Pagina 1 van 2
koppelingsveren
Geplaatst: 19 apr 2010 00:23
door linton
hello mensen... een vraagje.
ik ben laatste tijd aan t denken om koppelingsveer in te korten.. t liefste de 1ste om sneller op te trekken omdat ik nogal klein tandwiel achter heb >< maar ik lees ook zo rondom van mensen dat het bij hun weinig effect heeft etc en niks merken..
wie heeft ervaring en kan mij vertellen of dit niet echt de moeite waard is of dat ik degelijk wel verschil merk??
dankjewelll
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 19 apr 2010 00:35
door tomostefan
Nou bij mij heeft het wel geholpen.
Bij jou setup (die in je onderschrift staat) zal het zeker helpen.
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 20 apr 2010 00:06
door Dr.Tomos
Ja tot dat veertje breekt en je koppeling uit elkaar klapt.
Ik heb dat ook gehad en dan vind je je veer terug in stukjes tussen de olie en je koppelingssegmenten helemaal aan gort.
Je kan hem beter chippen dan heb je meer trekkracht en een hogere topsnelheid.
Maar dan moet je wel een vier spoels cdi ontsteking hebben.
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 25 apr 2010 20:10
door nocky2
zolang je het een beetje normaal doet is er niks aan de hand. Je moet er geen 5cm af gaan halen, maar 2-3 moet zeker gaan.
Ik heb met mn standaard koppeling de eerste versnelling 3.5cm ingekort en de tweede 3cm. Ik rijd ook gewoon met een getunde 65cc Airsal en hij rijd al een halfjaar zo. (elke dag +- 50km).
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 01 mei 2010 14:12
door tomostefan
En dan slijten je segmenten niet als een idioot?
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 01 mei 2010 14:23
door fllex
Dat kurk is er dan zo vanaf
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 01 mei 2010 14:37
door tomostefan
Ja en met 3 cm krijg je die veer er dan wel in?
Lijkt me stug.
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 01 mei 2010 17:26
door shadowranger
Dat kurk is er dan zo vanaf
[ Post made via Mobile Device ] 
Kun je iets specifieker uitleggen waarom dat zo is?
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 01 mei 2010 17:33
door nocky2
Als er meer kracht op komt slijt het harder. Ik heb nu leer op de segmentjes geplakt met epoxy. Gewoon van een riem, en dat werkt perfect veel beter dan de ori kurktroep. Is niet moeilijk te maken heb heb je veel plezier van. Dan kun je ze ook veel strakker maken zonder dat alles binnen een week versleten is.
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 01 mei 2010 19:19
door tomostefan
Hoe lang rij je op die voering dan?
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 02 mei 2010 01:39
door Dr.Tomos
Ik ben naast de ultra-curve chipper ook nog een magnetische koppeling aan het ontwerpen.
Deze werkt volgens het "eddy current braking" principe en deze koppeling slijt helemaal niet meer.
Dit komt omdat er geen voering meer inzit die afslijt want het koppelen gebeurt volledig magnetisch.
Het is ook mogelijk om het blok dan in zn "vrij" te zetten en je kan het aangrijp punt zelf bepalen door het toerental in te geven.
Volledig digitaal dus, en je kan hem dus ook onbeperkt vet hard laten "slippen" zonder dat er iets afslijt.
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 02 mei 2010 11:33
door nocky2
hoe wil je zon koppeling maken, en wat gaat dat wel niet kosten?
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 02 mei 2010 19:59
door Dr.Tomos
Met mijn handen en mijn gereedschap natuurlijk.
En duur heel duur.
Maar dan heb je ook wat.
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 18 mei 2010 14:35
door linton
mer t gaat mijn iet omn die speciale uitvoeringe enzo

k zie dus dat bij sommige mensen dit wel goed help. en sommige weer dat het kapot gaat en snel slijt enzo.. beter wel doen ofniet ?? want nieuwe koppelings is al gauw wat euries waard..
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 18 mei 2010 17:02
door fllex
hij slijt als een trein dan ja
oplossing: leren voering op je koppeling zetten!
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 19 mei 2010 12:33
door linton
jaaa en hoedat dn. daar is geen faq van he..
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 19 mei 2010 12:39
door Pascal
Jawel, die is er wel.
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 09 jun 2010 18:45
door unoxbassie
kun je beter niet aan beginnen
bij mij helpte het haast niet
zou ik voor een hd kop gaan of 15 15 mm carb
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 09 jun 2010 18:54
door Enzyme88
kun je beter niet aan beginnen
bij mij helpte het haast niet
zou ik voor een hd kop gaan of 15 15 mm carb
kunnen 2 dingen zijn
Of,jij hebt een (aardig) standaard setupje
Of,jij heb ze maar een heel klein stukje ingekort
En als ik zijn onderschrift zo lees (setup) kun je daar behoorlijk wat extra trekvermogen bij uithalen hoor.
Re: koppelingsveren
Geplaatst: 14 jun 2010 00:05
door linton
ik weet al wat ik ga doen..ik maak leren koppeling ervan.. dit is niet echt moeilijk en is beter tegen slijtage..
Bedankt voor de tips en uitleg;)
groetjes