Pagina 1 van 2

Aantal problemen

Geplaatst: 01 aug 2011 21:12
door Bobanos
Ik heb al een tijdje een probleem met mijn tomos. Als ik hem aankick krijg ik soms de schrik van m'n leven. M'n hele tomos begint dan te schudden en ratelen als een gek! Als ik hem aankick geef ik altijd een beetje gas, als bovenstaande gebeurt en ik laat het gas los, houd het geschud en geratel op!

Ook trekt mijn tomos heel langzaam op, iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? Misschien met een 15/15? Zie mijn onderschrift voor de setup.

Als ik stilsta en ik geef gas met de rem in, lijkt mijn achterbrug heen en weer te gaan door de spanning wat op de ketting komt, is dit normaal of moet ik de bussen vervangen?

Ook hoor je in de eerste versnelling veel geratel en getik uit de brommer komen, iemand een idee wat dit is?

Beetje veel problemen, maar wordt wel eens tijd dat ze verholpen worden :x

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 01 aug 2011 22:03
door Ricker
Dat schudden en ratelen is sinds kort ineens, of is het altijd al?

Dat ratelen in de 1e versnelling is dit: http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Kop ... rhelpen_II
De filmpjes werken niet omdat mijn youtube account fuck'd is door youtube. Later komen de filmpjes weer online.

Trok je tomos altijd al langzaam op of ook sinds kort?

Waarom vergeet iedereen dat er altijd bij te zetten o|O .

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 01 aug 2011 22:19
door Alex..
met zoveel problemen gewoon even dat ding uitelkaar halen, geheid dat je wat ziet hoor, lijkt me niet echt "onzichtbare" problemen

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 01 aug 2011 23:47
door Bobanos
@Ricker
Heb eigenlijk sinds ik mijn atw 24 erop heb dat hij langzaam optrekt, maar dacht dit te kunnen tegengaan met de bromzuiger en 14/12 die ik er toen tegelijk met het atw op heb gezet. Had 28 erop, maar daarmee had ik enorm veel overtoeren. Hij schakelt ook enorm laat over.

Het ratelen is niet alleen in de 1e versnelling ben ik vanavond achter gekomen, het houdt op bij ongeveer 30km per uur.

@Alex..
Zodra ik het blok open moet maken ben ik echt een leek. Heb hier helemaal geen verstand van, en ben bang als ik met een lopend blok de boel uit elkaar haal, ik hem nooit meer lopend krijg :P Geen idee wat hier aan de hand is?

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 01 aug 2011 23:57
door Ping
Heb je gekeken of er nog genoeg ATF-olie inzit ?

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 02 aug 2011 00:00
door Alex..
Heb je gekeken of er nog genoeg ATF-olie inzit ?
of teveel

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 02 aug 2011 00:36
door 2pac
voel je hem ook na een teidje even een stootje geven en doet hij het dan weer normaal

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 02 aug 2011 08:07
door Bobanos
ATF olie kan ik niet checken, mijn stelschroef is kapot, misschien even alles eruit halen, en precies de juiste hoeveelheid afmeten en erin doen.

@2pac
Ja, dat doet hij heel soms, je lijkt te weten wat er mis is?

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 02 aug 2011 11:58
door drestar
gewoon 1 flesje eurol is precies gepast,

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 02 aug 2011 16:13
door Ricker
@Ricker
Heb eigenlijk sinds ik mijn atw 24 erop heb dat hij langzaam optrekt, maar dacht dit te kunnen tegengaan met de bromzuiger en 14/12 die ik er toen tegelijk met het atw op heb gezet. Had 28 erop, maar daarmee had ik enorm veel overtoeren. Hij schakelt ook enorm laat over.

Het ratelen is niet alleen in de 1e versnelling ben ik vanavond achter gekomen, het houdt op bij ongeveer 30km per uur.

@Alex..
Zodra ik het blok open moet maken ben ik echt een leek. Heb hier helemaal geen verstand van, en ben bang als ik met een lopend blok de boel uit elkaar haal, ik hem nooit meer lopend krijg :P Geen idee wat hier aan de hand is?

Door een kleiner ATW is het logisch dat je minder snel optrekt en dat hij later overschakelt. Hij gaat dan ong. 4 - 6 kmh harder, en schakelt dus ook 4-6 kmh later over dan met ATW 28.

Als je nog iets sneller wil optrekken kan je er een bromuitlaat onder doen, ipv. die standaard snel met dikke bocht. De bromuitlaat heeft gewoon een iets smallere pijp. Hij gaat 2 á 4 kmh minder hard, maar je hebt meer trekkracht bij lage toeren.

Dat het ratelen rond de 30kmh pas weg gaat kan nog steeds je 1e versnelling zijn die rammelt. Ik had laatst een nieuwe koppeling gekocht en die had dat ratel probleem ook heel erg. Het ging pas weg rond de 30kmh met ATW 24. Toen heb ik de truuk toegepast wat ik stuurde in de link en nu heb ik geen enkele ratel meer.

De rammelende koppeling kan ook het gevoel van schokken geven.

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 02 aug 2011 17:29
door drestar
Door een kleiner ATW is het logisch dat je minder snel optrekt en dat hij later overschakelt. Hij gaat dan ong. 4 - 6 kmh harder, en schakelt dus ook 4-6 kmh later over dan met ATW 28.
ja klopt helemaal, heb ik ook ondervonden toen ik van atw 28 naar 24 ging,schakeld dan veel later over..

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 02 aug 2011 17:49
door 2pac
ATF olie kan ik niet checken, mijn stelschroef is kapot, misschien even alles eruit halen, en precies de juiste hoeveelheid afmeten en erin doen.

@2pac
Ja, dat doet hij heel soms, je lijkt te weten wat er mis is?

kun je dan ook gasgeven zonder dat hij vooruitkomt

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 02 aug 2011 20:22
door Bobanos
gewoon 1 flesje eurol is precies gepast,
Is dat niet 100ml? meende dat er 80ml in je tomos moest?
Door een kleiner ATW is het logisch dat je minder snel optrekt en dat hij later overschakelt. Hij gaat dan ong. 4 - 6 kmh harder, en schakelt dus ook 4-6 kmh later over dan met ATW 28.

Als je nog iets sneller wil optrekken kan je er een bromuitlaat onder doen, ipv. die standaard snel met dikke bocht. De bromuitlaat heeft gewoon een iets smallere pijp. Hij gaat 2 á 4 kmh minder hard, maar je hebt meer trekkracht bij lage toeren.

Dat het ratelen rond de 30kmh pas weg gaat kan nog steeds je 1e versnelling zijn die rammelt. Ik had laatst een nieuwe koppeling gekocht en die had dat ratel probleem ook heel erg. Het ging pas weg rond de 30kmh met ATW 24. Toen heb ik de truuk toegepast wat ik stuurde in de link en nu heb ik geen enkele ratel meer.

De rammelende koppeling kan ook het gevoel van schokken geven.
Ik snap dat je met een kleiner atw inlevert op trekkracht en dat hij later overschakelt. Meende alleen dit te kunnen compenseren met een 14/12 en bromzuiger (had met atw 28 een 14/9 en snorzuiger). Maar niet dus. Ik zal eens kijken naar een bromuitlaat, heb je misschien een goede suggestie via webshop? En over dat getikker van m'n eerste versnelling, ik zal zodra ik nieuwe atf olie en carterpakking heb gehaalt even kijken met behulp van die link, hopelijk is het dan over.
kun je dan ook gasgeven zonder dat hij vooruitkomt
Nee, dat gebeurt niet.

Kwam vandaag iemand tegen die ik ken op de fiets en bleef er heel langzaam naast rijden om even een praatje te maken, en tot 3x aan toe het enorme geschud en gerammel, net als wat ik eerder heb uitlegd. Geef ik wat gas bij dan is het over, laat ik het gas los, dan is het ook over :?

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 02 aug 2011 20:38
door 2pac
Dat is denk ik een koppeling die heel hard aangrijpt en schokt probeer dus wat meer olie of anders bekijk je koppelings kurk even die zal anders wel kapot zijn

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 02 aug 2011 21:30
door Ricker
http://www.schaafbromfietsen.nl/webwink ... d=00003181

Ik her-upload nu de filmpjes op youtube, ik paats ze straks.

Edit:

Ik heb ook maar meteen (sinds ik een HD camera heb) een how-to filmpje gemaakt. Ben het nu aan het editen, morgen staat het online.

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 02 aug 2011 21:35
door drestar
schaaf is een goede winkel en niet duur met zijn producten, :)

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 03 aug 2011 03:37
door Ricker
Eindelijk klaar.


Link

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 03 aug 2011 10:08
door drestar
mooi gedaan,

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 03 aug 2011 10:30
door Alex..
netjes hoor :O

Re: Aantal problemen

Geplaatst: 03 aug 2011 12:48
door 2pac
nice :wink:

Met wat voor spul heb je dat dan gedaan?