Ik had wat kleine vraagjes, die ieder over een ander onderwerp gaan, dus heb ik het maar in een algemeen topic (hier dus) geworpen.
Ik heb een Tomos Revival uit 2005, een snor. Hij loopt op dit moment zo'n 35, 40 als ie flink warm is en geen tegenwind.
Eerste vraag, als ik tank, gaat er nooit meer dan 1.5 liter in, meestal kom ik daar nog niet eens. Ik ga altijd tanken zodra de hoofdtank leeg is en ik op mijn reserve rijdt. Ik las in de manual van Revival dat er 3 liter in hoort te kunnen, is het nou zo dat de 'reservetank' niet reserve is maar dat de tank gewoon in tweeën is gedeeld? Het lijkt mij niet logisch want wat heb je er dan aan, het feit dat je na een tijdje op je reserve moet rijden moet een reminder zijn om te tanken, in dit geval zou je dan alleen weten dat je pas op de helft zit, en na een tijdje sta je stil zonder benzine. Als dit niet het geval is, en er iets mis is met mijn tank, wat denken jullie dat het kan zijn? Ik heb er nooit iets vreemds in gedaan, het is wel een tweedehands brommer dus misschien was de vorige eigenaar een idioot die rotzooi in de tank heeft gegooit, maar ik neem aan dat mijn blok dan al wel naar de tyfus zou zijn.
Vraagje numero 2, ik heb een flinke tijd geleden een nieuwe uitlaat onder m'n revival gegooid, daardoor gaat hij nu wat harder, ook heb ik gaatjes geprikt in de luchtfilter en het buisje eruit gehaald. Verder heb ik voor zover ik weet niets gedaan om de snelheid wat op te krikken. De 'nieuwe' uitlaat is een Biturbo (http://www.tomoshop.nl/catalog/uitlaat- ... p-788.html). Nou heb ik altijd al geweten dat je ook met de tandwielen wat kunt kutten met je snelheid, maar erg veel erover weet ik niet. Ik las net in een ander topic dat een 22 tands tandwiel achter wat zal doen. Ik weet wel dat dit altijd gepaard gaat met optrekken (meer optrekkracht, lagere topsnelheid en andersom). Maar hoeveel zal dit uitmaken? Hoeveel zal ik ongeveer harder gaan en merk je die vermindering in optrekkracht erg of valt dat nog wel mee?
Derde en laatste vraag, ik heb sinds kort probleempjes met wat elektriciteit, als ik mijn groot licht aan heb, dan doet hij het soms constant een lange tijd gewoon prima, maar soms gaat hij opeens uit of knipperen, dit gaat gepaard met knipperen van het groene lampje bij mijn stuur. Ik doe dan dus ook gewoon mijn grote licht uit totdat het groene lampje constant fel brandt, dan weet ik dat het grote licht het ook constant goed doet, anders zit ik onnodig met groot licht mensen in hun ogen te flikkeren

En nu ik toch al een lang lulverhaal heb getypt, had ik nog 1 vraag. Een tijdje geleden was ik enthousiast bezig om mijn elektrische start te fixen. Ik ben alles na gegaan dat ermee te maken kon hebben. Kabels deden het, startmotor deed het (die heb ik los aangesloten op de accu met twee koperdraadjes, draaide heerlijk). De accu deed het dus ook. Toen ik vervolgens alles op elkaar propeerde, kreeg ik een klein beetje rook maar dat was niet veel volgensmij, en vervolgens deed mijn elektrische start het weer een aantal dagen, maar opeens deed hij het weer niet. Later naar de brommerboer gebracht, die zei dat de startmotor het niet meer deed, terwijl toen ik hem los uitteste, hij het wel degelijk deed. Weet iemand wat dit kan zijn?
Dit is echt de laatste xD. Mijn snelheidsmeter deed het een tijdje geleden niet meer, dit heb ik gefixed door simpelweg een nieuw kabeltje ertussen te hangen, de andere had een breuk ofzo. Nou doet mijn snelheidsmeter het weer prima, alleen de kilometerteller niet. Hij zit al een halfjaar vast op 8912 ofzo. Iemand tips om dit te verhelpen zonder dat ik een nieuwe km/snelheid-teller unit moet kopen?
Ohja mijn brommer schokt ook redelijk wanneer ik optrek, is dit normaal bij Tomos, of is er iets mis? Hij doet dit al een eeuwigheid, wel minder als ik de ketting span.
Nou sorry voor de enorme lap tekst, maarja, je kunt een probleem via het internet alleen goed uitleggen met veel informatie