Pagina 4 van 4
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 01 nov 2008 14:21
door Postkar
goed nieuws. ben bezig geweest met het vliegwiel en de krukas. Zit er nu weer redelijk goed op. en de brommer loopt nu goed stationair met het vliegwiel erop.
Alleen er komt nu steeds rook uit de cilinder en zon brandlucht. Heb dus de ontsteking gewoon weer standaard op snor gezet en snorkop er weer op, nog steeds hetzelfde probleem.
Er zit wel veel roet op de bovenkant van de zuiger.
Zou het voldoende zijn om de roet eraf te halen of is het verstandig een nieuwe zuiger te kopen?
Ik wil ook meteen even een nieuwe bougie kopen moet ik dan ngk b6hs nemen of een hogere hittegraad?
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 01 nov 2008 15:55
door shadowranger
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 01 nov 2008 18:19
door C. van Klaveren
Waarde postkar,
Je schrijft: het vliegwiel zit er nu redelijk goed op. Op die manier haal je je zelf naar beneden. Ik heb daar al 2x op gewezen, doe iets zuiver, goed en doordacht en niet redelijk of ongeveer. (Dat komt overeen met een russische werkwijze). Je bent dan aan het klungelen en zal je werk nooit het resultaat hebben wat je graag zou willen.
Maar verder: Om te beginnen heb ik een foto toegevoegd, met wat ik bedoel: een center op de ankerplaat (slaan). En wel tegenover de Snorstreep op `t carter.
Vervolgens: Zet je ontsteking (de center) iets boven de Bromstreep. [Daar gaat hij alleen maar positiever van draaien]
Als je de kool van de zuiger af haald wordt de compressie alleen maar minder. Afgezien `t feit dat hij nog tikt, zou het veel beter zijn om een Bromzuiger te kopen. {Het is de 3e zuiger op de door jou gemeld internet site. Genoemd onder nr. 3688. [Het is een imitatie zuiger en er moeten verticale sleuven in zitten] Die zuiger kost in R.dam € 12 - 13.
Zijn je camera batterijen al vol ? Maak ook je uitlaatpoort schoon met een stukje schuurpapier. (Om een rattestaart) [Niet gaan vijlen]
Over de bougie het volgende; Natuurlijk kan je die NGK nemen. Zelf gebruik ik de champion L86 of de Bosch 75. (is een normale bougie met temperatuurwaarde 175)
Een koude bougie is in jou geval zeker de verkeerde weg. Dat is pas aan de orde als je motortje 10.000 tpm draait. (Dan moet je boven de 90 km p/u rijden)
Meet eens door het bougiegat heen de diepte (als hij gedemonteerd is).
Pak je werk weer opnieuw op en laat het even weten. ( + foto`s )
Tip: Smeer olie op je cilinderwand voordat je hem over de zuiger laat zakken.
Opnieuw verblijf ik met vriendelijke groet..
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 01 nov 2008 21:04
door Postkar
Ben weer even zoet geweest met brommer weer in elkaar zetten.
De uitlaatpoort heb ik pas schoongemaakt. Zon center bedoel je dus een streepje mee die aangeeft op welke stand hij staat? Zo ja dan heb ik al een center.
Verder kwam het tikken niet van de zuiger af, maar van het vliegwiel.
Ik denk dat je weleens gelijk zou kunnen hebben met wat preciezer te werk gaan want heb geprobeerd te rijden en hij gaat nu 20km/u waar de brommer normaal 45km/u ging.
Zou het vliegwiel dan toch niet meer goed zijn?
Wanneer de brommer op zijn *standaard staat, zonder dat ik erop zit geeft hij wel vol vermogen.
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 02 nov 2008 13:49
door C. van Klaveren
Waarde Postcar
In reactie en ter verduidelijking op het hier bovenstaande het volgende:
Kijk nog eens een keer goed op de foto met de ankerplaat. Met de center bedoel ik, de centerpunt recht tegenover de onderste streep (links op het carter). Die heb ik zelf op de rand van de ankerplaat (Zo heet dat ding) geslagen
Voor de goede orde: Dat ding heet ankerplaat, omdat daar de spoelen op gemonteerd zitten.
Ter algemene info een kleine elektro les.
Je Tomosje heeft een elektrische bron nodig, anders heeft hij geen bougievonk en geen verlichting. Welnu, daar is een dynamo voor nodig, met een stator (het starre gedeelte) en een rotor (het draaiende gedeelte met magneten).
Ingenieurs hebben (wel vasthoudend aan het elektrische principe) een andere opstelling van de componenten bedacht. We zitten tenslotte niet te wachten op een Elektromotor met koolborstels. Dus ze hebben bedacht: We zetten de 3 spoelen, waarin de spanning opgewekt wordt (Door een wisselend\draaiend vliegwiel met magneten) op een plaat. En we laten de magneten er omheen draaien. En omdat de bron waar de elektrische energie vandaan komt ooit de naam anker kreeg heet nu die plaat ankerplaat.
Verder: Je zou nu moeten weten wat te doen, haal je vliegwiel er nogmaals af. ( Doe je dat keurig met een Bosch trekker ?) En zet je ontsteking iets vroeger dan de Bromstand.
Dat hij niet sneller rijdt dan 20 km p\u zal niet aan je vliegwiel liggen.
Hij maakt wel gewoon toeren als hij geen kracht hoeft te leveren. (Op de standaard )
Dat wijst er meer op dat je (gas – benzinedamp) lekkage hebt. Dat kan langs je zuiger zijn, langs de kop, de inlaatflens, de membraam, het carter en de carburateur.
Ga al die dingen maar eens na. Waar ben je aan bezig geweest ?
Begin aan de kop (pakking), menbraam, inlaatflens (spruitstuk), carb.
D`r hoeft maar iets “scheef” te zitten en je hebt dit probleem. Daarom schrijf ik zo vaak, het komt aan op precisie. [Mijn vrouw d`r Tomosje loopt niet uit zijn eigen 30km harder dan toegestaan, zonder dat er aan gevijld is (eindeloos geduld, precisie en maar blijven testen. EN alles opschrijven wat je doet]
Tot zover weer mijn bijdrage, verder een genoeglijke dag toegewenst.
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 02 nov 2008 15:35
door Postkar
oke bedankt voor je hulp.
Waarschijnlijk had ik de cilinderkop er niet op gedaan, want heb de bromkop er weer opgezet(kruislings aangedraaid) en toen reed hij weer normaal.
Ik ben net even langs de praxis geweest en heb sleutelvijltjes en kneedmetaal gehaald. Ga zo mijn vliegwiel repareren en kijken of ik het spietje nog uit de krukas krijg.
laat nog weten hoe het gegaan is.
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 03 nov 2008 01:49
door Postkar
hey nog even een vraagje:
Als je je vliegwiel op de krukas zet zonder dat er een spie op de krukas zit, loopt je tomos dan?
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 03 nov 2008 08:04
door shadowranger
Het risico dat ie dan zeker verkeert zit is vele malen groter dan wanneer je met spie monteerd.
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 03 nov 2008 09:03
door Marctraider
Zodra je vliegwiel maar iets is geroteerd kan je die streepjes op het carter ook wel vergeten qua afstelling.
Je elek. ontsteking staat dan veel te vroeg of veel te laat. Ook, ik heb van ervaring geleerd dat zowel het bovenste streepje als onderste streepje beide geen perfecte voorontsteking betekenen. Ook moet daarbij worden bedacht dat de CDI unit de vooronsteking op hogere toerentallen weer vervroegd. Dus je kan de ontsteking op de grondplaat meer zien als maximale voorontsteking op stationair en miniem gas niveau.
Bovenste streepje is ongeveer 1.5/1.6mm voorontsteking
Onderste streepje is ongeveer 1.2/1.3mm voorontsteking.
Dus uitgerekend: is het verschil tussen de 2 streepjes ongeveer 0.3mm voorontsteking. Tomos recommendeerd overigens de voorontsteking ergens tussen de 2 streepjes te zetten. of eigenlijk wel 1 of 2 mm nog voor de 'bromstand'.
Let wel ff op want ik heb het hier nu over mm voorontsteking en mm op de grondplaat.
N.a.v de zuiger en het gat: Ik heb zuigers gezien die zo zijn gefabriceerd, dus het kan ook gewoon zo horen.
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 03 nov 2008 21:57
door Postkar
weet iemand de breedte van zon spie. Want krijg oude spietje er echt niet meer uit. Wil een nieuw spiegaatje gaan boren. Moet het spietje btw op de plek van de oude spie zitten of maakt dat niet uit?
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 03 nov 2008 21:58
door shadowranger
Nee, als ie maar in het verlengde ligt van de oude (denk aan de spiebaan in je vliegwiel).
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 04 nov 2008 00:38
door C. van Klaveren
Waarde postkar,
De krukas tap is van een zekere staalhardheid (logisch toch) en daar een gaatje in boren is meer dan lastig.
Je moet het anders aan pakken. Je vraagt of iemand de dikte weet van de spie. De breedte van de spiebaan in het vliegwiel zal toch wel ergens over die lengte wel terug uit te vinden zijn. Door b.v. een stukje van een verf roerstokje er in te leggen. Als het stokje precies in het sleufje past, meet je het stokje op en je hebt de maat. Quait simpel. Anderzijds (daar heb ik al twee maal melding van gemaakt) koop eerst een nieuwe spie. Je hebt hem toch nodig. En over dat uitboren gesproken adviseer ik je het volgende: Koop in de ijzerwinkel een klein slijpsteentje [doorsnee ± 12mm en 3mm dik] en (op een steeltje en in de vorm van een grote slijpsteen) die je in een boormachine kan zetten. Slijp daarmee de sleuf uit waar nu de oude spie nog in zit.
Koop de juiste spullen, slijp rustig aan (werkt altijd) EN .... ZET EEN BRIL OP.
Doe wat met de wijsheid van oudere, ..... met vriendelijke groet.
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 08 nov 2008 19:07
door Postkar
dit topic kan weg.
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 09 nov 2008 08:32
door shadowranger
Weg? Of closed? Dus het probleem is opgelost...
Re: Krukas kapot?
Geplaatst: 09 nov 2008 19:38
door Postkar
ja heb het gemaakt en daarna een andere tomos gekocht.
dus dit topic kan weg