• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Maakt bij rijden schurend geluid en valt uit

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
117 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende
Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 13 jan 2023 10:29

Als de uitlaat tapeinden er nog goed uit zien (en je cilinder is van gietijzer) zou ik het lekker zo laten. als je de tapeindjes dol/kapot draait zul je ze mogelijk met een las apparaat eruit moeten halen. Vorige eigenaar van mijn brommer had ze al dol gedraaid, omdat ik toen nog geen toegang had tot een goed lasapparaat heb ik een nieuwe cilinder aangeschaft.

Tapeinden voor de cilinder kunnen ook goed vast zitten maar zijn een stuk beter los te krijgen (2 moeren trucje, griptang, bankschroef). Bij montage beetje kopervet erop. Mocht je het op moment willen doen is het 15nm voor de carter tapeinden, 12nm voor de cilinderkop moeren.
Tomos AT50 (1984)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 jan 2023 12:34

En de imitatie tapeinden m7x120 is grote rommel dus beter de originele kopen als je ze vervangt, het liefst met hoge m7 moeren en wat kopervet....roest de laatste paar gangen draad niet en krijg je het naar jaren nog zonder problemen los.

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 13 jan 2023 13:08

Een sleufje moet je in het boutje van het spruitstuk slijpen, als die er nog nooit af is geweest.

Voor alle andere tapeinde 2 moeren tegen elkaar in draaien zodat ze goed vast zitten, sleutel op de onderste moer zetten om het tapeind los te draaien....tapeinden voor de uitlaat kunnen afbreken omdat die vaak helemaal vast geroest zijn.
Op mijn uitlaat, kwam ik achter, zitten gewoon normale bouten en geen tapeinden...

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 jan 2023 13:51

Voor een cilinder van gietijzer is dat geen probleem, met een aluminium cilinder kun je beter tapeinde plaatsen anders is de draad in de cilinder sneller dol-kapot na verschillende keren de uitlaat te demonteren en monteren.

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 13 jan 2023 17:15

Nu kom ik na alles weer bij hetzelfde probleem. Hierbij de link naar de video.

https://imgur.com/a/qeekn1d

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 13 jan 2023 17:18

Foto's van sproeiers worden doorgestuurd

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 13 jan 2023 18:21

Foto's van sproeiers worden doorgestuurd
https://imgur.com/a/CmiklUa

Ik heb zelf het gevoel dat ik grotere maten nodig hebben, desondanks dat ik alles standaard heb. Dat komt omdat hij bijvoorbeeld bij sproeier maat 49 onmogelijk in zn tweede versnelling komt, maar bij sproeiermaat 53 komt hij gemakkelijker in de tweede versnelling maar houdt ie zich nog ontzettend in. (weinig vermogen en niet op top snelheid)

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 13 jan 2023 20:00

Had je al eerder een deo test gedaan na het vervangen van de pakkingen? kan het niet goed terug vinden/lezen wat het resultaat hier van was.

Sproeier 53 zonder logo komt ongeveer overeen met de 50 met logo. Dus zeker nog even maatje of 2 groter proberen (ik zou die zonder logo weer doen omdat je hier al meerdere van hebt)

Het geluid klinkt niet super raar wel iets luider dan normaal denk ik? je hebt geen spelling op je krukas / stroef lopende lagers? Vermogen lijkt in ieder geval erg laag als ik het zo vergelijk met een filmpje van mijn brommer toen hij nog bijna een standaard snor was.
Tomos AT50 (1984)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 jan 2023 20:01

Heb je de cilinder al eens eraf gehad en gevoeld of er speling op de krukas zit, hij maakt een behoorlijk kabaal.

49 zonder logo is gelijk aan 46 met logo
53 zonder logo is gelijk aan 50 met logo
Afbeelding

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 13 jan 2023 20:49

Heb je de cilinder al eens eraf gehad en gevoeld of er speling op de krukas zit, hij maakt een behoorlijk kabaal.

49 zonder logo is gelijk aan 46 met logo
53 zonder logo is gelijk aan 50 met logo
Afbeelding
Ik ga morgen de cilinder eraf halen vanwege nieuwe onderdelen, dan zal ik gelijk even checken. Ik heb de sproeiers 54 t/m 57 besteld.

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 13 jan 2023 21:21

Ik heb zonet een stuk gereden, en merkte op dat hij opeens rond de 25 km/h rijdt, terwijl hij hiervoor bijna 50 km/h reed. Is daar toevallig een reden voor?

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 13 jan 2023 21:51

heh? "desondanks dat ik alles standaard heb." je hebt een 14/9 carburateur dus dat zou een snor brommer moeten zijn. Hoe haal jij dan 50km/h op een standaard snorfiets?

PS fons als je op windows 10/11 zit (shift + windows toets + s) kun je makelijk screenshots maken / stukken selecteren.
Tomos AT50 (1984)

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 13 jan 2023 22:17

heh? "desondanks dat ik alles standaard heb." je hebt een 14/9 carburateur dus dat zou een snor brommer moeten zijn. Hoe haal jij dan 50km/h op een standaard snorfiets?

PS fons als je op windows 10/11 zit (shift + windows toets + s) kun je makelijk screenshots maken / stukken selecteren.
Ik heb echt werkelijk waar geen idee. Vanaf de koop tot paar maanden terug reedt hij altijd rond de 40 t/m 50 km/h. Nou wil ik eigenlijk dat een beetje herstellen met vertanding etc.

Heb je toevallig nog verdere tips? Een 65 cc lijkt mij zelf ook wel handig, maar die zijn donders duur.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 jan 2023 22:36

Met die maten moet het lukken.

Op het filmpje is het lastig te horen waar het geluid vandaan komt, controleer ook ff of het voor tandwiel wel echt vast zit, er zijn imitatie tandwielen die te dun zijn en dus los zitten.
Ophang bouten voor het blokje ook ff controleren of ze goed vast zitten, als ze los zitten kan dat ook aardig herrie maken.

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 13 jan 2023 23:03

Vraag is natuurlijk waarom je ze vervangen wil. Enkel als de draad beschadigd is zie ik en goede reden om dat te doen. Vervangen om te vervangen geeft enkele kans op ellende van afgebrekende tapeinden of uitgetrokken draad uit je blok.of cilinder.....

debeunhaas
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor debeunhaas » 13 jan 2023 23:05

Vraag is natuurlijk waarom je ze vervangen wil. Enkel als de draad beschadigd is zie ik en goede reden om dat te doen. Vervangen om te vervangen geeft enkele kans op ellende van afgebrekende tapeinden of uitgetrokken draad uit je blok.of cilinder.....
Ik wil sowieso de tapeinden installeren van de uitlaat. Er zitten nu normale bouten in die veel benzine laat lekken. Qua cilinder twijfel ik ook nog een beetje, maar ik heb het gevoel dat het draad inderdaad beschadigd is.

Richfart
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 13 jan 2023 23:10

Als je uitlaat pakking benzine lekt dan trekt je blok daar gewoon valse lucht.
Tomos AT50 (1984)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 14 jan 2023 09:20

Als je uitlaat pakking benzine lekt dan trekt je blok daar gewoon valse lucht.
Daar ben ik het niet mee eens, uitlaat is gewoon open dus of de pakking iets lekt maakt voor het mengsel niet uit.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 14 jan 2023 09:45

Ik wil sowieso de tapeinden installeren van de uitlaat. Er zitten nu normale bouten in die veel benzine laat lekken. Qua cilinder twijfel ik ook nog een beetje, maar ik heb het gevoel dat het draad inderdaad beschadigd is.
Of er bouten of tapeinden in zitten maakt niet uit qua lekken, uitlaat hoor je eerst tegen de cilinder vast te zetten...daarna pas aan de steun van het frame zonder dat er spanning op komt te staan.

Haal een m6 tap door de schroefdraad en kijk of hij nog aardig goed is, is hij te slecht dan m8 erin tappen en een verloop m6 naar m8 monteren.
http://www.tvd-parts.nl/Tapeind-M6-M8-3 ... eel-1-stuk

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 14 jan 2023 22:48

Een tapeind in je cilinder voor de uitlaat heeft wel zeker de voorkeur boven een bout. Als je een bout een aantal malen vastdraaien in het aluminium is de kans graat dat de draad slijt en je het er na een aantal keer uit trekt bij het aandraaien van de bout. Een tapeind zet je 1 keer goed vast en de mechanische belasting van het monteren en demonteren van de uitlaat vindt plaats op de stalen tapeinden, welke veel harder, sterker en taaier zijn dan je aluminium cilinder.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
117 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende

Terug naar “Beginners”