Pagina 4 van 5

Geplaatst: 02 nov 2007 17:26
door shadowranger
Vraagtekenveertje zit er niet op. Die hoort in de groef te liggen en achter het palletje gehaakt te zitten. Als deze bij jou er niet inzit is dat iets wat je moet monteren. Tegen de klok in aanbrengen, het korte deel inhaken in gaatje (ongeveer op 90 graden links van het palletje achterop de tussenas) en dan linksom in de groef laten vallen en achter het palletje klikken.

Verder lijkt me alles wel in orde op de foto's te zien.

Geplaatst: 02 nov 2007 17:50
door Bram112
Oke, ik zal dan even langs kers gaan voor de onderdelen etc.. wat me wel opviel is dat er een kleine slag in een van de twee versnellingstandwielen zit.. ik weet niet of t erg is?

Geplaatst: 03 nov 2007 10:17
door shadowranger
Dat verdwijnt wel als je het vraagtekenveertje hebt gemonteerd.

Geplaatst: 03 nov 2007 17:22
door Bram112
Na jouwn omschrijving shadowranger heb ik nog even een xtje gekeken en volgens mij zit het veertje er wel op..
Afbeelding
Afbeelding

of zie ik dat verkeerd?

Geplaatst: 03 nov 2007 17:40
door keesos
veertje zit in ieder geval goed zo :wink:

Geplaatst: 04 nov 2007 10:49
door shadowranger
Vraagtekenveertje zit er niet op. Die hoort in de groef te liggen en achter het palletje gehaakt te zitten. Als deze bij jou er niet inzit is dat iets wat je moet monteren. Tegen de klok in aanbrengen, het korte deel inhaken in gaatje (ongeveer op 90 graden links van het palletje achterop de tussenas) en dan linksom in de groef laten vallen en achter het palletje klikken.

Verder lijkt me alles wel in orde op de foto's te zien.
Je veer zit verkeerdom. Ik had gezegd linksom = tegen de klok in wat hetzelfde is als aan de rechterkant langs. Nu loopt ie aan de linkerkant en wordt de eerste versnelling niet ingeschakeld. Klopt het als ik zeg dat de twee tandwielen niet blokkeren tov elkaar als je ze één bepaalde richting opdraait? Is het probleem dat je niet wegkomt? Monteer het veertje andersom. Dan doet ie het vast beter.
:wink:

Geplaatst: 04 nov 2007 11:15
door Bram112
Oke dus hij moet dus aan de andere kant langs het tandwiel lopen.. apart aangezien Kers die veer erop heeft gezet.. maar ik zal het proberen :)
Thnx!

Geplaatst: 04 nov 2007 12:25
door Renault
Vraagtekenveertje zit er niet op. Die hoort in de groef te liggen en achter het palletje gehaakt te zitten. Als deze bij jou er niet inzit is dat iets wat je moet monteren. Tegen de klok in aanbrengen, het korte deel inhaken in gaatje (ongeveer op 90 graden links van het palletje achterop de tussenas) en dan linksom in de groef laten vallen en achter het palletje klikken.

Verder lijkt me alles wel in orde op de foto's te zien.
Je veer zit verkeerdom. Ik had gezegd linksom = tegen de klok in wat hetzelfde is als aan de rechterkant langs. Nu loopt ie aan de linkerkant en wordt de eerste versnelling niet ingeschakeld. Klopt het als ik zeg dat de twee tandwielen niet blokkeren tov elkaar als je ze één bepaalde richting opdraait? Is het probleem dat je niet wegkomt? Monteer het veertje andersom. Dan doet ie het vast beter.
:wink:
dus als je je vraagtekenveertje plaatst moet je er ook opletten of die links of rechtsom zit?
als je het dan over links en rechts heb,
hoe moet je dan kijken om te zeggen dat de ene kant links is?

Geplaatst: 04 nov 2007 13:27
door vdWal
^^ als je naar de foto kijkt zie je dat

hij heeft hem vanaf achter het tandwiel genomen en hij zit verkeerd dus rechtsom hij steekt ook via rechts dus vanaf achter gezien moet die linksom :)

Geplaatst: 04 nov 2007 17:10
door Bram112
ik heb er vandaag weer is even naar gekeken maar ik snap niet dat hij verkeerd zit..
Als ik hem namelijk via de andere kant laat lopen is de veer te groot..
dan houdt het veertje heel veel ruimte over terwijl hij nu juist goed strak zit.

Geplaatst: 04 nov 2007 17:14
door vdWal
ja dat probleem ondervondt ik net ook :? toen ik er even 1 inzette heb hem zoals die bij jou op de foto zit gezet en me blok nog maar even een tel open gelaten vorige keer had ik hem geloof ik ook zo zitten maar reedt gewoon goed

Geplaatst: 04 nov 2007 17:24
door Bram112
apart.. Ik ga morgen wel even langs kers want ik snap t fv niet meer :P

Geplaatst: 04 nov 2007 18:23
door keesos
ja het kan maar op 1 manier, bij mij ging dat gewoon net als bij jouw op de foto's daar.......

Geplaatst: 04 nov 2007 21:22
door vdWal
ja heb hem gwoon in elkaar gezet deze middag rijdt gwoon goed

toch zou ik wel willen weten wat je bedoelt shadowranger

Geplaatst: 05 nov 2007 20:45
door shadowranger
Misschien zit je rollenkooi verkeerd gemonteerd. Heb je deze losgehad? Het gaatje waar je veer moet inhaken moet op 90 graden links van de pal zitten (als je de pal waar het veertje achter moet haken bovenaan houdt zit het gaatje links ervan). Daarna je veer tegen de klok in van links onderlangs naar rechts door de groef halen en vervolgens achter de pal haken. Zo staat het in mijn werkplaatshandboek. Ik heb dit nog ff gecheckt met een 1-speed versnelling (maakt niets uit want is dezelfde als 2-speed opbouw) en daarvan loopt het veertje tegen de klok in. Kan imo ook niet anders, want de rollenkooi moet de as blokkeren als je het tandwiel draait in de looprichting hoe je tandwielen in de bak draaien (tussenas draait linksom, koppeling met krukas mee rechtsom)

Als je je veer precies andersom monteert, pakt het excentriek niet en blijft je bak in vrij staan.

Hier een afbeelding uit mijn werkplaatshandboek.
Afbeelding
Klik rechts naast het plaatje voor een grotere versie. Daar is A de veer en B de pal waar je veer achter haakt. De andere kant zit links in het midden.

Is het zo duidelijk? Als je de veer niet eromheen krijgt moet je de kooi "verzetten" zodat je gaatje op 90 graden links van de pal zit.

Geplaatst: 05 nov 2007 23:06
door Bram112
aah ik begin het te begrijpen.. :)
Ik heb trouwens voor donderdag een afspraak bij kers staan..
Omdat ik zelf die tandwielen er niet goed in krijg, en de vorige x lukte dat ook niet echt goed maar ik zal morgen even naar het tandwiel zelf kijken.. je omschrijving dat hij nu in zn vrij blijft staan sluit aan op mijn gevoel dervan dus ik denk dat dat het is.. zou mooi zijn
Thnx!

Geplaatst: 06 nov 2007 09:06
door vdWal
nja dan zal het bij mij toch wel goed zitte kwa richting want mijne rijdt perfect :D

Geplaatst: 06 nov 2007 13:17
door Bram112
haha ja dat denk ik ook wel :p niks maar aan doen!
Ik heb even naar mn tandwiel gekeken en bij mij is het precies andersom.. het gaatje waar t veertje in gaat zit ongeveer 90 graden RECHTS van het palletje.. dus ik denk dat ik dat even moet veranderen..
even een totaal ander vraagje.. weet iemand miss welke kleuren draden in welk schuifje bij je voorlamp moeten, dus bijv blauw in groot licht of?

Geplaatst: 06 nov 2007 20:29
door shadowranger
Blauw= grootlicht
wit= dimlicht
grijs= kilometertellerverlichting (voor zover je deze erop hebt zitten)
bruin= massa.

Geplaatst: 07 nov 2007 16:00
door Bram112
Vandaag even bij kers geweest voor nieuwe remkabels voordat ik hem morgen weg breng.. hij zegt dat het onmogelijk het vraagtekenveertje kan zijn, en dat het waarsch de koppeling moet zijn omdat de koppeling er voor zorgt dat hij hem laat weg rijden.
Naja ik breng hem morgen weg en dan maar hopen..

Ondertussen even weer wat aan t uiterlijk gedaan.
Nieuwe lettertjes van de halforts erop geplakt en hier even een foto'tje.

Afbeelding

Afbeelding

To Be Continued!! :)