Verhoogde voetpakking en niet lopen.
Geplaatst: 13 okt 2012 13:17
Hallo waarde Tomosrijders,
In het kader dat ik nu toch bezig was met m`n Tomosje (Zie overal elders op deze site.) heb ik mede een 2mm dikke voetpakking onder mijn cilinder geplaatst.
Wel, het resultaat is op dit moment nul.
Nu is dat wel eens eerder gedaan, dus ik ben niet uniek. (Ook door mij zelf.)
En als ik daar de verslagen\resultaten over lees zijn de resultaten niet spectaculair.
Maar goed, de logica zegt toch: Als je de spoelpoorten nu van 6mm open staan naar 8mm open staan brengt, kan dat toch alleen maar positieve gevolgen hebben.
Zeker als je de “snelle” cilinders bekijkt waar het de spoelpoorten aangaat. Die staan 10mm open.
Verder is het bij mijn weten en ervaring, bij geen enkele merk aan de orde dat spoelpoorten maar half geopend worden.
Toch hou ik mijn twijfels over de onjuiste praktische werking van die “half” open gaande spoelpoorten.
Nogmaals: Naar mijn menig doet Tomos dat niet zo maar. Ze kunnen makkelijk een andere cilinder, met andere timing er op plaatsen.
Mogelijk heeft de huidige cilinder middels deze spoelpoorten juist meer koppel bij een laag toerental. En dat kunnen ze goed gebruiken bij hun stads(snor)brommertjes.
Als dat de doelstelling van Tomos is, dan hebben ze dat mooi gedaan. Want toen wij onze Snor Tomos nieuw gekocht hadden, vertrok hij altijd als een raket en was razend snel over de eerste meters. Maar ja, dan reed je 15 ……. en verder door naar 25.
Verder nog even info over mijn Tomosje voor het spoelpoort projekt.
Hij zit weer in elkaar na de spoelpoort operatie.
Ook de gerepareerde carburateur (Hij had nu weer een juist stationair sproeier gaatje.) kon zijn juiste werking weer laten blijken.
Na heel veel startpogingen kwam er eindelijk enig gepruttel uit.
Dat het zo lang duurde, was al een aanwijzing dat het niet goed zat met die carburateur.
Het aanslaan ging ook alleen met de choke er op. [ Zonder choke lukte het onder geen beding. ]
Na het nodige [stilstaande] testwerk was ik zover dat het motortje stationair bleef draaien. (Wel met de choke er op.)
Dat was mooi, want als hij onderweg, tijdens het testrijden uitviel, dan was het op de choke zetten en met één schop liep hij.
Na de nodige rondjes “om de kerk”, totdat hij warm was geworden, kon ik met een beetje gewoon gas blijven rijden. (Met de choke er nog op.) En heel voorzichtig kwam ik ± aan de 25 – 27 km.
Zonder choke er op rijden was niet mogelijk. Dan sloeg hij af.
Wat de snelheid aangaat weet ik het niet zeker, want natuurlijk was de batterij van mijn fietscomputer op. Dus dat moet eerst in orde gemaakt worden.
Om het wat meer te onderbouwen en jullie wat meer inzicht te geven hoe het bij mij zat het volgende:
Mijn Tomosje liep ieder geval 55 km p\u op die fietsteller. En die fietsteller had ik uiteraard een paar maal geijkt op \ langs de rijksweg.
Toen mijn benzinekraan verstopt was moest ik hem er uit halen om hem te repareren. Maar om dat te doen moest de cilinder er af, anders ging het niet. Maar ja, toen zag ik dat de spoelpoorten van mijn cilinder niet goed aansloten op het carter. Dus dat heb ik ook gelijk aangepakt. Ergo: Er zitten nu grote spoelpoorten in mijn cilinder en in het carter.
Na alles weer in elkaar gezet te hebben, was het spannend hoe voordelig mijn motortje zou lopen. Nou …. hij draaide maar matig en dan alleen nog maar met de choke er op. Om te beginnen was het een dikke domper.
Hij reed voor geen meter.
Alhoewel, hij (`t tomosje) deed het wel, maar zeer mager. Zo`n 20 – 25 km p\u als je het gas een beetje bleef doseren. En dat alleen met de choke er op. Als ik vol gas gaf en de choke er af ging, viel hij uit door teveel lucht.
Natuurlijk kan je (ik) de boel herstellen en de veranderingen te niet te doen. Oftewel, de 2mm voetpakking er weer tussenuit te halen. Dan komt de compressie van 1 : 10 ook weer terug. Nu is de compressie zo`n 1 : 7, omdat de cilinder 2mm omhoog is gegaan en zo ook de compressieruimte groter was geworden.
En:
Als ik het weer hersteld, dan weet ik niet wat het volledig laten openen van de spoelpoorten voor resultaat kan hebben.
En:
Als ik het weer hersteld, dan weet ik ook niet wat het hoger zitten van de uitlaatpoort teweeg brengt.
Ergo: Ik doe nog geen stap terug, doch probeer hem weer op 55km p\u te krijgen.
Voor de goede orde meld ik even hoe mijn set-up van mijn Tomosje er voor stond.
Een ATW 22, een luchtfilter ontgrensd en geen filter er in, een spruitstuk ontgrensd, een 9mm carb. opgeboord naar 12mm, een snorzuiger met bromgaten, een bromkop en imitatie bromuitlaat, een sproeier 58.
Door het e.e.a. goed op elkaar afgesteld te hebben haalde ik daar sowieso 55 km p\u mee.
Dus ik ga proberen uit te zoeken hoe ik die + 55 km p\u weer kan halen, nu de cilinder 2mm hoger staat. Om te beginnen moet ik de sproeier gaan vergroten, want als ik nu het gas open, dan valt hij dood door teveel lucht.
Anderzijds kan er ook een andere oorzaak zijn voor de slechte prestatie van mijn Tomosje. Ik weet het niet.
Misschien is de brandstofspoeling in de war, doordat de spoelpoorten nu helemaal vrij komen te staan. [Daar heb ik het e.e.a. over gelezen in mijn archief.]
Of dat de inlaatpoort 2mm later vrij komt en 2mm eerder dicht gaat. [Als je de inlaatpoort van een snelle cilinder opmeet, dan zie je dat de inlaatpoort 64mm van de bovenkant van de cilinder af begint. Bij mijn opgehoogde cilinder begint die inlaatpoort op 61mm van de bovenste stand van de zuiger. En dat is een heel verschil.
Tot zover even. Als ik wat te weten ben gekomen en\of er verder aan gewerkt heb, dan wordt dit vervolgd.
Jullie allen gegroet.
In het kader dat ik nu toch bezig was met m`n Tomosje (Zie overal elders op deze site.) heb ik mede een 2mm dikke voetpakking onder mijn cilinder geplaatst.
Wel, het resultaat is op dit moment nul.
Nu is dat wel eens eerder gedaan, dus ik ben niet uniek. (Ook door mij zelf.)
En als ik daar de verslagen\resultaten over lees zijn de resultaten niet spectaculair.
Maar goed, de logica zegt toch: Als je de spoelpoorten nu van 6mm open staan naar 8mm open staan brengt, kan dat toch alleen maar positieve gevolgen hebben.
Zeker als je de “snelle” cilinders bekijkt waar het de spoelpoorten aangaat. Die staan 10mm open.
Verder is het bij mijn weten en ervaring, bij geen enkele merk aan de orde dat spoelpoorten maar half geopend worden.
Toch hou ik mijn twijfels over de onjuiste praktische werking van die “half” open gaande spoelpoorten.
Nogmaals: Naar mijn menig doet Tomos dat niet zo maar. Ze kunnen makkelijk een andere cilinder, met andere timing er op plaatsen.
Mogelijk heeft de huidige cilinder middels deze spoelpoorten juist meer koppel bij een laag toerental. En dat kunnen ze goed gebruiken bij hun stads(snor)brommertjes.
Als dat de doelstelling van Tomos is, dan hebben ze dat mooi gedaan. Want toen wij onze Snor Tomos nieuw gekocht hadden, vertrok hij altijd als een raket en was razend snel over de eerste meters. Maar ja, dan reed je 15 ……. en verder door naar 25.
Verder nog even info over mijn Tomosje voor het spoelpoort projekt.
Hij zit weer in elkaar na de spoelpoort operatie.
Ook de gerepareerde carburateur (Hij had nu weer een juist stationair sproeier gaatje.) kon zijn juiste werking weer laten blijken.
Na heel veel startpogingen kwam er eindelijk enig gepruttel uit.
Dat het zo lang duurde, was al een aanwijzing dat het niet goed zat met die carburateur.
Het aanslaan ging ook alleen met de choke er op. [ Zonder choke lukte het onder geen beding. ]
Na het nodige [stilstaande] testwerk was ik zover dat het motortje stationair bleef draaien. (Wel met de choke er op.)
Dat was mooi, want als hij onderweg, tijdens het testrijden uitviel, dan was het op de choke zetten en met één schop liep hij.
Na de nodige rondjes “om de kerk”, totdat hij warm was geworden, kon ik met een beetje gewoon gas blijven rijden. (Met de choke er nog op.) En heel voorzichtig kwam ik ± aan de 25 – 27 km.
Zonder choke er op rijden was niet mogelijk. Dan sloeg hij af.
Wat de snelheid aangaat weet ik het niet zeker, want natuurlijk was de batterij van mijn fietscomputer op. Dus dat moet eerst in orde gemaakt worden.
Om het wat meer te onderbouwen en jullie wat meer inzicht te geven hoe het bij mij zat het volgende:
Mijn Tomosje liep ieder geval 55 km p\u op die fietsteller. En die fietsteller had ik uiteraard een paar maal geijkt op \ langs de rijksweg.
Toen mijn benzinekraan verstopt was moest ik hem er uit halen om hem te repareren. Maar om dat te doen moest de cilinder er af, anders ging het niet. Maar ja, toen zag ik dat de spoelpoorten van mijn cilinder niet goed aansloten op het carter. Dus dat heb ik ook gelijk aangepakt. Ergo: Er zitten nu grote spoelpoorten in mijn cilinder en in het carter.
Na alles weer in elkaar gezet te hebben, was het spannend hoe voordelig mijn motortje zou lopen. Nou …. hij draaide maar matig en dan alleen nog maar met de choke er op. Om te beginnen was het een dikke domper.
Hij reed voor geen meter.
Alhoewel, hij (`t tomosje) deed het wel, maar zeer mager. Zo`n 20 – 25 km p\u als je het gas een beetje bleef doseren. En dat alleen met de choke er op. Als ik vol gas gaf en de choke er af ging, viel hij uit door teveel lucht.
Natuurlijk kan je (ik) de boel herstellen en de veranderingen te niet te doen. Oftewel, de 2mm voetpakking er weer tussenuit te halen. Dan komt de compressie van 1 : 10 ook weer terug. Nu is de compressie zo`n 1 : 7, omdat de cilinder 2mm omhoog is gegaan en zo ook de compressieruimte groter was geworden.
En:
Als ik het weer hersteld, dan weet ik niet wat het volledig laten openen van de spoelpoorten voor resultaat kan hebben.
En:
Als ik het weer hersteld, dan weet ik ook niet wat het hoger zitten van de uitlaatpoort teweeg brengt.
Ergo: Ik doe nog geen stap terug, doch probeer hem weer op 55km p\u te krijgen.
Voor de goede orde meld ik even hoe mijn set-up van mijn Tomosje er voor stond.
Een ATW 22, een luchtfilter ontgrensd en geen filter er in, een spruitstuk ontgrensd, een 9mm carb. opgeboord naar 12mm, een snorzuiger met bromgaten, een bromkop en imitatie bromuitlaat, een sproeier 58.
Door het e.e.a. goed op elkaar afgesteld te hebben haalde ik daar sowieso 55 km p\u mee.
Dus ik ga proberen uit te zoeken hoe ik die + 55 km p\u weer kan halen, nu de cilinder 2mm hoger staat. Om te beginnen moet ik de sproeier gaan vergroten, want als ik nu het gas open, dan valt hij dood door teveel lucht.
Anderzijds kan er ook een andere oorzaak zijn voor de slechte prestatie van mijn Tomosje. Ik weet het niet.
Misschien is de brandstofspoeling in de war, doordat de spoelpoorten nu helemaal vrij komen te staan. [Daar heb ik het e.e.a. over gelezen in mijn archief.]
Of dat de inlaatpoort 2mm later vrij komt en 2mm eerder dicht gaat. [Als je de inlaatpoort van een snelle cilinder opmeet, dan zie je dat de inlaatpoort 64mm van de bovenkant van de cilinder af begint. Bij mijn opgehoogde cilinder begint die inlaatpoort op 61mm van de bovenste stand van de zuiger. En dat is een heel verschil.
Tot zover even. Als ik wat te weten ben gekomen en\of er verder aan gewerkt heb, dan wordt dit vervolgd.
Jullie allen gegroet.