• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Algemeen: Kleine vragen topic -3-

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1603 berichten
  • Pagina 43 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • …
  • 81
  • Volgende
brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 14:04

Dasty krijgt alles schoon. :lol: Superspul.
Omhoog


Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 25 jun 2011 14:06

staalborstel had ik ook, maar die is al kapot gegaan :P
Maar ik kan toch ook heel fijn schuurpapier gebruiken? korrel 2000 ofzo?
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 25 jun 2011 14:08

Dasty krijgt alles schoon. :lol: Superspul.
En voor zo weinig geld ook nog eens .
Hele dozen worden er ingekocht .

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 25 jun 2011 14:08

staalborstel had ik ook, maar die is al kapot gegaan :P
Maar ik kan toch ook heel fijn schuurpapier gebruiken? korrel 2000 ofzo?
Gebruik eerst maar eens een ontvetter , dan ben je al een heel eind.
Met een brillo sponsje gaat het ook

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 14:11

Ja, kan ook. Als je maar niet grof te werk gaat. Ik zou het wel nat schuren, met schuurpapier.
Probeer eerst maar hoe het gaat met ontvetter, op een oude zuiger. Je staat soms versteld van het resultaat, vooral met dasty. :P
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 25 jun 2011 14:13

Ik snap dat het met ontvetter goed schoon wordt, heel goed zelfs waarschijnlijk.
Maar als er onevenheden op het oppervlakte zitten, komt er toch weer sneller koolaanslag op?
En als ik het polijst zijn deze onevenheden er niet meer en zou alles beter schoon moeten blijven, toch?
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 14:16

Eerst ontvetten. Dan kijken voor onregelmatigheden, en die heel zachtjes weghalen. Daarna kan je hem nog glimmend polijsten, als je dat wilt. :P

En compressieverlies komt door versleten zuigerveren, en lichte slijtage van de cilinder. Als je dan door blijft rijden gaan op den duur je zuiger en cilinder ook erger slijten.
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 25 jun 2011 14:20

Als ik dan toch bezig ben dan moet het maar gelijk glimmen ook :P
Nee onzin, ik ga het dan gewoon goed glad maken, want toen ik pas mijn kop eraf haalde had ik heel veel aanslag (5000km rijden)
En dat is ook niet echt de bedoeling.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 14:27

Je krijgt ook extra aanslag door de lage compressie, omdat dan de verbranding ook slechter wordt. ;)
Daarom is het dus belangrijk om regelmatig de sluiting en slijtage van de zuigerveren te beijken, en op tijd te vervangen.

Bij de cilinder die ik laatst heb gekocht, sluiten de zuigerveren bijna 100%, en zit er weinig aanslag op de zuigerkroon.
Dan weet ik dat die nog goed is, en daar geen nieuwe veren voor hoef te halen. Nu is het alleen nog tijdig controleren van de zuigerveren om er lang plezier van te kunnen hebben, en niet doorrijden tot de compressie helemaal weg is. :P
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 26 jun 2011 17:42

hoe hard zou een tomos ongeveer lopen als ik de uitlaatpoort tune(hoogtoerig) en een homoet p6 erop zet?
15 mm carb met een andere koppeling(ben wat aan het experimenteren)?
75 moet wel te halen zijn toch?
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 26 jun 2011 18:36

hoe hard zou een tomos ongeveer lopen als ik de uitlaatpoort tune(hoogtoerig) en een homoet p6 erop zet?
15 mm carb met een andere koppeling(ben wat aan het experimenteren)?
75 moet wel te halen zijn toch?
Dat ligt eraan welke cilinder je gebruikt.
Standaard A35 cilinder= ong 65 km/h.
Standaard A52 cilinder= ong 72 km/h.
65cc Airsal= ong. 80 km/h.
65cc Polini= ong 90 km/h.

Bij alle cilinders is het aanbevolen om de carters en de spoelpoorten te bewerken.
De homoet voor Tomos is btw de p4, de p6 is voor Puch.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 26 jun 2011 21:16

ik vraag alleen de cilinder, a52 dus,
de rest weet ik wel..
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

tomostefan
Diehard
Berichten: 1513
Lid geworden op: 06 sep 2009 21:34
Locatie: Bij moeke.
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 28 jun 2011 00:50

Als je het boeltje goed afsteld (carb en ontsteking) en als je weet wat je wel/niet moet doen met die uitlaatpoort moet dat wel te doen zijn.

Verwacht alleen geen dikke trekkracht.
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 28 jun 2011 01:04

Met een Tecnigas en A55 cilinder kan je de 65/70, misschien hoger al halen, als het goed is.
Een A52 cilinder bestaat niet. Wel een A52 carter.
Zwarte cilinder = A5
Alu cilinder = A55
Met de standaard A5 cilinder moet je echt veel groter in uitlaatpoort, en kan je de spoelers vergroten.
Bij A55 cilinder hoef je alleen de uitlaatpoort iets te vergroten, die is namelijk al groter dan A5. De spoelers zijn al net zo groot als het carter. En de standaard compressie is hoger bij A55.
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 28 jun 2011 17:30

Trouwens als ik dan toch bezig ben met zuiger vervangen.
Is het dan de moeite ook waard om het smallend te vervangen?
Of is dit niet nodig totdat je die echt kapot gaat?
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 28 jun 2011 19:01

Liever vervangen voordat ie kapot gaat, en je een vastloper krijgt. ;) Een lagertje kost niet zoveel. Na erg veel km's is het nooit verkeerd om die ook te vervangen, dan slijten je veren ook minder snel omdat de zuiger minder speling heeft.
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 28 jun 2011 19:04

Hahaha, word bijna een revisie zo :P
Maar het blok begint steeds meer lawaai te maken, en daar wil ik vanaf.
En ik heb geen zin in een vast loper of iets aangezien ik de brommer elke dag gebruik, dus dan liever preventief onderhoud.
Omhoog

tomostefan
Diehard
Berichten: 1513
Lid geworden op: 06 sep 2009 21:34
Locatie: Bij moeke.
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 29 jun 2011 16:53

Moet je krukaskeeringen inrijde? Nee toch zeker?
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"
Omhoog

Gebruikersavatar
atjebartje
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mei 2011 15:46
  • Citeer

Berichtdoor atjebartje » 30 jun 2011 18:56

Afbeelding Hoe noem je zo'n ding deze zit in je blokje/stekker van je kabelboom?
Tomos Flexer (Snor)
Dellorto Sha 14/9
Biturbo uitlaat
standaard cilinder + kop
Ontgrensde luchtfilter
Sproeier 52
Bengrensd spruitstuk.
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 30 jun 2011 18:59

Afbeelding Hoe noem je zo'n ding deze zit in je blokje/stekker van je kabelboom?
beetje vage foto van je sony ericsson w595
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
1603 berichten
  • Pagina 43 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • …
  • 81
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.