• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Revival stopt er ineens mee tijdens het rijden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
157 berichten
  • Pagina 4 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • …
  • 8
  • Volgende
Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 29 feb 2016 20:04

Gewoon nog ff middagje voor zitten, beetje logisch denken en mucho koffie en dan moet het goed gaan ;)

Enu ik bedoelde dit messing dingetje:

Aha nu zie ik het, ik ging al zoeken wat je bedoelde. Ik zal er naar kijken wanneer ik hem naloop. Ik heb daar niks aan gedaan, dat zou al zo zijn geweest toen ik hem kocht. Ik moest trouwens wel lachen gisteren (jaja alleen vloeken heeft geen zin soms he ;-) ) Toen ik hem starte klonk ie net als een crosser dat beviel me eerlijk gezegd wel..
andy.jpg
Tomos Revival 2005 Snor

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 29 feb 2016 20:11

Ik zal aan je denken Shadow ;-). Overigens heb jij geen verklaring over het hele uitval probleem waarmee ik het topic begon? Ik heb heel wat voorbij zien komen gaan aan waar het aan zou kunnen liggen. Maar een echte verklaring heb ik niet. Wat ief zei over de uitlaat de uitlaat wat dicht gekoold zit komt m.i. het meest in de buurt. Waarom ik dit vraag is omdat ik zie dat jij behoorlijk wat kennis in huis hebt over tomosjes.
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 29 feb 2016 20:34

Hij zat niet 'wat' dichtgekoold, denk dat je nog maar 30 % doorgang had of iets, als niet minder.

ps, als je van een beetje geknetter houdt heb ik ook nog wel een uitlaatje voor je ;)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 mar 2016 18:26

Wat ief op z'n foto had, was het katalysator element wat in de standaard pijpen zitten die nieuw worden geleverd (zie foto hieronder hoe die pijp er normaal uitziet). Als je dit ook in die van jou hebt kan dit het uitvallen misschien verklaren, maar dan moet je ook problemen hebben met optrekken, topsnelheid e.d. Daar lees ik niets over. Het probleem met die katalisatorpijpen is dat ze erg snel dichtslibben omdat ze hun zelfreinigings temperatuur niet bereiken. Ik snap ook niet wie op dat zotte idee is gekomen om dit op een 2-takt toe te passen.

Afbeelding

Mocht jij een andere uitlaat hebben, kun je eens kijken of de einddemper erg vervuild is door deze uit de uitlaat te halen. In veel gevallen kan schoonmaken wel wat verbetering geven. Kijk ook de uitlaatpoort van de cilinder na op overmatige koolaanslag.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 01 mar 2016 18:27

Hallo beste forumleden,

Vandaag weer 'geknutseld' aan de brommer. Heb weer messingmoertjes gehaald om de uitlaat mee te bevestigen. Wat een #@$ moertjes zijn dat zeg! Het tapdraad is geloof ik bedoeld om alles in 1 keer vast te draaien om vervolgens nooit meer los te maken. : Ondertussen is het schroefdraad van de de cilinder ook al kapot gedraaid :( Al met al ellende op het eerste uur. Nadat de uitlaat eronder zat nog steeds herrie. Alles (voor zover ik weet) nagelopen zelfs de bus ( witte ring tussen spruitstuk en cab vervangen). Zelfs de oude carburateur er weer opgezet die in veel betere staat is (dit terzijde). Geen verandering. Deo test had ik geen zin meer in
Ik weet het ff niet meer en ga denk een ander hobby zoeken, postzegels verzamelen lijk me wel wat.. 8)
Wat mij overigens op is gevallen tijdens het prutsen met de brommer al die tijd, is dat de onderdelen van de tomos, of in mij geval de revival snel kapot gaan. Merendeel is van plastic en is snel stuk te krijgen (ook al probeer je iets met beleid te doen).Hier zit een leuk strategie achter en niet alleen bij de tomos m.i.
Zo blijf ik bezig om weer een ringetje/ moertje kapje etc te kopen, dat gaan we vanaf nu dus niet meer doen :-)
Voorlopig laat ik de brommer voor wat het is en laat alles ff bezinken, Mocht ik een gekke bui krijgen om er weer iets mee te doen, dan weet ik jullie te vinden :mrgreen:
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 mar 2016 18:50

Ik sanp je verhaal ff niet meer hoor :)

Hoezo ' geen verandering', verandering in wat? valt nog steeds uit bedoel je???

Ik zie zo voor me hoe er van alles fout gaat.. geen idee of dat dan ook klopt hoor. Messing is vrij zacht dus als er iets kapot gaat dan dat eerder als de tapeindjes. Als je een nieuw moertje er met de hand niet op kan draaien, wat doe je dan, met een hamer en een bijtel en veel krachtsinspanning dat ding er toch op draaien of... even kijken WAAROM het niet wil? Om er vervolgens achter te komen dat het weer kapot gedraaid is. Misschien was het schroefdraad van de tapijndjes al niet oke, hadden ze wel ff nieuwe in mogen zetten voor dat geld.

Ofwel, ik roep ook maar wat hoor. Misschien kan een dubbele uitlaatpakking nog soelaas bieden maar wsk wordt het nieuwe tapeindjes en als je niet blij wordt van messing moertjes, koop je andere ;)

Maar ondanks beetje lekkende uitlaat zou die toch wel even moeten rijden.

Heb je nu dat messing dinkie wat ik zei bekeken? daar zat je olieleiding op en nu niet dus een gat > lek.

@ shadow, de foto die ik liet zien was de uitlaat van Andy.
Dat je daar aanvankelijk nog wel mee kan rijden vind ik niet zo vreemd, hoe langer je rijd hoe meer gas zich verzameld in de uitlaat, het kan wel weg maar niet snel genoeg, zeker als je wat langer stuk rijd, ondertussen loopt de temp in het blok op en krijgt ie z'n mengsel ook steeds beroerder binnen totdat ie zegt, doe het zelf maar. Dan stop je, blok word niet gekoeld en de zuiger zet uit en komt vast te staan. Ff wachten en zuiger krimpt weer, uitlaat raakt zijn gassen weer kwijt en je begint weer van voren af aan, afhankelijk van hoe lang je gewacht hebt.
edit: Dat van dat slechter optrekken en zo klopt natuurlijk wel maar als je geen referentie hebt weet je dat natuurlijk niet. Koste mij ook wel een paar maandjes van knoeien voor ik een idee had wat nu 'normaal' was voor een tomos iig :)

edit :trouwens, ga gewoon met dat ding aan de hand naar die bromboer en laat hun het ff fixen, voor hun een kwartier werk wsk en dan ben je klaar, mag wel op hun kosten ook als ik het zo hoor.
Laatst gewijzigd door ief op 01 mar 2016 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 01 mar 2016 20:22

Ik sanp je verhaal ff niet meer hoor :)
Hoezo ' geen verandering', verandering in wat? valt nog steeds uit bedoel je???
Met verandering bedoel ik dat hij nog steeds herrie maakt.

Eigenlijk gaat het verhaal om 3 dingen:

1 Hij maakt herrie --> vermoeden lek ergens/valse lucht.
2 Uitlaat die met een hoop gedoe eronder zat door de messing moertjes waarvan het tapdraad snel is doorgedraaid
3 Tapeindes van cilinder welk idd je noemde het al, niet al te beste waren en nu helemaal niet meer.
Ik zie zo voor me hoe er van alles fout gaat.. geen idee of dat dan ook klopt hoor. Messing is vrij zacht dus als er iets kapot gaat dan dat eerder als de tapeindjes. Als je een nieuw moertje er met de hand niet op kan draaien, wat doe je dan, met een hamer en een bijtel en veel krachtsinspanning dat ding er toch op draaien of... even kijken WAAROM het niet wil?

Dat messing vrij zacht is me wel duidelijk geworden maar ik vindt dat ze daar geen moertjes van moeten maken ook al is het beter voor roest en makkelijk los te krijgen.
Ik ga zeker niet te werk met een hamer of bijtel hoor.. Ik bekijk altij eerst wat of waar het probleem is (voor zover ik kan) Krachtspanning daar zou ik mee kunnen doseren vwb de moertjes aandraaien. Dat ik de moertjes wat harder hebt aangedraaid was puur omdat ik dacht dat daar valse lucht vandaan kwam. Toen dus doorgedraaid het moertje en het tapeinde.
Ofwel, ik roep ook maar wat hoor. Misschien kan een dubbele uitlaatpakking nog soelaas bieden maar wsk wordt het nieuwe tapeindjes en als je niet blij wordt van messing moertjes, koop je andere ;)
Dat zou ik nog kunnen overwegen en heb daar uiteraard aan gedacht geen messing moertjes voor mij. Het wordt idd nieuwe tapeindjes en daar ga ik nu niet aan beginnen.
Maar ondanks beetje lekkende uitlaat zou die toch wel even moeten rijden
.
Ik heb een stuk gereden hij trok erg snel op en ging veel harder dan eerst. Ik heb hem bewust niet opengetrokken omdat er nog 2 wiellagers geplaatst moeten worden in het achterwiel.
Heb je nu dat messing dinkie wat ik zei bekeken? daar zat je olieleiding op en nu niet dus een gat > lek.

Ik heb het bekeken maar geen aandacht meer aan besteed.Maar als dat zo is, dan hadden ze daar wat aan moeten doen toch? Dan kom ik hier nog op terug als ik nog een foto hebt gemaakt (ter verduidelijking).
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 01 mar 2016 20:51

We komen er wel Andy ;)

Je hebt herrie en herrie en valse lucht en valse lucht. Het verschil tussen een uitlaat die niet goed op de cilinder zit en een spruitstukje dat wat lekt is wel duidelijk te horen, ene klinkt als een crosser zoals je zo mooi omschreef en het ander doet misschien wat van sip sip sip, valse lucht aan de inlaatzijde hoor je vaak niet eens maar merk je aan hoe het blok draaid.

Als dit spuitstuk zo op dit blok zat en ze hebben het zelf al niet dichtgemaakt dan is dat meer dan slordig idd, helemaal omdat ze er bij zeiden dat ie geen oliepomp gebruikte. En dat ze je op weg sturen met een blok waarvan de uitlaat tapeindes waarschijnlijk al niet helemaal lekker waren vind ik ook niet netjes, je hebt er genoeg voor betaald!

edit: vast wel een met een boutje en een moertje gespeelt, geef het moertje een slinger met je vinger en hij draaid zichzelf een kant op, zo makkelijk hoort een nieuw moertje op een goed boutje/ tapeindje te gaan, pas op het eind moet er een (dop) sleutel aan te pas komen. Idd is het niet echt gemaakt om vaak los en vast te draaien maar een keer of 10 moet toch kunnen, 20 als je heel voorzichtig bent :))

Vandaar mijn idee om dat ding gewoon even langs te brengen en hun de puntjes op de i te laten zetten met dit (jouw) verhaal er bij.

Maar op zich... hij rijdt dus, beter als voorheen, lekt alleen nog een beetje bij de uitlaat en misschien heb je ergens valse lucht, vast niet veel anders starte die weer beroerd, draaide hoog in toeren of wat dan ook dus... allmost done!

Die wielagertjes kunne vast nog wel een weekje of wat wachten of... niet (?)

(ff dosis positieviteit ;))

edit: mogelijke andere herrie > luchtfilter er wel op? zo niet maakt dat ook flink (aanzuig) geluid.

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 02 mar 2016 11:03

We komen er wel Andy ;)
Je hebt herrie en herrie en valse lucht en valse lucht. Het verschil tussen een uitlaat die niet goed op de cilinder zit en een spruitstukje dat wat lekt is wel duidelijk te horen, ene klinkt als een crosser zoals je zo mooi omschreef en het ander doet misschien wat van sip sip sip, valse lucht aan de inlaatzijde hoor je vaak niet eens maar merk je aan hoe het blok draaid.

Aha, Weer wat geleerd. De eerste keer klonk het idd als een crosser ik wist toen al meteen dat de uitlaat er niet goed op zat. Gisteren was het geluid wat je al omschreef alleen vooral met de nadruk op Grote sip sip.
Als dit spuitstuk zo op dit blok zat en ze hebben het zelf al niet dichtgemaakt dan is dat meer dan slordig idd, helemaal omdat ze er bij zeiden dat ie geen oliepomp gebruikte. En dat ze je op weg sturen met een blok waarvan de uitlaat tapeindes waarschijnlijk al niet helemaal lekker waren vind ik ook niet netjes, je hebt er genoeg voor betaald!
Het zou idd erg slordig zijn geweest. Punt is nu dat de brommerboer niet echt hier om de hoek zit. Logistiek gezien moet ik wat verzinnen. Weer het blok eraf vindt ik geen optie ze moeten de hele fiets bekijken met het blok eronder dan zouden ze het kunnen beoordelen m.i.
Anayway, Ik moet ff zien hoe ik dit ga oplossen met ze en of ze überhaupt het willen oplossen. (de band tussen hen en mij is ook niet echt om naar te schrijven meer sinds vorig week, ik vertel je dat nog wel ;-)
edit: vast wel een met een boutje en een moertje gespeelt, geef het moertje een slinger met je vinger en hij draaid zichzelf een kant op, zo makkelijk hoort een nieuw moertje op een goed boutje/ tapeindje te gaan, pas op het eind moet er een (dop) sleutel aan te pas komen. Idd is het niet echt gemaakt om vaak los en vast te draaien maar een keer of 10 moet toch kunnen, 20 als je heel voorzichtig bent :))
Ik snap je verhaal in dit geval was het zeker weten niet het geval. Eerst een heel klein beetje met de vinger ingedraaid, denk een mm of 2 vervolgens moest ik de dopsleutel al gebruiken. De ander moer moest ik met een ringsleutel indraaien omdat ik met dopsleutel er niet bij kon komen. Dit zegt lijk me genoeg. Ik moet er natuurlijk bij zeggen dat ik niet een al te ervaren sleutelaar ben, dat zal ik zeker niet ontkennen. Bij zo'n eenvoudige klus zat het niet mee omdat er meerdere aspecten mee spelen wat ik eerder noemde.

Maar op zich... hij rijdt dus, beter als voorheen, lekt alleen nog een beetje bij de uitlaat en misschien heb je ergens valse lucht, vast niet veel anders starte die weer beroerd, draaide hoog in toeren of wat dan ook dus... allmost done!

Ja, dat is zo ik heb er wel vertrouwen in dat hij goed zal rijden. Het zal allemaal wel loslopen zeg ik altijd.
Die wielagertjes kunne vast nog wel een weekje of wat wachten of... niet (?)
Dat weet ik niet of dat gevaarlijk is namelijk tijdens het rijden. Ik wist eerst niet wat het was toen (ze waren eruit gevallen) toen ik alles monteerde totdat ik ging zoeken op het forum. Het heeft niet de eerste prioriteit als je dat bedoeld?
(ff dosis positieviteit ;))
Thanks maid!
edit: mogelijke andere herrie > luchtfilter er wel op? zo niet maakt dat ook flink (aanzuig) geluid.
Ja, dat zit goed. Heb die ook paar keren bekeken afgehaald etc. Uiteindelijk heb ik mijn oude luchtfilter erop gezet. De spullen die ik had van het oude blok (op het blok na dat is nog de vraag) zijn gewoon beter!
Tomos Revival 2005 Snor

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 02 mar 2016 11:10

Wat ief op z'n foto had, was het katalysator element wat in de standaard pijpen zitten die nieuw worden geleverd (zie foto hieronder hoe die pijp er normaal uitziet). Als je dit ook in die van jou hebt kan dit het uitvallen misschien verklaren, maar dan moet je ook problemen hebben met optrekken, topsnelheid e.d. Daar lees ik niets over. Het probleem met die katalisatorpijpen is dat ze erg snel dichtslibben omdat ze hun zelfreinigings temperatuur niet bereiken. Ik snap ook niet wie op dat zotte idee is gekomen om dit op een 2-takt toe te passen.

Afbeelding

Mocht jij een andere uitlaat hebben, kun je eens kijken of de einddemper erg vervuild is door deze uit de uitlaat te halen. In veel gevallen kan schoonmaken wel wat verbetering geven. Kijk ook de uitlaatpoort van de cilinder na op overmatige koolaanslag.
Bedankt voor je feedback Shadow. Ik heb vooral het uitvalprobleem beschreven over het optrekken en topsnelheid valt denk ik ook wat te zeggen. Hij kwam altijd moeizaam opgang, meestal bleef hij hangen rond de 20 km p/u , na 10 a 15 min trok hij verder naar max 35 km p/u. M.a.w. heb ik altijd al problemen gehad met optrekken en de (top)snelheid.
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 02 mar 2016 15:10

Mag aannemen dat het niet je wiellagers zijn die er uit zijn gevallen, dan draaid het wiel denk ik zo goed als niet meer, spacertje misschien?

WEL belangrijk iig lijkt me.

Je blok zal ook wel in goede/ betere staat zijn dan, hoeveel km staat er op de teller? (voor zover dat wat zegt) Optie om dat blok gewoon weer op orde te brengen is er altijd nog, heb je een knap reserve blok. Verder mag je er toch van uitgaan dat dit blok ook redelijk ok is anders ben je gewoon opgelicht en dat gaat wel weer erg ver voor een winkel. Dat hele, 'is nagezien verhaal' neem ik wel met enkele zakken zout maar dat zei ik meteen al.

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 02 mar 2016 18:12

Mag aannemen dat het niet je wiellagers zijn die er uit zijn gevallen, dan draaid het wiel denk ik zo goed als niet meer, spacertje misschien?
Het lijkt veel op dit
http://tomos-parts.nl/revival-met-a35-m ... tomos.html

Ik maak nog eens een foto om het zeker te weten.

Je blok zal ook wel in goede/ betere staat zijn dan, hoeveel km staat er op de teller? (voor zover dat wat zegt)
Iets van 7000km uit me hoofd.
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 02 mar 2016 18:24

o, da's wel echt een lager ja, zeker niet mee rijden zonder!

Als die stand klopt dan is dat nog een supervers blokje, zelfde als m'n pack'r, nix mis mee.

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 03 mar 2016 18:58

Ik zou nog terugkomen op dat 'messingding' Het is geen messing zie foto. Het gewoon een afsluitstuk waar de oliepomp heeft gezeten. Ik heb het wat schoongemaakt en weer terug geplaatst. Het kan zijn toen ik de foto maakte met flits, dat het daar sterk op leek.
Bijlagen
IMG_1629.jpg
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 03 mar 2016 19:45

Ah, oke, netjes dus. Zag maar klein hoekje en idd wat gelig. Een gewaarschuwd mens.... maar waar komt de sip sip sip dan vandaan?

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 03 mar 2016 20:08

Geen idee. Morgen wordt de fiets opgehaald dan mogen ze het uitzoeken. Naja uitzoeken, heb laten weten dat de tapeindes niet goed zijn. 1 ervan is zowat versleten heel vreemd. Ik probeerde nog een foto te maken dan zou je zien wat ik bedoel.
Ik heb aangespoord om ze te laten vervangen maar dat zullen ze waarschijnlijk niet snel doen. Daarnaast heb ik benoemd dat hij ergens valse lucht trekt. Bovendien draaide de grote bout (voor olie verversen) onder het blok niet goed vast, dat merkte ik vorige week al op toen ik het blok eronder ging monteren. Hierdoor lekte hij wat olie wat ik al vermoede. Heb die van me oude blok erin gedraaid die ging gewoon goed vast. De ophaalkosten zijn voor mij en hetgeen wat ik hierboven beschreef gaan ze hopelijk oplossen.
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 03 mar 2016 20:54

Die tapeindjes kosten nix en er uit halen is niet zo'n moeite voor ze lijkt me. We wachten het maar weer ff af dan. Wel prettig dat het nu opgelost word. Wheely'ende Andy's willen we zien ;)

Als je wil kan ik je tzt nog wel ff pb doen met hoe ik een cilinder er af wurm, wordt wel ff een verhaaltje denk, misschien gaat dat toch nog lukken dan, slijptol is zo rigoreus :)

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 04 mar 2016 14:36

haha wheelie dan lig ik dadelijk plat. Heb het wel gekund long time ago.. Over de cilinder, ja graag! Ik zei eerst dat me oude blok 7000km had gelopen echter was ik in de war met een ander blok die ik zou kopen. Het is 45000 ongeveer, da's vrij weinig.
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 04 mar 2016 17:12

Da's best veel maar je zal wel een nulletje minder bedoelen ;)

Als ik tijd heb zal ik is pogen een beetje doordacht verhaaltje in elkaar te draaien.

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 04 mar 2016 17:49

Da's best veel maar je zal wel een nulletje minder bedoelen ;)

Als ik tijd heb zal ik is pogen een beetje doordacht verhaaltje in elkaar te draaien.
haha klopt nulletje minder idd.
Tomos Revival 2005 Snor

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
157 berichten
  • Pagina 4 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4