Pagina 1 van 1

Tomos standaard

Geplaatst: 19 dec 2011 20:50
door zotiic
Hallo, ik heb een Tomos Quadro snor, loopt nu 30 (teminste dat geeft de teller aan...). Ik heb al een beetje rondgezocht ook in de setup tabel maar ik kwam nogsteeds niet tot de conclusie.Nu wil ik zo snel mogelijk gaan met een snelle uitlaat technigas, endy, techno cc + andere tanwiel verhouding 26/26, 24/26, 22/26 + bromkop + bromzuiger + gaasfilter? Hoe hard zal ik ongeveer gaan met deze setup? :?

Re: Tomos standaard

Geplaatst: 19 dec 2011 21:39
door Boeman
Hallo, ik heb een Tomos Quadro snor, loopt nu 30 (teminste dat geeft de teller aan...). Ik heb al een beetje rondgezocht ook in de setup tabel maar ik kwam nogsteeds niet tot de conclusie.Nu wil ik zo snel mogelijk gaan met een snelle uitlaat technigas, endy, techno cc + andere tanwiel verhouding 26/26, 24/26, 22/26 + bromkop + bromzuiger + gaasfilter? Hoe hard zal ik ongeveer gaan met deze setup? :?
just try it out...

Re: Tomos standaard

Geplaatst: 19 dec 2011 21:52
door TheStealthSpy
Hallo, ik heb een Tomos Quadro snor, loopt nu 30 (teminste dat geeft de teller aan...). Ik heb al een beetje rondgezocht ook in de setup tabel maar ik kwam nogsteeds niet tot de conclusie.Nu wil ik zo snel mogelijk gaan met een snelle uitlaat technigas, endy, techno cc + andere tanwiel verhouding 26/26, 24/26, 22/26 + bromkop + bromzuiger + gaasfilter? Hoe hard zal ik ongeveer gaan met deze setup? :?
just try it out...
Aan zo'n reactie heeft niemand iets.
Ik zou voor de Tecnigas uitlaat gaan, bromkop, bromzuiger en gewoon je standaard filter houden. Gaasfilter maakt een hoop herrie. Als vertanding zou ik een 26-24 nemen.
De top wordt dan ongeveer: 45-50 km/h.

Re: Tomos standaard

Geplaatst: 19 dec 2011 22:00
door Sandrino
Ontsteking dan natuurlijk ook op bromstand zetten en dan goed afstellen. Met die setup haalde ik de 55 op een bord langs de weg. Optrekken vond ik alleen niet hard genoeg, zeker als je uit een bocht kwam, dus nu voor 26-26 gegaan en rijdt een stuk fijner.

Re: Tomos standaard

Geplaatst: 21 dec 2011 15:45
door zotiic
dus dan is in mijn geval deze setup het beste?

Uitlaat: Technigas, Endy
Cilinder: HD kop/ Bromkop
Carburateur: Standaard 14/9
Luchtfilter: Standaard ontgrensd
Zuiger: Zuiger met sleuven
Tandwielen: 26/26 of 24/26
Ontsteking: Bromstand
Sproeier: Uiteraard verhogen iemand een idee?

Kan een standaard snorcarb goed op deze setup? Hoe zuinig zou die ongeveer lopen? Haal ik hier ongeveer de 55 mee? Of zelfs hoger? En als laatste vraag is de Homoet niet een betere uitlaat op deze setup?

Re: Tomos standaard

Geplaatst: 22 dec 2011 01:25
door Ping
Snorfiets heeft een 14/9 , een brommer heeft een 14/12 , en opgevoerde brommer heeft minimaal een 15/15 carb.

Als je jouw snorfiets naar een brommer aan het ombouwen bent en hem daarna nog meer wilt opvoeren ,
dan zou je dus minimaal een 15/15 carb met 15mm spruitstuk willen.
Uiteraard volledig ontgrenst en ontsteking op bromstand.

De tandwielverhouding 26/ 26 is een mooie gemiddelde om zowel trekkracht als snelheid te behalen .
Vind je snelheid belangrijker dan trekkracht dan neem je een 24.
Het is wel aanbevolen om bij het veranderen van je tandwielen , zowel de VTW als de ATW en ketting
als gehele set te vervangen.

De sproeier varieert van een 55 tot een 68 in een 15/15 carb,
afhankelijk van HDkop of Bromkop en de rest van je setup en uiteraard het gedrag van jouw eigen blok.
Dit is een kwestie van afstellen aan de hand van de kleur van jouw bougie na het warmrijden van enkele km's.
Begin je met een 58 dan heb je een middelmaat, of hij is gelijk goed , of je moet omhoog of omlaag.

Het mooie van de homoet zijn de geweldige prestaties en als je snel kijkt oogt hij als een standaard uitlaat.


Zo zijn er ook velen waaronder ik die liever een gelijk een polini of gelijkwaardige membraam monteren,
en is een raceluchtfilter alleen maar een herriemaker waardoor jouw Tomos ook nog eens meer gaat verbruiken .
Een NONO dus , beter is het om jouw standaard luchtfilter te gebruiken die evt een beetje gemodificeerd is.

EN om niet te vergeten is een upgrade van de standaaard bougie ook een must .

Denk bij opvoeren ook aan je remmen :!:

Re: Tomos standaard

Geplaatst: 22 dec 2011 16:09
door zotiic
Ik wil wel mn 14/9 carb behouden, maar kan dat goed met die ogevoerde setup of gaat dat problemen oplopen. Hetzelfde voor de Homoet gaat die goed met die setup of kom je cht niet vooruit?

Re: Tomos standaard

Geplaatst: 22 dec 2011 17:31
door Ping
Nu wil ik zo snel mogelijk gaan met een snelle uitlaat technigas, endy, techno cc + andere tanwiel verhouding 26/26, 24/26, 22/26 + bromkop + bromzuiger + gaasfilter? Hoe hard zal ik ongeveer gaan met deze setup? :?


Als je deze veranderingen hebt toegepast , dan kom je er vanzelf achter dat je van die 14/9 moet afwijken,
en op zoek moet gaan naar minimaal een 14/12 .
Daar kom je niet onderuit.

Re: Tomos standaard

Geplaatst: 22 dec 2011 20:17
door ome henk
Met die 14/9 haal je niet snel de 55 km,of je gaat heel sloom optrekken.
Zuinig rijden doet een tomos toch wel.



Henk

Re: Tomos standaard

Geplaatst: 23 dec 2011 00:01
door zotiic
Dus dan word dit hem denken jullie

Uitlaat: Technigas, Endy
Cilinder: HD kop/ Bromkop
Carburateur: Standaard 14/12
Spruitstuk: standaard ontgrensd = 12mm??
Luchtfilter: Standaard ontgrensd
Zuiger: Zuiger met sleuven
Tandwielen: 26/26 of 24/26
Ontsteking: Bromstand
Sproeier: Uiteraard verhogen iemand een idee

Hoe hard zou die lopen als je alleen technigas, endy en tandwielen verandert met alles standaard
met de bovenste steup maak je er als het ware maak je er gewoon een brom van + andere uitlaat + andere tandwielen... Toch? Hier zou ik het makkelijk mee moeten halen denk ik.