dank je. eindelijk iemand die het duidelijk uitlegt2 spoels is de oude, puntenloze ontsteking van Iskra. De grondplaat was hetzelfde als die van de puntenontsteking en had een (relatief) groot open vliegwiel. Er zaten ook "maar" 2 spoelen in, 1 voor licht en de ander voor ontsteking. De eerste S25'ers met 1-speed versnellingen zijn er destijds mee uitgerust (voor zover ik weet geen bromuitvoeringen).
De 4-spoels ontstekingen worden tegenwoordig toegepast op alle moderne elektronische ontstekingen, en hebben daarom 4 spoelen in een kruisvorm (3 voor licht en 1 voor ontsteking). Deze zijn herkenbaar aan het kleinere dichte vliegwiel.
Als ik dat zo lees, is het nog vrij lastig om dat voor elkaar te krijgenDe carterkap losdraaien en dan alles eruit halen, maar waar die as zit, daarin (in dat 'gat'/aandrijftandwiel)zitten 1 kleine keerring en nog 2 naaldlagers. Dan zou je die naaldlagers eruit moeten persen, nieuwe keerring erin en 2 nieuwe lagers. Trouwens een origineel tandwiel is dikker, en schijnt dat dit ook helpt.
Oooof je denk dat je een tomos hebt, en die lekken en af en toe het olie op peil houden en er dan tevreden mee bent
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten