Pagina 1 van 1

Elektra aansluiten E-start

Geplaatst: 22 jul 2011 22:06
door Cor de Keijzer
Hallo,
Ik ben de "gelukkige" eigenaar geworden van een Tomos-e-start.
Noodgedwongen helaas, omdat mijn longen het niet meer toelaten dat ik te veel op de kickstart moet trappen.
Nu was de motot bij de koop inbegrepen, maar was van het frame gehaald...nu zit ik met een paar drade die ik niet weet thuis te brengen.
Het elektrisch schema is chinees voor me, dus hoop ik, dat iemand me kan helepen?

Het gaat om
# de rood/wit draad vanaf het motorblok.....die eindigd in een mannetjesstekker in een huisjesvormig stekkertje
# een rode draad met een vrouwelijk stekkertje ... ook vanaf het motorblok

# de dikke blauwe draad vanaf de accu...eindigd op een stekkertje met een rondje/gat

# vanaf de dikker koppelstekker ( met de vele draadjes die o.a. naar voren lopen) komt een zwarte draad die gesplitst is en voorzien van een vrl en één met mnl stekkertje.

Kan iemand mij op een "leken manier" vertellen waar en wat er aangesloten moet worden?
Ik ga proberen hierbij een afbeelding te plaatsen...ik hoop dat dat iets verduidelijkt.
Afbeelding
Alvast erg bedankt voor de moeite.
Grz
Cor

Re: Elektra aansluiten E-start

Geplaatst: 22 jul 2011 23:23
door poekelen
http://wiki.tomosforum.nl/images/2/27/T ... wiring.jpg

#4 gaat op de rode draad uit het blok en naar het cdi
#1 naar start motor
#2 naar ground (frame)
#3 naar ground (frame)

dan nog het r/w draad uit het blok -> volgens mij op dat blokje onder #1. daar moet geel dan ook bij

Re: Elektra aansluiten E-start

Geplaatst: 23 jul 2011 00:46
door Cor de Keijzer
http://wiki.tomosforum.nl/images/2/27/T ... wiring.jpg

#4 gaat op de rode draad uit het blok en naar het cdi
#1 naar start motor
#2 naar ground (frame)
#3 naar ground (frame)

dan nog het r/w draad uit het blok -> volgens mij op dat blokje onder #1. daar moet geel dan ook bij
Dank voor de reaktie...het schema ga ik echt eens proberen te lezen (is er ook een uitleg over de nummers van de componenten? )
Zo zou ik niet weten wat de cdi is en wat het alluminiumkokertje (onder mijn nummer 5) en het grote zwarte blok (rechts naast mijn nummer 5) voor dingen zijn (sorry, maar op dit gebied ben ik echt een leek)
>>>>>>>>>>>>>Uit het motorblok komt een wit en gele kabel die een stekkertje hebben die op de witte en gele draad op het frame past(foto) : er is dus volgens mij geen plaats voor de rood/witte draad daarop.

Re: Elektra aansluiten E-start

Geplaatst: 23 jul 2011 12:13
door poekelen
op de wiki staan verschillende schema's:
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Cat ... Schema%27s

kun je nog een foto maken van je ontsteking? het probleem is dat er meerdere soorten ontstekingen in omloop zijn die net iets anders zijn.

Re: Elektra aansluiten E-start

Geplaatst: 24 jul 2011 22:00
door Cor de Keijzer
op de wiki staan verschillende schema's:
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Cat ... Schema%27s

kun je nog een foto maken van je ontsteking? het probleem is dat er meerdere soorten ontstekingen in omloop zijn die net iets anders zijn.
Hierbij de kabels en de ontsteking (vliegwiel)...of moet ik het vliefwiel er ook afhalen?

Afbeelding

Re: Elektra aansluiten E-start

Geplaatst: 24 jul 2011 23:54
door shadowranger
3 is de gelijkspanningskant. Die gaat op de spanningsregelaar met DC aansluiting (witte draad).

2 zou dan verlichting moeten zijn icm laden van de accu.

1 blijft over die komt op de kabelboom en bypass naar de cdi (bobine).

Dit is hoe het schema het aangeeft.

Re: Elektra aansluiten E-start

Geplaatst: 25 jul 2011 16:05
door Cor de Keijzer
Zo te zien mis ik hier dus de spanningsregelaar en de bobine ( zie mijn bovenste foto)
Zo ja...zijn dat dezelfde onderdelen die op de "gewone" Tomos voorkomen?

Re: Elektra aansluiten E-start

Geplaatst: 26 jul 2011 11:40
door shadowranger
Spanningsregelaar zou in jouw geval een plat zilver kastje moeten zijn met 4 aansluitingen (ivm de gelijkspanning).

Vwb de bobine, er is een 2 en 4 draads uitvoering. Ik denk dat je de 4 draads moet hebben (voor pick-up unit). Zit er op het vliegwiel een verdikking aan de buitenzijde en is er in het carter naast het vliegwiel een stukje electronica zichtbaar? Zo nee, dan zou je de 2 draads uitvoering kunnen gebruiken.

Re: Elektra aansluiten E-start

Geplaatst: 27 jul 2011 12:12
door Cor de Keijzer
Het zilveren kastje...dat is het geribbelde zilverkleurig blokje waar de grote platte stekker in gaat ?
Ik zie geen verdikking/elektronica, dus de "normale bobine zou moetn werken?
Van waaruit krijgt de bobine de stroom (zie foto's)
Het zijn misschien wat "domme" vragen, maar ik kan echt geen wijs worden uit de schema's.
In ieder geval tot nu toe erg veel dank voor jullie geduld :)
Ik hoop echt, dat ik de elektronica aangesloten krijg..gebruik van de kickstarter is voor mij erg vermoeiend

Re: Elektra aansluiten E-start

Geplaatst: 27 jul 2011 12:52
door shadowranger
Ja, dat blokje moet je hebben. Geen verdikking is idd 2-draads bobine (zwart). De bobine krijgt stroom vanuit de kabel uit het blok (normaal zwart). Die wordt eerst op een stekker gedrukt inde kabelboom, en dan vanuit de kabelboom naar de bobine op de rode draad van de bobine. Kan maar op 1 manier passen want het is male-female pricipe.

Re: Elektra aansluiten E-start

Geplaatst: 27 jul 2011 17:15
door Cor de Keijzer
Ja, dat blokje moet je hebben. Geen verdikking is idd 2-draads bobine (zwart). De bobine krijgt stroom vanuit de kabel uit het blok (normaal zwart). Die wordt eerst op een stekker gedrukt inde kabelboom, en dan vanuit de kabelboom naar de bobine op de rode draad van de bobine. Kan maar op 1 manier passen want het is male-female pricipe.
In mijn geval is dus de rode draad de bobine verbinding (zie laatste foto)
de dubbele stekker (wit/rood en geel zijn voor de verlichting neem ik aan.
Waar sluit ik de rood/witte kabel op aan? ( nr3 )

Re: Elektra aansluiten E-start

Geplaatst: 27 jul 2011 21:20
door shadowranger
Rood/wit is gelijkspanning en die hoort ook op dat platte kastje. Voor zover ik het schama mag begrijpen zou die op de wit/gele draad met stekker (rechts van nr 5 op de foto) moeten komen.

Vwb de aansluiting op de bobine is dat met die "by-pass" op de eerste foto op de splits-zwarte kabel bij nummers 4 en 5. Dit past maar op 1 manier dus verkeerd plaatsen is practisch onmogelijk. De kabel uit het blok (2e foto nummer 1) komt op de rechter kabelschoen naast nummer 5 (1e foto). De andere stekker op de rode draad van je bobine.

Ik zie op je 1e foto nog een nummer 1, die komt op je startmotor (= relais).