het is dan wel geen tomos maar ik vraag het toch.
ik heb een vespa SI
hij komt uit hetjaar 19middeleeuwen en het is een normale brommer
het probleem ontstond nadat er een auto in de weg stond, waar ik met ongeveer 20 km/u tegenaan gereden ben. (denk ik, want ik had de brommer net nieuw ik had er 500 m op gereden)
nadat ik even lekker asvalt gehapt had, stond de brommer nog aan. die heb ik uitgezet. en na wat gepraat met die mensen, die wonder boven wonder niets van vergoeding moesten weten, heb ik de brommer weer gestart en ben ik verder gereden.
toen heb ik ongeveer 20 km gereden naar huis. geen problemen gehad
de volgende ochtend reed ik richting school, en verdraait hij viel uit bij het stoplicht
dus dat ding weer gestard verder gereden
dit gebeurde steeds vaker tot dat na 3 dagen de brommer niet meer stationair liep.
maar als de motor koud was liep hij wel stationair.
nu werd het probleem steeds erger, en als de motor warm was, viel hij uit als je langzamer dan 5 km/u reed, of je nou volgas gaf of geen gas, hij viel gewoon uit.
dus ik dacht, aha mijn caburateur is verstopt. (er zat namelijk een beetje roest en oude benzine in de tank)
carburateur schoongemaakt, filter geplaatst, benzine ververst, maar het probleem bleef, verder is er niks af te stellen aan de carburateur behalve de stationair schroef.
dus ik wat rondgevraagd op het vespa forum, maar daar kwam niet echt iets uit
dus ik heb gekeken of de bougie nog wel vonkte als de motor warm is, maar ook de bougie vonkt nog als de motor warm is.
hebben jullie enig idee wat het probleem zou kunnen zijn ?
wat ik tot nu toe gedaan heb:
benzine ververst
gekeken of het benzine kraantje niet verstopt was 2 x
brandstofslang gecheckt of ie niet verstopt was 1 x
brandstofslang vervangen 1 x
filter geplaatst 1 x
filter schoongemaakt 1 x
carb uitelkaar gehaald en helemaal schoongemaakt 2 x
luchtfilter schoongemaakt 2 x
nieuwe bougie 1x
gecontroleerd of hij vonkt, heel vaak
afgesteld wat er af te stellen valt aan de carburateur.
Oja het probleem is iedere week anders. de ene week start hij niet, de andere week, loopt hij niet stationair, enzovoorts
en hij doet heel raar met starten, ik moet superveel kracht zetten om hem te starten, ik kan op de trapper gaan staan (de trapper functioneerd als kickstart ) maar dan gebeurt er niet zo gek veel, dan gaat de trapper heel langzaam naar benede, maar de motor start niet.
de motor start alleen met choke, de motor moet eerst 3 minuten warmlopen met de choke, als je dan de choke eraf haalt slaat ie weer af, na die 3 minuten, gaat ie slecht lopen in z'n choke, das logisch want het mengsel is niet goed. dus haal ik de choke eraf, en dan doet hij het gewoon normaal. loopt netjes stationair, en stottert niet, maar als ik dan de 1e keer wegrijd gaat ie een soort van viertakten en raar doen, en dan neem ik gas terug, en geef ik nog eens gas en dan is het weg.
Wat me vandaag gebeurde was dat ie uitviel voor het stoplicht, en nadat ik hem weer gestart had, reed ik verder maar hield ie heel erg in en reed ie ongeveer 25, en bij stoplicht 2 viel hij weer uit, en toen ik hem weer gestart had, deed hij het weer goed. Hield ie niet meer in, en viel hij niet meer uit als ik stil stond.
heel gek ik snap er echt de ballen niet van xD
kunnen jullie mij helpen?