• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Super iritant rijprobleem-TOMOS-Youngster

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
hubert123
Tomosforummer

Berichtdoor hubert123 » 20 sep 2009 17:42

• Welke model tomos heb je? Yungster FunTastic
    Uit welk jaar komt de tomos ? 2007
    Is het een snor of een brommer? snor
    Wanneer ontstond het probleem? sluipenderwijze

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? In twee weken.: Nieuwe koppeling / twee maal onnodig een vraagtekenveertje
    een rood en een groen veertje voor 2e en 1e versnelling / Ontkoold hoewel niet nodig / nieuw voor en nieuw achtertandwiel merk
    Tomos / nieuwe ketting / nieuwe moeren voor de tandwielen / meerdere malen nieuwe karterolie van verschillende merken. /
    8 nieuwe rolletjes in de meeneemkoppeling !!!!
    Wat is het probleem?
Met een Tomos bromertje moet je ook wel eens rustig (langzaam) kunnen rijden. Dit gaat
dus niet.Mijn brommertje was altijd al wat onrustig in het langzaam rijden, de laatste tijd is het en in de 1e en in de 2e
versnelling een eindeloos geschok (NIET VERWISSELEN MET INHOUDEN !) Het gaat niet om een paar schokjes, maar om
een kontinue geschok .Pas na 19--20 Km uur houd dit op. Heb het volgende vastgesteld.:op vlakke fietspaden zonder tegenwind of zonder rijwind heeft dit absoluut onmogelijke en iritante geschok plaats. Bij tegenwind of tegen kleine hellinkjes loopt het fietsje super rustig . Ook het motortje loopt tijdens het schokken mooi rustig en gelijkmatig. Ik was bij 5 verschillende bromboeren.Twee hebben gezegd, dit is Tomos eigen, daar moet je mee leven.Dit wil ik echter niet gloven,want vroeger is mij dit super-schokken niet opgevallen.Bovendien is het toch onmogelijk dat Tomos snorfietsen verkoopt waar je alleen maar op kruissnelheid mee kunt rijden.Wie heeft er ervaring met dit probleem.??

LinkjeZ
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer LinkjeZ
Website

Berichtdoor LinkjeZ » 20 sep 2009 18:01

het kan een slippende kopeling zijn maakt hij ook overtouren ?
65cc polini
Afgedraaide en gepolijste kop
Technigas van piaggio
19mm PHGB Dellortho
sproeier 110
Powerfilter
20mm Spruitstuk
Getuned polini membraam
Opgevulde krukas
1e Kettingzaag veer koppeling
2e Ingekortte tomos veer koppeling
Hpi
26-26 Twv

hubert123
Tomosforummer

Berichtdoor hubert123 » 20 sep 2009 19:15

Hij maakt geen overtoeren. Als het motortje dus geen of zeer weinig werk moet verrichten,dan begint het geschok . Ook bij het terrugnemen van het gas vangt dit schokken aan. Als ik langzaam rijd en bijvoorbeeld de voorrem een beetje inknijp houd het schokken ook op.Het schakelen in de 1e en naar de 2e werkt zeer goed.Bij de iets hogere snelheid van 20 tot 35 Km loopt
alles echt super.

LinkjeZ
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer LinkjeZ
Website

Berichtdoor LinkjeZ » 20 sep 2009 20:49

ik zou meer sproeiers proberen

ik heb dit gehad alleen andersom dat na 40 km hij begon te haperen ( 70cc ) sproeier paar maten grooter en hij deed het goed !
65cc polini
Afgedraaide en gepolijste kop
Technigas van piaggio
19mm PHGB Dellortho
sproeier 110
Powerfilter
20mm Spruitstuk
Getuned polini membraam
Opgevulde krukas
1e Kettingzaag veer koppeling
2e Ingekortte tomos veer koppeling
Hpi
26-26 Twv

santonius
Tomosforummer

Berichtdoor santonius » 20 sep 2009 21:43

ik denk tog eerder een slippende koppeling op een of andere manier

weet je zeker dat je de koppelings moer goed hebt aangedraait

hubert123
Tomosforummer

Berichtdoor hubert123 » 20 sep 2009 21:56

Het probleem is niet plotseling ontstaan, maar langzaam erger geworden. Daarom heb ik al deze kosten gemaakt in de hoop
dat het iets zou brengen.Ik denk zelf dat het iets met tandwielen te maken heeft.Toch zal ik voor de zekerheid ook de moer van de koppeling nog kontrolleren, want je weet maar nooit.

Ricker
Diehard

Berichtdoor Ricker » 20 sep 2009 22:10

Volgens mij hoort dit gewoon bij snor. Ik had het ook toen ie nog helemaal standaard was onder de 25km/h schokte die best erg. Na een std-snel uitlaatje is dit weg, rijd ie lekker constant.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

hubert123
Tomosforummer

Berichtdoor hubert123 » 20 sep 2009 23:12

Iets verder naar boven heb ik geschreven, dat tijdens dit schokkende rijden het motortje goed hoorbaar is en mooi konstant
draait.Dit schokken schijnt overigens vaak voor te komen bij Tomos produkten.Het motortje loopt dus goed, ook stationair
en ook bij het starten.Haast zeker ontstaat het schokken pas na het motortje. Dus zoals jullie denken in de koppeling., maar wat kan aan een koppeling dan veranderd of verbeterd worden.? Ik zeg nogmaals, dat het eerder zo klinkt als gemekker uit het tandwiel-systeem.De schokken komen dus ALLEEN indien het motortje niet moet trekken, maar alleen maar hoeft te rollen,
bijvoorbeeld meerijden met een wielrijder.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 21 sep 2009 10:44

Helaas moet ik je bromboer wel deels gelijk geven dat het probleem Tomos eigen is. Maar dat de een er meer last van heeft dan de ander is ook waar. Het zit voornamelijk (zoals je zelf zegt) in de vertragingsoverbrenging tussen koppeling en kettingwiel (de versnellingsbak dus). Ook een slappe(re) ketting kan dit verergeren. Bij brommers merk je het niet zo, maar aangezien snorfietsen een andere twv hebben (groot achter) is elke verandering in motortoerental extra goed te voelen vanwege de trekkracht bij die twv. Als je een kleiner tandwiel (bijv 28 of 26) achter zal het schokken ook wel iets afnemen. De speling in de bak is alleen te verhelpen bij die zgn. hulpkoppeling achterop het 1e versnellingstandwiel. De "kooi" ligt los op 2 nokken en kan erg veel speling krijgen. Door de ruimte op te vullen beperk je misschien ook wat schokken.

Ik lees dat je ook de kopelingsveren hebt vervangen. Zitten deze wel op de juiste plaats (1e versnellingsveer is iets strakker dat de 2e versnelling)?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

hubert123
Tomosforummer

Berichtdoor hubert123 » 21 sep 2009 20:28

Het probleem is dat enige tijd geleden kon ik langzaam door bos en heide rijden of wat vaak voor komt achter een groep wielrijders aansluiten zonder dat het machientje schokte.Omdat dit nu niet meer mogelijk is, kan ik dus bedenken dat er iets veranderd moet zijn.Ik heb alle tandwielen kogellagers koppelingen en veertjes door mijn hoofd laten gaan, kom echter nergens aan een mogelijke oorzaak.Na met twee techneuten van Tomos Epe gesproken te hebben, weet ik dat dit kontinue en snelle schokken waardoor rijden eigenlijk nog nauwelijks mogelijk is (vooral in een stad) bij een machientje van net twee jaar oud absoluut niet mag.De ring van de meeneemkoppeling met de 4 infresingen heb ik met polyeuretaan-rubber spelingsvrij gemaakt
zoals van Klaveren dat ook al eens gedaan heeft. Omdat deze ring zich echter niet meer vrij in het midden kan zoeken, heb ik deze blokkering weer gedemonteerd.Op uw vraag over de veertjes, kan ik zeggen, dat de veertjes een markeringskleur hebben, en wel de eerste versnelling is groen, en de tweede versnelling is rood gekleurd.Dit om verwisselen te vermijden.Ik heb circa twee jaar van mijn twee FunTastic machientjes kunnen genieten, en heb me voorgenomen om dit probleem er uit te vinden.
Zelfs als ik de gehele motor moet wisselen voor een nieuwe. Zo ver is het echter nog niet. Door gedachten en ervaringen uit te wisselen kun je soms plotseling op een oplossing stuiten. Vooreerst diegene welke geprobeerd hebben mee te denken bedankt.
Hopelijk kan deze gedachte-uitwisseling nog even verder gaan, want ook vele anderen Tomosgebruikers hebben schokkerige problemen. groeten Hubert123

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 22 sep 2009 11:09

Bij mij komt nu dan de gedachten op dat het probleem niet zozeer in de versnellingsbak/ motor ligt, maar bij het ontstekings/ carburatie systeem. Je schrijft dat je deze Funtastic 2 jaar hebt. Is er al eens een nieuwe bougie ingekomen? Die slijten ook aan de middenelektrode (ronder worden) waardoor een minder krachtigvonkfront het mengsel minder goed kan ontsteken. Probeer het eens met een verse bougie.

Mocht dat nog geen resultaat geven, kun je misschien ook de carburateur een schoonmaakbeurtje geven. Vaak blijft er wat troep achter in de vlotterkamer die soms wordt opgezogen in de sproeier. Check ook de filters na waar de benzine binnenkomt. Is het luchtfilter nog wel schoon of moet die ook vervangen worden volgens schema?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

santonius
Tomosforummer

Berichtdoor santonius » 22 sep 2009 17:13

probeer eens het stel schroefje van je cabarateur in te draaien zodat ie als je gas loslaat nog een beetje benzine krijgt
wat ook kan helpen is de olie van je carter bij te vullen

hubert123
Tomosforummer

Berichtdoor hubert123 » 22 sep 2009 20:26

Beste Santonius bedankt voor je interesse. Als ik het schroefje van mijn carburateur naar binnen draai, verhoog ik alleen het stationaire toerental. Aan het begin van dit inmiddels lange bericht heb ik vermeld dat al meerdere merken versnellingsbak-olie
uitgeprobeerd zijn, waarmee het olieniveau in orde is.Vandag ben ik echter behoorlijk verder gekomen door overleg met een zeer
ervaren bromboer die ook bereid was er tijd in te steken.Enkele maanden geleden wou mijn bromfietsje niet meer krachtig lopen
en bovendien ging het gebruik van 1:42 naar 1:32. Later bleek dat mijn achterband (Vrij brede balonband) noch maar een 1/2 bar
luchtdruk had.(Tomos schrijft voor 2,2 bar) Ik heb de achterband en de voorband op 2,5 bar gepompt.Hierna liep mijn bromfietsje
VEEL sneller en krachtiger.Het schijnt nu zo te zijn , als je banden te hard zijn, dan gebruikt je motorfietsje op vlakke gladde wegen en zonder tegenwind een minimale hoeveelheid kracht om in beweging te blijven.Je motortje loopt gewoon mooi kontinue
verder, maar de zeer grof gemaakte tandwielen zorgen er voor dat de aandrijfkrach met vele kleine stootjes naar je achterwiel getransporteerd worden.Een behoorlijk groot achtertandwiel zou vermoedelijk dit probleem wegnemen,zoals shadowranger gisteren al opmerkte.Hierdoor worden echter de rijeigenschappen van mijn snorfietsje volkomen veranderd, wat ook niet de bedoeling is.Vandaag heb ik mijn voor en achterband op 0,7 bar gebracht en werkelijk, in de eerste versnelling was het gestoot verdwenen. In de tweede versnelling was het stoten nog altijd aanwezig hoewel in een veel mildere vorm.Dit betekent,mijn beide
Tomosjes moeten van nu met zachte banden rijden, en verder moet ik met dit TOMOS PROBLEEM proberen te leven !!!
Forumleden van harte bedankt voor de interesse. Groeten Hubert123

santonius
Tomosforummer

Berichtdoor santonius » 22 sep 2009 22:31

Nou jij zegt dat als je langzaam rijd dat ie dan gaat stotteren. Als je gas los laat krijgt je cilinder geen benzine meer dus gaat ie stotteren of zie ik dat nou verkeert?.

hubert123
Tomosforummer

Berichtdoor hubert123 » 23 sep 2009 18:36

Beste santonius dit zie je juist, als ik mijn gas los laat gaat mijn tomos stotteren en schokken, en ik rem op het motortje.Het schokken wordt haast zeker ook door de tandwiel speling veroorzaakt.Dit soort schokken heb ik altijd voor lief genomen.Als ik echter een uur lang of ook twee uren lang langzaam moet rijden zoals bijvoorbeeld afgelopen zondag waar het fietspad bedekt was met duizende wielrijders dan ben ik helemaal opgeklopt door de tienduizende sckokken welke mijn Tomos de laatste tijd tijdens het rustig rijden afgeeft.Inmiddels heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat mijn Tomos indien de banden veel te hard zijn, super gemakkelijk loopt, waarna dat geschok optreed.Ook het lage benzinegebruik bij te harde banden wijst hier op.
Het verschil in raakvlak op de straat bij balonbandjes en bij te harde of te zachte banden is ongeveer 1 op 4. Dit verschil is best wel groot.Omdat de speling der tandwielen vanaf de koppeling tot aan het uitgaande kettingwiel opgeheven moet worden, ga ik experimenteren met een goedkoop automatisch werkend remsysteem. Als dit iets wordt, laat ik er zeker nog iets over horen.

Groeten Hubert123

brucelee
Pindabrein

Berichtdoor brucelee » 22 jul 2011 23:25

beste hubert123

ik zie in het begin dat je een aantal dingen heb verandert aan je versnelingsbak oa vraagtekenveertje een rolertjes ik heb zelf ook het probleem gehad dat tusen 1 en 2 heel erg schoken bij mij was het vraagtekenveertje gebroken nieuwe in gezet en hij de het weer prima nou moet je wel op een paar dingen leten met het vernieuwen van je veertje en rollertjes 1 dat je het veertje er goed op zet en als je je rollertjes heb vervangen dat t midelste deel er weer goed in doet met hoek van 90 graden alles is ook te vinden op tomos wiki

mvg bruce

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester

Berichtdoor Ping » 22 jul 2011 23:46

laatste post is van september 2009 !!!

Gelieve op de datum te letten :wink:

Slotje

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

Gesloten
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers