Pagina 1 van 1
Stotterende ontsteking, want kan er kapot zijn?
Geplaatst: 02 dec 2005 17:40
door Robin
Dat ik een probleem met me onsteking hebt mag nou denk ik wel duidelijk zijn. Ik heb allelei sproeiers al geprobeerd met luchtfilter prop en zonder. Ik weet dat hij het eerst beter deed, maar hij stotterde altijd als ik helemaal het gas open deed. Het stotteren deed hij in het begin ook al.
En ik weet zeker dat de onsteking het probleem moet zien. Op een of andere manier is de vonk van de bougie niet heel erg sterk. Ik heb ookal 2 andere bougies geprobeerd en daar was het zelfde.
Nou weet ik bijna zeker of het de stator is of de bobine.
Weet iemand misschien wat het kan zijn als de onsteking zwak vonkt.
Is dan de stator niet helemaal goed of de bobine die niet goed werkt?
Ik neem aan dat de stator zorgt voor de juist spanning en het opwekken van de spanning.
Ik neem aan dat de bobine alleen de vonk geeft
En ik denk dat waarschijnlijk dat de stator kapot zou moeten zijn of half werken. Weet iemand misschien wat er dan kapot zou kunnen zijn?
Het probleem is dat me onsteking stotterd als me gas iets meer als half open is.
Geplaatst: 03 dec 2005 00:01
door hellbat
99% zeker is je CDI naar de klote.
Groeten Hellbat.
Geplaatst: 03 dec 2005 00:06
door Tossie
En CDI en Bobine zitten in 1 dus die zal je dan moeten vrvangen.
Geplaatst: 03 dec 2005 10:29
door PraatPaal
en dat wordff zoeke, want volges mij zijn die nietmeer nieuw te krijgen of voor uber veel geld, en der zit ook verschil tussen OM en NM bobine toch ?
enuhm move gaat naar electronica

Geplaatst: 04 dec 2005 19:04
door Robin
99% zeker is je CDI naar de klote.
Groeten Hellbat.
Graag een onderbouwing waarom het de cdi/ bobine zou moeten zijn?
Bobine is toch het kastje waar je bougie kabel in zit?
Geplaatst: 04 dec 2005 19:56
door JooL
CDI moet je pakken
deze zijn nieuwt 52 euro
Geplaatst: 04 dec 2005 20:01
door Tossie
Je kan m ook even proberen door te meten, als je dan de waardes opschrijft van stationair en volgas en iemand anders dat ook kan doen met een goede brommer dan kan je vergelijken.
Geplaatst: 04 dec 2005 20:12
door Robin
CDI moet je pakken
deze zijn nieuwt 52 euro
Je maar ik wil weten waarom het de cdi zou moeten zijn, daarom graag een onderbouwing. Deze mis ik bij sommige mensen.
Ik neem aan dat de cdi /bobine dus eigenlijk alleen een vonk geeft.
De stator moet de spanning opwekken voor de bobine.
Maar als die op hoger toeren de benzine niet goed kan verbranden dan komt dat toch door de stator? Want als het vliegwiel dus dus te weinig spanning opwekt op hogere toeren dan kan de bougie toch ook zwak vonken?
Geplaatst: 05 dec 2005 23:00
door Robin
niemand meer?

Geplaatst: 05 dec 2005 23:11
door Tossie
Want als het vliegwiel dus dus te weinig spanning opwekt op hogere toeren dan kan de bougie toch ook zwak vonken?
Ik kan het fout hebben maar volgens mij als dit waar zou zijn, als hij op hogere toeren niet goed vonkt, zou hij dit toch ook op lagere toeren moeten doen?
Want doordat het vliegwiel draait langs een spoel wekt hij stroom op, dit wisselt van kracht naarmate hij harder/zachter draait,
daarom heet het ook wisselstroom.
Geplaatst: 05 dec 2005 23:15
door Robin
Ja oke je hebt wel een punt idd. Anders zou hij idd ook al op een minder toerental al moeten gaan stotteren.
Dus dan zou de bobine kapot moeten zijn? (Ik hoop het eigenlijk wel, scheelt me geld en een nieuwe stator)
Maar wat zou dan aan de bobine kapot moeten zijn?
Re: Stotterende ontsteking, want kan er kapot zijn?
Geplaatst: 05 dec 2005 23:27
door Tossie
Ik heb allelei sproeiers al geprobeerd met luchtfilter prop en zonder.
Dit is dus al uitgesloten.
maar hij stotterde altijd als ik helemaal het gas open deed.
Hier zou kunnen dat de bobine hogere toeren/meer spanning niet aan kan
Ik heb ookal 2 andere bougies geprobeerd en daar was het zelfde.
Hier ligt het dus ook zeker weten niet aan.
Het probleem is dat me onsteking stotterd als me gas iets meer als half open is.
Hij kan het dus niet meer aan bij half-gas, het zou idd weleens de bobine kunnen zijn.
Ik wacht even tot anderen hierop reageren want misschien praat ik nu wel allemaal bullshit.
Geplaatst: 06 dec 2005 19:07
door hellbat
Reden, je cdi geeft naast een vonk, ook de stuurstroom van de vonk ( Dus de ontvanger bij je stator) af, zonder deze stuurstroom kan het moment niet bepaalt worden. Je ontvanger is of heel, of kapot, dus als hij loopt, welliswaar beroerd, dan moet deze in orde zijn, evenals je bekabeling. Het ligt dus of aan je spoel in de cdi, of aan de stuurstoom.
Dit is dus de reden waarom je niet een electrische ontsteking op een GEWONE bobine kunt laten draaien, want daat wordt dus het moment bepaald door de punten, en wordt de spoel gevoed op het moment dat de punten geopend zijn. Daarom mag ook de contacthoek van een puntenontsteking niet te groot zijn, anders kan de bobine geen normale vonk opbouwen.
De fietsenmaker zal je ook kunnen helpen, deze zal zeggen dat de stator zelden doodgaat, en dat het in 99 van de 100 gevallen de cdi is. Vandaar ook mijn reactie.
Groeten Hellbat.
Geplaatst: 06 dec 2005 21:49
door Robin
Wat versta je onder een `gewone bobine`?
Gewoon zomaar een bobine van een scooter?
Standaard tomos bobine?
Kijk hellbat geeft een goede uitleg. Ik zal idd eerst even de bobine vervangen.

Geplaatst: 07 dec 2005 00:33
door hellbat
Onder GEWONE bobine, versta ik de bobine die gangbaar is op een puntenontsteking, dus zonder de electronica die de aansturing van de vonk regelt.
Dit is een GEWONE bobine, omdat het niets anders is DAN een bobine.
DWZ Primaire spoel en secundaire spoel, en verder geen poespas.
Groeten Hellbat.
Geplaatst: 07 dec 2005 16:37
door Robin
Ik zal morgen even een nieuwe bobine gaan halen. Zal hij laten weten of het heeft gewerkt.
ZOniet dan weet ik 100% zeker dat het de stator is.