Snorfiets heeft een 14/9 , een brommer heeft een 14/12 , en opgevoerde brommer heeft minimaal een 15/15 carb.
Als je jouw snorfiets naar een brommer aan het ombouwen bent en hem daarna nog meer wilt opvoeren ,
dan zou je dus minimaal een 15/15 carb met 15mm spruitstuk willen.
Uiteraard volledig ontgrenst en ontsteking op bromstand.
De tandwielverhouding 26/ 26 is een mooie gemiddelde om zowel trekkracht als snelheid te behalen .
Vind je snelheid belangrijker dan trekkracht dan neem je een 24.
Het is wel aanbevolen om bij het veranderen van je tandwielen , zowel de VTW als de ATW en ketting
als gehele set te vervangen.
De sproeier varieert van een 55 tot een 68 in een 15/15 carb,
afhankelijk van HDkop of Bromkop en de rest van je setup en uiteraard het gedrag van jouw eigen blok.
Dit is een kwestie van afstellen aan de hand van de kleur van jouw bougie na het warmrijden van enkele km's.
Begin je met een 58 dan heb je een middelmaat, of hij is gelijk goed , of je moet omhoog of omlaag.
Het mooie van de homoet zijn de geweldige prestaties en als je snel kijkt oogt hij als een standaard uitlaat.
Zo zijn er ook velen waaronder ik die liever een gelijk een polini of gelijkwaardige membraam monteren,
en is een raceluchtfilter alleen maar een herriemaker waardoor jouw Tomos ook nog eens meer gaat verbruiken .
Een NONO dus , beter is het om jouw standaard luchtfilter te gebruiken die evt een beetje gemodificeerd is.
EN om niet te vergeten is een upgrade van de standaaard bougie ook een must .
Denk bij opvoeren ook aan je remmen
