Als ik volgas in het mulle zand aan het roppen ben word de cilinder veel meer belast dan als ik in een hoge versnelling op de straat rijd.
[ Post made via Mobile Device ] 
Dat maakt dus geen zak uit, word even zwaar belast als je in hetzelfde toerental en versnelling op straat rijd en in het zand.
Iedereen weet dat het toerental de belasting van je cilinder is. Lage toeren = lage temperatuur, zuiger zet minder uit, minder wrijving = MINDER BELASTING. Hoge toeren = hoge temperatuur, zuiger zet meer uit, meer wrijving = MEER BELASTING.
Een tomos is niet te vergelijken.
Waarom is het niet te vergelijken? Het heeft een cilinder, koppeling, versnellingsbak, carburateur, membraam, spruitstuk.
Bovendien mikken ze bij de pomp er niet-synthetische olie in, die geen last heeft van kou, maar wel slecht smeert en ontbrand.
Ging even op internet zoeken voor je over dit 'verhaaltje'. Vond er iets over op één site, en dat was de site van Mobil 1. En daar stond dus dat volsynthetische olie bij temperaturen hoger dan -40C nergens last van heeft, dus ik weet niet waar je dat vandaan hebt. Ook gooien ze er bij de pomp half-synthetische olie in, niet 'niet-synthetische'. Er is zelfs 1 pomp bij mij in de buurt waar er gewoon Castrol Power RS in, wat voornamelijk Castrol TTS was en wat vol-synthetisch is.