Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Aankoop
Wat is het probleem? (te) weinig lichtopbrengst
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Niets belangrijks
Hi luitjes,
Excuus als het beginnersforum niet de plek is voor deze vraag, maar volgens mij kan ik nog nergens anders posten

Wat mijn probleem eigenlijk is, ik vind dat mijn gewone(dimlicht?) niet genoeg licht geeft in het donker.
Ik rij veel 's avonds / 's nachts op pikdonkere wegen zonder verlichting.
Nou rijd ik mijn route over een parallelweg voor trekkers etc. langs een (drukke) autoweg.
Er zit maar een meter of 4-5 tussen deze wegen, dus met groot licht aanrijden is ook geen optie ivm het storen van andere weggebruikers.
Mijn gewone licht is op zich fel genoeg, maar het bereik is een metertje of 6-7.
Op zich normaal gesproken redelijk, maar als je even omrekent met een snelheid van 50kmh / 3.6 dan heb je dus maar een halve seconde om te reageren als er iets op de weg ligt.
Deze parallelweg wordt voornamelijk door trekkers gebruikt dus het komt nogal eens voor dat ergens een hoopje modder ligt, en daar rij ik liever niet op top doorheen, vandaar mijn wantrouwen in het gewone licht.
Nouja om een lang verhaal kort te maken: ik wil graag een betere verlichting die tegemoetkomend verkeer op de autoweg naast mij niet hindert.
Een vriend van mij heeft een bedrijfje met xenonlampen voor auto's en motoren en zodoende kwam hij op het idee dit op mijn Tomos uit te rusten. Het gaat hier om een xenonlamp met projector en ballast.(dus niet alleen het peertje, the real deal).
Er zijn echter 2 problemen die ik hoop op te lossen:
Probleem1: ruimte. er is in de lengte 16cm nodig voor de projector, lampje etc(totaal).
1 - bestaan er grotere units die op de revival"bevestiging" passen die ik bijv. kan openmaken aan de achterkant?
Probleem2: voeding. stroom is nog een lastige issue omdat xenon behoorlijk wat stroom trekt. De ballast(van de projector) werkt op 12v en trekt eerst een opstartstroom van 6A voor een seconde of 2, waarna dat afneemt tot zo'n 3A constant.
Nou denk ik dat de std. accu die erin zit (origineel) deze opstartpower niet gaat trekken (correct me if I'm wrong, scheelt een hoop gedoe

2 - Kan ik de accu vervangen voor 1 van bijv. 8A en deze aansluiten op alle bestaande schakelingen + dus deze xenon ballast?
3 - Is het stroomverbruik van de accu bij dit constante verbruik hoger dan de opbrengst van de dynamo?
Bij 'Ja" -> vraag 4. Bij "Nee"-> vraag 5
4 - Als ik telkens overdag 50km rijd met de lichten uit(dan laadt de accu op toch?), en vervolgens 's avonds 50km met de lichten aan, houdt mijn accu dit dan vol zonder een keer leeg te zijn?
5 - Zijn er nog dingen waarvan je zegt "heb je wel gedacht aan... dit kan namelijk nog een probleem opleveren"?
Mocht dit allemaal gaan werken dan wil ik best foto's plaatsen

Alvast bedankt.