• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 105 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • …
  • 158
  • Volgende
Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 28 feb 2013 17:06

Zijn de cilinders van een tomos brom/snor hetzelfde? puur de cilinders.
Ja de originele cilinders zijn het zelfde ,
aftermarket zoals airsal , DMP , etc hebben grotere uitlaat - en spoelpoorten ,
beter bekend als de snelle 50 cilinders.

Het verschil tussen brom en snor zit hem dan ook in de cilinderkop,
en uiteraard de rest van de setup zoals de carb.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog


h3nktomos
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 feb 2012 12:44
  • Citeer

Berichtdoor h3nktomos » 28 feb 2013 17:21

Oke, dan nog een vraag.

Ik ben mijn tomos snor aan het ontgrenzen. Nou lees ik dat bijvoorbeeld de luchtfilter begrenzing eruit halen een nadelig effect heeft ivm dat de carburateur teveel lucht aanzuigt en daardoor geen goed mengel maakt. Dit is toch op te lossen dmv een grotere sproeier te monteren?

Wil hem trouwens niet al te hard laten lopen dus ga er geen grotere carburateur op leggen is het dan slim om de luchtfilter te ontgrenzen?
Keeway F-act 50/70cc Runner/Tommie a35
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 28 feb 2013 20:16

Ja dit is met en grotere sproeier op te lossen. Maar met een grotere carburateur heb je meer trekkracht, en geen hogere top.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 28 feb 2013 21:03

Met een grotere carburateur heb je juist meer power bovenin de toeren. Dus dat je met een grotere carburateur meer trekkracht wint is taboe, tenzij je tomos de hele tijd in de hogere toeren op de koppeling rijd.
Kleinere carburateur zorgt voor een hogere luchtsnelheid en daardoor voor een beter mengsel in de lagere toeren. Verdiep je er maar eens in :P Mijn snor/brom met 10mm Bing en lang luchtfilter traject trekt op als een malle :P

Van het luchtfilter ontgrenzen merk je niet zo veel uit ervaring. Eigenlijk alleen in gasreactie en verbruik. Het buisje is namelijk gewoon dezelfde diameter en zorgt er alleen voor dat je aanzuig traject langer wordt, wat voor meer koppel onderin zorgt. Enkel met snellere setups is het intressant deze eruit te halen.

Edit; Bovenstaande verhaal geld alleen als de carbuteur geen enorme bottleneck is. Een 10mm carburateur op een 125cc bijvoorbeeld zal niet enorm hard optrekken onderin de toeren.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 28 feb 2013 21:18

Met een grotere carburateur heb je juist meer power bovenin de toeren. Dus dat je met een grotere carburateur meer trekkracht wint is taboe, tenzij je tomos de hele tijd in de hogere toeren op de koppeling rijd.
Dit is inderdaad waar. Was even vergeten dat ik een trekveren koppeling rij en dus altijd hoge toeren omdat ik strakke veren er in heb zitten.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

twwindau
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 feb 2013 20:45
  • Citeer

Berichtdoor twwindau » 04 mar 2013 20:15

heb van de week een tomos snor van een collega opgehaald, deed het niet want ontbreken wat dingen, heb nu bijna alles klaar, maar vraag me af rond welke sproeier ik moet zitten..

setup:
70cc cilinder(65cc dan geloof ik;))
bromkop
ontsteking weet ik nog niet hoe die staat
14/12 carburateur
uitlaten heb ik verschillende liggen maar ga denk ik voor de standaard brom uitvoering ivm geluid
komt een powerfilter op.

hoor graag van jullie, kan nog niet bij de sproeiertopic posten vandaar dat ik het hier doe, hoop niet dat dit erg is.
alvast hartelijk dank
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 04 mar 2013 21:19

hee timothy ook hier dus. alle onderdelen binnen?

ik denk ergens tussen de 60 en 70 die zou ik es proberen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 04 mar 2013 21:39

Ongeveer sproeier 66.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 06 mar 2013 15:21

Inbus bij pedalen, inbus bij de achterveren gaan er met geen enkele mogelijkheid uit. Zit geen bewegiging in. Heb inmiddels wel al veel WD40 gespoten. Wat moet ik nu doen?
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 06 mar 2013 15:45

Al geprobeerd te verwarmen? Ik zet er tegenwoordig al snel even de gasbrander op als een moer/imbus niet direct los wil. Werkt iedere keer weer.
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 06 mar 2013 16:08

Nee dat nog niet, eerst ondergespoten met WD40.

Zitten wel rubbertjes tussen de achterveren en schroef zeg maar, als ik ga branden gaan deze weg... weet niet of dat de bedoeling is.

Die bij de voetsteun, is wel vlakbij de motor, weet niet of dat uitmaakt...
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 06 mar 2013 16:21

je kunt ook proberen om er een ratel of sleutel op te zetten en er een buis over schuiven om zo een langer stuk te maken en dan kun je meer kracht zetten

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 06 mar 2013 16:25

Yes, ook al gedaan. Zonder resultaat.
Zal straks nog wel een keer proberen, anders kracht zetten en dan extra met een hamer laten rammen... oh oh oh, als ik maar niet wat sloop, me frame ofzo.
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 06 mar 2013 16:45

als je redelijk met beleid slaat en alleen op de ratel /sleutel sloop je praktisch niks. doe ik ook wel es.


maar even een vraagje. je draait niet toevallig de verkeerde kant op? heb ik ook wel es gehaf

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 06 mar 2013 16:47

Moet je op de inbus "schroef" slaan, of op het verlengstuk?
Nee, draai wel goeie kant, heb 3x gecheckt, haha.

Net ook de achterbrug geprobeerd, die gaatt helemaaaaaal niet, zal zo even die voor de autobanden pakken...
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 06 mar 2013 17:03

je moet op het handvat van de ratel slaan

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 06 mar 2013 17:36

Ideaal zou zijn als je nu een slagschroevendraaier zou hebben, waar je een inbusbitje in kan zetten.

Dit is de set die ik in huis heb:

http://www.mercurius-tools.nl/ws/index. ... &Itemid=71

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 06 mar 2013 19:36

Inmiddels eruit gekregen, met flink wat geweld en wd40!

Ook de achterbussen zijn eruit, tenminste 1tje zit er nog.... die halve, maar die moet ik ff kijken hoe ik die eruit krijg.

Ik rook, toen ik mijn achterbus eruit haalde, benzine. Op de achterbus zat dus benzine....? Toen ik deze eruithaalde, droogde deze meteen op. Vaag? of Normaal?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 06 mar 2013 22:08

heb je carb tussen het frame of ernaast? als die in het frame zit kan het uit het luchtfilter komen. maar tis een rare plek om daar benzine te hebben

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 06 mar 2013 23:25

Me carburateur zit, tja, gewoon ernaast aan de rechterkant, ervoor... daar achterzit zit dan die luchtfilter...
Ik blijf het ook vaag vinden maar goed.

Is er trouwens nog aan die achterbussen te zien of ze versleten zijn? Achterbrug schommelde een halve centimeter heen en weer zonder wiel en ketting.
Moet het dus niet hebben als ik straks nieuwe erin ga zetten.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 105 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • …
  • 158
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.