• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

NOS of lachgas

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
118 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende
taxmaxR
Tomosforummer

Berichtdoor taxmaxR » 11 mei 2011 12:23

ja precies wat je zegt GECONTROLEERDE OMSTANDIGHEDEN. anders ik citeer:daar zijn echt veel ongelukken mee gebeurd.

____________________________een waarschuwing pas dus erg goed op____________________________________

ik wil hier liever niet lezen dat er iets naars is gebeurt. op I net staat immers erg veel onzin.
setup:
airsal 65cc(dremel)
44mm HD kop
koppeling veer-2.5cm leer
16/16 del
spr 72
gianelli (minarelli)
26/24
powerfilter
krukas met kurk
M stuur
16"x 250 semi-slick
achterbrug +20cm
top snelheid ???
TaxmaxR

brombertje
Diehard

Berichtdoor brombertje » 11 mei 2011 12:46

Zal ik dan de echte werking en gevaren van NOS uitleggen?
N2O, ofwel lachgas is niet brandbaar. Het is geen brandstof, maar een oxidant. Een zuurstofhoudend gas, wat vloeibaar in een tank zit onder hoge druk. Bij het gebruik wordt de vloeistof losgelaten, en gaat dan van vloeibaar naar gas, en koelt daardoor heel erg af. Dan wordt het in het spruitstuk of direct in de motor gesproten, waarbij er extra benzine wordt toegevoegd. Dit kan gebeuren door een extra benzineleiding, of door een speciaal motor management systeem. Door de extra afkoeling wordt de dichtheid groter, wat betekent dat er nog meer extra zuurstof in het mengsel zit.
Bij 296 graden celsius ontbindt de N2O in stikstof en zuurstofmoleculen. Door het toevoegen van de extra benzine geeft dat dus extra verbranding onder hogere druk dan de motor normaal kan aanzuigen.

Wat wij hier hebben, of willen maken is een klein "nat" lachgas systeem. Dat wil zeggen dat de extra benzine samen met het lachgas in het spruitstuk wordt gespoten voor extra vermogen. Dit is het simpelste systeem waarbij er geen speciaal motor management nodig is, omdat het ingespoten mengsel een vaste verhouding heeft.
Dit genereert tijdelijk wat extra vermogen. We houden het hier heel klein, omdat een Tomos niet is gemaakt voor extreme vermogens. Een standaard Tomos met A5 cilinder heeft ongeveer 2,5 pk. Daar kan je niet zomaar een hoop pk's aan toevoegen.
Omdat de compressie verhoogd wordt, is het ook noodzakelijk om met euro98 te rijden, vanwege de detonatie (het zogenaamde "pingelen van de motor" die op kan treden op hoge compressie en hoge toerentallen.

Ik mik op een verhoging van maximaal 3pk, op mijn "opgevoerde" motor. Ik heb een A55 cilinder, die standaard ongeveer 3,5 pk, en 4,5Nm torsie genereert, met extra vermogen van de uitlaat en carburateur zal dit ongeveer 4 tot 5 pk zijn. Met het lachgas syteem wil ik niet boven de 8 pk uitkomen. 8 pk op een Tomos is al aardig veel, en je kan daarmee snelheden behalen tot 90 km/h.
Dit is zo'n beetje mijn doel.

Edit: plaatje van het systeem:
lachgas-systeem.jpg
lachgas-systeem.jpg (14.41 KiB) 5539 keer bekeken
Laatst gewijzigd door brombertje op 11 mei 2011 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Tomoshoofd
Vaste forummer

Berichtdoor Tomoshoofd » 11 mei 2011 12:55

Ok, eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk om te maken, ofwel?
Gewoon een tankje lachgas onder een bepaalde druk, aangesloten aan een slang die naar de inlaat van de carburateur gaat.
Dus bijvoorbeeld een powerfilter op je carburateur zetten, gaatje erin boren, en dan het slangetje daarin klemmen.

Of je doet dat via het spruitstuk.
Ik hoor het wel of ik gelijk heb. ;)
Weer terug van weg geweest

brombertje
Diehard

Berichtdoor brombertje » 11 mei 2011 13:13

Het is veel moeilijker dan dat. Daardoor kunnen dus ongelukken gebeuren!!!!!!!!!
De verhouding van lachgas, en extra benzine ten opzichte van je huidige toevoer is cruciaal voor een goede werking. Teveel en je blaast je motor op.
Als je het doet zoals jij het uitlegt, gaat het dus fout. Je gebruikt ten eerste al geen extra benzine, wat nodig is voor het extra vermogen. Dat zal dus weinig uithalen, behalve een motor die veel te arm gaat lopen, met alle gevolgen van dien.

Het hele systeem, met sproeiers om het maximale toegevoegde mengsel en verhouding te bepalen wordt dus ook met een slang en regelklep aan het spruitstuk gemonteerd. Dat had ik al uitgelegd.

Door verkeerd gebruik, en te simpel denken over het systeem kunnen dus wel ongelukken gebeuren, ondanks dat het een vrij veilig systeem is. Dat willen wij dus voorkomen!!!

Tomoshoofd
Vaste forummer

Berichtdoor Tomoshoofd » 11 mei 2011 13:30

Dan stop je een sproeier in je slang. (eerst een kleine en dan steeds groter totdat het goed is, afstellen?)
En je laat je brommertje rijker lopen, voor meer smering.
En je doet er bepaalde smeringsolie in voor hoge temperaturen. (als je dat kunt vinden)
Koudere bougie voor de hoge temperaturen.

Dit denk ik, logisch gezien...

brombertje
Diehard

Berichtdoor brombertje » 11 mei 2011 13:35

Ik heb mijn post met de uitleg gewijzigd, met een plaatje.
Je hoeft geen speciale olie te gebruiken voor hoge temperaturen, omdat de motor ook extra gekoeld wordt door het lachgas, en het maar tijdelijk is. Maximaal maar een paar seconden. (bij auto's wordt aangeraden max. 15 seconden, ik blijf daaronder)

Edit: als het goed werkt, en mensen het willen proberen, zal ik het in de Wiki plaatsen met duidelijke beschrijving.
Met de gevaren die er zijn als mensen er te makkelijk over denken.
Ik gebruik regelbare micro/minisproeiers van RC auto's, deze laten maar heel weinig door.

NOS (Nitrous Oxide Systems) ©® en NX (Nitrous eXpress) ©® zijn geregistreerde systemen die al berekend zijn op bepaalde motoren, en zijn simpel te monteren. Dit is een nog totaal onberekerend en ongetest systeem!!!!!

Edit2: Wat TaxmaxR dus heeft gedaan door puur het lachgas in de motor te spuiten zonder extra benzine is dus NIET de bedoeling, en kan dus erge gevolgen hebben. Hij heeft al nieuwe zuigerveren moeten monteren, en heeft daarbij dus nog geluk gehad.

Tomoshoofd
Vaste forummer

Berichtdoor Tomoshoofd » 11 mei 2011 14:00

Ik snap je systeem.
Wel een mooi systeem, ik denk dat dat wel zal gaan werken.
Zo'n sproeier systeem maken is denk ik niet zo moeilijk, alleen je moet dan het juiste mengsel hebben.
Maar die elektronische schakelaar en dat membraam zal wel moeilijk worden zeker. (maar dat zal jij vast wel weten)

Als ik jouw was zou ik een complete beschrijving maken van hoe je op de simpelste manier N2O kunt gebruiken op je brommertje. En hoe N20 werkt/wat het is/gevaren enzovoort)
Omdat jij ook (denk ik) wel ervaring hebt met N2O, Nitromethaan enz.

Maar zou mijn ''systeem'' ook ''kunnen'' werken?

brombertje
Diehard

Berichtdoor brombertje » 11 mei 2011 14:11

Ik zal zeker een beschrijving maken als het systeem werkt.
Ik heb zelf geen ervaring met dit soort lachgas-systemen en is dus voor mij ook een groot experiment. Ik heb wel ervaring met Nitromethaan en dat moet je dus NOOIT gebruiken, omdat dat veel te veel risico met zich meebrengt omdat dat wel explosief is. Ik weet van onderzoek wat alle gevaren zijn met lach-gassystemen, en met goed onderzoek en testsystemen is het vrij veilig te gebruiken. Normaal gebruik je dus ook 2 kleppen, 1 in de brandstof en 1 in de lachgasleiding voor de sproeiers, en ik probeer het dus zo simpel mogelijk te maken met 1 klep na de sproeiers, die ik elektronisch aanstuur. Dit zou eventueel ook mechanisch kunnen om het nog goedkoper/simpeler te maken. Denk aan choke hendel o.i.d. waarmee je de klep kan bedienen. Ik heb electronica ervaring en wil het dus electronisch maken met een schakelaar/drukknop op het stuur. Het wordt ook zo klein dat het onder de kap gemonteerd kan worden en maar enkele malen per patroon gebruikt kan worden.

Tomoshoofd
Vaste forummer

Berichtdoor Tomoshoofd » 11 mei 2011 14:23

Oke, ik wens je succes met je systeem.

brombertje
Diehard

Berichtdoor brombertje » 11 mei 2011 14:37

Dank je wel :D
Ik zal me excuseren naar taxmaxR vanwege het kapen van het topic. :@ Dit was in eerste instantie niet de bedoeling, maar omdat ik het wel een heel mooi idee vond, en een aantal dingen op voorraad had zoals de sproeiers ben ik zelf een systeem gaan maken.
Ik zal hem als eerste op de hoogte houden van mijn vorderingen, en dit topic verder overlaten voor zijn vorderingen. Ik zal een eigen topic openen zodra ik een test systeem heb.
Ik heb de elektronische klep en terugslagklep besteld en ze zijn op voorraad, dus ik denk dat ik dit weekend een test systeem zal hebben. Dit zal eerst buiten de brommer getest worden, en later op de brommer.

De rest van dit topic is dus voor taxmaxR.

Alex..
Diehard

Berichtdoor Alex.. » 11 mei 2011 14:53

misschien een idee voor de mods om een centraal (sticky) topic te maken, en daarin alle reacties van brombertje en taxmaxr te mergen zodat we centraal verder kunnen gaan (ook voor lurkers van het TF leuk)

taxmaxR
Tomosforummer

Berichtdoor taxmaxR » 12 mei 2011 01:18

hallo

(brombertje) GOED bezig.ik had echt niet verwacht dat er zo veel reactie zou komen op mijn ideetje.
ik moedig iedereen aan om hier aan mee te doen.met als eind doel een goed VEILIG goedkoop(betaalbaar)
lachgas systeem te ontwikkelen

ik heb niet stil gezeten :)

ik heb nu een benzine toevoer systeempje toegevoegd hier plaats ik bewust nog geen foto s van omdat ik eerst veilig verder wil testen
wel kan ik vertellen dat het een soort Y stuk ik met 2 sproeiers en een fijn zeefje hier dan een benzine slang aan
naar het spruitstuk ik gebruik(omgerekend)2,5:50 ipv 1:50 meng smering dit mix ik met motul 2takt olie
(heb geen extra power dit merk ik denk ik pas als ik echt rij )wel extra smering :)

ik wil hier graag een rijden filmpje plaatsen MAAR veilig moet het ook nog een heel klein beetje zijn.
dus met 2 handen aan het stuur. hiervoor moet ik dus nog een(stuur)schakel systeem bedenken en maken.

er is mij gevraagd een filmpje te maken waar in te zien is wat de exta boost inhoud dus bij deze een video waar mijn tomos op (lage)toeren is en dan de boost. LET OP dit is met kwart gas en hele korten injectie.

zie video hier onder de link: :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=RvDxaPhNgpc
Laatst gewijzigd door taxmaxR op 12 mei 2011 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
setup:
airsal 65cc(dremel)
44mm HD kop
16/16 del
spr 72
gianelli (minarelli)
26/24
powerfilter
krukas met kurk
M stuur
16"x 250 semi-slick
achterbrug +20cm
top snelheid ???
TaxmaxR

beenham0
Vaste forummer

Berichtdoor beenham0 » 12 mei 2011 01:32

Haha super nice echt waar!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

taxmaxR
Tomosforummer

Berichtdoor taxmaxR » 12 mei 2011 01:44

DANK U DANK U
setup:
airsal 65cc(dremel)
44mm HD kop
16/16 del
spr 72
gianelli (minarelli)
26/24
powerfilter
krukas met kurk
M stuur
16"x 250 semi-slick
achterbrug +20cm
top snelheid ???
TaxmaxR

brombertje
Diehard

Berichtdoor brombertje » 12 mei 2011 02:05

Haha, dit is zeker veelbelovend, je ziet 'm echt hard versnellen tegenover het vorige filmpje. :)
Ik hou dit wel in de gaten.

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester

Berichtdoor Ping » 12 mei 2011 02:50

oa de PUCH maxi's hadden een chokehendeltje aan het stuur ... kan je daar niks mee ?
Dat je dan bijv twee gasschuifjes hebt .
Y stuk aan je spruitstuk ofzo ...

Ik zit een beetje mee te brainwaven :mrgreen:

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

beenham0
Vaste forummer

Berichtdoor beenham0 » 12 mei 2011 03:00

Een schakelaartje op je stuur zou het veiligst zijn.
Als je een stoot kracht krijgt terwijl je met 1 hand tussen je benen zit, lijkt mij niet veilig.

Joren
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor Joren » 12 mei 2011 08:25

Of je neemt een voetrem, en dan gebruik je dus gewoon je remhandel :)
Die maak je dan gewoon aan dat knijpstuk van die slagroom bus vast, en klaar.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester

Berichtdoor Ping » 12 mei 2011 10:22

Of je neemt een voetrem, en dan gebruik je dus gewoon je remhandel :)
Die maak je dan gewoon aan dat knijpstuk van die slagroom bus vast, en klaar.
Dan mag je er wel eerst aan wennen om die voetrem te gebruiken en niet je remhendel om tot stilstand te komen
anders gaat het niet goedkomen :lol:

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

taxmaxR
Tomosforummer

Berichtdoor taxmaxR » 12 mei 2011 10:35

hallo

het probleem is dat je niet zo maar even een slang met dat (koude gas ) en veel druk kan knijpen
ik zit nu te denken aan een metalen pijp waar ik een lucht pistoos in las of in klem door middel van die knelkoppelingen
voor en compressor. dan het kleinste lucht pistool. mischien een kleine airbrush
dus maar even goed zoeken

OF

ik zat ook even te denken om die de stuur aandrijving van een RC model autotje te gebruiken. maar ik weet niet of dit sterkgenoeg is. als dit wel zo is zou ik het met een draadje naar een kleine accu kunnen leiden en door naar een schakelaar op het stuur.

als dit werkt:
accu en systeem voor de elec stuur schakeling komt uit mijn plat getrapte RC kermis auto

ok wel lache toch

(trouwens ook wel leuk geluid bij de video ) vind ik

wordt vervolgt
setup:
airsal 65cc(dremel)
44mm HD kop
16/16 del
spr 72
gianelli (minarelli)
26/24
powerfilter