Pagina 1 van 1

Uitlaatpijp opschuiven

Geplaatst: 22 okt 2012 00:19
door C. van Klaveren
Hallo Tomosliefhebbers,

Ik heb een vraagje over de (mijn) imitatie bromuitlaat.
Heeft iemand wel eens de bocht er af gezaagd. Daarna zo`n 15cm ingekort.
En toen de uitlaatpijp weer op de bocht geschoven ?

Wat was\is het effect er van ?

In afwachting verblijf ik,

Re: Uitlaatpijp opschuiven

Geplaatst: 22 okt 2012 22:30
door Timo
Persoonlijk begrijp ik je vraag niet helemaal. Je zegt dat je de bocht een stuk inkort?
Als ik het zo opvat dan steekt je uitlaat dus naar rechts uit, ipv naar achteren?

Re: Uitlaatpijp opschuiven

Geplaatst: 22 okt 2012 22:32
door Hardbreaktwo
hij bedoelt het langere stuk na de bocht :P tussen de bocht en het gedeelte waar het dikker word

Re: Uitlaatpijp opschuiven

Geplaatst: 22 okt 2012 22:46
door C. van Klaveren
Ja juist. Het gaat om het laatste rechte stuk van de "bocht".

Ik vind het raar, dat ik daar nog weinig over gelezen heb op het forum. Tenslotte beginnen alle snelle pijpen kort na de bocht.
Waarom zou dit geen verbetering kunnen zijn ? Door te experimenteren kom je misschien wel aan een paar kilometer winst.

Tot zover even, vriendelijk gegroet

Re: Uitlaatpijp opschuiven

Geplaatst: 22 okt 2012 22:52
door Hardbreaktwo
de techno bullet en proma gp hebben dat stuk net zo lang maargoed :P
maar in theorie zou het na mijn mening misschien wel effect kunnen hebben omdat je onverbrande uitlaatgassen een kortere weg moeten maken naar je expansie en terug :P

Re: Uitlaatpijp opschuiven

Geplaatst: 24 okt 2012 22:28
door brother
een automaat heeft een lange bocht om goed te trekken, breng je de demper meer naar de bocht heb je minder trekkracht maar een hogere top.

Re: Uitlaatpijp opschuiven

Geplaatst: 24 okt 2012 22:30
door Hardbreaktwo
kun je me ook uitleggen hoe dat dan zit..? waarom moet er een lange bocht op zitten?

Re: Uitlaatpijp opschuiven

Geplaatst: 25 okt 2012 17:36
door brother
heeft met de druk te maken en vaak ook met de vorm van je conus

Re: Uitlaatpijp opschuiven

Geplaatst: 25 okt 2012 19:12
door Hardbreaktwo
2 takt auspuff hoort tegendruk te geven idd :P maar doordat de "bocht" langer is word de tegendruk toch minder omdathet een grotere ruimte is?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Uitlaatpijp opschuiven

Geplaatst: 25 okt 2012 19:20
door MichielWolthaus
Tegendruk wordt groter door een lange bocht, blaas maar eens door een kort rietje, en dan door een lang rietje.
Het lange rietje bied meer weerstand, meer tegendruk.

Een korte bocht zorgt vaak voor meer vermogen, maar bij een hoger toerental.
Dus voor een automaat is het lastig te zeggen of het nadelig is of voordelig (ligt er net aan wat je overbrenging is en wanneer je schakelmoment is ten opzichte van je powerband)

Maar bij een standaard uitlaat zou ik er sowieso niets of weinig van verwachten, omdat dit eigenlijk geen expansie uitlaten zijn. Dus kan het hier ook niet over een expansiewerking hebben die 'vervroegd' wordt bij het inkorten van de bocht.

Re: Uitlaatpijp opschuiven

Geplaatst: 25 okt 2012 22:46
door C. van Klaveren
Hallo waarde Tomos geïnteresseerden,

Zo allengs krijg ik steeds meer info over de uitlaat. En zo mogelijk maak ik een fout door in de toekomst toch mijn uitlaatbocht in te korten. (Gezien de info over de tegendruk die minder word.) Doch ik wil het “lijfelijk” mee maken, wat er gebeurd.

Het is een van de wensen die ik vroeger ook al had, maar nooit kon. Gewoon omdat de situatie het niet toeliet en je geen geld genoeg had om je dat te permitteren.

Verder is een volgende stap, of het nu wel of geen positief effect te weeg brengt, om een soort bus er achter te maken, die een zwaar geluid creëert.
Ook dit is een idee \wens, welke al sinds mijn jeugd speelt.
[Toen hadden we die “potjes” onder de Puch. En als je daar op de juiste plek(ken) gaten in maakte, gaf dat een mooi dof geluid. Vooral bij het stoplicht als je stond te wachten.)

En weer een volgende stap zal een dikkere bocht zijn. (Ik dacht ± 28mm)
Toevallig zag ik dat vandaag onder een Tomos hangen. Er zat volgens mij een verchroomde Homoet uitlaat onder. Maar zeker weten doe ik dat niet, tenslotte heb ik mij daar nog nooit echt mee bezig gehouden.

Jullie zien, dat ik nog plannen genoeg heb. Doch het zal weer even aanlopen. Want er staan op dit moment nog 3 artikeltjes op de rit. Dan nog 3 veranderingen aan de Tomosjes. En zo hier en daar wil ik nog proefjes nemen.
En als je dan in acht neemt dat de winter er aan komt, dan loopt het even aan.

Maar dat geeft niet, ik zal me niet vervelen.

Tot zover even en gegroet,

Re: Uitlaatpijp opschuiven

Geplaatst: 26 okt 2012 00:40
door christian2903
Zomaar even een stukje inkorten zou ik niet zomaar doen als je er ook vermogenwinst mee wilt bereiken.
Zoals gezegd komt er minder tegendruk door de kortere bocht.
Als de druk te laag word heb je dus zelfs vermogenverlies.

Ook is het zo (hoewel dit bij een expansie uitlaat eerder nadelig effect geeft) dat als je las kunsten niet optimaal zijn dat uitstekende lasnaden binnenin de uitlaat ook weer nadelig werken. Dit heeft dan met de geluidsgolven binnenin de uitlaat te maken dus zal in een standaard uitlaat niet veel verschil maken.
Iets achterop zetten voor een zwaarder geluid zal hooguit qua gehoor een verschil gaan maken. Wat je eventueel kan doen is de demper binnen in wat inkorten. Dit geeft een mooier geluid en zal wat betere prestaties geven. Ziet er ook niet zo vreemd uit dan wanneer je een of ander ding achterop je uitlaat hebt zitten.
Een dikkere bocht van +/- 28mm zal wel een positief effect gaan hebben naar mijn idee maar dit zal door een ander bevestigt moeten worden.

Waarom pak je eigenlijk niet een expansie uitlaat als ik vragen mag?
Naar mijn mening geeft dit een mooier en doffer geluid mits je een kwalitatief goed merk pakt. Anders kan het wat blikkerig en scooterachtig gaan klinken. Persoonlijk vind ik de bullet uitlaatjes wel leuk klinken.
Qua prestaties zal dit hoe je de originele uitlaat ook aanpast bijna altijd beter zijn. Dit omdat bij een standaard uitlaat, wat benzinemengsel verloren gaat bij elke slag, die bij een expansie uitlaat terug de cilinder in geperst word. Doordat deze ook mee verbranden zul je meer vermogen krijgen.
Uiteraard zijn hier uitzonderingen op, als je domweg de verkeerde uitlaat pakt. Speciaal gemaakt voor een snelle 70cc bijvoorbeeld. Dan zal jouw 50cc'tje nooit genoeg druk kunnen geven om de uitlaat goed te laten werken.

Re: Uitlaatpijp opschuiven

Geplaatst: 27 okt 2012 20:30
door brother
Ik heb zelf een 28mm bocht met een expansie demper, extra ver naar de bocht voor een hogere top. Ben hier tevreden alleen optrekken word minder maar dat doet hij nog steeds erg goed
Ik ben het michiel eens en denk dat het bij een standaard uitlaat niet veel effect heeft maar ik zou zeggen probeer het en verras ons :)
En koop alsjeblieft geen bullet voor het geluid ofzo want een bullet is gwn heel onderhoud gevoelig door popnagels.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding