Pagina 1 van 9

Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 02 apr 2010 17:26
door MichielWolthaus
Hey,

Ik heb op vrijdag 19 maart 2010 een Tomos gekocht.
Omdat het een goedkoop brommertje was(qua verzekering, aanschaf en benzine)
Veel plezier met het lezen van mijn updates :twisted:

Sorry als jullie vinden dat ik veel foto's plaats, maar 1 foto zegt meer als 1000 woorden 8)

Zoals die was:
Afbeelding
Zoals die is:
Afbeelding

Updates staan onderaan

Foto's van vlak na de aankoop
Spoiler: show
Zo zag die er uit:
Afbeelding
Afbeelding
Nieuwe banden
Spoiler: show
Moesten toch echt nieuwe banden op :lol: , Gelijk ook maar ff de velgjes gepoetst
Afbeelding
Afbeelding

2011-06-20

De achterband was na 5000km rijden toch wel aardig versleten, en ik wilde een bredere achterband.
Heb voor precies hetzelfde profiel gekozen, omdat deze het ook in de sneeuw het nog goed deed met 45kmh en dat is fijn als je elke dag met de brommer naar school gaat. Ook had ik met de band geen last van ijs op de weg of regen op de weg, dus vond het een goed bandje. :)
Breedte van de band heb ik 2,50 genomen gewoon omdat ik dat mooi vind, en het nog net fatsoenlijk gaat in een standaard achterbrug, ik moest de band niet acht leeg laten lopen om hem in de achterbrug te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Naast de oude band
Afbeelding
Langere schokbrekers
Spoiler: show
Toen kwam het grootste tot nu toe, de schokbrekers verlengen (op eigen risico :) )
Buisjes gemaakt en gaatjes erin geboord:
Afbeelding
Daarna vast hechten
Afbeelding
Toen aflassen en glad slijpen, heel voorzichtig gedaan want het metaal van de schokbrekers is heel dun.
Afbeelding
Gaatjes ff opgevuld door er lassen op te leggen.
Afbeelding
Nog een keer slijpen
Afbeelding
Toen gespoten en gemonteerd :)
Afbeelding
Afbeelding
Kettingkast
Spoiler: show
2010-05-19

Poosje geleden aan de slag gegaan met een beetje staal om een kettingkast te maken, zodat ik geen vieze broek meer krijg.
En mijn achterwiel mooi schoon blijft, is nu namelijk weer helemaal grijs-zwart van het vet.

Eerst begonnen met papier, had geen zin om het 2 keer te moeten maken van ijzer. :mrgreen:
Afbeelding
Toen alles weer uit elkaar gehaald, en overgetrokken op 1mm ijzer en uit het ijzer geslepen, en laten lassen door mijn vader.
Afbeelding
Glad geslepen en met steuntje erbij voor het monteren.
Afbeelding
Steuntje gelast en geslepen.
Afbeelding
Op de brommer.
Afbeelding
Tweede bevestigingspunt is hier te zien.(beetje donkere foto)
Afbeelding

2010-07-14

De kettingkast is zwart!(al bijna 2 maanden :P ) En werkt goed! Hij is alleen wel vies :lol: ...
Afbeelding

2010-09-06

Een poosje geleden de kettingkast in AluChrome gespoten en daarna blanke lak eroverheen. Heb gelijk ook de kettingspanners meegenomen(zagen er niet meer uit)
Afbeelding

2011-01-10

Paar weken geleden kwam ik erachter dat heel het kettingkastje vanaf de achterkant was ingedeukt, en dat de ketting er tegen aanliep. Dus ik had hem even snel uitgedeukt en weer gemonteerd. Maar nu begon het toch wel erg te roesten, en aangezien ik nog een kettingkastje op een sloop-Tomos had zitten, die maar gepakt, en die is nu gespoten.(alleen door de kou is die matzwart geworden in plaats van hoogglans zwart, dus moet nog overnieuw gespoten worden.)
Boven elkaar(nog niets gespoten)
Afbeelding

2011-01-14

Vandaag weer verder gegaan met spuiten.
In de hoogglans.
Afbeelding
En gemonteerd.
Afbeelding
Gebroken remhandvatding...
Spoiler: show
2010-07-17

Vandaag even bezig geweest aan mijn brommer.
Ik ging van dit;
Afbeelding
Naar dit;
Afbeelding
En nu naar dit;
Afbeelding

2011-01-14

Gaskabel schoot pas los, en toen ik probeerde mijn gashendel los te maken, sprong er ineens een stuk van de gashendel af :shock: , dus daar is een nieuwe voor besteld. En dit keer geen imitatie, maar origineel Tomos
Afbeelding
Ronde koplamp gemonteerd
Spoiler: show
2010-07-17

Afbeelding
Het verhaal van de spatborden
Spoiler: show
2010-07-17

Spatbord moest eraf zodat het nieuwe achterlicht erop kan...
Moet er alleen nu ook nog aan lassen, dus spuit hem gelijk opnieuw(was toch al één en al roest)
Afbeelding

2010-07-20

Spatbord staat al in de primer, en de binnenkant is geverfd met chassis verf.
Afbeelding

2010-07-22

Spatbord staat al in de zwarte glimmende verf.(moet alleen nog uitharden)
Afbeelding
Wat zou er toch onder dat afgeplakte stuk zitten?
Afbeelding

2010-08-05

Ik kon helemaal opnieuw beginnen omdat ik de verkeerde blanke lak had.
Dus nu maar zonder blanke lak.
Gelijk ook het voorspatbord gespoten.
Rvs beugeltjes gemaakt voor het voorspatbord.
Afbeelding
Afbeelding
Voor meer foto's zie de volgende spoiler :evil:
Poser shots!
Spoiler: show
2010-08-05

Vandaag even wat fotootjes geschoten, in een weiland hier in de buurt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2010-10-14

Van de week even een fotootje geschoten.
Afbeelding

2011-03-28

Zondag een rondje wezen rijden en een fotootje gemaakt
Afbeelding
Digitale kilometerteller
Spoiler: show
2010-08-21

Vandaag bij de fietsenmaker een digitale teller gehaald, het is de Sigma BC 509 geworden.
En gelijk gemonteerd, het werkt, en de brommer stoort niet op de teller.
Afbeelding
En de bevestiging op het voorwiel.
Afbeelding
Chromen schokbrekers
Spoiler: show
2010-08-23

Had zaterdag schokbrekers binnen gekregen, dus die er vandaag op gezet
Ze zijn 32 cm lang en chroom :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Motorische aanpassingen/onderhoud :wink:
Spoiler: show
2010-09-01

Gister mijn cilinder uit elkaar gehaald, en je raad het al... 2 vinnen afgebroken :( maar het valt gelukkig niet erg op.
Alle pakkingen vervangen en alles schoon gemaakt, en gelijk de cilinder en kop gespoten, zodat het weer allebei dezelfde kleur is en niet 1 roestig en de ander niet.
Kop is gemonteerd zonder pakking (was die al, blijkbaar door de vorige eigenaar gedaan). Wel heb ik de kop en cilinder even licht opgeschuurd op een vlakke plaat om zeker de zijn dat het goed zou afsluiten. En na de deo-test bleek alles goed af te sluiten :)
Zeer slechte uitlaat pakking, lekte pas ook, en had dit verholpen door de boutjes wat strakker te draaien :P
Afbeelding
Chaos!!!
Afbeelding
De twee nu missende vinnen (al gespoten)
Afbeelding
Totaal plaatje.
Afbeelding

2010-09-06

Vandaag mijn "nieuwe" uitlaat gemonteerd, en een benzine lek verholpen :mrgreen: .
Ik kwam gister thuis van een weekendje weg, en de hele garage stonk naar benzine. Heeft mijn brommer heel het weekend benzine staan lekken bij het slangetje, dus een nieuw slangetje erop met slangenklemmen.
De topsnelheid van de brommer is van 45 km/h naar 57 km/h gegaan(digitale teller) en ik heb nog niets aan de sproeier veranderd, hier zat 54 in, en heb het zo gelaten. Binnenkort maar even kijken hoe de bougie eruit ziet.
Het nieuwe slangetje.
Afbeelding
Snor v.s. Techno Standaard Snel
Afbeelding
Afbeelding
En gemonteerd
Afbeelding

2010-11-18

Vandaag even een powerfiltertje erop gezet, de bougiekleur is nu een soort van rood, dus ik denk dat ik nog 1 maat sproeier omhoog moet(sproeier had ik al van 54 naar 56 gedaan)
Afbeelding

2010-12-16

Ten eerste het powerfilter is er weer af, maakte teveel herrie, en sproeier 56 was nog niet groot genoeg(trok heel slecht op) Dus powerfilter gelijk er weer af gehaald, en de grotere sproeier wel laten zitten, maar dat rijd juist fijner! Dus die blijft erin, de bougiekleur is nu ook mooier, en mijn brommer trekt iets beter op met sproeier 56 in plaats van 54 wat het in eerste instantie was.
Zo een halve maand rond gereden, en toen kreeg ik een probleem met de ontsteking, de vonk verdween en was er dan ineens weer... maar als ik een kilometer of 5 gereden had was het probleem weg.
Toen een andere bougie gemonteerd, en het probleem was een week weg. Probleem nog niet opgelost dus, daarna dus de bougiedop vervangen, nog steeds was het probleem er. Dus toen na ondertussen 2 weken op een slecht werkende brommer te hebben gereden een nieuwe bougiekabel gekocht. En hij loopt weer als een zonnetje! :D
Afgelopen zaterdag ook maar even de olie vervangen, er zat nog maar heel weinig olie in :oops: . Het olie vervangen heeft ook een paar positieve dingen met zich meegebracht: beter optrekken, minder herrie, en een iets hogere top(?). De moeite waar dus.
Genoeg geklets wat foto's :')
Champion waterdichte bougiedop met nieuwe bougiekabel(met een siliconen buitenkant)
Afbeelding
De oude olie :oops: :oops: :oops:
Afbeelding
Olie bijvullen :)
Afbeelding

2011-02-11

Vorige week had ik mijn ketting gebroken, dus gelijk de volgend dag mijn ketting met tandwielen vervangen. Even wat fotootjes.
Voortandwiel losmaken
Afbeelding
Nieuwe versus oude tandwiel
Afbeelding
Zoals je kan zien mist het achtertandwiel een paar tanden
Afbeelding

2011-03-18

Gister maar even het één en ander qua benzine toevoer onderhanden genomen, en dit mocht ook wel.
Eerst benzine uit de tank laten lopen
Afbeelding
De carburateur naast een "15/15" welke ik nog even gemonteerd heb, maar kreeg hem niet goed afgesteld, dus heb de 14/12 er weer opgezet.
Afbeelding
De oude benzine kraan, deze kon al een half jaar alleen maar open, en niet meer dicht, zit er nu dus één op die wel weer dicht kan :)
Afbeelding

2011-04-12

Heb een week niet kunnen rijden omdat de ontstekingsspoel kapot bleek te zijn. Deze is nu dus vervangen, en doordat de vonk nu sterker is geworden als voorheen, moest er ook een grotere sproeier in de carburateur. Ben van sproeier 56 van 57 gegaan en heb 58 nog liggen als de motor nog steeds te weinig benzine krijgt.
Oude en nieuwe ontstekingsspoelen naast elkaar (de linker is de oude, het isolatie materiaal van de ontstekingsspoel vertoonde ook duidelijk smelt verschijnselen.
Afbeelding
Gemonteerd
Afbeelding
En tadaa draaiend
Afbeelding
En de bougiekleur zoals die was met sproeier 56 (iets te lichte kleur naar mijn zin)
Afbeelding

2011-29-04

Het éne probleem is opgelost en het volgende komt al weer.
Mijn brommer begon ineens olie te lekken, en de voortandwielkering bleek op/slecht te zijn.
Moet nu alleen nog even de olie weer bijvullen, want er is aardig wat weg gelekt
Olie was al te zien op die ring die de moer voor het voortandwiel blokkeert.
Afbeelding
En ook op het voortandwiel
Afbeelding
Zo zag het eruit.
Afbeelding
Kering eruit en alles schoon gemaakt
Afbeelding
Kering erin gezet met vloeibare pakking
Afbeelding
Busje heb ik er ook met vloeibare pakking in gezet, en op aanraden van de brommerboer ook vloeibare pakking op het voortandwiel, aangezien imitatie tandwielen soms niet helemaal vlak zijn, en dat zorgt er dan ook voor dat er olie lekt.
Afbeelding
Alles weer gemonteerd, heb na de foto nog wel het voortandwiel ingevet.
Afbeelding

2011-06-20

En daar gingen we weer, had een lek band, maar nadat ik de band geplakt had wilde mijn brommer niet meer uit de eerste versnelling komen, dus toen maar alles open gemaakt.
En het was een zooitje in de versnellingsbak, heel de eerste koppeling was verrot.
De olie zag helemaal metaalkleurig (en was nog geen maand oud)
Afbeelding
Dus ik wist al dat er echt iets kapot was, en toen ik de carterdeksel open maakte, zag ik dit.
Afbeelding
En dit..
Afbeelding
Afbeelding
En dit...
Afbeelding
En ook nog dit ;(
Afbeelding
De eerste koppeling was niet meer te redden, dus deze heb ik uit elkaar gehaald voor de veertjes, de rest was allemaal kapot/versleten,
Afbeelding
Afbeelding

Een dag later koppeling segmenten en alle kleine onderdelen gehaald die kapot waren en 2 busjes ATF en dat voor 58 euro :')
Dus alles goed schoongemaakt en terug gezet, de tandwielen van de secundaire as heb ik niet vervangen, aangezien de beschadigingen niet uitstaken, maar simpelweg brokjes waren die ontbraken, dit kan dus niet heel veel kwaad...
Afbeelding
Nieuw vraagteken veertje, deze is vermalen te zien in de carterdeksel een paar foto's terug :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De nieuwe koppeling(heb geen foto's waar die helemaal in elkaar zit.
Afbeelding
Heb de versnellingsbak toen afgevuld met olie, en alles was weer goed, heb alleen nu wel dat knikker-geluid, maar dat kan gelukkig geen kwaad. Alleen nog binnenkort de olie weer verversen zodat echt alle ijzergruis uit de versnellingsbak weg is.

2011-08-29

Vlak voor de zomervakantie ging mijn brommer weer ineens olie lekken. Dit bleek de keerring te zijn die om de kickstart as zit en in het aandrijftandwiel zit. Gelukkig was het vakantie dus heb ik besloten om heel het blok uit elkaar te trekken en te 'reviseren' wat ook niet een gek idee was aangezien het blok al meer dan 20.000km gelopen heeft.

Hier is duidelijk te zien waar de olie vandaan komt, ik had alles schoon gemaakt en ben toen een poosje gaan rijden zodat het blok goed warm werd, zodat ik zeker wist dat ik niet voor niets die keerring ging vervangen.
Afbeelding

Blok eronder vandaan en de cilinder verwijderen met een poelietrekker :)
Afbeelding

Eén zeer slechte zuiger, deze wilde ik toch al vervangen dus had ik al gekocht.
Afbeelding

Het blok na een avond demonteren
Afbeelding
Afbeelding

Het blok splitsen en de zuiger demonteren. Ook nog een poging om de krukas uit de rechtercarterhelft te krijgen, maar dit zorgde er alleen voor dat ik een stukje van me carter af brak :oops:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Doe dit dus niet na, want dan mag je je carter daarna weer gaan repareren en zit je krukas nog steeds in je carter vast
Afbeelding

Toen ben ik een week op vakantie geweest en daarna ben ik weer verder gegaan.
Eerst maar mijn carter weer repareren. Ik heb het afgebroken stukje gewoon weer terug gelijmd met Loctite 3450
Eerst alles goed ontvet en toen gewoon lekker dik dicht gelijmd (het voordeel van dit spul is dat je het achter af kan schuren enz, dus al je teveel hebt gebruikt kan je dat weer wegwerken.
Afbeelding
Afbeelding

Toen mijn carter weer heel was ben ik langzaam weer begonnen aan het opbouwen.
De nieuwe zuiger even netjes afgewerkt, er zat hier en daar nog scherpe randjes van het gieten. Ook een poortmap gemaakt en stickers om de uitlaatpoort groter te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gekozen voor de sticker die ik het mooist had uitgesneden. En toen deze in de cilinder geplakt en met mijn Ferm Combitool net zo lang aan het slijpen/schuren gegaan totdat de uitlaatpoort aansloot met de sticker.
Afbeelding

Toen kwamen mijn onderdelen binnen van Tomoshop.nl.
2 x Kroon Koppelingsolie ATF (110003) = € 6.00
1 x Naaldlager voortandwielas A35 035503 (110014) = € 13.50
1 x Afstandbus voortandwiel (70024) = € 4.00
1 x Borgring voortandwiel (70023) = € 1.00
1 x Naaldlager voortandwielas A35 035502 (110013) = € 14.00
1 x Keerringset Tomos A3/A35 (110001) = € 6.50
Dus toen kon ik aan de gang met die keerring die lekte. Deze zit in het aandrijftandwiel en is er haast niet uit te krijgen. Na een paar uur met een doorslag de lagertjes die daar zitten er proberen uit te tikken waren beide lagers zo kapot dat ik deze er niet meer uit kon tikken. (er zitten daar 2 lagertjes, de ene is een normaal lager, de ander is een lager met de keerring er aanvast) De lagertjes had ik toch al beide gekocht dus dat ze kapot gingen was niet erg. Toen ben ik maar naar het werk gegaan en heb ik het aandrijftandwiel in de draaibank gezet en beide lagertjes en keerring als het ware eruit gedraaid. Dit was binnen 5 minuutjes gedaan, ik had dit beter gelijk kunnen doen.
Helaas heb ik alleen een foto gemaakt van het opbouwen weer van het blok, en niet van het verwijderen van de lagertjes.
Afbeelding

Tijdens het in elkaar zetten van het blok zijn alle pakkingen en keerringen vervangen. En alles is vreselijk goed schoon gemaakt. Ik heb alles schoon gemaakt met diesel, en daarna schoon gespoten met de compressor. Zodat ik zeker wist dat er nergens meer vuil zou zitten zodat ik op korte termijn niet weer mijn blok open moet maken.

Nog wat foto's van de uitlaatpoort.
Afbeelding
Ik heb de uitlaat poort ook laten aansluiten op de bocht van de uitlaat
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De cilinder gemonteerd. Ook heb ik mijn sproeier veranderd van 57 naar 59 vanwege de groter uitlaatpoort, maar het lijkt er op dat de sproeier nog iets kleiner mag. Voor de rest loopt het blok nu weer goed, top van +/- 60 (5 meer dan eerst) en het optrekken is wel wat beter geworden, de powerband begint nu bij 25kmh inplaats van 30kmh.
Afbeelding

Blok is nu dus weer klaar om mij een jaar lang naar school toe te brengen. En dan gaan we maar eens kijken naar een andere nieuwere Tomos voor de schoolkilometers (want dan mag ik elke dag 35 km rijden in plaats van 25)
Zijkapjes verven
Spoiler: show
2010-09-13

Aangezien ik bij de plaatselijke verfzaak geen plastic primer in een spuitbus kan krijgen, heb ik heb ik mijn zijkapjes maar met de hand geverfd. Ging nog best goed :)
Eerst de kapjes geschuurd, en oneffenheden van het gieten geplamuurd en weer geschuurd.
Afbeelding
Afbeelding
En toen geverfd
Afbeelding

2010-09-18
De kapjes zijn gespoten en weer op de brommer gezet.
Ondanks dat de grondverf met een kwast is opgebracht, is het eind resultaat zeker niet slecht.
Afbeelding
Oeps moment, veiligheid...
Spoiler: show
2010-09-20
Vandaag geprobeerd een lantaarn paal omver te rijden, is toch niet helemaal gelukt.
Gelukkig de lantaarn paal niet met mijn hoofd geraakt, maar alleen met mijn linkerhand :roll:
Dus de schade is/was, scheef stuur, krom voorspatbord, gekneusde hand, en wijsvinger.(en modder op me lamp :lol: )
Heeft me toch aan het denken gezet, dus om die snelle uitlaat te compenseren, qua veiligheid, komt er een voetrem op mijn brommer, duo steuntjes(mijn vriendin zette altijd haar voeten op de normale steunen en ik mijn voeten op de kapjes, maar dat kan niet met een voetrem), nieuwe lagers voor de achterbrug(zit 1cm speling op :x )
Nu foto's....
Krom voorspatbord, de bovenkant is naar beneden gebogen, is nu al weer recht.
Afbeelding
Het stuur, rijd toch raar. Heb ik ook alweer recht gezet.
Afbeelding

2010-09-23

Voetrem is deels gekocht, en word deels zelf gemaakt. Heb een 'Jan' voetrem 2de hands gekocht, maar het stangentje naar de rem word opnieuw gemaakt, en er komt een nieuw alu traanplaatje op. Wordt ook gelijk even mooi gespoten.
Alle andere spullen heb ik gekocht bij Scoot & Mini, die zijn vandaag binnen gekomen.
Gelijk ook maar ATF mee besteld en stikkers(alleen de stickers worden nageleverd)
Hier een foto van de voetrem(voor de verkoop). Ik zet morgen de voetrem in elkaar en zal dan even een nieuwe foto maken. (alles ligt al klaar, alleen de verf moet nog drogen)
Afbeelding

2010-09-24

Vandaag de voetrem gemonteerd, nog best lang mee bezig geweest, aangezien ik een origineel filter heb, en de voetrem in het begin tegen het filter aan kwam :shock: .
Verschil tussen het nieuwe traanplaatje en de oude, speciaal voor Drestar(de oude ligt bovenop.)
Afbeelding
Het nieuwe stangentje, op een andere manier gemonteer als 'Jan's manier' :wink: (duosteunen zijn ook te zien :) )
Afbeelding
Niks uit het zijkapje moeten zagen, gewoon een 'spacer' tussen het moertje gedaan.
Afbeelding
Totaal plaatje.
Afbeelding

2010-10-11

Zaterdag het achterbruglager maar eens vervangen.
Brommer rijd nu weer super strak, buitenste bussen heb ik erin laten zitten, de rest is wel vervangen.
Zielige brommer
Afbeelding
De nieuwe bus
Afbeelding
Chromen voorvork en stuur
Spoiler: show
2010-10-14

Gister chromen voorvork binnen gekregen en helemaal uit elkaar gehaald.
En vandaag gepoetst en alles weer in elkaar gezet, gelijk mijn oude stabilisator erop gezet om even te kijken of het allemaal mooi uitkomt
Alles uit elkaar op een handdoekje :')
Afbeelding
Alles weer in elkaar en glimmend.
Afbeelding

2010-11-01

Zaterdag eindelijk de voorvork geplaatst, was allemaal goed te doen, lagers waren nog goed dus kon ik laten zitten.
Behalve de alleronderste lagerschaal, deze kreeg ik met geen mogelijkheid van mijn oude voorvork of, dus ik heb hiervoor maar wel een nieuwe gepakt. Voorspatbord is er voorlopig even vanaf, want de verf wilde niet mee werken, en er zaten scheuren in de lak door mijn val.
One big choas :D
Afbeelding
Weer bezig met alles monteren
Afbeelding
Het eindresultaat
Afbeelding
Afbeelding

2010-11-18

Vandaag een sportstuur op mijn brommer gezet, wat iets beter past bij de chromen voorvork.
Alleen al die kabels :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Achterdrager
Spoiler: show
2011-01-10

Mijn oude achterdrager was lelijk, en ik vind zo'n ouderwetse blikken achterdrager erg mooi.
Dus vandaag begonnen met plamuren, daarna schuren, en daarna spuiten. Ik heb alle overbodige gaten dicht geplamuurd, en daarna alles is de primer gezet. Maar de hoogglans lak is mislukt door de kou.
Plamuren, en het steuntje al in de primer
Afbeelding
Achterdrager in de primer
Afbeelding
Ook nog even een nieuwe standaard erop gezet, was wel nodig.
Afbeelding

2011-01-14

Was vandaag op tijd uit van school, dus alle tijd om te spuiten.
Ik heb ook gelijk wat slot schade gecamoufleerd, en het zadel verlaagd :mrgreen:
Achterdrager in de verf.
Afbeelding
Slot schade in de primer
Afbeelding
En in de hoogglans. (heb het niet zo heel netjes gedaan, omdat de achterdrager er toch overheen komt, en ik verwacht er toch zo weer slot schade op te hebben.
Afbeelding
Steuntje al geverfd, en speciaal spul erop gedaan zodat mijn achterdrager niet kan gaan trillen
Afbeelding
Gemonteerd
Afbeelding
Zadel is nu weer lager als het stuur, zoals het hoort. En het zit echt geweldig :D
Afbeelding

2011-01-31
Er moest toch nog wel een achterbankje op, aangezien als me vriendin en ik ergens samen naar toe gaan het onzin is om met 2 brommers te gaan, en haar brommer trek het gewoon simpel weg niet met 2 personen.
Alleen al het bevestigingsmateriaal van mijn achterbankje was krom, dus ik denk ik haal het er even van af(om het recht te maken), blijk heel dat bankje verrot te zijn, dus die gaan moeders en ik repareren.
Afbeelding
Spaakvelgen :D
Spoiler: show
2011-01-17

Wilde al best een poosje spaakvelgen, en nu ik dan 2 sloop-Tomossen heb staan, welke allebei spaakvelgen hebben is dit een mooie kans om mooie spaakvelgen onder mijn brommer te zetten.
De plannen: Velg word hoogglans zwart(spuiten of poedercoat ligt een beetje aan de kosten), de spaken worden chroom of RVS ligt er net aan wat het kost, en de naaf word met blanke lak gespoten of gepoedercoat. De remmen hebben ook wat aandacht nodig(goed schoon en gangbaar maken) en eventueel nog groeven erin, als dat echt helpt. De achtervelg licht al bijna helemaal uit elkaar, en moet nu goed schoon gemaakt worden.
Remblokken(zien er volgens mij nog goed uit)
Afbeelding
Een heleboel onderdelen die in de WD40 liggen te weken
Afbeelding
De velg en de bijpassende achterbrug(deze achterbrug is net iets anders als die voor de stervelgen).
Afbeelding

2011-01-31

Beide spaakvelgen liggen nu helemaal uit elkaar. Spaken heb ik waarschijnlijk al gevonden.
Ik hoop alleen dan het poedercoaten niet duur is, want volgens mij blijft spuitlak niet heel goed zitten als je bandenlepels gebruikt.
De spaakvelgen uit elkaar
Afbeelding

2011-02-11

Spaken zijn in de maak bij een spaken maker, heb voor RVS gekozen, velgen en achterbrug liggen bij de poedercoater, en heb zelf de naven al gespoten(alleen nog blanke lak). Heb ook een nieuw achtertandwiel voor deze velg gekocht(is anders als voor een aluminium stervelg) en 20 nieuwe lager balletjes.
Naven geschuurd en afgeplakt
Afbeelding
In de grondlak
Afbeelding
Afbeelding
Nieuw achtertandwiel
Afbeelding
Alles in de AluChrome en op de verwarming om goed uit te harden.
Afbeelding
Afbeelding

2011-02-21

Na een nogal lange stilte hier, zal ik toch maar even wat nieuws plaatsen.
De naven moeten opnieuw gespoten worden, omdat de blanke lak er weer eens een zooitje van heeft gemaakt.
VOORTAAN GA IK ECHT EEN PROEFSTUKJE SPUITEN ;( .
Dus vandaag verafbijt gehaald, grondverf, en wheelspray zilver.(en dan hopen dat hier ook nog blanke lak overheen kan)
Afbeelding
En mijn spaken zijn binnen :D het kost wat maar dan heb je ook wat :)
Afbeelding
Afbeelding

2011-02-28

Vrijdag had ik maar weinig school dus toen heb ik de naven gespoten en helemaal in elkaar gezet.
Ik had op dinsdag en woensdag al het spul in de verfafbijt gezet en in de primer gespoten.
Het is nu dus wachten op de achterbrug en de velgen, en dan hopelijk alles in de vakantie monteren :D
Alles op een handdoekje zodat de lak niet beschadigd :')
Afbeelding
Afbeelding

2011-03-07

Na lang wachten, kwam vandaag onze chauffeur op het werk met voor mij een heel mooi pakketje.
Velgen, en een achterbrug, ik moet zeggen, het ziet er mooi uit. Zo mooi kan ik niet zelf gaan spuiten(en het is nog relatief goedkoop) Het is gestraald en er zitten 2 lagen poedercoat op, ik moet nog even op de bon kijken of het ook verzinkt is maar eigenlijk maakt dat niet uit ;)
Foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2011-03-09

Vandaag en gister bezig geweest met de voorvelg spaken, het is een hoop werk, en het is lastig.
Maar ik heb nu nog maar een halve milimeter horizontale en verticale slag, dus dat is nog maar een klein beetje.
Foto's!
Afbeelding
Afbeelding
De fantastische spaak opstelling
Afbeelding

2011-03-18

Vandaag naar de brommer boer geweest voor remschoenen, na een hoop gekloot met dat remheveltje maar voor de beste oplossing gegaan, nieuwe remschoenen(de oude waren zover gesleten dat het asje van het remheveltje op zijn dooie punt kwam te staan :shock: ). Die man moest ze helemaal ergens ver weg opzoeken, maar hij had het nog :D
Nieuwe remschoen, naast een oude(het zijn remschoenen van zeer goede kwaliteit zei die man dus die gaan nog wel even mee :) )
Afbeelding
Afbeelding
In de naaf
Afbeelding
Voorwiel gemonteerd
Afbeelding
En het achterwiel gespaakt, alleen de slag er nog uithalen (in het achterwiel zitten ook nieuwe remschoenen)
Afbeelding

2011-03-22

Voor de geïnteresseerde, zo heb ik de slag uit het achterwiel gehaald.
Afbeelding

2011-03-24

Vanmiddag de achtervelg en achterbrug gemonteerd.
Verschil tussen de "nieuwe" en oude achterbrug
Afbeelding
Alles een beetje losjes in elkaar
Afbeelding
Carroserrie ringen met een stuk eraf geslepen zodat ze onder de bout passen van het achterbruglager.
Hier zitten normaal geen ringen, maar als je het goed wilt doen horen daar gewoon ringen tussen vind ik :)
Afbeelding
Een stukje strip aluminium 30x8 achter de standaard om te zorgen dat die u-bouten niet de achterbrug in elkaar duwen (zou zonde zijn van de powdercoat
Afbeelding
Proefritje gemaakt, en de achterrem werkt heel goed, en er is totaal geen speling meer op de achterbrug :D
Afbeelding
Afbeelding

2011-05-29

Kwam er vorige week zaterdag achter dat mijn achterwiellagers toch wel erg veel speling hadden.
Dus gelijk van de week nieuwe lagers gehaald, en ze er vrijdag in gezet.
Nieuwe lagers!
Afbeelding
Lagers, Puch Mazi wielas, en borgplaatje voor tandwiel en M7 moertjes want dat mocht ook wel vervangen worden.
Afbeelding
Vet met allemaal ijzer deeltjes van slijtage erin, echt toe aan vervanging dus...
Afbeelding
Afbeelding
Lagers eruit tikken
Afbeelding
Nieuwe erin. Tandwiel zit hier ook weer vast met goede boutjes en een heel borgplaatje...
Afbeelding
Netjes in het vet
Afbeelding
Wielas is net iets te lang, maar laat het lekker zo.
Afbeelding
Afbeelding
De bijna door gescheurde lagerschaal... de andere lagerschaal was nog ietsjes beter ;(
Afbeelding
Afbeelding
Dat was het weer, :)

Michiel

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 02 apr 2010 17:44
door Enzyme88
Ziet er goed uit!

Ook netjes gedaan,het verlengen van de schokbreker :wink:

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 02 apr 2010 18:11
door ar0ns
Die schokbrekers zien er inderdaad erg netjes uit!

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 21 apr 2010 20:54
door stanneman
wat heb je er voorn bandjes opgelegd dan zien er goed uit

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 21 apr 2010 22:01
door tomostefan
Die veren zijn geniaal!
:mrgreen:

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 21 apr 2010 22:18
door Sveniej01
Die achtervering heb je mooi gedaan!

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 29 apr 2010 16:02
door MichielWolthaus
wat heb je er voorn bandjes opgelegd dan zien er goed uit
Beetje late reactie maar zijn Sava banden 16*2,25. Bij de plaatselijke brommerzaak gehaald

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 01 mei 2010 18:53
door MichielWolthaus
Vandaag ff met de bekabeling bezig geweest, was in het achterspatbord een beetje weg gesleten :roll:.
Nu heb ik ook de knipperlichten niet meer, steek mijn hand wel uit.
Ik heb ook een nieuw achterlicht nodig, tzt. Maar die aftermarkt dingen, en die standaard dingen vind ik eigenlijk allemaal lelijk.
Dus ff een fotootje gemaakt van het kapje van een fiets achterlicht naast het spatbord.(ja ik weet dat het spatbord roestig is)
Afbeelding
Afbeelding
Wat vinden jullie van zo iets als achterlicht?

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 01 mei 2010 19:19
door JesseJeremy
Ik vind er wel beter uitzien als zo grote originele
je hebt ook mooie puch achterlichtjes

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 01 mei 2010 20:07
door Mr. Horsepower
Met dit achterlicht kun je wel wat leuks doen, maar dan zou ik eerst ff je achterspatbord een nieuw laagje verf geven, anders komt het roest er onder vandaan zetten.

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 01 mei 2010 23:26
door Sebastiaankl
Kan je vast wel mooi maken met dat lampje, maar Puch achterlichtjes zijn inderdaad ook een stuk kleiner en wel mooi.

Wat staat daar trouwens voor beest achter?

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 01 mei 2010 23:58
door MichielWolthaus
Kan je vast wel mooi maken met dat lampje, maar Puch achterlichtjes zijn inderdaad ook een stuk kleiner en wel mooi.

Wat staat daar trouwens voor beest achter?
Dat beest is de hobby van mijn pa. http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=14810

Ga binnenkort wel eens kijken of ik iets met van dat achterlichtje kan maken. Of gewoon een puch achterlicht kopen.

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 19 mei 2010 19:42
door MichielWolthaus
Update!!!

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 19 mei 2010 19:49
door Timo
Slim! Spuit het zwart en het staat nog mooi ook!
Maar als daar rommel in komt, weet niet of je ketting dat zo leuk zal vinden (denk aan takjes, blaadjes, steentjes etc)

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 19 mei 2010 19:52
door MichielWolthaus
Slim! Spuit het zwart en het staat nog mooi ook!
Maar als daar rommel in komt, weet niet of je ketting dat zo leuk zal vinden (denk aan takjes, blaadjes, steentjes etc)
Ik rij alleen maar over asfalt met de brommer, zal dus weinig takjes en andere troep tegenkomen.
Gewoon als ik mijn ketting span of vet, even kijken of er iets in licht en zo ja het er dan uithalen

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 19 mei 2010 19:54
door Timo
Maar ga je 'm ook nog zwart spuiten ofzo? zodat ie niet zo in het oog springt?

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 19 mei 2010 19:57
door MichielWolthaus
Maar ga je 'm ook nog zwart spuiten ofzo? zodat ie niet zo in het oog springt?
Als jij kan lezen, dan wel ja :wink: , heb nog even gedacht om hem goud te spuiten :lol:

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 19 mei 2010 20:23
door Paffer94
Ik vind die kettingkast echt super goed gedaan!

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 19 mei 2010 20:27
door gerritje
Ziet er zeker netjes uit! Mooi gelast zeg die schokbrekers.

Wat is je setup en je top dan?

Re: Michiel's Tomos A3

Geplaatst: 19 mei 2010 20:42
door MichielWolthaus
Ziet er zeker netjes uit! Mooi gelast zeg die schokbrekers.

Wat is je setup en je top dan?
Setup is nu standaard brom, zit alleen wel een snoruitlaat op :shock: .
Maar de top is 50 met warm weer 45 met koud weer.