Pagina 1 van 2
Tomos snor cilinder vervangen door brommer cilinder
Geplaatst: 23 dec 2005 11:13
door Don
Levert dit extra snelheid op?
Geplaatst: 23 dec 2005 11:27
door freaky_Tomos
ja dit werkt zeker, heb je een vierkante cilinder of zoon ei cilinder ?
Geplaatst: 23 dec 2005 13:37
door Robin
Met een brom cilinder ga je echt niet veel harder hoor. Ik heb wel eens een brom cilinder op me oude tomos gehad, en ging hooguit 5 km sneller.
Het enigste voordeel is trekkracht en acceleratie, dat neemt wel veel toe.
Ik heb bij me eigen snor cilinder de inlaat gemaakt net als bij brom. De cilinder kan veel meer mengsel opnemen zodat hij veel meer vermogen kan leveren. Als jij dus met een 33 tandwiel rijd maakt het nog niet veel uit. Hij zal dan waarschijnlijk 30 a 35 lopen maar echt niet veel meer harder.
Geplaatst: 23 dec 2005 13:49
door PraatPaal
wat Robin zegt klopt, maar neem je er ook een ander uitlaatje bij komt de snelheid toch wel vlink omhoog...
Geplaatst: 23 dec 2005 16:52
door freaky_Tomos
dus als ik de inlaat van me oude (afgeragte) eiciliner verbreed dan zal di effect hebben ??
(sorry dat het effe buiten het topic om moet maar om hier een nieuw topic voor te openen vind ik ook weer zo

)
Geplaatst: 23 dec 2005 18:21
door fido
Je kan hem volgens mij beter omhoog uitvijlen, maar daar heb ik geen verstand van. Hier staat wel heel veel over op internet, je moet gewoon even googlen op cillinder tunen ofzo. Ik weet wel dat er in een snor cillinderkop een hap uit is bij de bougie, dus als je er een brom cillinderkop opzet scheelt dat in compresie en dus ook in trekkracht en toeren.
Geplaatst: 23 dec 2005 18:36
door freaky_Tomos
oke bedankt nu weer ontopic
Geplaatst: 23 dec 2005 19:02
door freaky_Tomos
je hebt een vierkante, is de nieuwe brom ook vierkant?
snor vervangen door brom cilinder
Geplaatst: 23 dec 2005 19:04
door Don
Ja, is ook 4kant. Is er trouwens verschil tussen ,n snor of brom zuiger?
En als ik het goed begrijp is er dus ook verschil tussen een snor en brom kop?
probleem!!
Geplaatst: 23 dec 2005 19:09
door roy klerks
ey beste mensen
even over brom cilinder en snor cilinder
ik heb dus n brom tomos maar met snor frame
daarom ben ik nogal snel nat bij de wouten
maar kan je een brom cilinder vervangen door een snorcilinder????
want heb nog n dikke biturbo liggen en da s zo zonde om m nie te gebruiken
want daar komt dik geluid uit
mijn snor had stnadaard al 0,7 kw
en met mn biturbo word da al n beetje opgevoerd
heb er daarom nu een snoruitlaat onder ligge om da te dempen
maar is dat mogelijk????om een snor cilinder te plaatsen ipv een brom cilinder
het blok is bij snor en brom t zelfde
kan iemand me dat uitlleggen
want mn tomos begrenzen is nogal kut want dat lukt me niet
mzzl roy
Geplaatst: 23 dec 2005 23:51
door Robin
Hier is de foto van mij aangepaste inlaat poort. Bij een brommer horen die kanalen meer rechthoekig te zijn. Maar ik heb er meer kanaaltjes van gemaakt. Mij lijkt hoe krapper des te sneller de stroom snelheid. Ik merkte al veel met me 14/9 carb maar met 14/12 zal ik denk ik veel meer merken
Foto is een beetje wazig maar het gaat om het idee. Er zit nou ook een brom zuiger in met van die sleuven erin zodat de inlaat langer open blijft staan en er dus meer mengsel mee kan nemen.
Geplaatst: 24 dec 2005 10:43
door JooL
Ik blijf erbij dat een snor en brom cilinder het zelfde zijn
Je ziet toch op die foto dat de inlaat in opgeboord, want die zijn origineel niet rond
brom i.p.v. snor cilinder
Geplaatst: 31 dec 2005 19:37
door Don
Ik blijf erbij dat een snor en brom cilinder het zelfde zijn
Je ziet toch op die foto dat de inlaat in opgeboord, want die zijn origineel niet rond
Er is toch degelijk verschil Jool.
De brom cilinder heeft een andere inlaatpoort en de uitlaatpoort is ook groter, de brom zuiger is trouwens ook verschillend want die heeft een extra poortje bovenop die de snor cilinder niet heeft.
Dus..., weer wat gelerd nietwaar? Don.
Geplaatst: 02 jan 2006 19:44
door Boytjuh
ik heb over dit onderwerp een vraagje:
Als je dit doet.. moet je dan dus ook een andere voetpakking omdat je een andere squish afstelling krijgt?
Of maakt dat niet uit bij deze aanpassing?
En graag geen antwoorden van misschien wel/misschien niet..
Geplaatst: 02 jan 2006 20:17
door PraatPaal
dat ligt eraan of je een snor of brom kop gebruikt..
ik zou gewoon een *standaard maat voetpakking nemen, dus niet een hele dunnen want je wilt uiteraard niet dat je zuiger je kop raakt ..
je kan gewoon je squish opmeten door een stukje soldeertin in een hoek in je bougieschacht te stoppen en even te kicken
dan even het tin meten wat dan gewoon niet minder als een mm wilt zijn al rij je meteen *standaard etup, deze hoef je niet te berekenen dan ofzo ..
Geplaatst: 03 jan 2006 18:47
door Boytjuh
0,60 moet je squish zijn.. maar ik wil alleen even weten of dat uitmaakt of niet

Geplaatst: 03 jan 2006 20:18
door PraatPaal
je squish is geen vast gegeven
alleen onder 0.6 word wel erg krap
maar nee, dat maakt niet veel uit, gewoon stadaart pakingen moteren dan zit het zonder aanpassingen (afdraaien en vlakken) altijd wel goed.
Geplaatst: 04 jan 2006 22:03
door Boytjuh
praatpaal.. je squish moet wel zeker weten 0,60 zijn voor de beste afstelling.. dat weet ik zeker.. kom het op elk scooter/brommer forum tegen
voorbeeld voor je squish afstelling:
http://www.scooter-freaks.nl/techcenter ... squish.php
Wat kost zo een bromkop eigelijk.. nieuw en 2e hands..?
Geplaatst: 04 jan 2006 22:06
door PraatPaal
nieuw zonde van je geld, 2e hands 15 eu ofzo
inbox/mail JooL ff
en je squish verschilt echt wel per brommer alleen 0,6 is het aangeraden
je squish kan je ook zelf berekenen wat het moet zijn
Geplaatst: 01 mar 2006 00:34
door divided
Met een brom cilinder ga je echt niet veel harder hoor. Ik heb wel eens een brom cilinder op me oude tomos gehad, en ging hooguit 5 km sneller.
Het enigste voordeel is trekkracht en acceleratie, dat neemt wel veel toe.
Ik heb bij me eigen snor cilinder de inlaat gemaakt net als bij brom. De cilinder kan veel meer mengsel opnemen zodat hij veel meer vermogen kan leveren. Als jij dus met een 33 tandwiel rijd maakt het nog niet veel uit. Hij zal dan waarschijnlijk 30 a 35 lopen maar echt niet veel meer harder.
super harde kick..
maar ik was dus op zoek naar trekkracht verhogen @ me a35
en ik kwam in dit topic
scheelt het nu echt zo veel of is het de moeite niet om brom cilinder te monteren ?
btw zuigers wel het zelfde ?
zal ik kunnen voldoende met std zuiger en kop dus alleen cilinder hemt vervangen ?