• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Flexer probleem, Help aub.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 14 jun 2011 21:26

ik heb een snor tomos flexer.
heb er net het volgende aan gedaan:

nieuwe cilinder met snor zuiger
Snor kop
Ontsteking op bovenste streepje (bromstand)
Ontgrensd spruitstuk
14/12 carburateur
sproeier 53
zit ook gewoon een standaard uitlaat op
NGK BPR6HS bougie

hij loopt gewoon goed stationair, en rijdt ook goed weg, dus ik een stuk je rijden, en ik rij een stuk je op z'n top (30) wat me wel erg laag lijkt met deze setup maar oké
en ineens hoor ik een soort rattelend geluid :x en het brommertje duikt en valt uit.
ik voorzichtig voelen aan de kickstart maar voelde gewon normaal dus zacht aangekickt en hij starte gelijk heel goed en reed ook weer, maar heb er maar niet meer op gereden, eerst vragen :)

de bougie is na dat stukje rijden, misschien 100 meter, wit (zie foto)

http://imageshack.us/photo/my-images/90/p6140140.jpg/

Hoe komt dit alles??
Laatst gewijzigd door Robert J op 20 jun 2011 11:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 14 jun 2011 21:59

Die is nog zo nieuw dat je niets aan de bougie kan zien. ;)
Wat er gebeurd is, is niet te zeggen.
Pas na tientallen kilometers kleurde mijn nieuwe bougie een klein beetje.
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 14 jun 2011 22:06

Die is nog zo nieuw dat je niets aan de bougie kan zien. ;)
Wat er gebeurd is, is niet te zeggen.
Pas na tientallen kilometers kleurde mijn nieuwe bougie een klein beetje.
ja maar er zit dus nu echt al een witte waas op.
moet de ontstekinge echt precies op het bovenste streepje of iets eronder?
en hoe weet ik dat ik er gewoon weer veilig op kan rijden (veilig voor m'n tomos dan hea :lol: )
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 15 jun 2011 20:46

iemand?
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 15 jun 2011 20:51

Is wel het beste

en een grotere sproeier is niet verkeerd
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 15 jun 2011 20:54

Die bougie is nog veel te nieuw om te kunnen zien of de sproeier goed is.
Ik moest 100 km rijden wilde ik een beetje kleur op mijn nieuwe bougie krijgen.
Ik zeg: gewoon een maatje grotere sproeier voor de zekerheid, en bij het rijden goed opletten of je niets vreems hoort of merkt. Als ie op top gaat stotteren, dan kan je een maatje kleiner in sproeier.
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 15 jun 2011 22:11

Is wel het beste
Wat is het beste?
de ontsteking net onder het bovenste streepje zetten?

en waarom houd hij met deze setup enorm in en loopt maar 30 op de teller, zout toch teminste 40/45 op teller meoten zijn.
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 15 jun 2011 22:14

gewoon kijken wanneer de tomos typische "grote sproeier problemen" krijgt, en dan ietjes kleiner, dan heb je nooit je bougiekleur nodig,
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 15 jun 2011 22:31

ja maar die ratel en dat inhouden lijkt me niet aan de sproeier te liggen wel, is de (brom) ontsteking gewoon goed als hij precies op dat bovenste streepjes staat.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 15 jun 2011 22:40

Die ratel is nog een goede vraag, en vanaf hier kunnen wij niet weten waar het aan ligt, als het maar 1 keer is voorgekomen.
Je kan letterlijk alles wel openhalen, en nakijken, maar dat kost hele een hoop tijd. Als het nog 1 keer gebeurt, goed luisteren waar het vandaan komt. Ik hoop alleen niet dat er een clipje van je cilinder in je carter is gekomen, of dat een zuigerveer is gebroken.
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 16 jun 2011 08:19

Die ratel is nog een goede vraag, en vanaf hier kunnen wij niet weten waar het aan ligt, als het maar 1 keer is voorgekomen.
Je kan letterlijk alles wel openhalen, en nakijken, maar dat kost hele een hoop tijd. Als het nog 1 keer gebeurt, goed luisteren waar het vandaan komt. Ik hoop alleen niet dat er een clipje van je cilinder in je carter is gekomen, of dat een zuigerveer is gebroken.
toen ik de nieuwe cilinder eropzetten, zat er nog wel van die stroeve 'oude' op de zuiger (beetje geel achtig)
maar hier kan dat niet aan liggen toch.
wel heb ik eerst de cilinder wand ingesmeerd met 2takt olie voor even wat extra smering.

ja dan zal ik het toch open moeten halen want asl die zuigerveer gebroken is, start hij dan nog goed, want dat doet hij nog wel. hij houd alleen in
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 16 jun 2011 08:31

Die ratel is nog een goede vraag, en vanaf hier kunnen wij niet weten waar het aan ligt, als het maar 1 keer is voorgekomen.
Je kan letterlijk alles wel openhalen, en nakijken, maar dat kost hele een hoop tijd. Als het nog 1 keer gebeurt, goed luisteren waar het vandaan komt. Ik hoop alleen niet dat er een clipje van je cilinder in je carter is gekomen, of dat een zuigerveer is gebroken.
toen ik de nieuwe cilinder eropzetten, zat er nog wel van die stroeve 'oude' op de zuiger (beetje geel achtig)
maar hier kan dat niet aan liggen toch.
wel heb ik eerst de cilinder wand ingesmeerd met 2takt olie voor even wat extra smering.

ja dan zal ik het toch open moeten halen want asl die zuigerveer gebroken is, start hij dan nog goed, want dat doet hij nog wel. hij houd alleen in
het kwam wel duidelijk uit m'n cilinder want was ook een beetje een metaal achtig ratelend geluid.
was gelijk bang voor een vastloper maar de kick start zat gewoon los en ging normaal heen een weer dus voorzichtig aangekickt en hij liep gelijk weer, dus dat kan het niet zijn lijkt me.

wat zou het allemaal kunnen zijn, dan weet ik wat ik moet checken?
- zuigerveer gebroken?
- Pistonclipje weg?
- ....
- ...
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 20 jun 2011 10:14

heb net de cilinder erafgehaald, en toen zag ik op mijn zuiger een zwarte veeg zitten en ook in mijn cilinder precies tussen m'n 2 inlaat poorten, (zie foto's) verder is de zuiger en cilinder wel gewoon mooi glad, zuigerveren zijn oké en de piston clipjes ook.
er zit wel een klein beetje hele vieze olie op m'n zuiger. (zie foto's)

hoe kan dit alles nu weer wordt er een beetje gek van en wat nu te doen, heeft dit te maken met de ontsteking die precies op het bovenste streepje staat, of met de bougie???

verder zat er een beetje condens op m'n bougie en aan de binnenkant van de cilinder kop, is dat normaal?

hoor het graag want ik wil weer rijden :cry:

http://imageshack.us/photo/my-images/815/dscn0004g.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... 005os.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/845/dscn0006g.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/7/dscn0007d.jpg/

oja en huidige setup is dus nu:

Nieuwe standaard cilinder + zuiger
Snor kop
Ontsteking op brom
Snor uitlaat
14/12 carbu.
53 sproeier
26-33 tandwielverhouding
ontgrensd spruitstuk en luchtfilter
Omhoog

Gebruikersavatar
rickert1993
Vaste forummer
Berichten: 428
Lid geworden op: 14 sep 2010 16:19
Locatie: Vught
  • Citeer

Berichtdoor rickert1993 » 20 jun 2011 12:42

Zijn je zuiger en je cilinder nog mooi glad of beide met krassen anders moet je het laten uithonen. Die olie kan versnellingsbak olie zijn of 2-takt meer olie gebruikt een tomos niet :wink:
TOMOS standard 65cc
TOMOS standard
viewtopic.php?f=68&t=16780
Minibike Monster Energy
viewtopic.php?f=11&t=17388
Daihatsu Cuore
viewtopic.php?f=11&t=17629
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 20 jun 2011 14:03

ja in de cilinder zitten geen dikke krassen ofosw, je ziet alleen een veeg.
de zuiger zit ook alleen een veeg op maar die is wel ietsje ongegelmatiger.
wat raden jullie me aan, en hoe kan dit nou komen
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 21 jun 2011 22:47

nu zag ik bij m'n uitlaatpoort een klein hapje uit de wand het stelt niet veel voor maar toch.
kan dit kwaad??

foto's:

http://imageshack.us/photo/my-images/20 ... 013ak.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/837/dscn0018x.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/53 ... 019op.jpg/
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 jun 2011 10:10

Kijk even dmv streepjes op de kop van de zuiger te zetten om aan te geven waar de slotjes zitten van de zuigerveren. Plaats de zuiger in de cilinder (zoals deze ook normaal in de cilinder zou draaien) en check waar de streepjes zitten tov de poorten en de beschadiging. Het hoeft niet zo te zijn dat de openingen van de zuigerveren precies daar langslopen en dan zou het m.i. weinig kwaad kunnen.

Heb je eens een keer stukjes in de cilinder gehad van gebroken zuigerveren?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 23 jun 2011 14:59

staat niks op de dmp zuiger, maar heb de slotjes naar beneden gedaan, ben met de cilinder terug geweest naar de winkel en zei zeiden dat het geen kwaat kon en dat het waarschijnlijk door de gietmal komt.

brommer loopt inmiddels met de volgende setup:

luchtfilter half begrenst (alleen eht slagetje is eruit maar de doorlaat is nog wel klein)
sproeier 55
14/12 carbu.
ontgrenst spruitstuk
ontsteking net ietsie onder de bromstand
snor kop
snor cilinder
snor uitlaat
26-26 verhouding

ik smeer hem voor de zekerheid maar 1:40 omdat ik al een kleine warmloper heb gehad :shock:

klop de sproeier een beetje?
en wat het rare is; is wanneer ik het luchtfilter helmaal ontgrens dus die doorlaat groter maak de brommer neit meer start :S
hoe lang moet ik nu mijn cilinder + zuiger inrijden?
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 23 jun 2011 15:03

gietijzer 500 km, en grotere luchtdoorlaat = grotere sproeier ;)
Omhoog

Robert J
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2011 08:43
  • Citeer

Berichtdoor Robert J » 23 jun 2011 15:08

oké en aan watvoor sproeier moet ik dan denken??

En als ik die luchtfilter helmaal ontgrens + grotere sproeier (merk ik dat qua prestaties)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.