• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Verbranding langs zuiger

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
73 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 03 dec 2018 20:06

Rechtsom is vroeger, bovenste streep is brom stand.
Omhoog


edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 03 dec 2018 23:56

Latere Tomossen hebben ook een uitvoering met een pick-up, zoals beschreven in de wiki regelt die zelf het ontstekingstijdstip en heeft het verdraaien van de grondplaat geen effect, ergo, de streepjes ontbreken zelf. Deze versie versteld het tijdstip wel afhankelijk van het toerental.
De pickup en het vliegwiel bepalen wel degelijk de initiële timing, je ontsteking kan niet zomaar het BDP van je blok bepalen zonder een vast ijkpunt.
Alleen de pickup veranderd niet als je aan de grondplaat draait omdat die op een andere manier bevestigd zit dan de grondplaat, zie ook onderstaande link:
viewtopic.php?t=9139

De CDI vertraagd of vervroegd inderdaad wel naar gelang het toerental veranderd.
Ik ging er vanuit dat de pickup aan de grondplaat vast zat maar die zit dus op een vaste positie op je carter geschroefd onafhankelijk van de grondplaat bij dat type ontsteking, weer is wat anders.
Je kan je pickup dus wel verplaatsen maar dat vereist wat meer beun werk waarschijnlijk en is niet bepaald nuttig (dan kan je er beter een ander type op zetten).
Weer wat geleerd, thanks voor de voorzet, ik had het anders totaal verkeerd ingeschat. :)


Om niet al te veel af te dwalen, ik het type zonder pickup die dus wel invloed heeft op de timing als ik aan de grondplaat draai.
De tuning van de timing bewaar ik voor het laatst als ik echt niks kan vinden. tot die tijd vertrouw ik op tomos en standaard fabrieksafstelling.
Het loopt pas gemeerd, als het de pan uit escaleert.
Beunhaas BV. Uw probleem zal ons een zorg zijn.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 04 dec 2018 09:37

ja, zo zit het dus
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 05 dec 2018 15:15

Ten eerste, ik weet dat de metalen delen niet perfect zijn afgewerkt, maar een pakking ten dikte van van vloeitje helpt daar ook niet echt bij :shock: .
Net met de ultieme beun methode uitgevonden waar het lekte.
Remmenreiniger inspuiten in het spruitstuk, dan gauw vinger erop en terwijl het vloeibare deel verdampt luisteren of je het ergens hoort sissen.
Daarna met de aansteker langs het blok om te kijken waar het precies vandaag komt.
RIP wenkbrauwen o|O

Maarrrr wel alle lekkages gevonden, namelijk alle pakkingen.
Voet pakking sloot totaal niet lekker aan, over alle randen was die vochting van de benzine.
membraan en dergelijk had ook zo zn problemen.
Nu heb ik dit opgelost met de meest verschrikkelijke methode, namelijk vulpakking.
Normaal heb ik er totale schurft aan maar het moet maar even.
Het is vulpakking die resistent is tegen benzine en hoge temperatuur.
Hoe lang het blijft zitten zien we dan wel weer.
Updates volgen.
Het loopt pas gemeerd, als het de pan uit escaleert.
Beunhaas BV. Uw probleem zal ons een zorg zijn.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 06 dec 2018 15:54

Als je de cilinder 1x warm hebt gereden de kop natrekken als hij afgekoeld is, nieuwe pakkingen zakken in.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 07 dec 2018 08:02

top tip, ga ik proberen.
Het loopt pas gemeerd, als het de pan uit escaleert.
Beunhaas BV. Uw probleem zal ons een zorg zijn.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 07 dec 2018 09:15

Netjes een moment sleutel gepakt en gezet op 11nm.
Helaas, het draad van een van m'n tapeindjes is gaar en draait direct dol.
Vanmiddag een nieuwe halen
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 07 dec 2018 09:58

nog een tip: alle 4 vervangen en de draad insmeren met kopervet
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 07 dec 2018 10:19

En hoge m 7 moeren gebruiken, gaan makkelijker los omdat er geen draad uit steekt die dan verroest, wel kopervet gebruiken zoals peterzoetermeer al aan gaf.
http://www.rinkytoys.nl/artikel/halsmoer-m7.html
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 07 dec 2018 13:52

als je wat wilt uitsparen:

https://www.tmans-service.nl/zeskantmoe ... DoQAvD_BwE
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 07 dec 2018 16:57

Top thanks.
Net nieuw tapeind erop gezet.
Ruim in het kopervet zoals gewoonlijk.
Nu zoeken naar de laatste lekken.
Heb een extra voetpakking besteld want toen ik even onder de cilinder wou kijken scheurende het kreng alweer.
Het blok klonk wel weer wat beter voor mijn gevoel na een paar keer kicken. Kreeg nu met een sproeier 54 al beter resultaat.
Updates volgen zoals gewoonlijk.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 08 dec 2018 12:58

Als je de nieuwe voetpakking monteert even voelen over de naad van de carters, tussen de carters zit een pakking en met het verwijderen van de voetpakking kun je daar per ongeluk een stukje pakking weg krabben wat tussen de carters hoort.
Voel je een klein gleufje dan een druppeltje vloeibare pakking op de naad doen voordat je de pakking monteert.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 08 dec 2018 14:01

Daar heb ik me al eens eerder over verbaasd.
Als je dat dan netjes afwerkt met vloeibare pakking en dan de pakking monteert weet je zeker dat de boel hier aan elkaar plakt en dat je overnieuw kunt beginnen als je maar even de pakking eraf wilt halen. Bovendien zul je die vloeibare pakking eerst moeten laten uitharden voordat die belastbaar is.
Ik weet nog van vroeger, pakkingen voor stoom appendages waren van klingerit met grafiet, die bleven niet zomaar plakken.
Heeft iemand misschien ervaring met grafiet op Tomos pakkingen smeren?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 08 dec 2018 21:02

Normaal smeer ik de pakking goed in met olie om het vast plakken tegen te gaan.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 09 dec 2018 10:06

2takt olie of ATF?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 09 dec 2018 13:45

Ik weet niet zeker meer welke olie er in mijn oliespuit zit, denk 5w30 motorolie van mijn auto.
Maar 2takt of atf werkt ook, sommige gebruiken kogellagervet en dat werkt ook prima.
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 10 dec 2018 21:11

Update nummer... ???
Alles mooi aan elkaar geplakt met nieuwe pakkingen en een beetje vloeipakking.
Zit nu een 15mm spruitstuk op met de 14/12 carb erop.
Moet nog gaan puzzelen met de sproeiers en eventueel een 15/15 carb erop maar het loopt al een stuk beter.
Toeren pakt ie nog steeds niet maar hij verbrand momenteel nog wat olie en ander smeersel wat ik heb gebruikt met monteren merk ik.
Hoe warmer die wordt hoe beter het wil.
De brommer reageert nu weer 1 op 1 met gas geven en lijkt beter af te stellen.
Van de week weer verder tweaken en de 15/15 proberen.
De deotest heeft ie goed doorstaan.
Het viel pas uit toen ik al heel veel remmenreiniger aan het spuiten was (meer dan 30 seconden non stop)) en waarschijnlijk de lucht eromheen ermee verzadigd raakte.
Laatst gewijzigd door edscalatie op 11 dec 2018 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 11 dec 2018 09:20

nou ik vind dat je een heel eind gekomen bent, je moet even niet vergeten dat je met nieuwe zuigerveren in een oude cilinder zit, dit moet even op elkaar inlopen denk ik.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 11 dec 2018 09:58

Persoonlijk zou ik het bij een 12 mm houden met een std cilinder want een 15 mm is over kill, ook zit er verschil in de gasschuif (onderkant is schuiner)
Omhoog

edscalatie
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 nov 2018 11:48
  • Citeer

Berichtdoor edscalatie » 11 dec 2018 10:09

..nou ik vind dat je een heel eind gekomen bent..
Haha thanks, mocht het allemaal toch onverhoopt niet werken was het wel weer een goeie oefening voor de hobby.
Ik probeer eerst alles netjes met een 14/12 werkend te krijgen.
De 15/15 is meer een probeer dingetje dat ik vond onder in de onderdelen kist.
Ik wist trouwens niet dat er verschil zit in de gasschuif, elke keer als ik de carbs uitwisselde liet ik de deksel, gasschuif en choke hedel aan de gaskabel van de brommer hangen.
De body wisselde ik dan alleen uit, heeft het verschil in gasschuif nog invloed?
Beide carbs zijn wel netjes compleet dus dat is terug te bouwen naar hoe het hoort.
Het loopt pas gemeerd, als het de pan uit escaleert.
Beunhaas BV. Uw probleem zal ons een zorg zijn.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
73 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.