**Updates Gewoon onderaan deze post**
Video's *****************************************************************************************************************************************
Het begin
Spoiler: show
Ik heb de brommer van mijn opa en oma gekregen die op het punt stonden hem naar het grofvuil te brengen
Mijn pa, mijn opa, mijn oma en mijn overgroot opa hebben er nog op gereden.
Dus ik ben al de vierde generatie die er op rijd.
Hij heeft al 27000+ km op de teller

Het is een Simplex brommer met een klein handgeschakeld 2 versnellingen, Sachs blokje.
Het bouwjaar is 1958 en hij heeft de laatste 30 jaar stilgestaan in een schuurtje.
Gelukkig heeft de brommer zijn hele leven doorgebracht in Limburg en daarom is er ook weinig slijtage en roest
(zeker voor een 50 jaar oude brommer)

(Da's m'n opa)

Nu was er een probleem: ik en m'n ouders wonen in Katwijk az en mijn opa en oma wonen in Marregraten (zuid zuid Limburg)
en wij hebben geen auto
Maar we hebben een vriendin van m'n moeder gevraagd en die wou wel met haar stationwagen met mij de brommer gaan halen, zo gezegd, zo gedaan

Nu ben ik dus begonnen met losmaken en alle bouten en moeren kwamen zo los

Dit is na 3 uurtjes werk

Een paar onderdelen van het blok staan nu in de kruipolie
En zo staan de zaken er dus voor.
**********************************************************Update:******************************************************************
Eerste update
**********************************************************************UPDATE************************************************
8 nov 2010
alles is nu uit elkaar, onderdelen zijn bestelt die te vinden zijn en de motor heb ik goed schoon gemaakt met de proxxon .

Ik heb trouwens een bedrijf gevonden die nieuwe voeringen op remschoenen lijmt.
http://www.remmenservice.nl/
*************************************************UPDATE 20-11-10********************************************************
Montage is gestart en maakt goede vorderingen.
-Alle roestplekken zijn nu met roest-omvormer bewerkt en zijn nu mooi zwart en goed beschermd.
-Binnenkanten spatborden zijn heel dik doch onzichtbaar van buitenaf geverfd met zwarte HAMMERITE.
(een klein stuk frame ook)
-Standaard heb ik nieuwe voetjes onder gelast
-Overal op elke schroef kopervet gebruikt.
-Motor maakt nog geen vorderingen want ik heb nog steeds niet alle onderdelen.
-Fluttige fietsliftje van 10 piek geüpgrade met een 240kg lier
zodat ik lekker aan de brommer kan werken en
makkelijk kan werken op hoogte

******************************************************************30-12-2010*************************************************************
Nog te doen:
Sierstrips op het plaatmetaal lijmen.
Bedrading aansluiten.
Achterlicht.
Nieuwe ketting en tandwiel (die zijn in die 50 jaar nog nooit vervangen....)
Banden. (die krengen zijn achterlijk duur, 60 euro per band
)
Versnellings- gas- en koppelingskabel aansluiten.
Claxon.
De carb is ook nog zo lek als een zeef
O ja, en de achter rem.
.....En natuurlijk de keuring....
***************************************************************UPDATE 01-02-2011********************************************
Kabels en alles zijn aangesloten. (niks kabelboom, gewoon draadje voor draadje
)
elektra doet het ook goed.
carb lekt nog steeds beetje.
nieuwe ketting en nieuw tandwiel zitten er op.
De bougie die ik heb gekocht op Vehikel, is nu al naar de klote, de oude functioneert nog prima...
nog te doen:
Bandjes.
remschoenen.
remstang.
En dan is ie keur klaar!!!
**************************************************************update 06-03-2011**********************************************
Remstang is gefixt,
nieuwe remschoenen,
remplaten geverfd,
banden besteld.
Die banden zijn fucking duur!!
Conti KKW10 19/225 € 49,95 2x € 99,90
Binnenband € 6,98 2x € 13,96
Velglint € 1,75 2x € 3,50
Sub-totaal € 117,36
Verzendkosten € 9,95 (verzekerd)
Totaal €127,31

******************************08-03-2011AF AF AF AF************************************
Zo jonge, alleen nog laten keuren!
Staan de bandjes niet awesome!!

Met luier om
Nu alleen nog laten keuren!
Ik heb nagevraagd waar oldtimers aan moeten voldoen:
Voldoende remkracht (nieuwe remschoenen)
Verlichting (nieuwe bedrading)
Niet te veel herrie (gun-gum en pannensponzen)
max 52kmh (onmogelijk
)
Dus dat zit wel snor.
*****************************************************************UPDATE 18-03-2011******************************************
Bij het RDW
Hij is goed gekeurd!!!!!
Binnen een week ontvang ik de papieren en dan kan ik een kentekenplaat laten maken
Het blijkt een Union frame te zijn dus hij staat ook ingeschreven als Union brommer
En het bouwjaar bleek 1956 ipv '58
De top was 46km (Heel koud) Gemiddeld 42 (ook heel koud) en het gewicht was 60kg
Totale kosten :€153,25
En dan nog verzekering en een kenteken plaat...
Ah well, nog ff en dan kan ik rijden er mee.
O ja, Hij is echt uniek, Er bestaat er maar EEN van!!
**********************************************************************BROODJE****************************************************
Nu heb ik zo'n leuke luchthoorn, maar waar laat je zoiets?
En een kettingslot van zo'n brommer, waar laat je dat?
En een passagier?
Ik heb zelf maar een oplossing voor deze problemen gezocht
Ik heb het metalen frame van het originele broodje verlengt en voorzien van een rand van staal
maar ik had geen metaal om zo'n rand te maken, dus heb ik een stuk U profiel met mijn ruim 15kg zware hak- en breekhamer (Genaamd Mr. Basher) bewerkt tot een stuk plaatstaal en dat heb ik aan het frame vast gelast.
Ik vind het wel grappig om er bij te vermelden dat ik dat stuk U profiel ook van mijn opa heb gekregen net zoals de brommer, het was een onderdeel van zijn oude archief-kast.
Ik maak er een deksel op en op die deksel komt een stuk schuimrubber met sky (nep leder) er overheen voor het comfort van de bijrijder. Het deksel zet ik vast met een scharnier en met een gewoon hangslot.
*****************************************************************Major update********************************************
Weer een weekje werk en 180 euris verder:
Nieuwe krukas lagers,
nieuwe keer ringen,
nieuwe zuigerstang,
nieuwe uitlaat,
carterkapjes geverfd,
gezandstraalde cilinder/cilinderpetje,
nieuwe condensator,
nieuwe ontstekings spoel,
nieuwe contactpuntjes,
nieuwe bougie kabel,
nieuwe benzine kraan,
nieuwe benzine filter,
nieuw vulstuk voor carb.
Hij lekt nu ook geen olie meer
Nu alleen nog "sachs" op het linker carterkapje weer rood verven.
Hij loopt nu veel beter en start direct, hij gaat nu ongeveer 45/50.
Planning: Een cilinder er bij kopen en daarvan de spoelpoorten laten uitfrezen, en dan een vette carb er op, zou die wel 60 moeten gaan.
En anders koop ik gewoon nog een motorblok er bij, een iets nieuwe generatie maar die wel compatibele is met dit frame en fok ik die helemaal op, lekker scootertjes van hun sokken rijden, verslagen door een fossiel
************************************************************************************************
Nou?

Mooi of nie? springt er wel uit nu he!
(je kunt het beste de foto ff vergroten om het goed te kunnen zien)
***************************************************************************************************
Ritje boulevard. *******************************************************************************************************
Spoelpoorten/uitlaatpoort uitfrezen.

Gaat nu ongeveer (wind mee, berg af) 53
Volgende week ga ik cilinder laten honen en een nieuwe zuiger er in zetten,
als ik rij hoor ik de zuigerveren klapperen, oudje is echt versleten na 27500+ km
***************************************************************************************************************************
Dat was dus definitief het einde van deze zuiger
Gelukkig is de cilinderwand vrijwel onbeschadigd en kan dus makkelijk gehoond worden

Vrijdag is ie hoogstwaarschijnlijk klaar met honen. 
***************************************************************************************************************************
Standaard begon helemaal door te buigen en te scheuren, hij bleef ook niet meer staan met standaard en tijdens het rijden schuurde hij over de grond
***************************************************************22-07-2011*************************************************
Diverse updates
-Echte originele achterlicht.
-Dellorto 16/16 van Alex met zelf gemaakt spruitstuk.
-Kop afgevlakt.
-HD kop gekocht (Moet nog afgevlakt worden).
-Nieuw gas handvat, de oude was helemaal versleten en kaput.
-Cilinder verhoogd door 1,5mm alu plaat als voetpakking te gebruiken om de spoeling te verbeteren om de topsnelheid te verhogen.
Nu alleen nog zo'n geel plaatje die je op het voorspatbord ziet zitten (deze was van metaal/blik met een ruwe coating van een soort glaskorrels)
**************************************************NAVEN*****************************************************
-Nieuw sachs naven
-Nieuw remstang
-Originele spaken en velg
-HD kop gezandstraald en afgevlakt
Hij remt nu beter dan mijn tomos!

En ik heb ook nog wat leuks kunnen vinden:

Een originele Sachs bougiesleutel.
Planning:
Een sachs V3 met politiecilinder er onder zetten, gaat ie zo 75
******************************************************************************************************************************
Nee, nog geen V3
Wel:
Decompressiehevel geïnstalleerd.
Dat dicht gelaste gat in m'n vliegwiel deksel is er uit geflikkerd
Gewaxt met turtle wax.
Ingespoten met wapen-olie.
Kruis van de koplamp afgehaald omdat ik nu echt meer licht nodig heb zo 's ochtends.

Dat gat vul ik op met vloeibaar aluminium met twee componenten en daarna schuur en verf ik het weer.
Te doen:
Uiteindelijke doel is om hem om te bouwen naar een V3 blok.
Het gat in het vliegwieldeksel repareren.
En... de standaard is alweer aan het doorbuigen...
Deze keer steek ik er stukken beton-ijzer in!
*******************************************************************************************************************************
Nou was ineens mijn tank zo lek als een theezeefje

Mijn pa, mijn opa, mijn oma en mijn overgroot opa hebben er nog op gereden.
Dus ik ben al de vierde generatie die er op rijd.
Hij heeft al 27000+ km op de teller

Het is een Simplex brommer met een klein handgeschakeld 2 versnellingen, Sachs blokje.
Het bouwjaar is 1958 en hij heeft de laatste 30 jaar stilgestaan in een schuurtje.
Gelukkig heeft de brommer zijn hele leven doorgebracht in Limburg en daarom is er ook weinig slijtage en roest
(zeker voor een 50 jaar oude brommer)

(Da's m'n opa)

Nu was er een probleem: ik en m'n ouders wonen in Katwijk az en mijn opa en oma wonen in Marregraten (zuid zuid Limburg)
en wij hebben geen auto

Maar we hebben een vriendin van m'n moeder gevraagd en die wou wel met haar stationwagen met mij de brommer gaan halen, zo gezegd, zo gedaan

Nu ben ik dus begonnen met losmaken en alle bouten en moeren kwamen zo los

Dit is na 3 uurtjes werk

Een paar onderdelen van het blok staan nu in de kruipolie

En zo staan de zaken er dus voor.
**********************************************************Update:******************************************************************
Eerste update
-Frame verder uit elkaar gehaald.

-Tank van binnen helemaal schoon gemaakt met benzine en steentjes (Wat een gore tering troep kwam er uit die tank)

-Ik heb een frame nummer ontdekt onder wat modder
-De uitlaat van binnen schoon gemaakt (Ik ben er achter gekomen dat de demper foetsie is, dus de uitlaat is gewoon een holle buis )

Misschien moet ik de bocht in de uitlaat vervangen, hij is bijna door geroest, maar lekt nog niet.

-Helaas schiet het blok niet op, de bougie zit vast, 2 bouten op de kop, de moer van het tandwiel en de moer hier op:

***********************************************************************UPDATE*******************************************************
Het motor blok heeft flinke vorderingen gemaakt met hulp van
Mr. Horsepower

De zuiger is nog in goede staat en ik heb met de schuifmaat gemeten dat:
binnenwand cilinder: 38mm
zuiger: 37,924mm
Da's maar 0.075mm speling

************************************************UPDATE*********************************************
Motorblok is gesplitst.

Helaas om de koppeling los te krijgen is er een poelietrekker nodig, die zo ver ik weet niet meer bestaat omdat het een aparte maat is

Ik constateer ook dat de tandwielen en ketting van de koppeling versleten zijn, ze moeten vervangen worden.
Nog iets grappigs wat ik ontdekte: de assen zijn wel gelagerd met naaldlagers, maar de "naaldlagers" zijn gewoon losse pinnetjes metaal die tussen de as en het gedraaide gat in de carterhelfdjes zitten.
Dus dat word nog een geklooi om weer terug te krijgen.

-Tank van binnen helemaal schoon gemaakt met benzine en steentjes (Wat een gore tering troep kwam er uit die tank)

-Ik heb een frame nummer ontdekt onder wat modder

-De uitlaat van binnen schoon gemaakt (Ik ben er achter gekomen dat de demper foetsie is, dus de uitlaat is gewoon een holle buis )

Misschien moet ik de bocht in de uitlaat vervangen, hij is bijna door geroest, maar lekt nog niet.

-Helaas schiet het blok niet op, de bougie zit vast, 2 bouten op de kop, de moer van het tandwiel en de moer hier op:

***********************************************************************UPDATE*******************************************************
Het motor blok heeft flinke vorderingen gemaakt met hulp van

De zuiger is nog in goede staat en ik heb met de schuifmaat gemeten dat:
binnenwand cilinder: 38mm
zuiger: 37,924mm
Da's maar 0.075mm speling

************************************************UPDATE*********************************************
Motorblok is gesplitst.

Helaas om de koppeling los te krijgen is er een poelietrekker nodig, die zo ver ik weet niet meer bestaat omdat het een aparte maat is

Ik constateer ook dat de tandwielen en ketting van de koppeling versleten zijn, ze moeten vervangen worden.
Nog iets grappigs wat ik ontdekte: de assen zijn wel gelagerd met naaldlagers, maar de "naaldlagers" zijn gewoon losse pinnetjes metaal die tussen de as en het gedraaide gat in de carterhelfdjes zitten.
Dus dat word nog een geklooi om weer terug te krijgen.
8 nov 2010
alles is nu uit elkaar, onderdelen zijn bestelt die te vinden zijn en de motor heb ik goed schoon gemaakt met de proxxon .

http://www.remmenservice.nl/
*************************************************UPDATE 20-11-10********************************************************
Montage is gestart en maakt goede vorderingen.
-Alle roestplekken zijn nu met roest-omvormer bewerkt en zijn nu mooi zwart en goed beschermd.
-Binnenkanten spatborden zijn heel dik doch onzichtbaar van buitenaf geverfd met zwarte HAMMERITE.
(een klein stuk frame ook)
-Standaard heb ik nieuwe voetjes onder gelast
-Overal op elke schroef kopervet gebruikt.
-Motor maakt nog geen vorderingen want ik heb nog steeds niet alle onderdelen.
-Fluttige fietsliftje van 10 piek geüpgrade met een 240kg lier

makkelijk kan werken op hoogte

Nog te doen:
Sierstrips op het plaatmetaal lijmen.
Bedrading aansluiten.
Achterlicht.
Nieuwe ketting en tandwiel (die zijn in die 50 jaar nog nooit vervangen....)
Banden. (die krengen zijn achterlijk duur, 60 euro per band

Versnellings- gas- en koppelingskabel aansluiten.
Claxon.
De carb is ook nog zo lek als een zeef

O ja, en de achter rem.
.....En natuurlijk de keuring....
***************************************************************UPDATE 01-02-2011********************************************
Kabels en alles zijn aangesloten. (niks kabelboom, gewoon draadje voor draadje

elektra doet het ook goed.
carb lekt nog steeds beetje.
nieuwe ketting en nieuw tandwiel zitten er op.
De bougie die ik heb gekocht op Vehikel, is nu al naar de klote, de oude functioneert nog prima...

nog te doen:
Bandjes.
remschoenen.
remstang.
En dan is ie keur klaar!!!
**************************************************************update 06-03-2011**********************************************
Remstang is gefixt,
nieuwe remschoenen,
remplaten geverfd,
banden besteld.
Die banden zijn fucking duur!!
Conti KKW10 19/225 € 49,95 2x € 99,90
Binnenband € 6,98 2x € 13,96
Velglint € 1,75 2x € 3,50
Sub-totaal € 117,36
Verzendkosten € 9,95 (verzekerd)
Totaal €127,31

Zo jonge, alleen nog laten keuren!
Staan de bandjes niet awesome!!

Met luier om

Ik heb nagevraagd waar oldtimers aan moeten voldoen:
Voldoende remkracht (nieuwe remschoenen)
Verlichting (nieuwe bedrading)
Niet te veel herrie (gun-gum en pannensponzen)
max 52kmh (onmogelijk

Dus dat zit wel snor.
*****************************************************************UPDATE 18-03-2011******************************************
Bij het RDW

Hij is goed gekeurd!!!!!

Binnen een week ontvang ik de papieren en dan kan ik een kentekenplaat laten maken

Het blijkt een Union frame te zijn dus hij staat ook ingeschreven als Union brommer

En het bouwjaar bleek 1956 ipv '58

De top was 46km (Heel koud) Gemiddeld 42 (ook heel koud) en het gewicht was 60kg
Totale kosten :€153,25

En dan nog verzekering en een kenteken plaat...
Ah well, nog ff en dan kan ik rijden er mee.
O ja, Hij is echt uniek, Er bestaat er maar EEN van!!

Nu heb ik zo'n leuke luchthoorn, maar waar laat je zoiets?
En een kettingslot van zo'n brommer, waar laat je dat?
En een passagier?
Ik heb zelf maar een oplossing voor deze problemen gezocht

Ik heb het metalen frame van het originele broodje verlengt en voorzien van een rand van staal
maar ik had geen metaal om zo'n rand te maken, dus heb ik een stuk U profiel met mijn ruim 15kg zware hak- en breekhamer (Genaamd Mr. Basher) bewerkt tot een stuk plaatstaal en dat heb ik aan het frame vast gelast.
Ik vind het wel grappig om er bij te vermelden dat ik dat stuk U profiel ook van mijn opa heb gekregen net zoals de brommer, het was een onderdeel van zijn oude archief-kast.

Ik maak er een deksel op en op die deksel komt een stuk schuimrubber met sky (nep leder) er overheen voor het comfort van de bijrijder. Het deksel zet ik vast met een scharnier en met een gewoon hangslot.
De rest spreekt wel voor zichzelf.

Weer een weekje werk en 180 euris verder:
Nieuwe krukas lagers,
nieuwe keer ringen,
nieuwe zuigerstang,
nieuwe uitlaat,
carterkapjes geverfd,
gezandstraalde cilinder/cilinderpetje,
nieuwe condensator,
nieuwe ontstekings spoel,
nieuwe contactpuntjes,
nieuwe bougie kabel,
nieuwe benzine kraan,
nieuwe benzine filter,
nieuw vulstuk voor carb.
Hij lekt nu ook geen olie meer

Nu alleen nog "sachs" op het linker carterkapje weer rood verven.
Hij loopt nu veel beter en start direct, hij gaat nu ongeveer 45/50.
Planning: Een cilinder er bij kopen en daarvan de spoelpoorten laten uitfrezen, en dan een vette carb er op, zou die wel 60 moeten gaan.
En anders koop ik gewoon nog een motorblok er bij, een iets nieuwe generatie maar die wel compatibele is met dit frame en fok ik die helemaal op, lekker scootertjes van hun sokken rijden, verslagen door een fossiel

************************************************************************************************
Nou?

Mooi of nie? springt er wel uit nu he!
(je kunt het beste de foto ff vergroten om het goed te kunnen zien)
***************************************************************************************************
Ritje boulevard. *******************************************************************************************************
Spoelpoorten/uitlaatpoort uitfrezen.

Volgende week ga ik cilinder laten honen en een nieuwe zuiger er in zetten,
als ik rij hoor ik de zuigerveren klapperen, oudje is echt versleten na 27500+ km

Dat was dus definitief het einde van deze zuiger

Gelukkig is de cilinderwand vrijwel onbeschadigd en kan dus makkelijk gehoond worden

Standaard begon helemaal door te buigen en te scheuren, hij bleef ook niet meer staan met standaard en tijdens het rijden schuurde hij over de grond

SCHEUR!

VERSTEVIG!

ROND!

LAS!

AFWERKING!

VERSTEVIG!

BUIS!

VERF!

Nu alleen nog een betere veer.
Best mooi toch?

VERSTEVIG!

ROND!

LAS!

AFWERKING!

VERSTEVIG!

BUIS!

VERF!

Nu alleen nog een betere veer.
Best mooi toch?

Diverse updates
-Echte originele achterlicht.
-Dellorto 16/16 van Alex met zelf gemaakt spruitstuk.
-Kop afgevlakt.
-HD kop gekocht (Moet nog afgevlakt worden).
-Nieuw gas handvat, de oude was helemaal versleten en kaput.
-Cilinder verhoogd door 1,5mm alu plaat als voetpakking te gebruiken om de spoeling te verbeteren om de topsnelheid te verhogen.
Foto van 'm pa toen hij 12/13 was

Da's dus dit achterlicht dat je ziet op de foto (in ieder geval een vergelijkbare)

Rechts is originele afgevlakte kop, links is HD kop, moet nog afgevlakt worden.
HD kop heeft ook plek voor een decompressiehevel, die komt misschien nog.

Dellorto 16/16 van Alex.

Nieuw handvatje

Da's dus dit achterlicht dat je ziet op de foto (in ieder geval een vergelijkbare)

Rechts is originele afgevlakte kop, links is HD kop, moet nog afgevlakt worden.
HD kop heeft ook plek voor een decompressiehevel, die komt misschien nog.

Dellorto 16/16 van Alex.

Nieuw handvatje

**************************************************NAVEN*****************************************************
-Nieuw sachs naven
-Nieuw remstang
-Originele spaken en velg
-HD kop gezandstraald en afgevlakt
Hij remt nu beter dan mijn tomos!

Een originele Sachs bougiesleutel.
Planning:
Een sachs V3 met politiecilinder er onder zetten, gaat ie zo 75

******************************************************************************************************************************
Nee, nog geen V3

Wel:
Decompressiehevel geïnstalleerd.
Dat dicht gelaste gat in m'n vliegwiel deksel is er uit geflikkerd

Gewaxt met turtle wax.
Ingespoten met wapen-olie.
Kruis van de koplamp afgehaald omdat ik nu echt meer licht nodig heb zo 's ochtends.

Dat gat vul ik op met vloeibaar aluminium met twee componenten en daarna schuur en verf ik het weer.

Uiteindelijke doel is om hem om te bouwen naar een V3 blok.
Het gat in het vliegwieldeksel repareren.
En... de standaard is alweer aan het doorbuigen...

*******************************************************************************************************************************
Nou was ineens mijn tank zo lek als een theezeefje

Gewoon helemaal door gerot, en aangezien er helaas geen reserve tankjes voor zijn
heb ik maar een tank reparatie set gekocht (weer 40 euris verder)

Eerst moest ik ongeveer een halve liter van die marine-clean (dit lost gom en vernis op)
mengen met een halve liter heet water en daarmee gaan schudden in de tank.
Wat een heftig spul joh, er kwam een klein beetje uit de dop naar buiten,
en je ziet de verkleuring in de lak al na een halve seconden inwerking

En zo donker kwam dat spul weer uit mijn tank

Daarna uitspoelen met warm water en vervolgens de hele fles
metal-ready (dit lost roest op) er in gooien.

Dat moest toen zo'n 2 uur weken
Daarna weer grondig uitspoelen met water, en omdat de tank HELEMAAL droog moet zijn
voordat ik het seal middel er in mag gooien heb ik hem gewoon effe in de oven gepleurd op 120C

En toen kon ik het seal middel er in gieten.

En nu moet hij 4 dagen drogen, maar ik laat hem voor de zekerheid gewoon een week drogen.

Nu maar hopen dat het werkt

heb ik maar een tank reparatie set gekocht (weer 40 euris verder)

Eerst moest ik ongeveer een halve liter van die marine-clean (dit lost gom en vernis op)
mengen met een halve liter heet water en daarmee gaan schudden in de tank.
Wat een heftig spul joh, er kwam een klein beetje uit de dop naar buiten,
en je ziet de verkleuring in de lak al na een halve seconden inwerking

En zo donker kwam dat spul weer uit mijn tank

Daarna uitspoelen met warm water en vervolgens de hele fles
metal-ready (dit lost roest op) er in gooien.

Dat moest toen zo'n 2 uur weken
Daarna weer grondig uitspoelen met water, en omdat de tank HELEMAAL droog moet zijn
voordat ik het seal middel er in mag gooien heb ik hem gewoon effe in de oven gepleurd op 120C

En toen kon ik het seal middel er in gieten.

En nu moet hij 4 dagen drogen, maar ik laat hem voor de zekerheid gewoon een week drogen.

Nu maar hopen dat het werkt