Pagina 1 van 2

Vreemde stotter

Geplaatst: 20 jun 2012 22:59
door FlyLight
Hallo allemaal,

Mijn tomos heeft de volgende setup:
-Bullet uitlaat
-Snorkop
-50cc gietijzer DMP
-14/9 carb
-recht spruitstuk
-electonische 4 spoels ontsteking.
-Sproeier 56

De brommer mist power en stottert, dit deed hij ook met sproeier 51. Hij wou niet harder dan 30.
Ik reed zonder luchtfilter, aangezien met een rechtspruitstuk het erop plaatsten van het luchtfilter erg vervelend is zonder elke keer het blok los te halen.

Afin, het hoort afgesteld te kunnen worden zonder luchtfilter. Echter nu het gekke. Ik zit nu met sproeier 56, het spul stottert en loopt niet harder dan 30. Ik hield voor test doeleinde mijn vinger tijdens het rijden is dichtbij/voor de luchtinlaat. De tomos stopte even met stotteren, en maakte wat vaart. Als ik op dit moment volgas blijf houden en mijn vinger voor de inlaat weg haal blijft de tomos door trekken tot 50/60.

Mijn conclusie zal dus zijn, een grote sproeier(meer bezine) of de luchtfilter plaatsen(Minder lucht). Echter merkte ik op dat mijn vinger aardig veel bezine mengsel terug kreeg uit de inlaat, en ook mijn vliegwiel zat onder bezine mist(reed zonder ontstekingscarter).

Duiden deze symptomen ergens anders op? Of mag ik het echt zoeken achter carb/afstelling?

Alle input is welkom.

Met vriendelijke groet,
Flylight

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 21 jun 2012 11:30
door Alex..
afstellen zonder luchfilter is ondoenlijk (behalve als je echt een beest setup heb en dan een kelk gebruikt) omdat je nooit een goede airflow kan krijgen
dus luchtfilter erop en afstellen

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 21 jun 2012 17:36
door shadowranger
Vliegwiel zit onder benzine? Dan ik de krukaskeerring lek. Vervangen dus (beide kanten). Daarna kun je als het goed is weer je oude sproeier terug zetten. Nu heb je valse lucht en dat compenseer je door een grotere sproeier te monteren.

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 22 jun 2012 11:07
door FlyLight
De keering aan de vliegwielzijde is recent vervangen. De bezine was ook eerder een fijne mist van bezine over het vliegwiel. Het kan echter ook spetters van de ketting zijn want ik reed zonder carter. Kortom om het uit te sluiten zal ik het vliegwiel is goed droog maken. Het carter terug bevestigingen en dan weer gaan rijden. Zou de keering aan de versnellingsbakzijde kunnen lekken en mijn brommer laten stotteren zonder dat hierbij witte rook uit de uitlaat komt? En heeft een lekkend voortandwielkeering effect op het presteren van de motor? Nee toch?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 22 jun 2012 13:00
door shadowranger
Nee, en nee.

Als de keerring aan de versnellingsbakzijde lekt zie je echt witte rook. Tenzij de bak leeg is, maar dat kun je controleren dmv het controlegat aan de zijkant van het deksel.
Voortandwielkeerring kan nooit invloed hebben op motorische prestaties.

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 22 jun 2012 13:33
door Ping
Als hij beter loopt wanneer je de luchttoevoer zegmaar halveert ,
dan klopt de mengverhouding van lucht en benzine niet.
een 56 sproeier is dan te groot.

Maar je zegt dat hij ook slecht liep en stotterde met de 51.die er in hoort.
Dan zou ik de 51 terug plaatsen en eerst kijken waarom die daar slecht op loopt.
Ik vermoed valse lucht, vaak is dit al de aansluiting van de carb op de spruitstuk.
Dit kan je ook met een zaklamp controleren.

Waar de bevestigingsschroef van de carb zit, is er namelijk een spleet die netaan over de uiteinde van de
spruitstuk valt. Stevig aandraaien is ook noodzakelijk.
Je kan de schroef beter vervangen voor een inbus.
Met andere woorden , je moet de carb ver genoeg over de spruitstuk heenduwen om deze spleet te dichten.
Daarbij moet hier ook een deugdelijk rubber manchet en een plastic vulbus zitten.

Nog een tip :
De plastic vulbus heeft een opstaande rand , deze rust bij de carb ook op een opstaande rand.
haal bij de carb deze opstaande rand weg.
Zo zakt de plastic vulbus dieper in de carb , en komt net voorbij de spleet.

Op de foto zie je een B ... steek daar een schroevendraaier tussen om de bus er makkelijk uit en in te krijgen.
sha-carb.2jpg.jpg
sha-carb.jpg
sha-carb.jpg (19.96 KiB) 11756 keer bekeken

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 29 jun 2012 11:32
door FlyLight
Morge weer een goede dag om eraan te werken, bedankt voor de tips.
De stotter is overigens over het hele toeren gebied, behalve dan, zoals gezegd: Als ik mijn vinger even voor de luchtinlaat beweeg, gaat de stotter weg, blijf ik dan vol gas geven klimt hij goed door naar zijn top.

Het zal dus echt een valse lucht probleem zijn? (Electrisch lijkt mij niet aangezien hij dus goed door loopt daar top)

Alvast bedankt!

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 29 jun 2012 17:04
door shadowranger
Iets te kleine sproeier, voor zover dat al eens is gezegd.

Als je de luchtinlaat even met de vinger wat kleiner maakt krijgt de motor dus een ander mengsel binnen waardoor deze beter reageert. Toch een kwestie van afstellen.

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 30 jun 2012 16:05
door FlyLight
De tip van de carb heb ik meegenomen, hij lijkt nu beter stationair te houden. Kan ook placebo zijn. Sproeier 51 weer terug geplaatst met mijn setup en stottert nog steeds, met en zonder luchtfilter. Vreemd dat de sproeier nog hoger dan 56 zou moeten met deze setup. Ik nam altijd als basis stotter is lager in sproeier en smoren zodra volgas is hoger. Daarbij ook rekening houdend met de bougiekleur en algemene klank van de motor. De deotest wijst mij weinig uit. Stationair loopt hij netjes.

Ideeen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 30 jun 2012 20:22
door FlyLight
Net even sproeier 60 getest daarmee liep hij erg netjes stationair en leek ook beter te lopen(door te trekken) volgens mij mag ik dus concluderen met mijn 50cc dmp gietijzer, 14/9 carb, bullet uitlaat mijn sproeier dermate hoog moet dat ik ergens las heb van valse lucht..

Of heeft iemand andere ideeen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 30 jun 2012 21:33
door Thrackan
Waar heb je getest op valse lucht? En heb je er al een luchtfilter op gezet?

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 01 jul 2012 06:57
door shadowranger
Net even sproeier 60 getest daarmee liep hij erg netjes stationair en leek ook beter te lopen(door te trekken) volgens mij mag ik dus concluderen met mijn 50cc dmp gietijzer, 14/9 carb, bullet uitlaat mijn sproeier dermate hoog moet dat ik ergens las heb van valse lucht..

Of heeft iemand andere ideeen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Met een 14/9 carburateur een sproeier 60 monteren is zeker een geval van valse lucht. Ik kan je alleen niet vertellen waar deze precies zit. Aangezien de deotest niets heeft opgelevert zou ik het gaan zoeken in een krukaskeerring die versleten/ kapot is. Die achter de ontsteking levert niet zozeer het bekende witte walmen op zoals die aan de versnellingsbakzijde, maar kan wel degelijk een oorzaak zijn.

Verder is het bekend dat wanneer je zonder luchtfilter/ geruisdemper rijdt, de airflow aardig verstoord kan raken en daarmee ook bovengenoemde klachten kan veroorzaken.

Check ook eens de gaatjes in de venturie van de carburateur. Met name de bovenste kan verstopt zitten waardoor de motor op top te weinig brandstof kan krijgen bij vol gas.

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 01 jul 2012 17:24
door FlyLight
Valse lucht is idd bijna zeker. Met luchtfilter heb ik ook gereden en daar was hij ook totaal niet mee af te stellen.
Om het een en andere uit te sluiten heb ik besloten om een nieuwe 14/12 carb aan te schaffen, alle pakkingen te vervangen, beide krukaskeeringen vervangen(nogmaals), en zal ik niet vergeten om het membraan zorgvuldig te controleren.
Ontsteking is in orde en uitlaat zit ook niet dichtgekoold en de cilinder is gloednieuw en correct gemonteerd het lijkt me dus echt valse lucht (Mischien toch een pakking ergens dubbelgevouwen, wie zal het weten..)

Mocht hij het hierna nog doen wat zou dan de conclusie zijn.
Hierbij gaan we ervan uit dat cilinder,carb,pakkingen,ontsteking,bougie en keeringen zijn vervangen. Mij rest dan controleren van membraan, cilinderkop.. Mis ik verder nog iets wat ik zou kunnen controleren wat gerelateerd zal zijn aan de symptomen.

In ieder geval al hartstikke bedankt voor alle hulp tot nu toe, met een aantal extra meelezers helpt het je toch om niks over het hoofd te zien.

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 01 jul 2012 18:38
door Ping
Heb je eigenlijk de bougie kabel gecontroleerd?
Sommige bougie kappen hebben een schroef binnenin zitten die wel eens los kan gaan zitten.

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 01 jul 2012 19:21
door FlyLight
De bougiekabel is gecontroleerd, en leek op het oog prima. Vonk bij de bougie is ook op het oog prima. Eigenlijk sluit ik de kabel uit omdat hij met een vinger voor de luchtinlaat wel door trekt en dan ook netjes klinkt (Lijkt dus niet electrisch).

Maar bedankt voor de tip, en mocht het dadelijk nog niet werken zal ik daar nog eens beter naar kijken!

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 01 jul 2012 22:43
door 15melvin15
Als hij met een vinger in de luchtinlaat wel goed doet kun je echt bijna zeker zeggen dat het valse lucht is of een te kleine sproeier, dus denk dat je door moet blijven zoeken tot je iets weet.
krukaskeerring is niet uit te sluiten met een deo test.

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 05 jul 2012 08:22
door FlyLight
Ik heb er een nieuwe 14/12 dellortho onder geplaatst met de standaard sproeier 57 die erin zat. Dit zorgt koud nog steeds voor een enorme stotter, die houdt aan tot een aantal rondjes door de straat. Nadat de brommer warm is trekt hij goed weg maar stottert nog steeds tot de 30. Na de 30 wordt het stotteren minder en vanaf 40 km/h is de stotter weg en trekt hij goed door naar top.

Waarschijnlijk is het nu afstelling die mij rest, maar ik vind het vreemd dat hij koud enorm stottert(daarbij niet harder wil dan 30km/h) en warm stottert tot 40 km/h en daarna zonder stotter door trekt naar top.

Iemand tips?

Alvast bedankt!

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 05 jul 2012 11:59
door Ping
deo test?
kleur vd bougie?

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 05 jul 2012 15:33
door FlyLight
Toen ik net voor de carb wissel een deotest deed gaf hij niks vreemd aan (Veranderde niet in toeren).
Is valse lucht mogelijk dan? Ik bedoel daarmee, zal je valse lucht niet ook merken boven 40+ km/h.
Nu is het zo dat ie tot 30 km/h stottert daarna minder begint te stotteren en bij 40+ is de stotter weg.

Kleur van de bougie heb ik nog niet gekeken, liet hem gisteren eerst afkoelen en moest toen ergens naar toe dus niet meer naar om gekeken.

Echter vind ik valse lucht inderdaad wel een goede gok want als hij koud is, stottert hij enorm en komt hij niet boven de 30 uit. Pas als hij warm is en alles uitzet, trekt hij door naar de 40 met stotter en gaat daarna stotter-loos verder naar stop.

Als iemand nog ideeën heeft graag! Ik ga maar uit voorzorg alle pakkingen en keeringen vervangen ze liggen immers al te wachten in een doosje.

Re: Vreemde stotter

Geplaatst: 05 jul 2012 15:52
door Thrackan
Wat voor stotter is het? Een constante st-t-t-t-t-t-totter? Of het soort waarbij je je gas niet open kan draaien zonder dat ie uitvalt?

Geval 1 klinkt als een klein beetje teveel lucht, geval 2 als véél teveel lucht.

57 is lichtjes aan de kleine kant voor een 14/12 met een bromkop, maar ik weet niet of dit met een snorkop verschil maakt.

En staat je ontsteking op snor- of bromstand?
Wat heb je er aan uitlaat onder hangen trouwens?