Pagina 1 van 1
cdi of contactpunten
Geplaatst: 10 dec 2005 14:28
door roelow
weet iemand of een tomos a3 een cdi heeft of contactpunten in het blok
Geplaatst: 10 dec 2005 14:33
door Vuile Beunkoe
contactpunten
Geplaatst: 10 dec 2005 17:28
door freak
contact punten en een bobine(das dat zwarte blokje waar je bougie kabel aan zit)
een cdi module zit in brommers met electrische onsteking.
grtz freak.
Geplaatst: 10 dec 2005 19:28
door Tossie
contact punten en een bobine(das dat zwarte blokje waar je bougie kabel aan zit)
een cdi module zit in brommers met electrische onsteking.
grtz freak.
Ik vergis me of ik ben gek, maar zoals jij het zegt is de bobine een zwart kastje? Bobine is volgens mij toch echt een ander woord voor bougie kabel.
Geplaatst: 10 dec 2005 19:52
door freaky_Tomos
nee tossie je zit er vreselijk naast

, de heer freak heeft het goed.
De bobine zorgt voor de spanningsverhoging voor een hele hoge stroom ongeveer 10,000 volt (das niet mis he

en daar krijg je een oplawaai van

).
De bougie kabel zorgt gewoon voor de stroom van van de bobine naar de bougie

Geplaatst: 10 dec 2005 20:09
door roelow
maar ik had wel een draadje lopen naar een zwart vierkant kastje bij de benzinekraan
is dat geen cdi dan?
Geplaatst: 10 dec 2005 20:12
door hellbat
nee, bij contactpuntenontsteking is dat de bobine, vandaaruit vertrekt de hoogspanning via je bougiekabel naar je bougiedop, en vandaaruit naar je bougie.
Dus, je hebt contactpunten ( als alles nog origineel is, want ik heb een zelfgebouwde A3 met elec. ontsteking ), en dus een gewone bobine, en geen cdi.
Groeten Hellbat.
Geplaatst: 10 dec 2005 22:42
door Tossie
Damn, ik las het helemaal verkeerd

ik bedoelde eigenlijk hetzelfde als Freak alleen ik las het verhaal totaal anders

Geplaatst: 10 dec 2005 23:22
door Robin
Bij het oude model heb je idd contact punten hierdoor heb je geen cdi nodig.
Bobine is idd alleen maar om de spanning op te wekken naar een hogere voltage.
Bij een elektrische onsteking zijn er geen contact punten meer.
Het zwarte doosje /blokje is CDI en bobine in 1 verpakking. Nadeel is als daar iets van kapot is je een heel nieuw blokje kan kopen zoals bij mij het geval is.
Geplaatst: 10 dec 2005 23:45
door freaky_Tomos
bij een electrische ontsteking heb je nog steeds contactpunten, wat anders zorgt ervoor dat de ontsteking plaats vind voor het bovenst punt !
Geplaatst: 11 dec 2005 12:50
door hellbat
Bij een electronische ontsteking heb je dus GEEN contactpunten meer. De aansturing wordt verzorgt vanuit de CDI, die met behulp van een electronische sensor achter het vliegwiel het tijdstip bepaalt.
Dus voordeel, geen bewegende/slijtende delen meer in je ontsteking,
nadeel, als het kapotgaat is het iets duurder om te repareren, en zonder meetapparatuur kun je niets controleren.
Groeten Hellbat.