Beste Tosser,
Wees wijs en huur een goedkoop lasapparaat. Haal of versier een paar stukjes plaatijzer van 2 mm. Vraag aan lassers over elektrode`s. (rutiel , basis, etc. en welke dikte bij welk materiaal, 1,5 – 2 – etc. mm) Hoe ze starten (Nogal belangrijk als je beginner bent)
En even voor de goede orde: Het vermogen reken je uit met de formule P= U x I
Als je de lasmachine instelt op 100A en dat bij een spanning van 48V geeft dat 4800W
Van je stopcontact haal je normaal gesproken 16A x 220V = 3600W
Dus een kind begrijpt dat na een paar maal starten (aantikken) bij het lassen, de zekeringen het thuis al aardig warm gaan krijgen.
Maar goed je gaat 2mm plaatstaal niet met 100A lassen. Bij 40 – 50A gaat het een stuk beter. (zitten de gaten er niet meteen in)
Lassen is een vak, wat je gaat leren als je het vaak doet. En gaat beheersen als je er aanleg voor hebt of Indische of Surinaamse ouders hebt.
Dus je bakt er echt nog niets van na een paar keer oefenen, als het om zulk dun materiaal gaat.
Waarom schrijf ik deze weinig opbeurende taal, gewoon omdat ik je wil behoeden voor iets te enthousiaste actie`s.
Zelf ben ik een jaar naar een lascursus geweest. Om alleen de basis praktijkkennis op te doen. En dan te bedenken, dat ik op dat moment gewoon lasmachine monteur was. Dus ik hoefde helemaal niet te lassen (en ik moest het daarom nog zelf betalen ook). Maar het ging mij er om dat, ik wel het app. kon repareren, maar nog geeneens een mooie goede las kon leggen, die verantwoord was. (Moet je wel kennen als je een Tomos aan elkaar last)
Dus, informeer eerst. Huur eens wat. Vraag aan jezelf of het wat is wat je aan elkaar hebt gebakken. Heb je er lang over gedaan.
Probeer een Tig app. (is, als je het een aantal keren gedaan hebt, makkelijker)
Probeer eens autogeen. Is mooi mee te werken met hardsoldeer. (Hoef je alles niet te smelten, doch slecht kersenrood te maken)
Dat laatste vind ik het mooist. Heb ik op m`n 15e geleerd en nooit meer verleerd. Alleen je kan niet zomaar een benzinetank gaan lassen. Daar zijn enige voorzorgen voor nodig.
En als laatste; Als je toch overtuigt ben van je eigen gelijk, je mogelijkheden en je ervaringen, dan moet je gewoon zo`n goedkoop ding aanrukken en aan de slag gaan.
[ Zo zeg ik het tegen mijn kinderen ook, de tijd zal het leren. Maar meestal was het niet zo`n goede keus, zeg je vele jaren later tegen je zelf. Als je even gewacht had, was je wat beters tegen het lijf gelopen ]
Tot zover mijn zicht er op,
Met vriendelijke groet ga ik naar bed