• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Claxon werkt niet bij hoge snelheid

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 04 nov 2009 18:54

Ik heb een probleem met mijn claxon.

Ik bezit een Tomos standaard snor uit 2007.

De standaard toeter was crap met het eenden geluidje, en nu heb ik gister een andere gehaald (van een aerox 12volt), aangesloten, werkt helemaal top... Als ie stilstaat :'). Als ik 15 rij doet ie het ook perfect, maar zodra ik sneller ga rijden wordt het geluid minder hard en stottert ie. Als ik sneller rij dan 30 of 40 oid maakt hij alleen nog maar kraak geluidjes.

Dit deed mijn oude claxon ook.

Krijgt ie teveel stroom, en kan ik er dan een weerstandje tussen zetten? Of is het handig een 24volt claxon te kopen, zodat ie niet teveel spanning krijgt?

De koplamp en achterlicht (+remplicht) werken gewoon.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 nov 2009 19:15

Zoals ik al heb gezegd bij je andere (met hetzelfde onderwerp) topic kijk je bedrading na.

Maak eens een foto van hoe het nu zit en post die hier. Ik heb namelijk het gevoel dat en van de draden niet goed zit aangesloten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 04 nov 2009 20:24

Kan dat vanuit de fabriek? Want er is nog nooit aan gekloot. Van welk gedeelte zal ik een foto maken? De claxon of wat?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
Tinus_070
Vaste forummer
Berichten: 469
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:23
Locatie: Den Haag, ZH.
  • Citeer

Berichtdoor Tinus_070 » 04 nov 2009 23:39

Je weet maar nooit wat er van te voren met jou brommer is gebeurd.
Ik heb wel is een scooter gekocht samen met een maat, helemaal nieuw, daar blokkeerde de kickstart van en werkte het achterlicht niet..
Natuurlijk garantie, maar toch.
Piaggio Zip SP H20
Tinus jij bent echt bloedirritant af en toe. :P
Kijk Tinus, jij weet wat een goede coffeeshop is! De Jukebox kicks aars :mrgreen:
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 nov 2009 07:47

Kan dat vanuit de fabriek? Want er is nog nooit aan gekloot. Van welk gedeelte zal ik een foto maken? De claxon of wat?

Wel eens gehoord van een maandagochtend exemplaar? Er kan natuurlijk altijd iets niet goed zitten. Aangezien een andere toeter precies hetzelfde doet als de originele lijkt het mij in de bedrading te zitten. Daarbij hoe hoger het toerental, des te meer vermogen de lichtspoel kan geven voor electra. In jouw geval lijkt het wel andersom.

Ik heb wel eens een geval bij de hand gehad, dat het achterlicht massa maakte via het remlicht. Zolang je maar 1 van de twee gebruikte leek het te werken, maar allebei tegelijk ging alles uit. Dat bedoel ik met twee tegengestelde stromen. Ze heffen elkaar op. In jouw geval werkt dat uit naar een steeds zachter wordende toeter (lekstroom die tegen gaat werken).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 05 nov 2009 08:42

Dus de toeter krijgt niet teveel stroom?

Ik zal vanmiddag foto's maken :).
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 nov 2009 11:18

Nee, teveel kan niet. Kun je niet meten op de twee draden wat er gebeurd als je knop van de toeter ingedrukt houdt en met het gas speelt? (toeter losmaken en meten bij verschillende toerentallen)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 06 nov 2009 17:25

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knap als je daar wat aan kunt zien. :P
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 nov 2009 01:00

Nou, om mee te beginnen: De groene draad waar komt die vandaan? Normaal is de draad van de claxonknop bruin. Kun je meten met een ohm-meter (weerstand)? Meet eens of je contact krijgt over massa als je de knop indrukt bij die groene draad.

Verder kun je misschien ook even meten als de motor loopt wat voor voltage (~) je krijgt op die groene en gele draad.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 07 nov 2009 01:18

Ik zal morgen eens vragen of wij een Ohm meter hebben liggen. Weet dat namelijk niet zeker. Kan ik de groene en de bruine draden niet omwisselen? (zonder dat mijn lampje doorbrand oid).

Toen ik de brommer kocht 2e hands zat dit al zo.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 nov 2009 01:21

Kan het zijn dat deze claxon een 12 volt gelijkstroom exemplaar is ipv wisselstroom? Dat nav je bericht dat je er ook een had gebruikt van een Aerox (en die lijkt mij op 12 volt gelijkstroom te werken ivm de accu) en deze precies hetzelfde deed.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 07 nov 2009 01:25

Zou goed kunnen. Maar mijn orginele toeter deed hetzelfde. Deze claxon is al een hele verbetering t.o.v. het oude eenden geluid. En bij lage snelheden werkt hij gewoon top.

Maar wat is nou eigelijk de rede dat je een 12volt gelijkspannings claxon niet op wisselspanning kan aansluiten? Stroom is toch stroom?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 nov 2009 01:28

Nee, dat is t hem nu juist. Vraag me niet om uit te leggen wat het verschil is tussen wissel en gelijkstroom. Zal wel te maken hebben met de fasen en sinusgolven. Het enige wat ik je kan zeggen is dat een tomos werkt op wisselstroom (althans, de modellen zonder accu).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 07 nov 2009 01:29

Maar wat verklaard dan dat de oude toeter hetzelfde deed (op zijn manier).

De kabels zitten dus wel goed?

Misschien dat ik er een weerstandje tussen moet zetten zodat hij minder spanning krijgt? Of kan het ook te maken hebben met hoe die gemonteerd zit?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 nov 2009 01:31

Nee. Probeer eerst maar eens uit te vinden of dit wel een wisselstroom claxon is. Ik neem aan dat de bedrading wel goed is, maar de claxon niet de juiste is.

Kijk maar eens wat deze doet als je er 12 volt gelijkstroom doorheen jaagt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 07 nov 2009 01:34

Hadden we al gedaan. Ik had namelijk samen met de claxon een tomos accu gekocht. Dan doet ie het perfect. Maarja, zonder accu is mooi meegenomen :P .

Maar er bestaan neem ik aan niet veel betere claxons op wisselspanning?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 nov 2009 01:39

Ok, dus toch een gelijkspanninggeval. Misschien een gelijkrichter ertussen zetten (van 2 diodes)? Ik weet niet of je een beetje electro-technisch bent aangelegd?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 07 nov 2009 01:41

Ik ben in opleiding (4havo N&T profiel). Maar als je het er tussen ''zet'', kan het niet lastig zijn toch?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 nov 2009 01:45

Misschien is het handiger voor je om gewoon een kant-en-klaar gelijkrichter te kopen. Of via google een schema te bemachtigen.


Ik heb ook nog dit gevonden over wissel en gelijkstroom.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 07 nov 2009 01:47

Ok bedankt, ik zal gaan zoeken :) .

Bedankt voor de moeite.

Het enige wat ik moet doen (na wat gegoogle), is dit ding kopen, er tussen schakelen, en job done?

Edit:

Weet jij toevallig waar je die krengen kan kopen?
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.