Power 1 is goed, maar zoals ik zei slijten je rolletjes heel erg snel door een onafgewerkte vario.(Verder zijn hun producten wel goed, op de variateur na.)
Druk en trekveren zijn niet alleen voor de perfecte afstelling.
De drukveer zit wel bij je koppeling, maar is eigenlijk een onderdeel van je vario.
Je standaard drukveer geeft een druk van ongeveer 10kilo o.i.d.
Doordat je vario gaat draaien, genereert dat een centrifugale kracht. Deze kracht loopt, naarmate jet sneller draait, op.
Stel dat het bij stationaireen kracht van 2kilo geeft. En naarmate je meer gas geeft, wordt de kracht groter. Zodra de kracht groter wordt dan de druk die je drukveer geeft, zal je accelereren.
Ik kan dit verder niet zo heel goed uitleggen, daarom kan je voor het vervolg beter dit doorlezen:
http://www.revolution70.nl/xtc/shop_con ... 5d9413c39d
Dit is overigens ook de revolution70, die ik al eerder genoemd heb.
Dat verhaal van de doppler s2br met die slijtende v-snaar heb ik ook gelezen.
Maar er zijn honderden, zo niet duizenden mensen waarbij dit goed gaat.
Of het nou met je standaard halfpoulie is, een stage 6 CNC drive of een ventilvar, dat zal allemaal niet uitmaken.
Zodra ik het geld er voor heb, komt er ook een doppler s2br.

Je moet je ook bedenken dat een negatief verhaal over een product dat je dreigt te kopen, meer impact op je heeft dan een positief verhaal. Verder is het ook heel goed mogelijk dat deze persoon al met een versleten snaar reed of een haakje o.i.d. aan een van zijn poulies had. Kijk maar eens rond op het beginners forum van scooterfreaks. Af en toe komt er weer een topic voorbij met iemand die om de 400km een nieuwe snaar nodig heeft. Vaak wordt hun aangeraden eerst hun poulies op haakjes of andere mankementen te controleren.
Nog steeds ben ik van mening dat je trekveertjes te sterk zijn.
Met sterke trekveertjes zal je meer toeren gaan maken, voordat je weg rijdt.
Mocht het aangrijppunt boven de macht van je setup liggen, dan zal je veel toeren maken, zal het even duren voor je weg rijdt en zal het aanvoelen als een soort duw in je rug.
Met te slappe trekveertjes zal je scooter minder toeren maken voor het wegrijden, dan hij eigenlijk nodig heeft. En zal je vrij snel na gasgeven accelereren, maar dan wel langzaam en pas op een gegeven moment zit je scooter weer in zijn powerband en begint hij ineens weer goed op te trekken.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.
V.b: 5000/50=100. (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70. (1:50) In standaard volume Tomos tank.