Pagina 3 van 3

Re: Yamaha Aerox

Geplaatst: 01 jan 2011 23:20
door drestar
aan de binnenkant gaat een uitlaat meestal niet roesten doordat er verbrande olieresten in komen,
bedrijven verchromen wel degelijk oude uitlaten, en uitbranden is idd wat je moet doen voor de binnekant schoon te krijgen,dus verchromen kan dus wel degelijk,


Wij maken het aangeboden materiaal schoon en vetvrij, niet verfvrij of siliconenvrij. Daarna wordt het ontchroomd, de oude chroomlaag wordt middels een elektrolytisch proces verwijderd. De nikkellaag die eronder zit laten we in principe zitten. Verwijderen is mogelijk, maar dit brengt extra kosten met zich mee. Laat u hierover eerst door ons informeren.
Probleemgevallen: er zijn ook materialen die problemen geven bij het verchromen. Enkele voorbeelden hiervan zijn uitlaten van motoren en velgen. Het probleem met het verchromen van uitlaten zit hem voornamelijk in twee dingen: de uitlaat zit meestal vol roet en kool en dat is fataal voor een verchroombad. De roetdeeltjes laten los en gaan zweven in het verchroombad en zullen neerslaan op alle te verchromen producten. Het dichtmaken van de uitlaat is geen optie. Door het hoge soortelijk gewicht van het chroombad moet er veel extra gewicht in de uitlaat gestopt worden, waardoor de bewerking te groot wordt. U kunt de uitlaat zelf gaan uitbranden (100% schoon). Het velgen probleem komt doordat veel velgen kleine gaatjes in de omzette velgrand hebben waar vloeistof in kan kruipen dat na het chroomproces er weer uit loopt en zodoende het chroom weer aantast.

Re: Yamaha Aerox

Geplaatst: 01 jan 2011 23:26
door Fakemon
Daarom. Maarja, verchromen is gigantisch duur. Poedercoating zou wel een idee zijn.

( En zo beginnen we weer de eeuwige ruzie of het wel of niet kan.. Heb zelf ook een gepoedercoate uitlaat onder de scooter liggen. heeft er anderhalf jaar onder gezeten voor het door dit weer met zout begon aan te bakken en verneukt te raken.

Re: Yamaha Aerox

Geplaatst: 01 jan 2011 23:41
door drestar
ja verchromen is idd heel erg prijzig, en tja, discussie.. :')

Normaal coaten gaat niet werken. Ga je dit doen komen er luchtbellen onder de coating en druipt het er zo af.

Bij poedercoaten wordt de verf er inderdaad opgespoten en in een oven verhit tot 200 à 300 graden. Een uitlaat wordt veel heter en zal er voor zorgen dat de coating weer naar de klote gaat.



Er bestaat keramisch coaten, dit kan wel. Hier worden ook motoruitlaten en spruitstukken van auto's mee gecoat en blijft prima zitten.

iig poedercoaten word niks denk ik, er is wel een alternatief, ik heb ooit gelezen over keramisch coaten, En dit zou heel geschikt zijn voor uitlaten

Coating kan niet tegen hitte jongens.

Pak je brander maar is en zet het op wat gecoats. In 2 seconden dondert het eraf.

Ik heb het overigens getest.

Re: Yamaha Aerox

Geplaatst: 01 jan 2011 23:58
door Fakemon
Tja, en ik rijd al die tijd nog rond met een gecoate uitlaat..
Bij het bedrijf waar ik werkte werd het inderdaad op 203 graden gebakken. En een uitlaat word ook echt wel warmer dan dat, dat begrijpen we allemaal wel. Maar toch is de coating al een lange tijd blijven zitten. ;) Gewoon simpel zwart gecoat.

Re: Yamaha Aerox

Geplaatst: 02 jan 2011 11:19
door drestar
bij de één wordt het miss wat beter gedaan als bij de ander :wink:

Re: Yamaha Aerox

Geplaatst: 02 jan 2011 16:06
door Fakemon
Maargoed, het coating verhaal terzijde; Een mooi resultaat kun je inderdaad krijgen met stralen en nieuwe lasnaden maken met de brander.