• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

14/12 carb + begrensd spruitstuk = prestatie winst?

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
Muggetje
Vaste forummer
Berichten: 349
Lid geworden op: 02 feb 2010 21:32
  • Citeer

Berichtdoor Muggetje » 15 jul 2010 10:37

Hallo,

Mijn setup van mijn brommer is nu dit:
14/9 carb sproeier 49 + ontgrensd standaard luchtfilter
50 cc std + HD kop
TVW: 26-28
Technigas Next
Begrensd spruitstuk

Met deze setup rij ik tussen de 50-55 ( op een aerox teller ging ik 57 ), alleen wanneer ik volgas rij en mijn top nadert begint ie een heel stuk in te houden en afteremmen met een hoop gepingel uit de cilinder ( trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ).
Ik heb me laten vertellen dat ik wel kan afstellen totdat ik een ons weeg maar dat het gewoon door me carburateur komt.

Nou dacht ik er dus aan om een 14/12 te gaan kopen ( 15/15 hoef ik niet, gaat te snel en zuipt te veel ).

Alleen nou is mijn eerste vraag: zal het gestotter ( mits goed afstellen) hiermee eindelijk is voorbij zijn? Want ik heb eigenlijk altijd wel gestotter gehad met me tomos en ik heb sproeier van 46 tot 56 geprobeerd. En ik weet niet dat ik heirdoor sneller zou optrekken en dat is ook me doel maar zal ik neit hierdoor inens 60 gaan? Want dan krijg ik gezeik met de politie.

Mijn tweede vraag is: heeft een 14/12 carb enige nut als je spruitstuk nog begrensd is? Ik wil er niet aan beginnen om mijn spruitstuk te ontgrenzen want:

- bij mijn broer hebben we het ook geprobeerd en na een uur slaan en trekken zat ie nog steeds vast, uitiendelijk hadden we een nieuw spruitstuk gekocht (20 euro!).
- bij mij moet het blok naar beneden want er zitten van die breekboutjes op en ik heb dus echt geen zin om mijn blok helemaal eraf te halen voor een spruitstukje.

Dus,zal met een 14/12 carburateuer het gestotter voorbij zijn, zal ik neit ineens 60+ gaan en heeft het nut met een begrensd spruitstuk?

Alvast bedankt,

Arthur
Tomos A35 snor:
Std 50 cc + Hogedruk kop
14/9 carb + begrensd spruitstuk + ontgrensd luchtfilter (sproeier 49)
Technigas next
TWV: 26-28
Ontsteking: bromstand
Chromen tankstrip, Malossi racelucht en polini racevonkjes :mrgreen:
Top: 55 op Tomos teller
Omhoog


Gebruikersavatar
jada
Vaste forummer
Berichten: 325
Lid geworden op: 29 dec 2009 23:01
  • Citeer

Berichtdoor jada » 15 jul 2010 12:21

ik had dezelfde vraag.
viewtopic.php?f=7&t=14478&p=234652#p234652
Maar als iemand een duidelijk antwoord kan geven en dit onderbouwen.
ik ben hier ook benieuwd naar.

gr.
Tomos A35
Omhoog

Gebruikersavatar
Muggetje
Vaste forummer
Berichten: 349
Lid geworden op: 02 feb 2010 21:32
  • Citeer

Berichtdoor Muggetje » 15 jul 2010 12:25

Ja idd. Ik wordt er gek van dat ik hem nooit goed afgesteld krijg:(
Tomos A35 snor:
Std 50 cc + Hogedruk kop
14/9 carb + begrensd spruitstuk + ontgrensd luchtfilter (sproeier 49)
Technigas next
TWV: 26-28
Ontsteking: bromstand
Chromen tankstrip, Malossi racelucht en polini racevonkjes :mrgreen:
Top: 55 op Tomos teller
Omhoog

Gebruikersavatar
Muggetje
Vaste forummer
Berichten: 349
Lid geworden op: 02 feb 2010 21:32
  • Citeer

Berichtdoor Muggetje » 16 jul 2010 01:39

Helemaal niemand?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
jada
Vaste forummer
Berichten: 325
Lid geworden op: 29 dec 2009 23:01
  • Citeer

Berichtdoor jada » 16 jul 2010 16:11

heb dit gevonden:

De voordelen van een ontgrensd spruitstuk zijn: Meer mengsel dat door kan stromen waardoor je in staat wordt gesteld hogere snelheden te behalen en sneller op te trekken. Zoals is gezegd heeft het geen nut om een spruitstuk te ontgrenzen op een 14/9 en een 14/12 aangezien het erg lastig wordt om deze af te stellen.

Nadeel is dat het op een te kleine carburateur averechts werkt.

Edit
Laatst gewijzigd door jada op 16 jul 2010 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomos A35
Omhoog

markvanrijn
Tomosforummer
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 jun 2009 14:28
  • Citeer

Berichtdoor markvanrijn » 16 jul 2010 17:16

Op de reactie dat je het hele blok onder je tomos moet weghalen lijkt mij nogal vaag... aangezien je een buisje uit je spruitstuk moet verwijderen en je spruitstuk zit gewoon op je cilinder vast... Dus enkel je spruitstuk demonteren van je cilinder is voldoend om in staat te zijn je spruitstuk te kunnen ontgrenzen.
Ja hij moet zijn blok er helemaal ondervandaan halen omdat je anders je spruitstuk niet kan demonteren want je komt er niet bij met een inbus. Ook heb je inderdaad nog twee breekboutjes er in zitten. Ik heb mijn spruitstuk twee weken geleden ook ontgrenzd, ik moet zeggen dat ik er erg tegenop zag. Het is uiteindelijk toch gelukt, met het moertje achter het buisje en dan een boutje er door heen dat vind ik (is) de beste metode. Verhiten of in de vriezer leggen heeft geen zin, eigen ervaring.
Omhoog

Gebruikersavatar
jada
Vaste forummer
Berichten: 325
Lid geworden op: 29 dec 2009 23:01
  • Citeer

Berichtdoor jada » 16 jul 2010 17:33

Hier ging het niet om.
Ik heb het weggehaald
Tomos A35
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 16 jul 2010 17:37

Ja hij moet zijn blok er helemaal ondervandaan halen omdat je anders je spruitstuk niet kan demonteren want je komt er niet bij met een inbus.
lukt mij wel om het spruitstuk eraf te halen zonder het blok eronder vandaan te halen.je moet alleen de bobine van je blok eraf halen en dan kan je er zo langs de zijkant met een inbus sleutel bij
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
Muggetje
Vaste forummer
Berichten: 349
Lid geworden op: 02 feb 2010 21:32
  • Citeer

Berichtdoor Muggetje » 16 jul 2010 20:23

Bedankt voor jullie reacties :D
Maar het heeft dus wel nut om een grotere carburateur te nemen ook al is je spruitstuk begrensd? Dan ga ik er namelijk ook niet aan beginnen :D

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

ome henk
Tomosforummer
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 feb 2010 18:51
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 17 jul 2010 00:25

Je hoeft je blok er niet helemaal uit te halen.
Leg iets onder je blok( bv wat stukken hout of stenen) en haal de 3 ophangbouten eruit,je blok zakt maar iets naar beneden dan.
Je haalt dan het blok richting je voorwiel,dan haal de complete cilinder eraf.
Ontgrens het spruitstuk en zet de cilinder er weer terug op,schuif het blok weer naar achteren en de 3 bouten er weer terug in.
Op deze manier kan je alle electra laten zitten.
Omhoog

Gebruikersavatar
Muggetje
Vaste forummer
Berichten: 349
Lid geworden op: 02 feb 2010 21:32
  • Citeer

Berichtdoor Muggetje » 17 jul 2010 12:51

Ja ik ken al die methodes wel maar kan ik ook een grotere carburatuer nemen als me spruitstuk begrenst is? of zal ik er dan helemaal geen toegevoegde waarde aan hebben?
Tomos A35 snor:
Std 50 cc + Hogedruk kop
14/9 carb + begrensd spruitstuk + ontgrensd luchtfilter (sproeier 49)
Technigas next
TWV: 26-28
Ontsteking: bromstand
Chromen tankstrip, Malossi racelucht en polini racevonkjes :mrgreen:
Top: 55 op Tomos teller
Omhoog

ome henk
Tomosforummer
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 feb 2010 18:51
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 17 jul 2010 23:47

Heeft dan geen waarde en bijna niet af te stellen,gewoon origineel carb houden dan.
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 18 jul 2010 09:45

Bedankt voor jullie reacties :D
Maar het heeft dus wel nut om een grotere carburateur te nemen ook al is je spruitstuk begrensd? Dan ga ik er namelijk ook niet aan beginnen :D

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
als je er tegen op ziet om je spruitstuk te ontgrensen,kun je ook een nieuw spruitstuk kopen wat niet begrenst is.die kosten ook niet zoveel,een grotere carburateur op een begrenst spruitstuk is natuurlijk niks gedaan.dan haal je nooit het optimale er uit
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Gebruikersavatar
Muggetje
Vaste forummer
Berichten: 349
Lid geworden op: 02 feb 2010 21:32
  • Citeer

Berichtdoor Muggetje » 18 jul 2010 10:16

Ja zo heeft me broer het ook gedaan maar die dingen kosten hier bij de fietsenwinkel 23 euro :S

Ik denk dat ik eerst die carburateur ga kopen en als ik er inks van merk koop ik nog een apruitstuk erbij.
Bedankt allemaal!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 18 jul 2010 11:09

14/9 carb sproeier 49 + ontgrensd standaard luchtfilter

Het bovenstaande kan niet goed zijn. Naar mijn idee krijgt de carb teveel lucht waardoor hij gaat stotteren op zijn top of te weinig benzine door de kleine sproeier. probeer eens met je shoke te spelen als hij gaat stotteren. Gaat je brommer beter rijden dan is gewoon je sproeier te klein.

en nee door afstellen ga je niet opeens 5 km harder het zo hoogstens 2 a 3 km/h zijn afhankelijk hoe beroerd het nu is afgesteld.

Daarnaast heeft het geen nut om bij jou setup de luchtfilter te ontgrenzen want je krijgt hem niet meer goed afgesteld, dat heb je al ondervonden :')
Omhoog

Gebruikersavatar
Muggetje
Vaste forummer
Berichten: 349
Lid geworden op: 02 feb 2010 21:32
  • Citeer

Berichtdoor Muggetje » 18 jul 2010 15:30

Ik heb vanalles al geprobeerd en met deze afstelling stottert die het minst, ik had vandaag zelfs helemaal geen last van gestotter. Ik heb mrt de luchtfilter begrenzing erin gebrpobeerd en sproeiers van 46 tot 56 en dat hielp ook niet.
Ik heb ook met een powerfilter geprobeerd ook met dezelfde sproeiers maar powerfilter maakt gewoon teveel lawaai.

Welke sproeier zou jij gebruiken dan? En met mijn choke spelen gaat een beetje moeilijk want zodra ik het heveltje naar beneden heb gedaan veert die niet meer terug en moet ik de kop van de carburateur eraf halen

Vind jij dus eigenlijk dat ik helemaal geen 14/12 carb nodig heb?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 18 jul 2010 18:46

Hallo,

Mijn setup van mijn brommer is nu dit:
14/9 carb sproeier 49 + ontgrensd standaard luchtfilter
50 cc std + HD kop
TVW: 26-28
Technigas Next
Begrensd spruitstuk

Met deze setup rij ik tussen de 50-55 ( op een aerox teller ging ik 57 ), alleen wanneer ik volgas rij en mijn top nadert begint ie een heel stuk in te houden en afteremmen met een hoop gepingel uit de cilinder ( trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr )
ik vind het eigenlijk al niet te geloven dat je met met deze setup met 14/9 carb.en begrenst spruitstuk al 57km gaat.ik ga met een airsal 65cc,ATW 26,techno circuit uitlaat en 15mm carb.met opgeboord spruitstuk naar 15mm nog maar net 60 als de wind mee zit.en mijn tomos staat goed afgesteld.weet je zeker dat het wel echte km zijn? (is niet verkeerd bedoeld maar volgens mij zijn er een hoop die harder denken te gaan dan het is)
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

tomostefan
Diehard
Berichten: 1513
Lid geworden op: 06 sep 2009 21:34
Locatie: Bij moeke.
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 18 jul 2010 18:52

Nou ik weet niet wat jij doet dan maar je kan zeker de 75 halen daarmee.
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"
Omhoog

Gebruikersavatar
jada
Vaste forummer
Berichten: 325
Lid geworden op: 29 dec 2009 23:01
  • Citeer

Berichtdoor jada » 18 jul 2010 19:33

waarschijnlijk die uitlaat dan toch. <O~
Tomos A35
Omhoog

Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 18 jul 2010 20:18

ik doe verder alleen maar gas geven,mijn tomos rijd bij mijn weten goed,hapert niet en is snel op toeren.ik heb nu een homoet uitlaat klaar liggen die ik vandaag passend heb weten te maken.moet er nog onder en misschien dat ik daar iets harder mee ga,anders zou ik het ook niet meer weten wat ik nog moet doen om de 75 te halen,misschien nog een powerfilter en een hd kop dat scheelt? of de spoelpoorten in het blok laten uitfrezen
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.