• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 126 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • …
  • 158
  • Volgende
maui
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor maui » 23 sep 2014 13:18

Heb een prachtige nieuwe elektronische ontsteking gekocht voor mijn Tomos, hij vonkt als een malle, echter mist op de grondplaat het inkeepinkje wat je tussen de twee strepen op je carter kan zetten om je ontsteking te timen.

Heb ik nu geen andere keuze dan zo'n onstekingsstroboscoop kopen om hem zo af te stellen?

Dit is de nieuwe (imitatie) elektronische ontsteking:
Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 sep 2014 13:29

Heb je de oude ontsteekunit nog? Als daar wel de inkeping/ markering op zit, zou je die over kunnen nemen. Dan heb je geen stoboscoop nodig de ontsteking in te regelen. Overigens de ontstekingen zonder inkeping zijn normaal voor de typen met pick-up unit. Dan maakt het niet uit hoe de plaat erin zit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

maui
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor maui » 24 sep 2014 13:57

Heb de oude plaat nog, maar dacht dat als de spoelen er maar iets anders op zitten, dan klopt de inkeping nooit. Maar ga het sowieso proberen. Als ie dan niet goed loopt haal ik wel zo'n strobe.

maui
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor maui » 27 sep 2014 13:38

Ben mijn krukaslagers aan het vervangen maar moet de nieuwe lager aan de kant van de koppeling eerst om de krukas of eerst in het carter helft? Ik kan dat nergens vinden.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 sep 2014 18:47

Maakt niet uit, in principe moet je ze in de zitting doen van de carterhelft. Vergeet ook niet eventuele opvulringen (shims) terug te plaatsen als je deze had aan dezelfde kant als waar ze zaten. Kijk ook even in de wiki, daar staat ook een tutorial om lagers te vervangen.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

daanDH
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor daanDH » 09 okt 2014 09:03

Goedendag,

Ik had een vraagje mbt een hoge druk kop.
Ik heb sinds een paar dagen een snor tomos met een ontgrenste bromuitlaat? volgens mij.
Nu wil ik er een hoge druk kop opzetten voor meer trekkracht. Moet ik dan ook een sproeier omhoog? Op dit moment zit sproeier 50 erin.

Wat is trouwens de snelste uitlaat die er standaard uitziet?

Rick309
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rick309 » 14 okt 2014 11:07

Hallo,

Ivm met de opknap van mn tomos moet het blok ook gespoten worden. Nu is mijn vraag hoe heet het onderblok (dus alleen de carters) worden? Ik ben daar wat speciaals voor van plan, maar deze lak is standaard urethane autolak. Zou het nog kunnen of brandt het eraf? Het is niet een voor dagelijks vervoer, alleen korte zondagsritjes.

Alvast bedankt!

BjarneDaenen
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor BjarneDaenen » 02 nov 2014 09:54

Beste mensen,

Ik heb een vraag. Ik heb een Tomos gekregen van een vriend van mij ,maar alles is nog gewoon normaal.Het is een Tomos Youngster uit 2005 gewoon zonder iets der aan gedaan te hebben rijd hij 55 km/u. Eerst zou ik der graag een andere uitlaat onder willen liefst met een zwaar geluid weten jullie der misschien nog een? Daarna ik wil hem gebruiken om mee naar school te rijden en terug , maar ook om te toeren in de weekenden beetje bochtige weggetjes pakken. Na de uitlaat zou ik der ook een ander stuur op willen is een m-stuur een goeie keuze? Wat zijn nog meer dingen die je aan je Tomos kan veranderen om er leuke weggetjes mee op te zoeken en om lekker te toeren? ik hoor graag jullie ideeën!

MVG bjarne

rikkert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 03 nov 2014 16:28

Voor wat betreft je vraag over uitlaten: hierover is genoeg te vinden op het forum (gebruik de zoekfunctie eens). Als je dat had gedaan was je waarschijnlijk hier uitgekomen: viewtopic.php?f=52&t=15639

Voor een Tomos youngster denk ik dat een M-stuur wel heel laag is, dat gaat misschien ten koste van het comfort.

Wat je verder aan je brommer kan doen zou ik niet zo 1,2,3 weten. Het is natuurlijk ook persoonlijk.

Gr. Rik

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 nov 2014 17:22

Goedendag,

Ik had een vraagje mbt een hoge druk kop.
Ik heb sinds een paar dagen een snor tomos met een ontgrenste bromuitlaat? volgens mij.
Nu wil ik er een hoge druk kop opzetten voor meer trekkracht. Moet ik dan ook een sproeier omhoog? Op dit moment zit sproeier 50 erin.

Wat is trouwens de snelste uitlaat die er standaard uitziet?
Sproeier hoeft niet groter tenzij de bougiekleur anders aangeeft. Je maakt alleen de compressieruimte kleiner, je veranderd niets aan de lucht-brandstof verhoudingen.
Een snelle standaard imitatie ziet er gewoon zo uit:
Afbeelding
Hallo,

Ivm met de opknap van mn tomos moet het blok ook gespoten worden. Nu is mijn vraag hoe heet het onderblok (dus alleen de carters) worden? Ik ben daar wat speciaals voor van plan, maar deze lak is standaard urethane autolak. Zou het nog kunnen of brandt het eraf? Het is niet een voor dagelijks vervoer, alleen korte zondagsritjes.

Alvast bedankt!
Blok wordt niet zo heet dat lak er meteen afbrand. Ik zou wel overwegen de keuze te laten vallen op lakken die tot 100graden bestendig zijn. Of poedercoaten. Ik ben niet bekend met urethaan lakken, behalve dat deze in de watersport wordt gebruikt vanwege de slijtbestendigheid. Laat je voorlichten bij een speciaalzaak.

Bas1997
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Bas1997 » 04 nov 2014 13:00

Ik heb een tomos standard model met een techno cc uitlaat. Ik wil er hogere schokbrekers onderzetten en het liefst 320 mm, maar ik had ergens gelezen dat 320 niet kon met een techno cc. Moet ik dan 300 halen of kan ik wel een 320 erop zetten?

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 10 nov 2014 18:17

even graag jullie mening: na een warm/vastloper heb ik mijn cilinder laten uitslijpen. heel minimaal volgens de brommerboer. ik kan volgens hem gewoon de zuiger blijven gebruiken... óf ik ben gek, óf ze vertellen lariekoek, want het gat is toch groter nu.... of kan het idd zo weinig verschillen met bepaalde manieren (zo'n 3 poot ding in een boormachine wat erdoor gehaald werd)
ik ben van mening dat dit níet kan zonder grotere zuiger...
knowledge is power, strengh is just a tool

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 10 nov 2014 23:20

Mijn voorvork van mijn Quaddro is bij 1 poot net boven de rubber afgebroken, nu was mijn vraag of ik deze voorvork er zonder aanpassingen in kan zetten.

http://link.marktplaats.nl/m862890539

Ook kan ik mijn tomos niet meer uit zetten omdat de vorige eigenaar die kabel heeft gesloopt :')
Is de volgende unit de juiste? (Gaat om een tomos met elektrische start)

http://www.tomoshop.nl/catalog/remgasha ... p-964.html

Gashendel is namelijk ook niet helemaal 100% meer

Mvg,
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss

rikkert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 11 nov 2014 09:35

even graag jullie mening: na een warm/vastloper heb ik mijn cilinder laten uitslijpen. heel minimaal volgens de brommerboer. ik kan volgens hem gewoon de zuiger blijven gebruiken... óf ik ben gek, óf ze vertellen lariekoek, want het gat is toch groter nu.... of kan het idd zo weinig verschillen met bepaalde manieren (zo'n 3 poot ding in een boormachine wat erdoor gehaald werd)
ik ben van mening dat dit níet kan zonder grotere zuiger...
Als je cilinder uitgeslepen is kan ik je haast garanderen dat je met dezelfde maat zuiger een warmloper gaat krijgen. Het gaat om minimale marges maar dat kan al genoeg zijn.

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 12 nov 2014 18:35

nouja warmloper nogmaals lijkt me niet, eerder dat ie niet goed afsluit en de benzine niet goed word aangezogen. de bougie is namelijk droog en mijn vlotterbak vol. alle pakkingen zijn vernieuwd
knowledge is power, strengh is just a tool

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 17 nov 2014 20:50

Mijn voorvork van mijn Quaddro is bij 1 poot net boven de rubber afgebroken, nu was mijn vraag of ik deze voorvork er zonder aanpassingen in kan zetten.

http://link.marktplaats.nl/m862890539

Ook kan ik mijn tomos niet meer uit zetten omdat de vorige eigenaar die kabel heeft gesloopt :')
Is de volgende unit de juiste? (Gaat om een tomos met elektrische start)

http://www.tomoshop.nl/catalog/remgasha ... p-964.html

Gashendel is namelijk ook niet helemaal 100% meer

Mvg,
Kickje

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

marcel0325
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor marcel0325 » 09 dec 2014 18:37

Hoi,

Ik heb net een tomos standaard s25 gekocht en ben er een beetje mee aan het prullen. Nu kwam ik het volgende 'schakelaartje' tegen en toen ik hem naar beneden duwde, kreeg ik hem niet meer terug. Het bevind zit boven het motorblok. Ik kreeg ook de motor niet gestart, wie weet wat het is en waar dit voor dient?
http://nl.tinypic.com/r/120tduu/8

Alvast bedankt voor de hulp!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 dec 2014 13:05

Dat is de choke hendel. Normaal als je volgas geeft klikt deze er weer af. Mocht dat niet het geval zijn, dan moet je de speling van de gaskabel afstellen mbv de stelnippel aan het handvat op het stuur. Zet hem zo strak dat je bijna geen speling meer voelt. Daarna moet de choke eraf klikken. Het beste kun je dit eerst doen met de motor uit zodat je hoort en ziet wat er gebeurd. Het kan zijn dat de veer er niet aan zit en de choke beneden blijft staan, maar daar kom je snel genoeg achter als de hendel niet uit zichzelf weer terugkomt in de bovenste positie.

Stel je de kabel te strak af dan gaat je motor harder lopen stationair.

yorgk
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor yorgk » 14 dec 2014 18:30

Hallo,

Sinds kort valt mijn brommer uit bij volgas bij half gas doetie t wel nog normaal.
Wat kan het probleem zijn?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 dec 2014 12:00

Heb je al eens gecheckt op valse lucht? Wat is de kleur van je bougie als je een kilometer of 2 volgas hebt gereden? Wat is de setup?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 126 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127