• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

hulp bij opgevoerde tomos a35

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 16 apr 2010 22:05

heej allemaal ik heb 70 cc op me tomos en 16 16 caburatuer alleen als ik rijd dan blijft hij soms hangen met gas geven zo rond de 50 km/u meestal alsof hij heel erg inhoudt en dan als ik ene beetje met het gas speel tijdens het rijden schiet die wel door tot de 75 ofzo wat ok zacht is , ook trekt hij teering sloom op , heeft iemand ideen? zon kerol bij de brommerzaak zei dat het door me oude tomos blok komt dat die de snelheid van de krukas niet kan bijhouden (de ontsteking) waardoor hij op verkeerde momenten vonken geeft etc, klopt dit? volgens hem wekt 70 cc allen goed op niewue blokken van tomos. Ik wou ook groter spruitstuk , die vent vertelde me dat als je dat ringetje uit je spruitstuk haalt dat hij dan al heklemaal ontgrenst is? ten 1e zit er bij mij geen ring in? en ten tweede klopt at? of kun je ook grotere kopen ergens? ten slotte wat voorn sproeeir raden jullei mij aan? die bromboer zei 62 dat vond ik wat laag en daar wou hij idd niet mee starten en ik had nog een 82 ligen daarmee starte hij wel maar reed nie heel best. Volgens hem is ook overgrote deel van wat op internet staat onzin , ik weetniet of dta waar is maar hij zegt bijvoorbeeld ook dat je je zuiger helemala niet hoeft in te smeren met 2takt olie nadat je nieuwe 70 cc deop hebt gezet , dat werd mij hier aangeraden namenlijjk. Nja ik hoor het wel , in ieder gvl bedankt voor de reacties.

kortom het probleem: mijn tomos 70 cc 16 16 caburateur proma gp rijdt nie al te best en blijft soms hangen met gas , en trekt vaak kut op ,het lijkt me toch komen door foute sproeier? of spruitstuk?

mvg.

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 16 apr 2010 22:26

Je bromboer lult. Je zuiger insmeren met olie is om de cilinder er makkelijker omheen te krijgen. Kan dus nooit kwaad.
Sproeier 62is te klein, veels te klein zelfs. En het maakt geen reet uit dat je een oud blok hebt, een 70cc erop kan prima. Er zit alleen een ringetje in een snorspruitstuk. Heb je een brom dan zit deze er niet in. Je sproeier kan best te groot zijn. Ik ben vandaag zelf ook bezig geweest met sproeier afstellen en toen die te groot was trok hij sloom op en reed zachter. Probeer eens een sproeier 76 o.i.d.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 16 apr 2010 22:43

de bromboer leek er verstand van te hebben , en eerlijk gezegd zeggen alle bromboeren hier dat er op internet allml onzin stata maar dan komen ze zelf met dingen waarvan ik denk ja klopt dat wel helemaal ik dacht zlef ook al in de 70 ik heb nu 68 van ze gekregen en hij start niet :S ik moet toegeven met 82 reed hji ook niet goed , toen werd alle restant benzine bji me uitlaat eruit gegooid :D bij de pakking die niet goed dicht zat, en idd alle sprinters die ik op intenret zie hebben allemaal het oude blok , , het blok waar hij het over had heb ik zelfs nog noit gezien dat is een of ander blok waar geen tomos letters op staan , zal wel heel nieuw zijn nja in ieder gvl weetje waar dat terughoudende rijden van daan komt? het lijkt net alsof hij dan ff niet goenoeg benzien krigjt hom lekker door te trekken maar ik zal sproeier in de 70 proberen, en groter spruitstuk is nie te koop?
mvg.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 16 apr 2010 22:45

ook zag ik bij jouwn tomos pascal dat je powerfitler had , die bromboer raade dat al helemala af , powrfilters

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 16 apr 2010 22:52

het preciese geluid is dit: http://nl.tinypic.com/player.php?v=npi8sh&s=5
die video is niet van mij maar bij mij gebeuerd hetzelfde :S
moet ik mijn powerfilter er ook af halen? of maakt dat geen verschil

fllex
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor fllex » 17 apr 2010 00:41

Powerfilter kan geen kwaad. Lucht is lucht. Zolang er maar niet teveel rommel bijkomt :)
En bromboeren lullen maar wat... dit is niet voor niets TOMOSforum. Geen BROMMERforum. Dus op dit forum weten ze wel wat ze zeggen,
Tomos 65cc

boy-1993
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer boy-1993
Website
  • Citeer

Berichtdoor boy-1993 » 17 apr 2010 01:00

bromboeren maken je zo veel wijs dat jij hun gaat geloven en dan dingen gaat kopen telkens gewoon zelf beetje uitvogelen met sproeiers koop is een setje op google.nl en dan josdijkman in typen en dan sproeierset dun van 70-92 is dat ofzo en probeer dan een beetje te zoeken welke het beste is! dus niet naar een bromboer luisteren tomosforum is veel beter want bromboeren denken dat een tomos een scooter is

Pascal
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 17 apr 2010 08:37

de bromboer leek er verstand van te hebben , en eerlijk gezegd zeggen alle bromboeren hier dat er op internet allml onzin stata maar dan komen ze zelf met dingen waarvan ik denk ja klopt dat wel helemaalbromboeren hebben vaak zelf weinig verstand, mij werd er door 1 verteld dat je met een 70cc nauwelijks sneller ging. Hier op het forum zit meer verstand dan alle bromboeren over tomossen samen hebben. ik dacht zlef ook al in de 70 ik heb nu 68 van ze gekregen en hij start niet :S ik moet toegeven met 82 reed hji ook niet goed , toen werd alle restant benzine bji me uitlaat eruit gegooid :DDan is je sproeier waarschijnljk te groot geweest, probeer eens ergens boven de 75 een sproeier. Heb je trouwens nadat je op top het gas even dicht hebt gegooid en na 3-4seconden het weer open doet, een slechte gashername? bij de pakking die niet goed dicht zat, en idd alle sprinters die ik op intenret zie hebben allemaal het oude blokHet oude blok kan gewoon, zoals ik eerder zei, een 70cc aan, hoor. , , het blok waar hij het over had heb ik zelfs nog noit gezien dat is een of ander blok waar geen tomos letters op staan , zal wel heel nieuw zijn nja in ieder gvl weetje waar dat terughoudende rijden van daan komt? het lijkt net alsof hij dan ff niet goenoeg benzien krigjt hom lekker door te trekkenHet kan ook zijn dat hij teveel krijgt, een grote sproeier kan lijken op een te kleine i.v.m. het gevoel van inhouden. Ff een kleinere dan 82 proberen. maar ik zal sproeier in de 70 proberen, en groter spruitstuk is nie te koop?Voor zovre ik weet is een ontgrenst spruitstuk het grootste dat er te krijgen is voor tomos, maar hiermee kan ik het ook mis hebben.
mvg.
Een powerfilter is in principe helemaal niet slecht. Het laat wel meer lucht door, dus ook meer fijn zand e.d. Maar zolang je er niet mee door een woestijn gaat is er niks aan de hand, ik heb er al door regen, waterplassen, over zandpaden en door sneeuw mee gereden en het gaat allemaal prima.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 apr 2010 09:39

.....zon kerol bij de brommerzaak zei dat het door me oude tomos blok komt dat die de snelheid van de krukas niet kan bijhouden (de ontsteking) waardoor hij op verkeerde momenten vonken geeft etc, klopt dit?....
Op zich zit hier wel een kern van waarheid in, maar dat geldt alleen voor contactpuntenontsteking. Wat hij waarschijnlijk bedoeld heeft is dat bij hoge toerentallen de contactpunten (als ze niet goed afgesteld staan) kunnen gaan "zweven" waardoor ze niet genoeg meer sluiten en zo geen vonk kan worden opgewekt. Als je langzamer gaat rijden is het probleem weer weg, maar zodra je door de grens gaat met het toerental krijg je weer zoiets. Alleen heb ik dat bij Tomos automaten nog niet meegemaakt. Vaak lag het bij schakelbrommers meer voor de hand.

Overigens is dat niet meer van toepassing op electronische ontsteking.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 apr 2010 12:51

ja die vent had her erover dat je dan teveel lucht krijgt waardoor je ook weer veel grotere sproeier nodig hebt wat uiteindelijk allemal niet nodig is , op zjn advies heb ik nu 2 sproeiers in de 60 , waarmee me tomos niet wit starten, dus met deze setup : 70 cc 1 16 caburateur proma gp en verder alles standaard van tomos brom. moet hij wel 80-90 kunnen toch? dat haalt hij nu niet , ook zat er allemala zwrt op me tuyitlaat dat nat was , die vent zei dat dat komt doordat er veelste vel benzine in me cilinder komt wat er gedeeltelijk rauw wordt uigespuwd tussen ijn pakking en uitlaat ( die zat niet helemala goed aangesloten) omdat ik een te grote sproeier had , kan dat? want het zt helemaal onder het zwart en het stonk.
maar met een sproeir 70-80 zou ik dus wel rond de 80-90 kunnen rijden dan? ik weetoverigens niet hoe strak ik precies me cilidner en cilinderkop moet vastdraaien , ik hasd het niet al te strak gedan anders krijg je later weer problemn met losdraien of moet het juist wel op zijn allerstrakst (het zit nu wel strak hoor maar niet met al me volle kracht aangedraaid )

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 apr 2010 12:53

ik heb overigens geen normaal powerfilter maar zon gaasje met een zwqart kapje eromheen , die heb ik er nu afgesloopt vsan me caburateur omdat die bromboer zei dta die dinge kut zijn , ik probeer hem er weer op te zetten dus.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 apr 2010 12:53

als dat nog lukt :(

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 apr 2010 12:54

ik kon overigens die sproeierset niet vinden op de site, kun je een directe link geven?

Danny E
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Danny E » 17 apr 2010 16:33

je kunt ten eerste gewoon je posts aanpassen, zonder 4 berichten in 1 minuut te plaatsen...

daarnaast zul je met die set-up nooit 80-90 halen. eerder 60-65. uitlaat vervangen door een betere en dan zal ie wel een stuk harder gaan. met sproeier 68 moet ie zowieso (misschien met moeite) starten. even warm draaien en stukje rijden, kijken wat ie doet. dan verder kijken of de sproeier kleiner of groter moet. de kleur van de bougie is daarvoor een goede indicator. de kop draai ik aan met 22 newton met koppakking ertussen. dan zit ie dicht en goed vast. ook hierdoor kan hij moeilijk gaan starten als die niet goed genoeg vast zit.

verder zou ik zeggen: kijk wat je niet hebt voor ene verbranding. heb je vonk? heb je brandstof? en lucht zal wel niet zo'n probleem zijn... als je die 3 delen hebt start hij eigenlijk altijd wel, alleen niet makkelijk of meteen. kwestie van fijn-tunen.

uitlaat 100% goed dicht maken helpt ook voor beter starten en afstellen.

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 apr 2010 16:53

ik zal volgende keer me posts aanpassen , ik haalde met deze setup al de 75 met verkeerde sproeier (82) en niet goed gemonteerde uitlaat, dus 85 moet hij wel halen als hij goed afgesteld is. Ik ken iemand die heeft alleen 70 cc verder alles standard (allee iets grotere caburateur 15.15) die rijd 91.5 km'ers op de rollerbank . Dit meot wel hard gaan maar de sproeier was gewoon veelste groot, raden jullie mij nou wel of niet een powerfilter aan? want dat heeft ook heel erg met je sproeier te make he , die tomos die 91 gaat heeft sproeier 68 maar die heeft standaard luchtfilter.
en wat is 22 newton ? xd als ik iets vastdraai kan i kniet zien hoevel kracht eropstaat hoor?

Danny E
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Danny E » 17 apr 2010 17:40

22 newton dat kun je instellen met een momentsteutel. die knakt bij die kracht, waardoor je weet dat je die kracht hebt bereikt. je vraagt toch hoe strak hij moet worden aangedraait? nou, met 22 newton gaat het bij mij perfect elke keer...

als jij denkt dat je zo hard zult gaan dan moet je dat blijven denken... zal ik er verder ook geen aandacht aan besteden. maar met de set-up zoals hij hierboven staat, en met die andere standaard, dan gaat dat nooit lukken. heb zelf licht getunede 70cc met zwaardere setup en die haalt nog geen 90, dus zeg maar waaraan dat ligt, dan doe ik dat ook want dan gaat hij wel heel makkelijk sneller. we hebben het toch wel over echte km's btw, en niet over tomosteller hoop ik :lol:

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 apr 2010 18:19

we hebbe het over kreidler km teller xd ik heb zelf geen km teller maar rijd weles naast een kreidler

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 apr 2010 18:20

overigens is zon momentsleutel niet goedkoop :shock: is er niet een andere manier waneer je weet dat het goed vast zit? want op het moment dta hij afvbrak had ik niet echt het idee dat hij goed vastzat al..

tomostefan
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 17 apr 2010 19:06

Nou pas je je post nog niet aan.
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"

emmerick
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor emmerick » 17 apr 2010 19:30