niet die van de tweede versnelling.

Maar dat probleem daargelaten. Wat zou het nou in godsnaam nog kunnen zijn dat hij niet overschakelt? Is de cilinder misschien versleten? Hij zag er nog goed uit, geen krassen ofzo. Hij heeft wel al 20k gelopen..

Re: Versnelling

Geplaatst: 05 jul 2025 09:55
door fons716
Achter het koppelings huis hoort altijd die 2mm dikke ring te zitten, die heeft niets te maken met het uit shimmen
Het gaat om de shim ringen die tegen de koppelings deksel komen...de 3 assen die in de deksel vallen.
Geen krassen in de cilinder wil niet zeggen dat hij goed is.
Als de zuiger onder de zuigerveren behoorlijk zwart is lekt hij erg veel en is je compressie slecht.

Re: Versnelling

Geplaatst: 05 jul 2025 10:56
door macksly
Ah oke dan snap ik niet waarom die met een andere tweede versnelling ineens aanloopt?

Zou die mindere compressie het probleem van overschakelen kunnen veroorzaken? Als ik berg afwaartsrijd schakelt hij trouwens wel snel over.

Re: Versnelling

Geplaatst: 05 jul 2025 13:40
door fons716
Als die nieuwe hoofdas een paar tiende langer is dan klemt hij tussen de lagers....niet het gedeelte wat in het lager komt erbij meten.
Daarom zijn er deze shim ringen.
https://www.tomoshop.nl/opvulring-shim- ... eksel.html

Als de pakking van de koppelings deksel 0,2 mm dunner is als de oude pakking moet je dus een schim van 0,2mm verwijderen...is de pakking dikker dan moet er een ring van 0,2mm bij.

Re: Versnelling

Geplaatst: 05 jul 2025 19:48
door macksly
Ah ik snap je nu, met die nieuwe hoofdas was er geen probleem. Het ontstond pas toen die nieuwe versnelling erin kwam.

Re: Versnelling

Geplaatst: 01 sep 2025 11:13
door macksly
Nou, ik heb weer tijd gehad om er naar te kijken. Ik heb een gereviseerde eerste versnelling in het blok gedaan om te kijken of dit het probleem zou oplossen. Helaas maakt dit dus geen verschil.

Tweede versnelling ziet er goed uit, eerste versnelling ziet er goed uit, de rollen in de rollenkooi zien er goed uit. Wat kan het nu nog zijn :?

Re: Versnelling

Geplaatst: 10 sep 2025 09:31
door macksly
Ik heb nu iets interresants opgemerkt wat misschien een aanwijzing kan zijn. Als hij koud is schakelt hij heel mooi door. Alleen zodra hij warm is, niet meer.

Re: Versnelling

Geplaatst: 10 sep 2025 14:46
door fons716
Loopt de Tomos misschien iets te rijk als hij goed warm is en daardoor iets vermogen mist.
Welke sproeier zit er in de carb, en staat logo op de sproeier?

Re: Versnelling

Geplaatst: 10 sep 2025 16:58
door macksly
Op dit moment sproeier 53 in een sha 14/9. Dus dat zou kunnen. Als hij nog niet warm is heb ik gemerkt bij kleinere sproeiers dat hij tijdens het rijden soms uitvalt al helemaal als je berg afwaarts rijd.

Re: Versnelling

Geplaatst: 10 sep 2025 17:50
door fons716
53 met het inc logo erop??

Re: Versnelling

Geplaatst: 10 sep 2025 17:57
door macksly
Jup!

Re: Versnelling

Geplaatst: 11 sep 2025 10:06
door fons716
Sproeier 53 met logo zit in een 14/12 carb, niet in een 14/9 snor carb.

Al een deo test gedaan of hij ergens iets valse lucht zuigt.

Re: Versnelling

Geplaatst: 21 okt 2025 08:14
door macksly
Valse lucht een beetje bij de voetpakking, maar dat komt voornamelijk doordat het een nt carter is met een ot cilinder. Daar kan je volgens mij niet heel veel aan verbeteren. Hij loopt verder netjes stationair.

Ik heb nu weer tandwiel 33 erop gezet en nu schakelt hij wel weer netjes/vlot door. Nu rijd hij alleen 27... dat is dan weer iets minder, zeker met al die elektrische fietsen die mij voorbij scheuren.

Hoe kan ik de maximale top van 33 behouden maar dan wel met atw 33 (of 31). Zou een zuiger met sleuven of misschien een brom carb de oplossing zijn?

Voor de herhaling is de setup op dit moment dus:
twv 33/26
14/9 carb
ori luchtfilter
s bocht uitlaat

Re: Versnelling

Geplaatst: 21 okt 2025 09:31
door fons716
Heb je wel een nieuw type voetpakking gebruikt want dan hoort het gewoon dicht te zijn als je een originele A5 cilinder hebt....of je membraan pakking lekt....die ligt bijna tegen de voetpakking dus is lastig om te beoordelen welke pakking lekt.
Eerst de valse lucht verhelpen, dat hij nog goed stationair loopt met 1400 rpm onbelast is leuk maar met 5158 rpm en belast zuigt hij veel meer valse lucht en mist dan meer vermogen, valse lucht los je niet op met een grotere sproeier.

26x33 en 27 km/h is 5158 rpm
26x33 en 33 km/h is 6304 rpm....dat lukt bijna niet met een snorzuiger en een snor uitlaat.

Re: Versnelling

Geplaatst: 21 okt 2025 11:58
door macksly
Ik heb het goede type pakking gebruikt, met de standaard pakking van tomosparts lukte het niet om hem lucht dicht te krijgen. Toen heb ik zelf een pakking gesneden (2mm) incl een 0.3mm koppakking en gespoten aan de onderkant en dan valt hij met remreiniger alsnog uit. Ik heb alles meermaals kruislings aangedraait met een momentsleutel maar het wil maar niet 100% luchtdicht zijn als ik met remreinigerspuit... ik begin me eigenlijk echt een amateur te voelen :lol:

Het originele membraam zit nog op de cilinder, dus ik verwacht niet dat er daar iets zou lekken. Misschien ook wel, ik ga het straks nog eens proberen.

Ik las dat die standaard snor uitlaat ook op 45kmu modellen is gebruikt. Dus het moet te doen zijn. Maar als ik een brom zuiger monteer ben ik er denk ik nog niet?
Zou ik dan ook nog een brom carb met ontgrensd spruitstuk moeten hebben, of gaat hij dan te hard?

Re: Versnelling

Geplaatst: 21 okt 2025 12:37
door fons716
Met een bromzuiger krijg je een veel betere cilindervulling dus meer vermogen, doe er ook een brom of hd kopje op zodat
compressie een stuk hoger wordt....dan kun je achter met wat tandwielen spelen en is 33 km/h geen probleem.

Re: Versnelling

Geplaatst: 21 okt 2025 12:48
door macksly
Ah oke! Ik heb nu er al een bromkop opzitten, ik zal de bromzuiger eens proberen. Die heb ik thuis nog ergens liggen.