Pagina 2 van 2

Geplaatst: 09 feb 2005 23:06
door lukei
hoe moet je hem dan afstellen, carb of ontsteking?

Geplaatst: 10 feb 2005 01:26
door poekelen
lucht en benzine verhouding
dus de carbrateur dus..

in de faq staat precies beschreven hoe je een carbrateur van een tomos afstelt

Geplaatst: 10 feb 2005 02:22
door ex-tomosbezitter
Als je het busje uit het spruistuk haalt, komt er meer benzine naar binnen, dus sproeier moet 2 maten groter ongeveer. Maar dit is meestal gewoon proberen. Beter kan je het busje lekker laten zitten.

Geplaatst: 10 feb 2005 15:39
door JooL
juist poekelen jij snapt het

Geplaatst: 10 feb 2005 16:46
door ex-tomosbezitter
Is het probleem al verholpen met de koppeling?

Geplaatst: 05 jul 2005 19:55
door hellbat
Deze topic even naar boven gehaald, omdat dit een tomos kwaaltje schijnt te zijn.

Als je versnelling in de eerste blijft hangen, en schakelt niet lekker snel over naar tweede ( Dat wil zeggen dat je dus een dood punt hebt, in eerste, waarin hij op volle toeren draait, maar hij wil niet over naar tweede versnelling ), dan ligt dat aan het veertje wat in je versnellingsbak op de middelste as gemonteerd zit.

Die veer zorgt ervoor, dat je vrijlooplager van de tweede as meteen ingrijpt, op het moment dat de tweede versnelling wil aangrijpen.

Dit kun je terugzien in Exploded vieuws, en deze veer ziet eruit als een grote C, met aan een kant een puntje naar binnen gebogen, en aan de andere kant eeen puntje naar buiten.

Deze veer hoort dus op de tweede as te zitten, achter het tweede tandwiel.
Deze veer staat erom bekend dat hij regelmatig afbreekt, wat dit symptoom tot gevolg heeft.

Met vele groeten, en extra veel dank aan de buurman van JOOL, die mij met dit probleem geholpen heeft.

Groeten Marcel