• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ratelende HD kop

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
Wolf1993
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 apr 2011 17:43
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Wolf1993 » 31 mei 2011 12:51

Ik heb sinds een paar dagen een puch hd kop en een bromzuiger op mijn tomosje gezet.
Toen eht er allemaal op zat had ik nergens last van iets harder geluid uit cilinder maar geen gekke tikken of geratel ofwat dan ook.
Maar de volgende dag toen ik hem startte begon hij af en toe te ratelen toen hij stationair liep, dus ik gewoon een stukje rijden begon hij heel erg te stotteren.
Dit is sinds gisteren (toen heb ik allerlei carburateurs uitgeprobeerd enz) weg.
Alleen de ratel is er nog steeds en klinkt alsof de zuigerveren trillen ofzo, hij maakt echt een tak tak tik tik tak tak geluid.

Zou een extra koppakking dit probleem kunnen verhelpen?

alvast bedankt :D
Let niet op mijn typfouten, ik heb een typgebLek

Setup:
- Standaard cil + bom zuiger + puch hd kop
- 14/9 carb + sproeier 51
- Spruitstuk ontgrensd en uitgedremeld
- Polini race membraan
- Tecno bullet uitlaat
- TWV: 26/26
Snelheid: 53,2 GPS

GESLAAGD
Omhoog


Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 31 mei 2011 12:58

wellicht een koptikker, dus controleer je zuiger of hij niet naar de klote is en een koppakking erop
Omhoog

Gebruikersavatar
Wolf1993
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 apr 2011 17:43
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Wolf1993 » 31 mei 2011 12:59

Ja, er zit nu al 1 koppakking op maar zou ik er dan gewoon nog 1 op moeten gooien?
Let niet op mijn typfouten, ik heb een typgebLek

Setup:
- Standaard cil + bom zuiger + puch hd kop
- 14/9 carb + sproeier 51
- Spruitstuk ontgrensd en uitgedremeld
- Polini race membraan
- Tecno bullet uitlaat
- TWV: 26/26
Snelheid: 53,2 GPS

GESLAAGD
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 31 mei 2011 13:00

normaal gesproken is 1 genoeg.. je kan kijken of hij met 2 koppakingen wel goed loopt
Omhoog

Gebruikersavatar
Wolf1993
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 apr 2011 17:43
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Wolf1993 » 31 mei 2011 13:20

Ja er zit er namelijk al 1 op daarom is dat ratelen ook raar.
Iemand enig iedee hoe ik dit kan oplossen?

Het klinkt als de ratel in dit filmpje:http://www.youtube.com/watch?v=ZCZASe7kWSA Misschien niet makkelijk om te horen door die tecno cc uitlaat in dat filmpje..
Let niet op mijn typfouten, ik heb een typgebLek

Setup:
- Standaard cil + bom zuiger + puch hd kop
- 14/9 carb + sproeier 51
- Spruitstuk ontgrensd en uitgedremeld
- Polini race membraan
- Tecno bullet uitlaat
- TWV: 26/26
Snelheid: 53,2 GPS

GESLAAGD
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 mei 2011 15:33

Meet de squish eens op. Als je teveel compressie hebt dan kan dat het ratelen ook veroorzaken. Kun je ook meteen zien of je een koptikker hebt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Wolf1993
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 apr 2011 17:43
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Wolf1993 » 31 mei 2011 17:35

als die te klein is zou ik toch gewoon een koppakking extra er op kunnen zetten? ik zal het vanavond meten heb te dikke doppen diepassen er niet tussen..

Hoe is precies de squish gewoon vanaf het gaat waar de bougie uit komt tot aan de bovenste rand van de kop?
Let niet op mijn typfouten, ik heb een typgebLek

Setup:
- Standaard cil + bom zuiger + puch hd kop
- 14/9 carb + sproeier 51
- Spruitstuk ontgrensd en uitgedremeld
- Polini race membraan
- Tecno bullet uitlaat
- TWV: 26/26
Snelheid: 53,2 GPS

GESLAAGD
Omhoog

Gebruikersavatar
rickert1993
Vaste forummer
Berichten: 428
Lid geworden op: 14 sep 2010 16:19
Locatie: Vught
  • Citeer

Berichtdoor rickert1993 » 31 mei 2011 17:39

je moet gewoon een stukje tin ertussen leggen.En dan kicken.Als je het stukje tin erdan tussen uit haalt kun je het opmeten. met digitale schuifmaat
TOMOS standard 65cc
TOMOS standard
viewtopic.php?f=68&t=16780
Minibike Monster Energy
viewtopic.php?f=11&t=17388
Daihatsu Cuore
viewtopic.php?f=11&t=17629
Omhoog

Gebruikersavatar
Wolf1993
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 apr 2011 17:43
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Wolf1993 » 31 mei 2011 17:40

Hoe ebdoel je= en waar moet ik nou weer tin vandaan halen..
Let niet op mijn typfouten, ik heb een typgebLek

Setup:
- Standaard cil + bom zuiger + puch hd kop
- 14/9 carb + sproeier 51
- Spruitstuk ontgrensd en uitgedremeld
- Polini race membraan
- Tecno bullet uitlaat
- TWV: 26/26
Snelheid: 53,2 GPS

GESLAAGD
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 mei 2011 18:21

Tin is soldeermiddel, dat kun je bij elke DHZ zaak halen. Je steekt de tindraad door het bougiegat (met een haaks stukje eraan zodat je naar de rand van de cilinder kan komen) en dan draai je met de hand het vliegwiel rond zodat de zuiger het tindraadje plet. Squish zou 0.6 mm moeten zijn. Als het minder is kun je eventueel een dikkere koppakking of een 2e koppakking (1e heeft voorkeur) plaatsen zodat je de juiste squish krijgt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Wolf1993
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 apr 2011 17:43
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Wolf1993 » 31 mei 2011 19:42

Tin is soldeermiddel, dat kun je bij elke DHZ zaak halen. Je steekt de tindraad door het bougiegat (met een haaks stukje eraan zodat je naar de rand van de cilinder kan komen) en dan draai je met de hand het vliegwiel rond zodat de zuiger het tindraadje plet. Squish zou 0.6 mm moeten zijn. Als het minder is kun je eventueel een dikkere koppakking of een 2e koppakking (1e heeft voorkeur) plaatsen zodat je de juiste squish krijgt.
Ik begrijp het niet helemaal van dat haakse stukje? moet je het tin draadje egwoon tegen je zuiger houden alsie op zijn laagst zit en dan aan je vliegwiel draaien???
Let niet op mijn typfouten, ik heb een typgebLek

Setup:
- Standaard cil + bom zuiger + puch hd kop
- 14/9 carb + sproeier 51
- Spruitstuk ontgrensd en uitgedremeld
- Polini race membraan
- Tecno bullet uitlaat
- TWV: 26/26
Snelheid: 53,2 GPS

GESLAAGD
Omhoog

Gebruikersavatar
Wolf1993
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 apr 2011 17:43
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Wolf1993 » 01 jun 2011 11:37

Iemand?
Let niet op mijn typfouten, ik heb een typgebLek

Setup:
- Standaard cil + bom zuiger + puch hd kop
- 14/9 carb + sproeier 51
- Spruitstuk ontgrensd en uitgedremeld
- Polini race membraan
- Tecno bullet uitlaat
- TWV: 26/26
Snelheid: 53,2 GPS

GESLAAGD
Omhoog

jessejames008
Tomosforummer
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:14
  • Citeer

Berichtdoor jessejames008 » 01 jun 2011 15:15

ja nee, je stopt een propje tin in je bougie gat. Dat hou je tegen de kop aan, dan draai je aan je vliegwiel (of ff kicken) en dan drukt je zuiger tegen het tin aan, dan weet je dus hoeveel ruimte er tussen de kop en je zuiger zit. Namelijk net zo veel ruimte als dat het stukje tin dik is. De dikte van het tin meet je dan met een schuifmaat.

Comprendre?
Mijn thunderstruck tomos a35: KLIK: viewtopic.php?f=68&t=14534
Omhoog

Gebruikersavatar
Wolf1993
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 apr 2011 17:43
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Wolf1993 » 01 jun 2011 15:18

hou je tegen je kop aan? nee ik snap eht echt niet, en de how to hierzo staan geen foto's bij dus snap ik er nog niet veel van..
Let niet op mijn typfouten, ik heb een typgebLek

Setup:
- Standaard cil + bom zuiger + puch hd kop
- 14/9 carb + sproeier 51
- Spruitstuk ontgrensd en uitgedremeld
- Polini race membraan
- Tecno bullet uitlaat
- TWV: 26/26
Snelheid: 53,2 GPS

GESLAAGD
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 01 jun 2011 15:27

Het tin vouw je een paar keer dubbel met een stukje lang tin eraan.
tussen het het gevouwen tin en het stuk draad tin maak je een hoek van 90 (haaks dus)
het dubbel gevouwen stuk tin stop je door je bougiegat
draai het vliegwiel een paar keer rond
haal het tin erweer uit
meet het op met je schuifmaat
Omhoog

Gebruikersavatar
Wolf1993
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 apr 2011 17:43
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Wolf1993 » 01 jun 2011 15:45

o je vouwt eht egwoon vaak genoeg zodat het tussen je zuiger en je kop past?! zeg ik het nu goed?

Iig bedankt ik ga het zometeen even proberen :P
Let niet op mijn typfouten, ik heb een typgebLek

Setup:
- Standaard cil + bom zuiger + puch hd kop
- 14/9 carb + sproeier 51
- Spruitstuk ontgrensd en uitgedremeld
- Polini race membraan
- Tecno bullet uitlaat
- TWV: 26/26
Snelheid: 53,2 GPS

GESLAAGD
Omhoog

Gebruikersavatar
Wolf1993
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 apr 2011 17:43
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Wolf1993 » 03 jun 2011 19:29

Okee ik heb dus de kop eraf eghaald en de cilinder, niks te zien.
Zuigerveren zijn nog goed zijger ookmen kop ook geen krasjes niks, zuiger is bovenop alleen beetje bruin van benzine.

Waar kan dat geratel dan vandaan komen?
Let niet op mijn typfouten, ik heb een typgebLek

Setup:
- Standaard cil + bom zuiger + puch hd kop
- 14/9 carb + sproeier 51
- Spruitstuk ontgrensd en uitgedremeld
- Polini race membraan
- Tecno bullet uitlaat
- TWV: 26/26
Snelheid: 53,2 GPS

GESLAAGD
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 jun 2011 08:48

Voel eens aan de drijfstang of je deze (op het bovenste dode punt) op en neer kan bewegen zonder dat de krukas draait (in de richting zoals de zuiger beweegt). Zo ja, dan is het je big-end lager die speling heeft en dat veroorzaakt de ratel. De heen en weer (links-rechts) speling hoort zo te zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Wolf1993
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 apr 2011 17:43
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Wolf1993 » 04 jun 2011 12:24

Nee zit geen speling in, zit muurvast kan alleen naar links en rechts een beetje zoals jij zei
Let niet op mijn typfouten, ik heb een typgebLek

Setup:
- Standaard cil + bom zuiger + puch hd kop
- 14/9 carb + sproeier 51
- Spruitstuk ontgrensd en uitgedremeld
- Polini race membraan
- Tecno bullet uitlaat
- TWV: 26/26
Snelheid: 53,2 GPS

GESLAAGD
Omhoog

markvanrijn
Tomosforummer
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 jun 2009 14:28
  • Citeer

Berichtdoor markvanrijn » 04 jun 2011 15:32

Is dit iet gewoon het koppelings geratel, je zegt zelf dat je het soms hebt en alleen als hij stationair loopt.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.