Pagina 1 van 1

mengverhouding 65cc

Geplaatst: 02 nov 2012 23:05
door tomos35tje
Ik heb ff vraagie

Ik heb bijna me projectje af

Blok ander cil en hd kop op gezet

en frame donker geel en velgen zwart gespoten

nu heb ik alleen de vraag

Wat is nu de beste mengverhouding voor 65cc ??


Alvast bedankt

Re: mengverhouding 65cc

Geplaatst: 02 nov 2012 23:08
door Alex..
1:40

Re: mengverhouding 65cc

Geplaatst: 02 nov 2012 23:11
door tomos35tje
aaa kijk


dank u wel

Re: mengverhouding 65cc

Geplaatst: 03 nov 2012 00:35
door buitertje
ik neem altijd 5l benzine en dan 125ml olie. is ook ongeveer 1:40

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: mengverhouding 65cc

Geplaatst: 03 nov 2012 07:54
door Joren
Niks 1op40, gewoon 1 op 50 mengen. Wel goede olie gebruiken (volsynthetisch).
1op40 mixen is nog een fabeltje van vroeger, toen de olie nog niet zo goed smeerde.
Mensen die dan een keer een vastloper krijgen, blamen hun mengverhouding en gaan meer olie door de benzine gooien.
Als hij vastloopt is het niet de schuld van de olie, maar van te weinig benzine. De benzine koelt je zuiger en cilinder namelijk af, daardoor zal hij vastlopen wanneer te arm afgesteld, of wanneer je het gas dichtdraait na het rechte stuk.
Crossmotoren mix je ook gewoon 1 op 50.

Dus bespaar jezelf wat geld en gekloot, gewoon 1op50.

Re: mengverhouding 65cc

Geplaatst: 03 nov 2012 11:30
door MichielWolthaus
Even op Joren reageren ;)

1 op 50 zal zijn werk goed doen als je goede olie hebt (denk aan Castrol etc.)
Ik zelf rij met olie van de Action en meng 1:45 zodat ik meer zekerheid hebt dat het goed smeert.
Het nadeel van meer olie door de benzine is dat alles sneller aankoekt en eerder verstopt kan raken (dit neem ik dus voorlief)
Het voordeel van meer olie door de benzine is dat je iets minder nauw hoeft te kijken naar het afstellen met je sproeier, te veel benzine en te weinig benzine kunnen namelijk allebei zorgen voor schade in de cilinder of een vastloper.
Te weinig benzine, alles warmer en heb je meer wrijving, resultaat vastloper, iets meer olie zorgt weer voor iets minder wrijving (maar geen garantie op geen vastloper)
Te veel benzine, het overschot aan benzine spoelt het oliefilm weg en dus meer wrijving, meer olie zorgt voor een dikkere film dus minder kans op wegspoelen. (maar ook hier weer geen garantie voor schade in het blok)

Als je goed heb afgesteld gewoon dus 1 op 50 mengen, weet je nog niet hoe goed/slecht je afstelling is zou ik eerst iets rijker mengen en tijdens het afstellen goed in de gaten houden hoe het blok reageert.

Ik heb zelf gekozen voor een meng verhouding van 1:45 voor mijn brommer, omdat ik een verstelbare sproeier heb en deze willen wel eens wat meer of minder benzine door voeren (dus meer kans op schade). En natuurlijk omdat ik geen dure olie gebruik.

Hoop dat je jezelf hier een beetje wijs uit kan maken.

Re: mengverhouding 65cc

Geplaatst: 12 apr 2013 16:57
door joost943
ik las dat je een nieuwe cilinder hebt gemonteerd. Bij het inrijden zou ik wat meer olie in de benzine doen, mij was geadviseerd om de 1e tank met 1 op 30 te vullen.

Re: mengverhouding 65cc

Geplaatst: 13 apr 2013 11:33
door Joren
Niet doen. Je vergeet een belangrijk ding.
Hoe meer olie door je benzine gooit, hoe minder plek er over blijft voor benzine. ( de olie ontbrand niet)
Oftewel, je benzine/lucht verhouding verandert zodra je meer of minder olie gaat mengen.
En het is dus NIET zo dat je met een hogere mengverhouding minder kans hebt op schade. Integendeel. Het kleine beetje extra olie weegt niet op tegen het armer lopen. Hierdoor word hij veel warmer.

Dus als je graag met 1 op 30 wilt inrijden oid, doe dan ook even een maatje of 2 grotere sproeier erin.