Ik vind een Tomos Standaard het mooiste model en ik heb genoeg aan de kickstart.Bedankt voor je snelle reactie The stealth spy
hoe ik een sproeier moet vervangen weet ik wel, toch bedankt voor de link
ikg a nu even zoeken hoe ik dat doe met die brom stand ..
verder waarom tomos standard en niet tomos luxe e of quadro ed?
Een powerfilter heeft alleen nut op een 14/12, 15/15 of grotere carburateur. Als je nog een snorcarburateur (oftewel een 14/9 carburateur) hebt dan heb je bijna niets aan een powerfilter.als iemand me antwoorden kan geven op me vorige vraag.. heb ik er hier nog een
welke powerfilter raden jullie mij aan ( of wat hebben jullie er onder hangen?
want iedereen zegt dat je dan meer trekkracht krijgt
en verbruikt ie dan nog meer?
wat te doen met me sproeier?
sorry als ik zo veel vragen stel,. maar wil wel weten waar ik aan begin
mvg
bob
idd maar tomos standaard modellen hebben toch geen gescheiden smeersysteem? toch alleen die streetmates enz?Een powerfilter heeft alleen nut op een 14/12, 15/15 of grotere carburateur. Als je nog een snorcarburateur (oftewel een 14/9 carburateur) hebt dan heb je bijna niets aan een powerfilter.als iemand me antwoorden kan geven op me vorige vraag.. heb ik er hier nog een
welke powerfilter raden jullie mij aan ( of wat hebben jullie er onder hangen?
want iedereen zegt dat je dan meer trekkracht krijgt
en verbruikt ie dan nog meer?
wat te doen met me sproeier?
sorry als ik zo veel vragen stel,. maar wil wel weten waar ik aan begin
mvg
bob
De mengsmering verhouding is 1:50. Dat is dus 1 liter olie op 50 liter benzine.
Het voordeel van gescheiden tanken is dat je bij elk tankstation kan tanken. Want niet elk tankstation verkoopt mengsmering.
je kunt een flesje met 2 takt olie meenemen, thuis afmeten voor bijvoorbeeld 4 liter. en dan erbij gooien. goed schudden erna. en de meeste rijden gewoon erg om om te tankenoke dus geen powerfilter
en geen ontsteking op brom
verder gebruikt mengsmering meer olie dan gescheiden smering?
hoe doen de mensen dat hier die mengsmering rijden en toch overal willen tanken?
Hier (omg. Leiden) is de mengsmering juist het goedkoopste bij de Shell (tussen de 1,65 en 1,68). Maar Shell is hier wel zo'n beetje de enige waar ze nog mengsmering verkopen, en dan heb ik nog mazzel dat heel Leiden vergeven is van de Tomosjes, anders was er hier waarschijnlijk helemaal geen mengsmering meer te koop geweest.2takt olie kosrt bij de action 3,75 voor 1 liter. daar doe ik nu al 3/4 jaar mee. mensmering bij de pomp kosr bij de shell duur -> 1,80 p/l (1:50 gemixt voor je tomos) bij de esso en alle andere 1,65 p/l ongv. maar ze hebben niet op veel plekken meer mengsmering zo uit de pomp!
lataaaaahhzz
helemaal niet man, houd je mond is. moet je even luisteren, die spie op je krukas, die kan een beetje in je krukas zijn gedrukt of wat dan ook , door de kracht die erop komt, als je dan je vliegwiel niet precies weer terug zet zoals het hoort, precies erop , dan kan hij erover heen schieten (over de spiebaan) en heb je een probleem.aan de vragen te horen van de topicstarter ga ik er van uit dat het een beetje een begineling is, daarom lijkt het me niet handig. op zijn setup merk je vrij weinig van op bromstand zetten ja. trouwens het fenomeen ''op bromstand zetten'' klopt ook niet, want bromtstand en snorstand zijn ruimte indicaties voor hoe een brom of snor tomos zijn ontsteking moet hebben. als je hem op bromstand zet zul je hem nog een beetje moeten schuiven naar boven /benedenvaak. daarom zeg ik gewoon begin er niet aan , je merkt er niet veel van. en dat is gewoon zo.Lol emmerick lult echt bullshit de laatste tijd.
Op bromstand zetten heeft wel degelijk veel nut, je wint er trekkracht mee, en meer km/liter.
Er kan niet zoveel fout gaan mits je gewoon voorzichtig doet. Je hebt er wel beunhazen tussen zitten die het kunnen verneuken, maar de meeste normale mensen kunnen dit.
Je moet dan even een beetje afstellen e.d., misschien 1 sproeiertje groter oid, maar veel zal het niet zijn.
Wat betreft de mengsmering enzo;
Het is ongeveer even duur, tenzij je op action olie gaat rijden, maar dat vind je tomos niet echt lekker denk ik.
Beter is het als je gewoon op castrol oid gaat rijden, dan gaat hij veel langer mee.
Gescheiden; reken voor 1 liter gewone benzine 1,50eu, en voor een fles castrol 10 euro. Aangezien je 1;50 mengt heb je dus 1 fles per 50 liter nodig.
50x1,50= 75+10= 85 euro voor 50 liter.
Brommix kost zo rond de 1,65 bij de pomp, dus 50x1,65 = 82,5 euro.
Tis wel een beetje gemiddeld berekend, maar het komt erop neer dat het bijna niets scheelt.
Alle nieuwe tomossen hebben een gescheiden systeem, maar als je voor een oudere gaat moet je brommix halen.
Ik zou alleen voor een gescheiden systeem gaan als:
1. Je een nieuwe tomos koopt, zit het al op
2. Er geen enkele pomp in de buurt is met brommix ( je kunt dan alsnog zelf gaan mengen...)
3. Je goedkoop heel veel kilometers wilt maken, dus met action olie ofzo. Denk alleen niet dat je tomos dan zoveel kilometer meegaat als dat je gewoon goede olie neemt.
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten