Het is eindelijk zo ver! Ik heb sinds twee weken mijn Tomos!
Zou, dat wou ik even kwijt. Laatste tijd aardig wat op dit forum rond lopen kijken, om zo veel mogelijk informatie op te zoeken over een Tomos
20-06-11 wist ik het zeker, na een bezoek bij de dealer, ik wou een Tomos! Ik zat zelf erg te twijfelen tussen een Tomos, Puch, Honda MT5, Kreidler of een Zundapp. Omdat ik ongeveer 0,00 weet over alles wat gemotoriseerd is, leek het me niet zo verstandig om iets te kopen via marktplaats of iets. Want wil wel zeker zijn dat ik er gewoon lekker mee kan rijden. Dus bij Sanders in Groesbeek wezen kijken, en daar hadden ze een mooie Tomos uit 2005 staan. Gelijk apart laten zetten, en toen ik mijn rijbewijs had (17 oktober ofzo) opgehaald en mee gaan rijden. Wat is het toch een prachtige machine! Misschien wel iets te veel voor betaald, maar ik weet nu ook zeker dat ik iets moois heb;)
Hier dan foto's die ik gemaakt heb, helaas niet in de buiten lucht, en hij is nog een beetje vuil.
De Tomos:

De teller (net nieuw, vandaar de 200km)

En de uitlaat:

Kan iemand mij vertellen wat voor een uitlaat ik heb? Is het een standaard uitlaat, of een standaard snel uitlaat?
Verder is mijn achtertandwiel iets kleiner, zo uit mijn hoofd 28. De Tomos loopt ongeveer 37. Alleen hij trekt niet zoals ik zou willen.. dus nog even opzoeken hoe ik hem beter op kan laten trekken, natuurlijk zonder dat je het van de buitenkant gemakkelijk kan zien, want ik heb met moeite toestemming gehad om een tandwieltje kleiner er op te laten zetten.. Iemand suggesties? zat zelf te denken aan een Tomos bromkop, of een Puch HD kop. Zijn er nog meer (makkelijk te monteren) mogelijkheden?
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Ivo.
edit:
Zo ziet mijn tomos er nu uit:

Setup:
50 cc cilinder
Bromkop
onbegrensde luchtfilter
12/9 carburateur
9mm spruitstuk (12mm begrensd)
ontsteking op snor-stand.
28-26 vertanding
Bullit uitlaat
Hij trekt niet heel lekker op, wel redelijk. de top ligt nu rond de 45 km/h. Als de tomos nog koud is, is dit een stuk lager. Eerder 35 km/h