Pagina 41 van 178
Geplaatst: 12 feb 2007 23:09
door Mr.Dar-Q
De keerring in mijn linkervoorvorkpoot is lek. Elke keer als het nat weer is, en ik dan een hobbeltje neem, wordt er olie en shit langs de rubberen ring geperst en dat krijg ik dan over me heen.. (tomos classic heeft geen van die harmonicarubbers ofzo)
Kan ik dit op de een of andere manier oplossen? of gewoon een stuk ouwe doek ofzo oprollen en in de poot stoppen (bovenin) kan toch ook lijkt mij..
Geplaatst: 13 feb 2007 10:17
door Volty
Je kan een doek om de poot wikkelen zoals een harmonicarubber bij de oude tomosjes..
maar je zult toch vroeg of laat die keerring moeten vervangen!
Geplaatst: 13 feb 2007 22:33
door shadowranger
heej ff een vraagje aan de mensen die veel vertand hebben van een tomos! ik heb een paar maanden een 70cc Airsal ik alles netjes ingereden enzoo reed toen egt super een paar maanden maar ineens van de week hoor ik een knal uit mun uitlaat en hij liep gelijk bedondert. denk dat zun top nu amper 40 is en dan heb ik bijna geen kracht als er wind staat wat kan dat probleem zijn??? gr maurice
Als je ontsteking het niet is, kijk dan maar eens naar je zuigerveren. Grote kans dat 1 van de twee vast zit (koolaanslag). Heb laatst ook een cilinder losgetrokken omdat de motor niet wou draaien. Bleken allebei de zuigerveren vast in hun groef te zitten.
Wat ook gebeurd kan zijn is dat er wat pakkingen/ membraam is gesprongen. FF checken of er geen valse lucht wordt getrokken.
Geplaatst: 13 feb 2007 22:39
door shadowranger
Je kan een doek om de poot wikkelen zoals een harmonicarubber bij de oude tomosjes..
maar je zult toch vroeg of laat die keerring moeten vervangen!
Een voorvork van een standaard Tomos heeft
geen keerringen, omdat er geen olie inzit. Waarschijnlijk is het afwateringsgat aan de onderzijde verstopt geraakt, waardoor bij elke keer dat de poot inveert het mengsel van vet en water/ roest uit de poot wordt geperst.
@ Mr.Dar-Q: Haal je poten van de kroonplaten los en probeer het afwateringsgat open te krijgen. Meestal kun je de poot losdraaien en de troep eruit laten lopen. Vervolgens een paar van die harmonicarubbers monteren en dan moet je van het probleem zijn verlost. Is typisch kwaaltje van die verchroomde voorvorkjes dat de rubbers niet afsluiten.
Suc6
Geplaatst: 14 feb 2007 07:09
door vdWal
ik heb een vraagje en dat is,
dat als ik optrek en ik geef te snelgas of ik als ik hem op toeren heb laat het gas los en ik geef weer gas dat ide helemaal terug valt
zou dit een te grote sproeier kunnen zijn ik heb nu 60
grt john
niemand een idee

Geplaatst: 14 feb 2007 12:03
door Volty
Een voorvork van een standaard Tomos heeft geen keerringen, omdat er geen olie inzit. Waarschijnlijk is het afwateringsgat aan de onderzijde verstopt geraakt, waardoor bij elke keer dat de poot inveert het mengsel van vet en water/ roest uit de poot wordt geperst.
Sommige nieuwe types Tomossen hebben wel een oliegedempte voorvork..
Geplaatst: 14 feb 2007 20:07
door shadowranger
Sommige nieuwe types Tomossen hebben wel een oliegedempte voorvork..
Naar mijn weten hebben alle "gewone" damesuitvoeringen van Tomos een vork met springveren en vet. Die harmonicarubbers geven de Tos een wat "stoerdere" uitstraling. Misschien dat er wat "Handige Harry's" zijn die zo'n oliegedempte voorvork op hun eigen Tosje hebben gezet. Maar het is niet satndaard.
Zoals op de site van Tomos Nederland te zien is hebben de laatste "specials" (onderaan de modellen pagina) een oliegedempte vork.
Geplaatst: 14 feb 2007 20:12
door Vuile Beunkoe
Sommige nieuwe types Tomossen hebben wel een oliegedempte voorvork..
Naar mijn weten hebben alle "gewone" damesuitvoeringen van Tomos een vork met springveren en vet. Die harmonicarubbers geven de Tos een wat "stoerdere" uitstraling. Misschien dat er wat "Handige Harry's" zijn die zo'n oliegedempte voorvork op hun eigen Tosje hebben gezet. Maar het is niet satndaard.
Zoals op de site van Tomos Nederland te zien is hebben de laatste "specials" (onderaan de modellen pagina) een oliegedempte vork.
Er zijn nieuwe typen tomos standard met oliegedempte voorvork

Zie ze steeds vaker rijden.
Geplaatst: 14 feb 2007 20:20
door shadowranger
Lezen Hellracer_89, Ik heb het over de standaard (zoals de meesten hier op het forum hebben) Tomossen, zeg maar het Puch model.
Alleen de exotische modellen hebben een andere vork.
Geplaatst: 14 feb 2007 20:33
door Vuile Beunkoe
lezen shadowranger?
Standard
ofwel de standaard 800 euri fabriekstomos, met oliegedempte voorvork. Als je me niet gelooft wil ik morgen op school wel paar pics schieten? Staan er zoiezo 4 met zon nieuwe type voorvork.
Geplaatst: 15 feb 2007 12:20
door vdWal
ik heb een vraagje en dat is,
dat als ik optrek en ik geef te snelgas of ik als ik hem op toeren heb laat het gas los en ik geef weer gas dat ide helemaal terug valt
zou dit een te grote sproeier kunnen zijn ik heb nu 60
grt john
niemand een idee

kom op jongens.. mischien zit ik goed met de sproeier maar ikw eet het niet ff wat hulp nodig

Geplaatst: 15 feb 2007 15:02
door jroen_tomos
Kijk anders ff naar je bougie, dan heb je een indicatie of je goed zit met je sproeier.
Geplaatst: 15 feb 2007 17:38
door vdWal
jahh hoe kan je dat zien.. kweet van de kleuren maar ik zie helemaal geen kleuren moet je gwoon naar het puntje kijken ofso dat gebogen is..
en is het zowieso zeker weten de sproeier

Geplaatst: 15 feb 2007 22:48
door jroen_tomos
jahh hoe kan je dat zien.. kweet van de kleuren maar ik zie helemaal geen kleuren moet je gwoon naar het puntje kijken ofso dat gebogen is..
en is het zowieso zeker weten de sproeier

Ja naar dat puntje kijken ja.
Ik weet niet zeker of het de sproeier is, maar je moet toch ergens beginnen om het probleem te vinden..
Geplaatst: 19 feb 2007 18:14
door maurice
heej ik had een poosje trug mun cilinder eraf gehaald en mun zuiger ook! maar weet iemand hoe mun zuiger trug moet ik bedoel hoe moet hij er trug in met mun inlaat poort naar beneden (kant waar ik mun uitlaat aan vast maakt) of naar mun membraam? khoor het graag!! ligt evt mabye wat met fotos toe gr maurice
Geplaatst: 19 feb 2007 19:25
door Paul123
Pijltje naar uitlaat poort, opening voor inlaat naar membraan.
Geplaatst: 20 feb 2007 20:56
door McPatatbakker
Als ik me shoke aanzet, en me brommer aankick
lukt het me niet meer om met volgas de shoke
weer terug te laten springen. Dan moet ik als een gek
aan die gaskabel gaan trekken om me shoke weer in
te krijgen, weet iemand hoe ik dit verhelp?
Geplaatst: 20 feb 2007 20:58
door shadowranger
Je speling van je gaskabel afstellen bij de bocht bovenop de carburateur of aan het gashandvat. Waarschijnlijk heb je je carburateur nu stationair afgesteld door de stelschroef aan de zijkant in te draaien. Daardoor krijg je veel speling op de gaskabel.
Geplaatst: 20 feb 2007 22:41
door McPatatbakker
Ik heb ze allebei ingedraait en uitgedraait,
maar er gebeurt niks bijzonders. Wel zei
een vriend van me dat er een knik in de gaskabel
kan zitten? moet ik hiervoor een hele nieuwe halen?
Geplaatst: 21 feb 2007 19:56
door shadowranger
Kun je gemakkelijk achterin je carburateur kijken? Of heb je deze recht onder je frame zitten?
Misschien is het veertje van de as waaromheen de chokeklep draait gebroken. Dan kun je met gasgeven wel de pal terughalen, maar komt de klep niet terug omdat de veer deze normaal moet terugdrukken. Check ook even de schroef waarmee de klep in de carburateur zit geschroefd, die wil nog wel eens loslopen.
Kijk eens of je, zonder de motor te starten, bij volgas de hevel weer omhoog kan halen.