Pagina 1 van 1

Uitlaat en ATW vervangen

Geplaatst: 02 jun 2009 16:17
door rutger07A35
Ik wil de Tomos A35-Snor van m'n moeder ligt opvoeren...

Er zit nu zo'n sigaaruitlaat onder (honkbalknuppel idee). Het ding maakt een vreselijke herrie (Nee, hij is niet lek.. Het hoort bij de uitlaat).
Er zit een standaard achtertandwiel 33 onder.

Ik had het volgende idee:
- Uitlaat: Standaard-Snel
- Achtertandwiel: 28t

Ik wilde laatst de huidige uitlaat al demonteren, maar toen brak er een boutje af (daar waar hij vast zit aan de cilinder). Het kopje van de bout (waar je je dop of steeksleutel op zet) is eraf, dus hij is niet ver afgebroken (Ook is de uitlaat nog luchtdicht)
Nou dacht ik:
- Als ik de uitlaat eraf haal (Dat kan gewoon aangezien de kop van die bout eraf is en de andere er gewoon uitkomt) en vervolgens de pakking ook, steekt die bout die afgebroken is een stuk uit de cilinder. Als ik dan ff flink wat WD40 gebruik, en een tang op die bout zet en er vervolgens rustig aan draai, zou die er toch gewoon uit moeten komen? (de bromboer zegt namelijk dat dat niet gaat, maar ik zou niet weten waarom niet)

- Vervolgens kan ik gewoon een nieuwe pakking en de nieuwe uitlaat monteren en kijken hoe die loopt.

Achtertandwiel vervangen:
- Heb wel een idee, maar geen idee in welke stappen ik dit klusje moet volgen.

Re: Uitlaat en ATW vervangen

Geplaatst: 02 jun 2009 16:20
door jochie
je kan ook gewoon je uitlaat erop doen en als de flens dan over het afgebroken boutje gaat er een moertje op doen en dan goed aandraaien. werkt hetzelfde als een bout met vaste kop.

Re: Uitlaat en ATW vervangen

Geplaatst: 02 jun 2009 16:22
door sjaakvanvoorschoten
dit had ik eerst ook.
uitlaat eraf halen ja en het is handig om gelijk de cilinder eraf te halen.
dan wd40 en op het boutje een keer tikken om hem los te "schrikken"
wat mijn bormboer deed was een spatbord tang gebruiken. is een soort kniptang dat niet knipt en heeft gripribbels erop. toen hard smaengedrukt en draaien. met een normalen tang kan het nog wel eens moeilijk worden


en @jochie: het kan maar volgens mij willen de meesten wel een uitlaat dat vastzit met 2 boutjes :wink:

Re: Uitlaat en ATW vervangen

Geplaatst: 02 jun 2009 16:25
door rutger07A35
je kan ook gewoon je uitlaat erop doen en als de flens dan over het afgebroken boutje gaat er een moertje op doen en dan goed aandraaien. werkt hetzelfde als een bout met vaste kop.
Ik wil idd wel dat ie vastzit. Maar wat je zegt kan sowieso niet, want met de pakking en flens erop steekt het boutje niet ver genoeg uit om er een moertje om te doen...

Ik wil gewoon dat boutje eruit halen en er een nieuwe in doen, liefst zonder de cilinder eraf te halen, want dat is ongeveer het enige wat ik nog niet gedaan heb, net als t achtertandwieltje vervangen :)

Re: Uitlaat en ATW vervangen

Geplaatst: 02 jun 2009 16:27
door Renault
Waarschijnlijk had hij dat al. Zoiets noem je een tapeinde. Het moet wel lukken, pak wel een griptang die klem je als het ware op het stukje draad. En véél WD40 gebruiken en goed laten inwerken.

Tandwiel verwissele:

Ketting losmaken> achteras moeren losdraaien> wiel eruit halen> rempot van het wiel halen (ja dat kan)> borgring mooi rechtmaken> bouten losdraaien > tandwiel verwisselen > alles weer monteren

Re: Uitlaat en ATW vervangen

Geplaatst: 02 jun 2009 17:39
door rutger07A35
Iemand nog andere manieren?

Re: Uitlaat en ATW vervangen

Geplaatst: 02 jun 2009 18:37
door rutger07A35
Help :cry: