Pagina 127 van 178
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 22 feb 2009 17:42
door Mitsy12
ik heb mijn brommer net nieuw gekocht, 31km op de teller
als iik hem op zijn *standaard zet en ik geef een beetje gas gaat de ketting als een gek tekeer naar boven en beneden
als ik hem dan stil heb en ik beweeg de ketting met mijn hand naar boven en beneden zit er niet zo heel gekveel ruimte in
is dit normaal?
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 22 feb 2009 20:40
door 7P_
Als hij uit staat, moet de ketting ongeveer 2cm vrij kunnen bewegen op en neer. Maar als je gas geeft, gaat ie inderdaad lekker op en neer dansen.
Kortom: niet gassen op de standaard

Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 22 feb 2009 21:13
door Mitsy12
en dan heb ik nog een vraag
mijn brommer is dus helemaal nieuw en heb er nog nix aan gedaan
maar als ik op zijn top rij 25kmpu(

) dan houd hij af en toe eventjes in
net of hij zo nu en dan een plof mist ofzo
hoe kan dit
is dit omdat hij nog ingereden moet worden of is dit normaal
hij komt dus net uit de fabriek met 31 km op de teller
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 22 feb 2009 21:39
door shadowranger
Dit is normaal, dat heet "viertakten" en is een verschijnsel dat voorkomt bij snorfietsen en slecht afgestelde brommers. Je kan (maar gezien de garantieperiode waar je nog in zit onverstandig) een andere maat sproeier (laten) monteren en de ontsteking iets meer naar bromnspecificaties (laten) zetten.
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 22 feb 2009 21:48
door poekelen
Als hij uit staat, moet de ketting ongeveer 2cm vrij kunnen bewegen op en neer. Maar als je gas geeft, gaat ie inderdaad lekker op en neer dansen.
Kortom: niet gassen op de standaard

of je hebt een versleten ketting
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 22 feb 2009 21:49
door shadowranger
Kwestie van aanspannen.
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 22 feb 2009 22:07
door Mitsy12
Dit is normaal, dat heet "viertakten" en is een verschijnsel dat voorkomt bij snorfietsen en slecht afgestelde brommers. Je kan (maar gezien de garantieperiode waar je nog in zit onverstandig) een andere maat sproeier (laten) monteren en de ontsteking iets meer naar bromnspecificaties (laten) zetten.
en wat bedeol je met ontstking stellen naar bromspecifivaties?
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 23 feb 2009 07:38
door 7P_
Als hij uit staat, moet de ketting ongeveer 2cm vrij kunnen bewegen op en neer. Maar als je gas geeft, gaat ie inderdaad lekker op en neer dansen.
Kortom: niet gassen op de standaard

of je hebt een versleten ketting
D´r staan 31km op. Lijkt me uitgesloten.
Je moet sowieso je snor zo snel mogelijk (laten) ontgrenzen zodat ie een km of 40 rijdt. Beter voor dat ding en voor jouw
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 23 feb 2009 18:49
door shadowranger
en wat bedeol je met ontstking stellen naar bromspecifivaties?
Ontsteking afstellen naar bromspecs betekent dat je het tijdstip vervroegd zodat de bougie eerder vonkt. Wat weer een betere motorloop inhoudt. Snorfietsen zijn bewust "laat" gezet om de snelheid te drukken.
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 23 feb 2009 19:25
door Mitsy12
oke dus het afstellen naar bromspecs los ik dus 2 dingen op
dat hij beter gaat lopen en dat hij dus iets sneller gaat
hoe doe ik dit dan ?
kan iemand mij dit goed uitleggen?
heb er nog heel weinig verstand van
of is hier een how to van
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 23 feb 2009 19:33
door adje
*spuugt het in de snavel van de kleine vogeltjes*
viewtopic.php?f=56&t=3505" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=56&t=7252" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 23 feb 2009 19:41
door Mitsy12
oke zal ik het weekend even verandert
als ik dit anders afstel moet ik dan ook een grotere sproeier nemen?
en zitten er verder nog meer begrensers op die ik er makkelijk af kan halen?
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 24 feb 2009 17:34
door shadowranger
Kijk eerst even hoe dit rijdt. Als je na een kilometer of 2-3 hebt gereden (zonder choke) kijk je naar je bougie en met name het boogje op de kop. Deze moet een koffie-met-melk bruine kleur hebben.
Wijkt deze af, dan verander je de spoeier. Wit/grijs--> groter monteren (1 à 2 maten), zwart--> kleiner.
Andere begrenzers: Een bus in je spruitstuk, uitlaat met dunnere bocht en/ of s-bocht onder het blok langs, luchtfilterkast (zgn. flippo met slang (alleen voor grotere carburateurs zoals 14/12 of 15/15)). Je kan nog een bromkop erop zetten (kleinere verbrandingsruimte= meer compressie= meer trekkracht) en een brommodel zuiger monteren (met inlaatsleuven) voor meer vulling en iets betere gasreactie.
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 24 feb 2009 18:06
door Mitsy12
oke ik heb net de brommer opengehaald maar had de verkeerde vliegwieltrekker
dus toen wou ik de zijkap van de youngst'R Ex er weer opzetten maar kwam erachter dat het linkse puntje op de kap voor de helft eraf is (gebroken ofzo:S)
nu gaat hij lings dus niet meer in dat gaatje en zit hij aan die kant los
hebben meer mensen hier last van
of heeft iemand een andere oplossing?
en is het ook mogelijk om het licht volledig uit te zetten
er zit alleen een knop op met dimlicht-grootlicht
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 25 feb 2009 17:48
door Mitsy12
heb hem net weer opengehaald en heb de ontsteking verdraait naar het bovenste streepje
nu trek ik iets beter maar ook sneller op
maar merk echt nix in topsnelheid
miss 2km ofzo maar niet echt iets?
iemand?
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 25 feb 2009 20:11
door shadowranger
Je zal ook niet sneller gaan, maar wel merken dat je beter optrekt en op top niet meer dat "trrrr" geluid hebt.
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 25 feb 2009 20:26
door Ricker
hai :>, ben nieuw hier
Paar kleine vraagjes, wordt binnenkort 16, en wil dan zo snel mogelijk een brommert hebben.
MAAR! Ik tweifel tussen snor of brom. Nadelen van brom zijn: Helmplicht, en niet op fietspad rijden. Nadeel van snor is... 25km\pu.
Maar mijn vraag is: ik ben een skinnybastart en weeg nog geen 50kilo (of misschien net aan wel), is er een mogelijkheid dat als ik op een snor rijdt dat hij maybe sneller kan gaan als 25? Ik vind namelijk 25 weer net te sloom, 30/33 lijkt mij een goede cruisesnelheid.
Vraag 2. Heeft een snor minder trekvermogen als een brom? (nu weeg ik zoals hierboven vermeld niet erg zwaar, dus ik zal al wat sneller optrekken als mijn broer die zowat 100kg weegt

) Maar is er een merkbaar verschil?
3. Hoeveel Km kan je ong. rijden met één vol tankje peut?
tya
Edit:
Als hij uit staat, moet de ketting ongeveer 2cm vrij kunnen bewegen op en neer. Maar als je gas geeft, gaat ie inderdaad lekker op en neer dansen.
Kortom: niet gassen op de standaard

of je hebt een versleten ketting
D´r staan 31km op. Lijkt me uitgesloten.
Je moet sowieso je snor zo snel mogelijk (laten) ontgrenzen zodat ie een km of 40 rijdt. Beter voor dat ding en voor jouw
Hoezo? Kan je dan niet beter meteen een brom kopen? Is een begrenzer slecht voor je blok/ketting ofzo?
Naja, als je zuinig met je ketting doet (zoals ik met fiets) gaan ze jaren mee, doe nu al 6 jaar met 1 ketting, zit nog geen roestplekje op.
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 25 feb 2009 20:33
door shadowranger
hai :>, ben nieuw hier
Paar kleine vraagjes, wordt binnenkort 16, en wil dan zo snel mogelijk een brommert hebben.
MAAR! Ik tweifel tussen snor of brom. Nadelen van brom zijn: Helmplicht, en niet op fietspad rijden. Nadeel van snor is... 25km\pu.
Maar mijn vraag is: ik ben een skinnybastart en weeg nog geen 50kilo (of misschien net aan wel), is er een mogelijkheid dat als ik op een snor rijdt dat hij maybe sneller kan gaan als 25? Ik vind namelijk 25 weer net te sloom, 30/33 lijkt mij een goede cruisesnelheid.
Verander de tandwielverhouding van 33 naar 28 of 26 en je rijdt zo een paar km harder. Let wel, hoe kleiner het achtertandwiel, des te slechter trek je op.
Vraag 2. Heeft een snor minder trekvermogen als een brom? (nu weeg ik zoals hierboven vermeld niet erg zwaar, dus ik zal al wat sneller optrekken als mijn broer die zowat 100kg weegt

) Maar is er een merkbaar verschil?
Nee, snor trekt zelfs beter op vanwege tandwielverhouding (vergelijk maar met een versnellingenfiets).
3. Hoeveel Km kan je ong. rijden met één vol tankje peut?
Ongeveer 110-130 km.
Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 25 feb 2009 20:50
door Ricker
hai :>, ben nieuw hier
Paar kleine vraagjes, wordt binnenkort 16, en wil dan zo snel mogelijk een brommert hebben.
MAAR! Ik tweifel tussen snor of brom. Nadelen van brom zijn: Helmplicht, en niet op fietspad rijden. Nadeel van snor is... 25km\pu.
Maar mijn vraag is: ik ben een skinnybastart en weeg nog geen 50kilo (of misschien net aan wel), is er een mogelijkheid dat als ik op een snor rijdt dat hij maybe sneller kan gaan als 25? Ik vind namelijk 25 weer net te sloom, 30/33 lijkt mij een goede cruisesnelheid.
Verander de tandwielverhouding van 33 naar 28 of 26 en je rijdt zo een paar km harder. Let wel, hoe kleiner het achtertandwiel, des te slechter trek je op.
Vraag 2. Heeft een snor minder trekvermogen als een brom? (nu weeg ik zoals hierboven vermeld niet erg zwaar, dus ik zal al wat sneller optrekken als mijn broer die zowat 100kg weegt

) Maar is er een merkbaar verschil?
Nee, snor trekt zelfs beter op vanwege tandwielverhouding (vergelijk maar met een versnellingenfiets).
3. Hoeveel Km kan je ong. rijden met één vol tankje peut?
Ongeveer 110-130 km.
Dan kan ik ong 300x naar school heen en terug met 1 tank xD
Maar thnc voor je antwoorden. Met die tandwieltjes klopt idd, hoe groter het tandwiel hoe minder kracht je nodig heb voor 1 rotatie, maar omdat het groter is duurt 1 rotatie wel langer, en gaat dus slomer. (verhouding tussen Torque/speed)
Hoe groot is de kans dat de politie (mocht je die tegenkomen) het merkt dat je met een kleiner tandwiel rondrijdt? En wat kost da' ? :C
Waar gaat eigelijk jullie voorkeur naar uit? Brom of snor?
Ik heb namelijk geen simpel stekeltjes haar, en zodra ik een helm op het gehad ziet het er niet meer uit

Re: Beginners: Kleine vragen topic
Geplaatst: 25 feb 2009 21:07
door adje
Aangezien je niet veel hoeft te rijden zou ik voor een snor gaan.
Gooi er een snelle uitlaat onder en je rijd 35 maar trekt net zo goed of beter op. Op de rollerbank heb je grote kans dat je dan nog geneens een boete krijgt.