De schijfrem van de AT50 was in behoorlijk slechte staat. Hij remde nog wel, maar je moest echt goed hard in de hendel knijpen.
Dus ben ik maar begonnen alles los te maken van de schijfrem. Hierbij stuitte ik gelijk op het probleem dat de 2 imbusbouten die de klauw bij elkaar houden, zo ontzettend vast zaten dat ik deze uit moest boren. Ik had van alles geprobeerd maar het zat gewoon te goed vast.
Nadat ik dit los had kwam ik er al snel genoeg achter dat simpel alleen schoonmaken van zuigers en rubbers niet voldoende was. De blokjes waren gewoon verbogen naar binnen toe en de zuiger uiteindes waren flink beschadigd.
Heb een revisiesetje besteld bij Rinke van RinkyToys en gelijk ook maar een nieuwe slang. De pomp in de hendel was nog goed naar mijn idee (en dat bleek ook zo). Ik had een RVS slang gewild maar Rinke had hier over heen gelezen bij het inpakken. Ik wou graag weer rijden met dit mooie weer dus maar de rubberen gehouden.
Hierbij wat foto's ervan.
Belangrijk rubbertje.
Vervolgens heb ik alles goed schoongemaakt. En de groeven waar de afdichtrubbers inzitten heb ik met een spaak schoongemaakt. Het was vooral corrosie wat ik hierbij weg heb gehaald en verrassend veel ook nog.
Ik had geen remmenvet dus heb ik gewoon een beetje DOT4 olie gebruik om de rubbers in te smeren. Vervolgens deze geplaatst en hetzelfde gedaan met de zuigers. En dan ziet het er zo uit:
Veel van de originele bouten en de ontluchtingsnippel kon ik nog herbruiken. Alle koperen ringetjes heb ik wel vervangen
Zo zit die er nu weer op, en hij remt weer prima

. Another job done

Hij rijdt trouwens ook weer wat sneller nu omdat de schijfrem voor de revisie behoorlijk bleek aan te lopen.