Pagina 2 van 2
Geplaatst: 05 jul 2005 21:13
door Vuile Beunkoe
Ik heb hier een voorbeeld van gezien, van een zandwagen die 50.000 km ZONDER LUCHTFILTER had gereden, hierbij waren dus de zuigers en cilinders dermate beschadigd dat ze gewoon vervangen MOESTEN worden, en het inlaatspruitstuk zag eruit alsof het door een ervaren polijster 80 uur onder handen was genomen.
dat wil zeggen, je kon er je haren in kammen, zo glad.
je zegt het zelf al, een zandwagen, dus geen brommer, en 50.000km!
ik verwacht dat als je brom die afstand heeft gelopen je heus wel eens iets vervangen hebt.
en wijsneus;
ik heb een jaar lang met zon filter gereden, en niks schade aan de cil etc.
en dat was dus gewoon echt crossen, door velden en langs afgravingen.
Geplaatst: 06 jul 2005 00:02
door poekelen
totdat er een steentje in je cillinder komt en achter je zuiger komt
Geplaatst: 06 jul 2005 00:13
door hellbat
@ hellracer
Paar verschillen.
Een vrachwagenmotor maakt ongeveer 2000 toeren, een brommer wel wat meer. Meer luchtverplaatsing is meer stofhappen.
Een luchtinlaat ven een vrachtwagen zit 3 meter hoog, die van een brommer op 20 cm. Daat zit dus wel iets meer troep in de lucht dan op 3 meter.
Een brommerzuiger/cilinder is gemaakt van een aluminiumlegering, en is niet/nauwelijks afgewerkt, die van een vrachtwagen van een VEEEEEL betere kwaliteit, en is veel beter afgewerkt en beschermd, oa door toepassing van coatingen en cilinderwandvoeringen.
Een varachtwagenmotor is geconstrueerd voor een normaal kilometrage van 1 miljoen., die van een brommer nog voor geen 2000.
Ik geef enkel aan dat het geen nut heeft er panty's voor te zetten, dit werkt dan enkel voor die steentjes, en die beesten, maar gaat het echte probleem nog niet te lijf.
Een luchtfilter is er voor gemaakt lucht te ontdoen van stofdeeltjes, anders zouden alle luchtfilters wel van panty's zijn gemaakt.
Mijn doel is zolang mogelijk met een zuiger/cilinderset te blijven rijden, dit kan dus niet als je zonder fatsoenlijke luchtfilter gaat rijden.
groeten Marcel
Geplaatst: 06 jul 2005 09:26
door Vuile Beunkoe
jij je zin jonge, maar als je gewoon met je kappen rijd en dan met zon panty-filter, is er niks aan de hand hoor...
Geplaatst: 06 jul 2005 18:00
door hellbat
ik zou zeggen, ga lekker je gang, ik hou je niet tegen
groeten Marcel
Geplaatst: 19 jul 2005 21:42
door dombo
hoi
ik heb zo,n powerfilter gezien ,zoals er ergens werd getoond
Icl dat kapje ed
Heb dat ook ergens bij jou opknapper gezien Marcel
Maar als ik het goed begrijp ,de filter in de carb,waarschijnlijk het rubber kapje vastzetten met die veer en rijden met die hap , toch!
Heb je dan geen verbinding meer nodig met die zwarte luchtfilterdoos die in je frame zit ?
gr Paul
Geplaatst: 19 jul 2005 22:25
door hellbat
Klopt helemaal, dat kapje is niet van rubber maar van plastic, en die zet je vast met dat beugeltje, dus komt die zwarte box te vervallen.
Die box is geen luchtfilter, maar deze smoort het inlaatgeluid van je carburateur een beetje, zodat hij wat minder rumoerig is, verder zorgt hij ervoor dat de lucht van tussen je frame en spatbord wordt aangezogen, dus wat minder rotzooi in de lucht, maar echt filteren doet hij niet.
groeten Marcel
Geplaatst: 20 jul 2005 14:37
door dombo
dus dat is ook weer geen oplossing om die op een schuin spruitstuk te zetten eventueel
Als ie slecht filtert ,dan ga mijn idee ook weer de mist in
Het enige voordeel zou kunnen zijn dat als ie onder de framenaad hangt dat je dan iets makkelijker de carb. eraf kan krijgen ,zonder het blok te laten zakken ,omdat ie dan niet zo knelt tegen dat rubber kapje en de luchtfilterbak
Of is dat ook niet echt geweldig ?
Merk je ook dat de sproeier vlugger vuil word ,omdat ie slechter filtert ?
gr Dombo
Geplaatst: 20 jul 2005 21:07
door hellbat
nee hoor, dat maakt niet zoveel uit, er zijn hier legio mensen op het forum te vinden denk ik, die die luchtfilterbox er niet eens meer onder hebben zitten, of niet hebben aangesloten.
je kunt gewoon zo'n filter met een plasic kap monteren, dat maakt niet uuit, hij zal enkel wat meer herrie maken.
Groeten Marcel