Pagina 1 van 1

Slippende?? tomos S25

Geplaatst: 12 nov 2005 18:27
door BERT
Ik heb een probleem met mijn Snortomos S25(1 speed) hij trekt nl. slecht op en ook tijdens het gasgeven lijkt de koppeliing te slippen maar heb net de segmenten vervangen maar het probleem blijft zich voordoen het vraagtekenveertje ligt goed heb de uitlaat al ontkoold maar weet nu niet meer wat het kan zijn, dus misschien dat ik van jullie nog wat tips kan krijgen??

Geplaatst: 12 nov 2005 19:31
door kobussie
te veel olie kan het zijn

Geplaatst: 12 nov 2005 23:01
door Tomie
Juiste olie (koppelingsvloeistof) er in gedaan? Alleen de juiste en die speciaal voor tomos / puch is.

Geplaatst: 13 nov 2005 09:02
door PraatPaal
automatische transmissie flued moet je hebben, die van kroon is erg goed gewoon 1 flessie in een leef blok kieperen, ander mert kan ook als je maar ATF olie heb

Geplaatst: 13 nov 2005 10:42
door kobussie
niet helemaal leeg is het beste
moet officieel 225 ml in in zon flesje zit 250ml

Geplaatst: 13 nov 2005 10:44
door PraatPaal
ja maar 250 kan geen kwaad

Geplaatst: 13 nov 2005 11:20
door BERT
Er zit nieuwe olie in speciaal voor de Tomos.
Hij maakt als je erop zit wel veel toeren maar hij trekt dan absoluut niet,
als je dan het gas los laat en dan weer gas geeft pakt hij hem de ene keer wel en de andere keer niet op.

Geplaatst: 13 nov 2005 15:35
door Jessenpa
Dit is heel typisch,ik heb hier ook een 'one speed' staan met hetzelfde probleem. Olie is goed, koppeling is goed, maar trekt voor geen meter :( .
Als je hem op de standaard zet gaat hij als een speer,maar zodra je hem eraf duwt wil tie niet meer.
Dus ik heb ook wel interesse in het goede antwoord. :)
Wim.

Geplaatst: 30 nov 2005 19:10
door headstart*
Gisteren kreeg ik ineens precies hetzelfde probleem!! Wie heeft er, in duidelijke taal, de oplossing??

Geplaatst: 01 dec 2005 00:22
door hellbat
Indien het probleem niet de koppeling kan zijn, moet je eerst eens even kijken naar de tandwielen buiten het motorblok, dus je primaire aandrijftandwiel op het blok, en de secundaire op je achterwiel.

Die van het achterwiel is de makkelijkste, hier hoef je enkel te kijken op alle boutjes erinzitten, en ofdat de tanden niet versleten zijn. ( Zeg niet dat het niet kan, ik heb ooit op een oude jawa gereden, waar achter een tandloos tandwiel opzat.

Dat van die tanden geld ook voor je primaire tandwiel, hierbij komt echter bij dat dit tandwiel met een spiebaanvertanding op je as zit, en volgens diverse berichten op deze site, kan ook die vertanding naar de haaien zijn, waardoor het tanwiel zowat los op de uitgaande as zit. Dit kan zo van buitenaf moeilijk op te merken zijn, daarvoor moet je je linkerkappen erafhalen, zodat je op het tandwiel en de borgmoer kijkt, daarna starten, gasgeven en de rem inknijpen tegelijkertijd, Als deze vertanding kapot is, dan zie je het tandwiel niet draaien, maar de as met de borgmoer wel.

Als dit allemaal in orde is, dan moet het inwendig in het blok zitten, en dan zit het aan de rechterkant van je blok, waar de koppeling en vertanding zitten. Hier kan het verschillende oorzaken hebben zoals kapotte of afgebroken tanden, kapotte eenweglagers, of dus uiteindelijk toch de koppeling. Hiervoor heb je ietwat meer kennis voor nodig, en als je deze niet hebt, zou ik een vriend ofwat vragen om te helpen.

Groeten Hellbat.