Pagina 41 van 68
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 06 mar 2008 17:28
door PimW
Je moet het vliegwiel bokkeren als je die moer eraf wilt halen. Dit kan met een zuigerstop of een schroevendraaier (koevoet werkt soms ook).
De poulie trekker heb je nodig om het vliegwiel van de conische zitting te trekken. Dit kan soms ook met een rubber hamer, maar goed gereedschap is beter. Als je dit met een vliegwieltrekker doet moet je het vliegwiel ook blokkeren.
Dus het is vooral handig om te hebben allebij, maar het kan ook met alleen een poulie/vliegwiel trekker.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 07 mar 2008 20:42
door VinniTaxxity
Je moet het vliegwiel bokkeren als je die moer eraf wilt halen. Dit kan met een zuigerstop of een schroevendraaier (koevoet werkt soms ook).
De poulie trekker heb je nodig om het vliegwiel van de conische zitting te trekken. Dit kan soms ook met een rubber hamer, maar goed gereedschap is beter. Als je dit met een vliegwieltrekker doet moet je het vliegwiel ook blokkeren.
Dus het is vooral handig om te hebben allebij, maar het kan ook met alleen een poulie/vliegwiel trekker.
tnx! dan probeer ik het eerst alleen met een poelietrekker!
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 18 mar 2008 19:14
door Natalie
Ik ga wss een tomos standard SNOR kopen, maar wil even weten hoe hard hij loopt met;
bromkop, tecnigas next, en standaard snor vertanding.. (moet wel bj goed trekken natuurlijk xD)
ps. jeuh dit was bericht 444

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 19 mar 2008 23:21
door AxelAlex
Hoe kan het komen dat een nieuwe DMP cylinder 65cc zovaak warm/vast loopt?
15/15 carb 62 sproeier, std bougie,imitatie snel uitlaat.
Is iets van 250km gereden en al 3 x warm/vast gelopen.
Top niet hoger dan 50.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 19 mar 2008 23:44
door PimW
Als hij de eerste keer warm lopen is beschadigd zou hij dat vaker kunnen gaan doen. Als hij is vastgelopen zul je er wss niet meer mee kunnen rijden.
Over het algemeen heeft vast of warmlopen te maken met een verkeerde bougie, slechte smering of slechte afwerking van de cilinder. Ook kan het komen door een verkeerd afgestelde ontsteking waardoor je zuiger te snel en te heet word. Hierdoor zet hij uit en blijft steken in je cilinder.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 20 mar 2008 18:25
door AxelAlex
Dus een bougie van 6 is niet altijd goed? Smering is goed 1 op 30 ofzo.
Ontsteking staat op bromstand.
De cylinder is een DMP volgens mij is dat echt een ruk cylinder.
Die gaat dus de prullenbak in, terug naar 50cc.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 20 mar 2008 18:57
door Mc. Sim
Smering is goed 1 op 30 ofzo.
1 op 50 ja..
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 20 mar 2008 19:01
door AxelAlex
Ja, maar voor het inrijden wat extra smering. Vandaar 1 op 30.
Anders wel 1 op 50.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 20 mar 2008 19:27
door Ingmar.
wel een beetje extreem ik zou 1/45 of 1/40 doen
edit:
en je kan dus ook niet zo maar een boegie halen en er in schroefen.Je ook wel kijken naar de hittegraad meestal hoe sneller je gaat hoe groter de hittegraad.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 20 mar 2008 19:41
door AxelAlex
Ik denk van de zomer dat er dan een koudere bougie in moet.
Anders zou hij misschien te warm kunnen worden.
Bij de brommerboer verklaren ze je voor gek als je een ngk 7 wilt halen voor je tomos.
Zeggen ze dat dat veel te koud is, en dat hij dan niet goed rijd.
Maar als je een opgefokte tosmos heb en het is warm buiten, dan kan het toch geen kwaad?
Een warmloper is ook niet alles...
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 26 mar 2008 16:56
door Tuffel
Ik wil op een tomos deze setup zetten:
65cc Dmp
snorkop
14/12
bullet uitlaat
26-33
Zal dit een beetje lopen of krijg ik hierdoor enorme overtoeren?
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 26 mar 2008 17:04
door PimW
ja daar ga ik wel van uit. Daarnaast is het ook nog eens een niet zo goed op elkaar afgestemde setup. Beter neem je meteen een 15/15 carburateur en een bromcilinder kop, of puch hoge drukkop.
Ik raad je aan je twv te veranderen naar 26-22 of 26-26
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 26 mar 2008 17:17
door Tuffel
Nah 't zit zo. De brommer is van een vriend van me, hij heeft 'm tweedehands gekocht maar de vorige eigenaar was niet zo handig waardoor 't schroefdraad van deze cilinder helemaal vernaaid is en de uitlaat niet meer vast kan.
Dus aanleiding om dan maar gelijk een grotere cilinder te kopen voor de trekkracht, top moet niet boven de 55 uitkomen. Maar denk dat het dan toch verstandiger is om een 50 aan te schaffen?
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 26 mar 2008 17:22
door PimW
Je zou ook die tapeindes uit kunnen boren en nieuw draad tappen. Op die manier kost t je nix en behoud je deze cilinder. Als dat niet wekrt of je hebt hier geen zin in dan kun je ook kijken voor een 50snel.
65cc en maar 55 willen rijden vind ik ook gewoon zonde.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 26 mar 2008 18:28
door Tuffel
Ja ik had al een vermoeden dat het niks zou worden, dus vandaar maar effe navragen

.
Maar nieuw draad tappen, hoe doe je dat dan?

Tapeindjes zijn er al uit, uitlaat zat vast met boutjes.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 26 mar 2008 19:04
door PimW
Je moet een tap-setje halen, dan boor je de gaten iets groter en tap je met het setje nieuw draad. Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn er zat op dit forum die je het precies kunnen uitleggen. Dus even op hen wachten

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 26 mar 2008 19:13
door lolo
zorgen dat je de tap er recht indraaid, anders komen ze er scheef in en past het niet goed in de cilinder en kop. Ook beetje olie gebruiken. Door de olie snijd het wat beter, gewoon wd40 of wat dan ook

Ff een tip draai anders in de ene een tapeind en dan kun je met je tapstangetje zien hoe schuin je moet zeg maar.
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 26 mar 2008 19:15
door Renault
Dat de uitlaat vast zit met boutjes is niks mis mee toch? Heb ik ook.
Maar als ik jou was zou ik eerst weer een m6 tap erdoor heen doen, misschien valt er nog wat te redden. Anders m8 van maken (m7 is lastige maat). Moet je eerst 7 mm boren (dacht ik, NL>INGMAR<NL weet de preciese maat om te boren

. Dus of je wacht op hem of stuurt pm of gaat zoeken; staat ergens op het forum). Dan ga je tappen je hebt er drie; eerst met 1 streepje erop, dan met 2 en als laatste zonder streepje. Dat je er meerdere hebt heeft er mee te maken dat je elke keer een klein stukje 'weghaald' .
Klein stukje indraaien, terug draaien, weer ietsje verder in draaien, stukje terug en zo verder. Gebruik voldoende olie/ WD40 oid om de wrijving te verminderen. Eerst tap insmeren/inspuiten dan draaien en af en toe bij smeren/spuiten.
Ga rustig en geduldig te werk!
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 26 mar 2008 19:32
door Ingmar.
oke uitlaatpoort draad dol? het beste wat je kan doen is gebruik maken van Schroefdaard reparaties sets kijk link
dat zijn busjes met binne en buiten schroefdraad is alles compleet voor de reparatie
boortje,tap,helicois,enzo
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=3306
wat je ook kan doen is het gat op boren naar 5.8 en dan m7 tappen en dan een inbus boutje met een veer ringetje gebruik dat gebruik is zoiezo altij bij de uitlaat vind ik pretigger
maar waar je mee in de knoei komt als je m8 (6.8 voor boren)gaat tappen is dat je je uitlaatflens ook moet opboren (die gaatjes) en dan kan je problemen krijgen dat je bout tegen je uitlaat bocht aan komt en niet goed aansluit/afkneld
Dan ga je tappen je hebt er drie; eerst met 1 streepje erop, dan met 2 en als laatste zonder streepje.
dat klopt dat zijn verschilden de soorten tappen namelijk: een voorsnijder een middesnijder en een nasnijder op die manier begin je met de voorsnijder en dan haal je een klein beetje matriaal weg en dat word steeds meer tot dat je goed schroefdraad over houd maar deze manier van tappen is eigenlijk een beetje ouderwets je heb nu ook tapjes die 3 in 1 zijn dus voor,midde en na snijder in 1 werkt veel prettiger(naar mijn mening) je hoeft je tap er maar 1 keertje door te halen en je hebt goed draad maar wel om de 2 slagen met de klok mee 1 hele slag terug om de spaantje te breken als je dat niet doet dan heb je hele grote kans van het breken van je tapje en dan heb je wel een probleem
dus veel succes met je probleem als je nog vragen stuur maar een pm
Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic
Geplaatst: 26 mar 2008 21:49
door Tuffel
Bedankt voor de snelle duidelijke reacties!
Tappen word 'm toch niet, ik weet niet of mij dit gaat lukken en aangezien het niet om mijn brommer gaat, ga ik daar dus niet aan beginnen

.
Dus:
Dmp 50cc
Bromkop
bullet uitlaat
14-12 carb
twv 26-33
Hoe hard zou dit lopen, en krijg je zo erg veel overtoeren?