• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Monteren remkabel voor probleempje

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 22 apr 2012 13:45

Ik heb een probleempje met mijn voorrem. Hij blijft steeds hangen, omdat hij gerafeld is aan de beiden uiteinden. Ik heb een tijdje terug al een nieuwe kabel geplaatst, maar iedere keer als de kabel los moet (bijv. om het voorwiel eruit te halen, of om gewoon de rem wat strakker te zetten), gaat de boel rafelen. En om nou iedere keer dan weer gelijk die kabels te laten vervangen, is toch wat kostbaar. Dus vroeg ik me af of er trucjes zijn om te voorkomen dat die kabel gaat rafelen. Alvast bedankt!

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 22 apr 2012 16:42

De veren in je remtrommel zijn sterk genoeg voor een goede werking .
Er zijn 2 mogelijkheden ,

1: zoals reeds genoemd : rotte knikken in de kabel , daar door kan de binnenkabel klemmen.

2 : de as van je remhevel in de remtrommel gaat stroef.
Dit is gemakkelijk te verhelpen.

Haal het wiel er onderuit , remtrommel eruit en de remsegmenten loshalen
( aan 1 kant omhoog klappen en het komt los, geen gekloot met aan de veren trekken dus )
Nu kan je de as van de remhevel eruit duwen , dit kan soms moeizaam gaan wat al aangeeft dat daar de euvel zit.
schoonmaken , lichtjes opschuren en lekker invetten met bijv kopervet . Maak ook het gat waar de as thuishoort schoon.

Bij het terugplaatsen van de remsegmenten , de veren erin hangen , 1 segment op zijn plek houden ,
en de laatste op zijn plek drukken door hem om te klappen.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 22 apr 2012 16:56

De veren in je remtrommel zijn sterk genoeg voor een goede werking .
Er zijn 2 mogelijkheden ,

1: zoals reeds genoemd : rotte knikken in de kabel , daar door kan de binnenkabel klemmen.

2 : de as van je remhevel in de remtrommel gaat stroef.
Dit is gemakkelijk te verhelpen.

Haal het wiel er onderuit , remtrommel eruit en de remsegmenten loshalen
( aan 1 kant omhoog klappen en het komt los, geen gekloot met aan de veren trekken dus )
Nu kan je de as van de remhevel eruit duwen , dit kan soms moeizaam gaan wat al aangeeft dat daar de euvel zit.
schoonmaken , lichtjes opschuren en lekker invetten met bijv kopervet . Maak ook het gat waar de as thuishoort schoon.

Bij het terugplaatsen van de remsegmenten , de veren erin hangen , 1 segment op zijn plek houden ,
en de laatste op zijn plek drukken door hem om te klappen.
Bedankt, maar de FAQ had ik ook al gevonden. Mijn remtrommel heb ik recent nog netjes schoongemaakt, de remhevel verwijderd, schoongemaakt en opnieuw ingevet met kogellagervet (ander geschikt vet had ik niet).

Maar het probleem is dus dat je dan de remkabel van de hevel moet verwijderen en door dat lange dunne buisje bij je remtrommel moet trekken (waar de buitenkabel ophoudt). En daar gaat het dan vaak rafelen. Net als de plek waar het met een schroef en een ringetje tegen die remhevel zit aangeschroefd. Daar wordt het platgedrukt en gaat het ook rafelen. En het begint met een klein rafeltje, maar ze worden allengs langer. En op een gegeven moment blijft de binnenkabel dan vanwege zo'n uitstekend metaaldraadje in de buitenmantel hangen.

Dus vandaar mijn vraag of daar wat aan te doen is. Doe ik iets verkeerd? Ik heb ook wel eens gezien dat remmen strakker werden gezet door aan een soort stelschroef te draaien (de remkabel hoeft dan niet losgemaakt te worden). Of wellicht dat je de uiteinden zou kunnen vertinnen o.i.d.?

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 22 apr 2012 17:46

Als je vet bij je remmen smeert moet je behalve op te letten dat je het vet niet op de remsegmenten zelf smeert ook opletten of het vet wel tegen warmte kan.

Als dit namelijk niet het geval is dan kan als je remmen warmer wordt het vet dunner worden en alsnog op je remsegmenten komen.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 22 apr 2012 18:05

Als je vet bij je remmen smeert moet je behalve op te letten dat je het vet niet op de remsegmenten zelf smeert ook opletten of het vet wel tegen warmte kan.

Als dit namelijk niet het geval is dan kan als je remmen warmer wordt het vet dunner worden en alsnog op je remsegmenten komen.
Nuttig om te weten, maar niet echt een antwoord op mijn vraag. Het door mij gebruikte kogellagervet is trouwens bestand tegen temperaturen tot 120 graden.

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 22 apr 2012 19:48

je kan ook aan uiteinde stukje tape doen. had laatst mijn broertje voor mij gedaan.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

ome henk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 23 apr 2012 23:13

Voordat je de kabel op lengte knipt een stukje ducktape eroverheen plakken,knip dan door de ducktape de kabel op lengte.

Henk

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 26 apr 2012 15:20

Wanneer je de uiteinde lang genoeg houdt, hoef je de kabel niet uit de remhevel te verwijderen.
Je kan dan de spanning eraf halen en de remhevel van je trommel losmaken en de remkabel hierin laten zitten.

een andere manier om je remkabel af te doppen, knijp een kabelschoen op de uiteinde van je remkabel 8)
kabelschoen.jpeg

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 26 apr 2012 17:58

Wanneer je de uiteinde lang genoeg houdt, hoef je de kabel niet uit de remhevel te verwijderen.
Je kan dan de spanning eraf halen en de remhevel van je trommel losmaken en de remkabel hierin laten zitten.

een andere manier om je remkabel af te doppen, knijp een kabelschoen op de uiteinde van je remkabel 8)
kabelschoen.jpeg
Bedankt voor de tip. Voortaan de kabels dan maar wat minder kort afknippen..............

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers