Ik heb het vanaf nu alleen over de automaat.De a35 blokken waren volgensmij eigenlijk a3 frames met een a5 cilinder
Dus, als we de term "blok" gebruiken om het carter aan te duiden, hebben we volgens Tomos NL de volgende combinaties:Tomos motorbloktypen:Cilinders:
- Ei cilinder
- A5 cilinder (membraam)
- A55 cilinder (membraamloos)
Om nog een paar veelgestelde vragen te beantwoorden:Carters:
A3 carter:S25 / A35 carter:
- oud type carter
- Uitgevoerd met 2 speed en ei-cilinder.
- Hoek uitlaatpoort is loodrecht omlaag tov rijrichting
Bij de hierboven genoemde situaties staat geen a52 ingegraveerd
- eerste carter met uiterlijk dat we nu nog kennen
- Uitgevoerd met 1 speed (ei-cilinder) of 2 speed (membraancilinder A5)
- Eerst geleverd met spruitstuk onder het frame. en ijzeren kappen (met contactpuntontsteking, de afstelstreep mist!)
- Later geleverd met kunstof kappen en markering + een electronische onsteking.
A52 carter met kleine spoelpoorten:A52 carter met grote spoelpoorten
- membraancilinder A5
- spruitstuk rechts naast het frame
- electronische ontsteking.
- Types met de bekende kuststof kappen.
- membraanloze cilinder (A55), en in een enkel geval met een membraamcilinder A5.
- Alleen van deze cilinder (A55) is bekend dat de uitlaatpoort iets naar voren staat tov de rijrichting. De bocht van de uitlaat loopt dus iets verder door.
- Zover bekend hebben alle A52 blokken met grote spoelpoorten een flap voor de startmotor en electronische ontsteking
1.Zijn er echt A52 blokken met grote spoelpoorten gebruikt voor membraamcilinders?
Dit klopt, let dan goed op de gebruikte voetpakking
2.s25/a35, hadden die nou wel of geen[*] A52 gegraveerd staan erin? en wat is dan het verschil met a52 carters met kleine spoelpoorten?[/b]
in principe hadden deze blokken geen A52 ingegraveerd.
3.In welk jaar is tomos de A52 carters gaan gebruiken ipv de s25/a35 carters.
Met de introductie van de A55 “power engine” in 2004
4.Kun je een ei cilinder vervangen voor een membraam?
Ja maar dan moeten er wel aanpassingen aan de krukas worden gedaan(of een juiste zuiger vinden) en er moeten langere tapeinden gemonteerd worden.
Tomos Nederland benadrukt dat er altijd uitzonderingen kunnen zijn geweest!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten