• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Het kleine opvoer/tune vragen topic

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1342 berichten
  • Pagina 41 van 68
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • …
  • 68
  • Volgende
PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 06 mar 2008 17:28

Je moet het vliegwiel bokkeren als je die moer eraf wilt halen. Dit kan met een zuigerstop of een schroevendraaier (koevoet werkt soms ook).

De poulie trekker heb je nodig om het vliegwiel van de conische zitting te trekken. Dit kan soms ook met een rubber hamer, maar goed gereedschap is beter. Als je dit met een vliegwieltrekker doet moet je het vliegwiel ook blokkeren.

Dus het is vooral handig om te hebben allebij, maar het kan ook met alleen een poulie/vliegwiel trekker.
Omhoog


Gebruikersavatar
VinniTaxxity
Tomos Supporter
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 nov 2007 16:06
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor VinniTaxxity » 07 mar 2008 20:42

Je moet het vliegwiel bokkeren als je die moer eraf wilt halen. Dit kan met een zuigerstop of een schroevendraaier (koevoet werkt soms ook).

De poulie trekker heb je nodig om het vliegwiel van de conische zitting te trekken. Dit kan soms ook met een rubber hamer, maar goed gereedschap is beter. Als je dit met een vliegwieltrekker doet moet je het vliegwiel ook blokkeren.

Dus het is vooral handig om te hebben allebij, maar het kan ook met alleen een poulie/vliegwiel trekker.
tnx! dan probeer ik het eerst alleen met een poelietrekker!
Tos Taxxity snor met:
standaard cilinder+snorkop
Snelle imitatie-uitlaat (zonder die klotebocht)
std carb (sproeier 56)
ATW 24
powerfilter

mooi geluidje!!
Omhoog

Gebruikersavatar
Natalie
Vaste forummer
Berichten: 413
Lid geworden op: 23 mar 2006 16:16

Berichtdoor Natalie » 18 mar 2008 19:14

Ik ga wss een tomos standard SNOR kopen, maar wil even weten hoe hard hij loopt met;

bromkop, tecnigas next, en standaard snor vertanding.. (moet wel bj goed trekken natuurlijk xD)



ps. jeuh dit was bericht 444 :x
Omhoog

Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor AxelAlex » 19 mar 2008 23:21

Hoe kan het komen dat een nieuwe DMP cylinder 65cc zovaak warm/vast loopt?
15/15 carb 62 sproeier, std bougie,imitatie snel uitlaat.
Is iets van 250km gereden en al 3 x warm/vast gelopen.
Top niet hoger dan 50.
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 19 mar 2008 23:44

Als hij de eerste keer warm lopen is beschadigd zou hij dat vaker kunnen gaan doen. Als hij is vastgelopen zul je er wss niet meer mee kunnen rijden.

Over het algemeen heeft vast of warmlopen te maken met een verkeerde bougie, slechte smering of slechte afwerking van de cilinder. Ook kan het komen door een verkeerd afgestelde ontsteking waardoor je zuiger te snel en te heet word. Hierdoor zet hij uit en blijft steken in je cilinder.
Omhoog

Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor AxelAlex » 20 mar 2008 18:25

Dus een bougie van 6 is niet altijd goed? Smering is goed 1 op 30 ofzo.
Ontsteking staat op bromstand.
De cylinder is een DMP volgens mij is dat echt een ruk cylinder.
Die gaat dus de prullenbak in, terug naar 50cc.
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)

Berichtdoor Mc. Sim » 20 mar 2008 18:57

Smering is goed 1 op 30 ofzo.
1 op 50 ja..
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor AxelAlex » 20 mar 2008 19:01

Ja, maar voor het inrijden wat extra smering. Vandaar 1 op 30.
Anders wel 1 op 50.
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website

Berichtdoor Ingmar. » 20 mar 2008 19:27

wel een beetje extreem ik zou 1/45 of 1/40 doen

edit:
en je kan dus ook niet zo maar een boegie halen en er in schroefen.Je ook wel kijken naar de hittegraad meestal hoe sneller je gaat hoe groter de hittegraad.
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor AxelAlex » 20 mar 2008 19:41

Ik denk van de zomer dat er dan een koudere bougie in moet.
Anders zou hij misschien te warm kunnen worden.
Bij de brommerboer verklaren ze je voor gek als je een ngk 7 wilt halen voor je tomos.
Zeggen ze dat dat veel te koud is, en dat hij dan niet goed rijd.
Maar als je een opgefokte tosmos heb en het is warm buiten, dan kan het toch geen kwaad?
Een warmloper is ook niet alles...
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog

Gebruikersavatar
Tuffel
Tomosforummer
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 jun 2007 20:34
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:
Contacteer Tuffel
Website

Berichtdoor Tuffel » 26 mar 2008 16:56

Ik wil op een tomos deze setup zetten:
65cc Dmp
snorkop
14/12
bullet uitlaat
26-33

Zal dit een beetje lopen of krijg ik hierdoor enorme overtoeren?
Dat je baft wil niet zeggen dat je poep moet praten!
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 26 mar 2008 17:04

ja daar ga ik wel van uit. Daarnaast is het ook nog eens een niet zo goed op elkaar afgestemde setup. Beter neem je meteen een 15/15 carburateur en een bromcilinder kop, of puch hoge drukkop.

Ik raad je aan je twv te veranderen naar 26-22 of 26-26
Omhoog

Gebruikersavatar
Tuffel
Tomosforummer
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 jun 2007 20:34
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:
Contacteer Tuffel
Website

Berichtdoor Tuffel » 26 mar 2008 17:17

Nah 't zit zo. De brommer is van een vriend van me, hij heeft 'm tweedehands gekocht maar de vorige eigenaar was niet zo handig waardoor 't schroefdraad van deze cilinder helemaal vernaaid is en de uitlaat niet meer vast kan.
Dus aanleiding om dan maar gelijk een grotere cilinder te kopen voor de trekkracht, top moet niet boven de 55 uitkomen. Maar denk dat het dan toch verstandiger is om een 50 aan te schaffen?
Dat je baft wil niet zeggen dat je poep moet praten!
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 26 mar 2008 17:22

Je zou ook die tapeindes uit kunnen boren en nieuw draad tappen. Op die manier kost t je nix en behoud je deze cilinder. Als dat niet wekrt of je hebt hier geen zin in dan kun je ook kijken voor een 50snel.

65cc en maar 55 willen rijden vind ik ook gewoon zonde.
Omhoog

Gebruikersavatar
Tuffel
Tomosforummer
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 jun 2007 20:34
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:
Contacteer Tuffel
Website

Berichtdoor Tuffel » 26 mar 2008 18:28

Ja ik had al een vermoeden dat het niks zou worden, dus vandaar maar effe navragen :roll:.

Maar nieuw draad tappen, hoe doe je dat dan? :D Tapeindjes zijn er al uit, uitlaat zat vast met boutjes.
Dat je baft wil niet zeggen dat je poep moet praten!
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website

Berichtdoor PimW » 26 mar 2008 19:04

Je moet een tap-setje halen, dan boor je de gaten iets groter en tap je met het setje nieuw draad. Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn er zat op dit forum die je het precies kunnen uitleggen. Dus even op hen wachten :wink:
Omhoog

Gebruikersavatar
lolo
Tomos Supporter
Berichten: 432
Lid geworden op: 03 jun 2007 12:35

Berichtdoor lolo » 26 mar 2008 19:13

zorgen dat je de tap er recht indraaid, anders komen ze er scheef in en past het niet goed in de cilinder en kop. Ook beetje olie gebruiken. Door de olie snijd het wat beter, gewoon wd40 of wat dan ook :wink: Ff een tip draai anders in de ene een tapeind en dan kun je met je tapstangetje zien hoe schuin je moet zeg maar.
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07

Berichtdoor Renault » 26 mar 2008 19:15

Dat de uitlaat vast zit met boutjes is niks mis mee toch? Heb ik ook.

Maar als ik jou was zou ik eerst weer een m6 tap erdoor heen doen, misschien valt er nog wat te redden. Anders m8 van maken (m7 is lastige maat). Moet je eerst 7 mm boren (dacht ik, NL>INGMAR<NL weet de preciese maat om te boren :wink:. Dus of je wacht op hem of stuurt pm of gaat zoeken; staat ergens op het forum). Dan ga je tappen je hebt er drie; eerst met 1 streepje erop, dan met 2 en als laatste zonder streepje. Dat je er meerdere hebt heeft er mee te maken dat je elke keer een klein stukje 'weghaald' .
Klein stukje indraaien, terug draaien, weer ietsje verder in draaien, stukje terug en zo verder. Gebruik voldoende olie/ WD40 oid om de wrijving te verminderen. Eerst tap insmeren/inspuiten dan draaien en af en toe bij smeren/spuiten.

Ga rustig en geduldig te werk!
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website

Berichtdoor Ingmar. » 26 mar 2008 19:32

oke uitlaatpoort draad dol? het beste wat je kan doen is gebruik maken van Schroefdaard reparaties sets kijk link
dat zijn busjes met binne en buiten schroefdraad is alles compleet voor de reparatie
boortje,tap,helicois,enzo

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=3306

wat je ook kan doen is het gat op boren naar 5.8 en dan m7 tappen en dan een inbus boutje met een veer ringetje gebruik dat gebruik is zoiezo altij bij de uitlaat vind ik pretigger

maar waar je mee in de knoei komt als je m8 (6.8 voor boren)gaat tappen is dat je je uitlaatflens ook moet opboren (die gaatjes) en dan kan je problemen krijgen dat je bout tegen je uitlaat bocht aan komt en niet goed aansluit/afkneld

Dan ga je tappen je hebt er drie; eerst met 1 streepje erop, dan met 2 en als laatste zonder streepje.
dat klopt dat zijn verschilden de soorten tappen namelijk: een voorsnijder een middesnijder en een nasnijder op die manier begin je met de voorsnijder en dan haal je een klein beetje matriaal weg en dat word steeds meer tot dat je goed schroefdraad over houd maar deze manier van tappen is eigenlijk een beetje ouderwets je heb nu ook tapjes die 3 in 1 zijn dus voor,midde en na snijder in 1 werkt veel prettiger(naar mijn mening) je hoeft je tap er maar 1 keertje door te halen en je hebt goed draad maar wel om de 2 slagen met de klok mee 1 hele slag terug om de spaantje te breken als je dat niet doet dan heb je hele grote kans van het breken van je tapje en dan heb je wel een probleem

dus veel succes met je probleem als je nog vragen stuur maar een pm
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

Gebruikersavatar
Tuffel
Tomosforummer
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 jun 2007 20:34
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:
Contacteer Tuffel
Website

Berichtdoor Tuffel » 26 mar 2008 21:49

Bedankt voor de snelle duidelijke reacties! :mrgreen:

Tappen word 'm toch niet, ik weet niet of mij dit gaat lukken en aangezien het niet om mijn brommer gaat, ga ik daar dus niet aan beginnen :roll:.
Dus:
Dmp 50cc
Bromkop
bullet uitlaat
14-12 carb
twv 26-33
Hoe hard zou dit lopen, en krijg je zo erg veel overtoeren?
Dat je baft wil niet zeggen dat je poep moet praten!
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
1342 berichten
  • Pagina 41 van 68
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • …
  • 68
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.